Framtiden för DAB+

Hej! Jag ska precis köpa en vevradio för nödsituationer. Nu finns det radioapparater där man får in både FM/AM och DAB+. Ska hela FM-systemet omvandlas till DAB+ framöver (precis som våra tv-apparater)? Ska jag alltså satsa på en radio som har tillgång till DAB+ också, eller är det helt onödigt? Jag bor inte i en storstad. Marie

Kommentarer

  • Bra där!

    Jag passar ofta på att tipsa lyssnare som har problem med Sveriges Radios webbtjänster om att de även måste ha en FM-mottagare med batterier - eller ännu hellre med vev och/eller solceller, eftersom den kan rädda liv.
    Ska jag alltså satsa på en radio som har tillgång till DAB+ också, eller är det helt onödigt? Jag bor inte i en storstad.
    Hur framtiden ser ut för DAB, vet jag inte. I Sverige finns det idag inga planer på att släcka ned FM-nätet, men eftersom det finns ett EU-beslut som gör att alla nya bilar utrustas med digitalradio sedan slutet av 2020, kanske det snabbar på utrullningen av DAB-tekniken?

    I anslutning till det beslutet framhöll Sveriges Radio och övriga svenska radiobolag att det hos oss är viktigast att alla bilar har en FM-mottagare:
    Idag avslutas remisstiden för regeringens förslag om att alla nya bilar i Sverige från och med den 21 december 2020 ska ha en digitalradio-mottagare. Vi har alla haft synpunkter  på förslaget som har sitt ursprung i ett EU-direktiv som antogs förra året och som är tänkt att stötta de EU-länder som överväger en övergång från FM till digital radio.

    Sverige är dock inte ett av de länder som just nu överväger en övergång till digital radio. Vanlig FM-radio står sig mycket starkt och har en unik förmåga att nå nästintill hela befolkningen.
    Ett svenskt radioutbud måste höras i svenska bilar
    Jag tror inte att vår bild har förändrats sedan dess, men det raka svaret är alltså att det är svårt att veta hur behoven ser ut om några år.

    Läs mer här:
    https://sverigesradio.se/artikel/digitalradio
    Annika Webbmaster