Radio via nätet är fördröjd jämfört med FM

Ljudet via internet är fördröjt med c:a 1/2 minut i förhållande till FM bandet.
Lika på olika enheter t.ex. Android, pc, iPhone.
Kan ni fixa till det??
Hälsn Mats

Kommentarer

  • Hej Mats!

    Det stämmer att det är en fördröjning när man lyssnar via appen eller på hemsidan. Kanaler över webben är aldrig lika direkta som "direktsänd FM-radio", och det är tyvärr omöjligt att helt bli av med fördröjningen, men vi arbetar på att minska den.

    Data över internet behöver först "omvandlas till ettor och nollor", sedan transporteras genom olika delar i nätverket tills "ettorna och nollorna" når din mobil eller dator, där denna data åter ska läsas in och spelas upp. Även om varje litet led bara tar en bråkdel av en sekund, så blir det sammantaget en viss fördröjning.

    Radiovågor rör sig däremot med ljusets hastighet och flaskhalsarna på vägen är få.

     Hoppas att det var svar på din fråga!
    Annika Webbmaster
  • Varför är det nästan en minuts skillnad på androids/samsungs och iphones appar?
  • Hej Peter!

    Jag och en kollega på Lyssnarservice pratade nyligen. Den här typen av fördröjning är en rest från en tid när mobilnätet inte fungerade som idag och en rejäl buffert behövdes för att säkerställa avbrottsfri lyssning. Nätlyssning kan visserligen inte bli lika snabb som FM-lyssning, men fördröjningen kan nog minskas ner rejält på en del av våra plattformar.

    Vi har minskat fördröjningen i Iphone-appen för kanske två år sedan. Jag vet att vi därefter förberedde för att kunna minska fördröjningen även i Android. Jag vet inte om vi sen tappade den bollen, eller om vi skruvade ned fördröjningen i ett försiktigt första steg för att se att lyssnare inte fick problem på grund av detta (och sen inte gick vidare). En minskning i fördröjningen medför nämligen en viss ökad risk för avbrott, så förändringarna bör ske i etapper och om problem dyker upp får vi kanske göra undantag så att den som lyssnar över wifi får kortare fördröjning än den som är på mobilnätet eller liknande. Att låta alla behålla en fördröjning för att en kortare buffert potentiellt kan ge problem för ett fåtal lyssnare, är fel väg att gå.

    Jag lovade min kollega att jobba för att minska fördröjningen på de plattformar där det är motiverat - och nu lovar jag dig detsamma förstås! Om vi inte har skruvat klart på det vi tidigare förberedde, är det alltså på tiden att vi gör det, så din fråga kom väldigt lägligt.
    Annika Webbmaster
  • Jättebra, Tack för fin respons!