Om Grodan Boll och andra barnradiominnen

Detta skrevs ursprungligen under rubriken Utbud i DAB: Saknar P4 Plus, men lades under en egen rubrik eftersom vi kom in på utbudsfrågor och radiohistoria.
/Webbmaster-Annika

Hej!
Det påstås ofta att Sverige är väldigt snabba på att utnyttja ny teknik. Detta gäller även SR =)
Från början hade ni mängder av spännande DAB-kanaler - ca 10 år innan det ens gick att köpa en DAB-radio i Sverige!
Jag fick åka till England för att köpa min första DAB-radio och detta enbart för att jag verkligen älskade er kanal SR Minnen. Nu sedan länge tragiskt nog nerlagd.
Och i samma takt som DAB blev standard på bla bilstereos så lades era sändare ner. I dags finns väl bara fyra, i Stockholm Göteborg Malmö och Luleå om jag inte missminner mig.
Precis som flera andra vill jag kunna lyssna på underbara P4 Plus i bilen på DAB.
Men även att SR Minnen återupptas, och att de då även sänder gamla sk "sommarlovsföljetonger" i oklippta versioner.
Men den största drömmen är att SR ordnar samma avtal som SVT och fixar ett öppet arkiv! SR sitter ju på en helt otrolig kulturskatt som ingen kan njuta av, betydligt större och äldre än SVT's.
Tänk att få höra "Elidor - det gyllene landet" igen i oklippt version, eller "Två städer" som sändes som dramatiserad följetong på 70-talet. För att inte nämna "Här kommer Kalle Stropp" från 50-talet!

Minns inte exakt när SR och SVT gick skilda vägar, men 1973 var första året som SR hade en helt egen julkalender - "Tjong i baljan!" med Televinken, Grodan Boll och tant Anita. Har hört samtliga radiokalendrar sedan dess men just denna är fortfarande överlägsen på så många sätt - julig, rolig och kul visor. Samt fantastiskt med TVÅ legender i samma kalender - Grodan Boll OCH Televinken! Vore helt fantastiskt att få höra den igen, om inte annat för att Ola Lundberg (Televinken) nyligen gick bort så nu finns ingen av de tre kvar. Den behöver ju inte sändas på radio, men varför inte lägga ut den på er barnsida på nätet? Och säg inte att digitalisering är problematiskt, jag jobbar nämligen med det dagligen =)

Till sist - en enklare fråga - vad är skillnaden mellan DAB och DAB+? Kan jag lyssna på DAB+ på min DAB-radio?

mvh
Lars Ulwencreutz

Kommentarer

  • Annikas svar på vissa punkter ligger kvar i tråden Lars först skrev i:
    Utbud i DAB: Saknar P4 Plus, Webbmaster-Annikas post den 19 feb. 2024

    • Om utbudet i DAB och framtiden för denna teknik

    • Kan jag lyssna på DAB+ på min DAB-radio?

    • DAB i bilen

    Hej Lars!

    Det var verkligen många bra frågor och reflexioner.

    SR Minnen i vårt minne

    SR Minnen var en kanal som jag gillade. Som webbmaster tänker jag på kanalen som en webbkanal snarare än som en DAB-kanal, men den fanns ju på båda plattformarna! Kanalen startade 2004 och lade tyvärr ned vid årsskiftet 2013/2014 på grund av att den hade för låga lyssnarsiffror.

    Radiofynd
    Vi har fortfarande en plats på nätet där du kan hitta mycket spännande äldre innehåll, som dokumentärer, minnesprogram, underhållning med mera:
    Radiofynd

    Där hittar du ett smakprov från "Tjong i baljan!"
    1973: Tjong i baljan

    Och här mer Anita, Televinken och Grodan boll
    (Här berättar Tant Anita om tiden med Televinken och Grodan Boll)

    Hos Radiofynd hittar du även ett inslag med Kalle Stropp och Grodan Boll från 1957:
    Kalle Stropp och Grodan Boll firar påsk (3:25 in i ljudklippet)

    Det torde även höras en del "Man må säga" (läses med Stropps röst) och "Hörru, hörru" (Bolls röst) i dessa program om Thomas Funck:Fler tips på äldre innehåll med allt från Dramaklassiker till första Melodikrysset från 1965 har jag samlat i svaren här:
    Har ni något som liknar SVT:s Öppet arkiv?

    Äldre drama och uppläsningar
    På sidan Radiofynd hittar vi däremot inte äldre radioföljetonger, vare sig för vuxna eller för barn, vilket beror på att vi inte äger rättigheterna.

    Störst möjlighet att lägga ut äldre serier på nytt är om vi har möjlighet att sända dem i repris. Barnradions redaktion har tidigare repriserat bland annat Tordyveln flyger i skymningen så att det därefter gick att lyssna på från vår hemsida och i appen SR Play under ett år (?), men tyvärr har den tiden passerat nu.

    Annat äldre innehåll finns dock hos Barnadion, exempelvis här:
    Astrid Lindgren läser sina egna sagor
    Alfons Åberg

    Alan Garners Elidor - det gyllene landet minns jag väl. Eftersom jag bara var tre år när den först sändes 1972 bör det ha varit en repris under sent 1970-tal jag följde. (Som tonåring läste jag även boken, men den gav inte samma suggestiva känsla - trots att berättelsen var mörkare än vad jag kom ihåg.)

    Hör gärna av dig till barnradion och tipsa om Elidor - det gyllene landet och andra kulturskatter som du tror kan intressera nya generationer barn:
    barnradion@sverigesradio.se

    Lite om SVT:s Öppet Arkiv
    Bakgrunden till SVT:s Öppet arkiv är att SVT fick ett anslag på 60 miljoner från Kulturdepartementet och tack vare denna grundplåt kunde köpa loss rättigheterna för många program.

    I samma veva fick UR 32 miljoner och vi på Sveriges Radio fick 8 miljoner kronor som skulle användas för att satsa på arkiven. Hur UR använde dessa medel vet jag inte, men hos oss användes de till att digitalisera en stor mängd program. För medarbetare på Sveriges Radio finns det därmed ett rikt arkiv med radioinslag från 1930 och framåt. Det gör att vi snabbt kan finna program och inslag som vi sänder i radio (och som alltså är tillgängliga för lyssnare indirekt, efter att vi först återutsänder dem i radio).

    Att vi prioriterade att digitalisera så mycket som möjligt framför att digitalisera lite mindre och istället erbjuda det vi digitaliserat publikt beror främst på att programmen annars hade förstörts. En del av den teknik som använts genom åren har varit skör och om vi inte hade lagt resurser på att bevara arkiven (snarare än att öppna dem), hade det inte bevarats åt eftervärlden.

    "Säg inte att digitalisering är problematiskt!"
    Jag säger inte att digitalisering är problematiskt, i synnerhet inte när vi redan har "grunden till ett arkiv" på plats.

    Däremot skulle det bli dyrt att göra innehållet tillgängligt för allmänheten, där det är ersättningen till upphovsmännen som är extra knepig. I de diskussioner vi har fört med upphovsrättsorganisationer för många år sedan kunde vi inte enas om en lösning. Som vår ekonomiska framtid ser ut nu, där vi behöver spara och nyligen har varslat 100 tjänster, har jag svår att tro att vi kan tillföra medel för detta under en överskådlig framtid.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen och stort TACK för väldigt utförligt svar!

    Och tack för tips och länkar, även om jag redan kände till dem. Som "Tjong i baljan!" tex, men jag vill ju givetvis höra HELA kalendern och inte bara ett klipp på ett par minuter.

    Nedskärningarna på SR är en katastrof! Jag reagerade redan när ert skivbolag och webbutiken lades ned. För att inte nämna programförsäljningen! Denna slakt har fortgått alldeles för länge.

    Jag har alltid föredragit radio framför tv och dessutom brunnit just för barnradion. Vi har ju som bekant världens äldsta barnradio. OCH världens längsta - Barnens brevlåda med farbror Sven. Så tro mig när jag säger att jag redan kontaktat barnradioredaktionen. Brukar skriva någon gång per år och får alltid trevlig respons men sedan blir det inte mer.

    På 70-talets sommarmorgnar började barnradio 08.15 med en kvart för de lite mindre (ofta just Kalle Stropp & Grodan Boll) och 08.30 var det dags för sommarlovsföljetongen (som sedan bytt namn flera gånger - Lovteatern, Unga Drama, mm). Med andra ord 45 minuter sammanlagt. Vid en av alla nedskärningar beslöts att barnradion skulle ha ca 12 minuter istället för 45 och att man då skulle inrikta sig på barn i någon form av mittemellanålder. Resultatet blev att de inte kan reprisera något alls av det äldre materialet även om de skulle vilja.

    Men som sagt, jag skickar en "önskelista" minst en gång om året till barnradion och Unga drama. Och för många år sedan hade jag en debatt med radiochefen Rudbeck om detta i en direktsänd nattradiosändning. Vi var väldigt överens, men det hände inte mer för det.

    Nu har vi hamnat långt från frågan om DAB. Så Du som webmaster kanske kan flytta detta till en helt ny tråd ang barnradion?

    mvh
    Lars

    PS Har länge funderat på att skriva en bok om just barnradions historia och har mängder av material liggandes som diverse vänliga personer på SR försett mig med genom åren.
    Lars Ulwencreutz
  • Nu har vi hamnat långt från frågan om DAB. Så Du som webmaster kanske kan flytta detta till en helt ny tråd ang barnradion?
    Mycket bra förslag, som jag nu har fixat.

    Tyvärr är frågor om utbudet lite vid sidan av det jag som webbmaster ska lägga tid på att besvara. Jag hänvisar i första hand till kolleger på redaktionerna samt till Lyssnarservice (och du har redan kontaktat rätt redaktion).

    Jag återkommer dock med ett lite fylligare svar. OM du skriver en bok, kommer du att få tillgång till en större del av vårt historiska utbud än det du kan nå från vår hemsida, vilket jag berättar mer om senare!
    Annika Webbmaster