SR Play stängs av på PC win 10 med Firefox

Jag har haft problem med att ljuden från vissa program stängs av efter någon minut. Det har börjat tidigare i höst, har lyssnat på alla Gessle nio i topp fram till 20200718, det avsnittet fungerar bara i några minuter. Nu försöker jag lyssna på Åsa Larssons vinterprogram, samma där. Alltid när det händer så slutar sidan helt att fungera, det går inte att klicka 15 sekunder fram eller bak eller flytta tidsmarkören.
Det är fler program som det blivit samma resultat på, minns dock inte vilka för tillfället.
När jag nu försökt ett antal gånger på Åsa Larssons program så fungerar sidan (är på 23 min.)

Kommentarer

  • Så irriterande!

    Har du möjlighet att testa om felet uppstår även i andra webbläsare än Firefox? (Jag frågar inte för att vi i så fall ska hänvisa dig till Chrome, Edge eller något annat, utan för att kunna felsöka mer effektivt.)
    Annika Webbmaster
  • Har nu spelat Gessles nio i topp från 20200718 i Edge. Den stängs av. efter 39:07. Däremot går det att "backa" utan att det är några problem. När man kommer till 39:07 så stannar den igen.
    Provar även på Firefox samma Gessleavsnitt, nu stannar den på 25:13.
    Denna gång går det inte att börja om eller backa på 15 sekunderknappen. Sidan hänger sig.

    Har för någon dag sedan lyssnat på P3 dokumentär om kyrkbränderna i Norge, den podden stannade också efter ett tag, den kunde jag dock lyssna klart på igår. Det var på Chrome och en annan dator.
  • På Firefox får jag efter ett tag meddelandet  " ⚠ Ljudet kunde inte spelas på grund av nätverksproblem " trots att jag har mer en 95 M/bit per sekund både upp och ner.

  • Tack!

    Vi har sett liknande felbeskrivningar från andra lyssnare och försöker förstå vad felet kan bero på.

    Se om det fungerar något bättre om du sänker kvaliteten på ljudet! Den inställningen når du genom att trycka på pilen (ser ut som ett tak) till höger om volymkontrollen i spelaren, se den gula markeringen på min bild:

    Då fälls det ut en större version av spelaren, där du kan välja "låg ljudkvalitet":

    Blir det någon skillnad? (Meningen är förstås inte att du ska behöva lyssna med lägre ljudkvalitet, men att veta om detta val påverkar problemet hjälper vår felsökning!)

    Annika Webbmaster
  • Det stängs ändå av, både på Edge och Firefox. Andra tider dock som det verkar.
  • Provet spela på bästa kvalité. Firefox klarade allt, Edge slutade ganska snabbt.
  • Vad lyssnade du på? Jag kom på att det bara är vissa program där denna kvalitetsinställning gör skillnad. Ett sådant program är detta:
    Gessles jullåtar

    Med tidigare avsnitt i serien Gessles nio i topp blir det däremot ingen skillnad vilket val du gör, för det finns endast en kvalitet utlagd.

    Med Åsa Larssons vinterprogram och andra avsnitt av Sommar & Vinter i P1, så finns det två versioner att välja på för de avsnitt som nyligen har sänts i FM, det vill säga idag dessa fyra:

    Om du går till arkivet med alla avsnitt av Sommar & Vinter i P1, och klickar på bilden för vinterprataren, kommer du in på den sida där du kan välja mellan den längre eller den kortare versionen, där den långa påverkas av vilken kvalitet du har valt i spelaren, medan den korta versionen endast finns i en "medium-kvalitet".

    I mitt exempel väljer jag Olof Wretlings program:
    https://sverigesradio.se/avsnitt/olof-wretling-vinterprat-2021

    Det vore intressant att se om det är någon skillnad mellan dessa varianter (med/utan musik), för det är rent tekniskt olika ljudformat som används, samt om det blir skillnad i hur länge du kan lyssna utan avbrott på 90-minutersversionen, beroende på vilken kvalitet du har inställd.

    Alltså tre tester:

    1. Versionen "utan musik"
    2. Versionen med musik och hög kvalitet
    3. Versionen med musik och låg kvalitet
    Annika Webbmaster
  • Jag kom på en annan sak ... Till vänster i adressfältet i Firefox ser du en "sköld":

    Den indikerar att Firefox blockerar något hos oss:
    Enhanced Tracking Protection in Firefox for desktop

    Om du klickar på skölden kan du se vad som har blockerats. Om det endast är tredjepartscookies från t ex Sifo och Google Analytics, ska inte webbplatsens funktion påverkas, men risken finns att något mer blockeras och att det får vår spelare att fungera sämre.

    Under rubriken "What to do if a site seems broken" beskriver Mozillas support hur du kan stänga av funktionen "Enhanced Tracking Protection" på en sida, och det vore intressant att veta om det påverkar avbrotten.

    Annika Webbmaster
  • Okej, provat ändra "skölden" enligt ovan och har nu provat med musik på högsta kvalité i Firefox. Det slutade fungera efter ca 20 min (Åsa Larson).
    Testar nu utan musik.
    Den får jag inte ens igång, sidan laddas inte ens.

  • Åsa Larsson utan musik går inte igång på Edge heller.
  • Tack, då kan du ändra tillbaka den inställningen om du vill!

    Versionen utan musik, podden, går att nå genom andra webbtjänster än vår egen hemsida och det vore förstås intressant att veta om det är något med vår egen spelare som bråkar med din dator eller om liknande fel även drabbar andra webbtjänster! Några andra lyssnare har rapporterat in liknande problem, och hos dem verkar det även drabba andra ljudtjänster på webben, men det är inte het säkert att ni har samma fel.

    Här når du Sommar & Vinter i P1 från tre andra webbsidor. Fungerar dessa bättre, eller blir det liknande fel hos dig?

    Även om det blir liknande fel på andra sidor, och orsaken till problemet kan förmodas "ligga utanför Sveriges Radios ansvar", vill vi självfallet hjälpa till att lösa problemet. Vi vill ju att vårt innehåll ska nå ut!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    En lyssnare med liknande problem har råkat installerat ett program på datorn som heter WinZip Driver updater. Det är ett så kallat PUP eller Potentially Unwanted Program som dels segar ned datorn och dels försöker lura användaren att uppdatera till en betalversion.

    Jag misstänker att hans problem med att lyssna beror på detta program, och undrar om du kan ha samma (eller något liknande) installerat på din dator. Klicka på förstoringsglaset nere till vänster bredvid Windows-ikonen och skriv in WinZip driver.

    Verkar du ha ett detta program installerat så hör av dig, så berättar jag mer om hur du ska bli av med det.

    Annars, får du ofta upp rutor från något annat program som tycker att du ska uppdatera dina drivrutiner eller annat? (Det finns liknande program med andra namn som skulle kunna ge dig dessa problem!)

    Annika Webbmaster
  • Jag har inget sådant program. Där jag nu lyssnar är på jobbet är vi väldigt restriktiva med program som ska installeras.
    Jag har ju även likadana problem på min dator hemma och har det inte där heller. Använder Zipgenius både hemma och på jobbet. Zip-programmet har jag haft i flera år, dessa problem har börjat i höst någon gång.
    Testar nu Åsa Larsson på Spotify, fungerar klockrent (33 min.) än.
  • Spotify fungerar hela vägen, men då är det ju det med musiken som inte finns.
  • Kämpar vidare.
    Olof Wretling slutar att fungera efter 19:34 med Edge på högsta kvalité
  • Bra att Spotify fungerade.

    Lyssnade du i Spotifys Windows-app? I så fall vill jag gärna att du även testar någon av de webb-tjänster som jag länkade till ovan (ladda alltså inte ned Windows-appen för Tunein eller någon av de andra tjänsterna).

    Det är nämligen hur andra webbspelare klarar av vårt innehåll som jag tror kan ge oss viktig kunskap om felet!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Spotify fungerar hela vägen, men då är det ju det med musiken som inte finns.
    Jag har funderat över vilka sätt det finns att lyssna i en Windows-dator på avsnitt med musik utanför vår webbplats, och kom på att det finns två appar där detta går!

    Dels finns vår egen, enkla men fullt fungerande, app för Windows 10, som du kan hämta gratis här:
    Microsoft store: Sveriges Radio-appen

    Dessutom finns RadioStorm, en Windows-app med allt vårt innehåll som är utvecklad av en seriös privatperson. Den appen vet jag att många lyssnare tycker om:
    Microsoft store: RadioStorm

    Det löser inte grundfelet, men jag hoppas att det gör så att du kan lyssna på våra program igen. Om du testar någon av apparna, så återkom gärna och berätta hur det fungerar!
    Annika Webbmaster
  • Har installerat radioStorm. Den funkar väldigt bra hittills.
    Har provat avsnitt som inte har fugerat på er websida som här går klockrent.
    Tack för tipset (även om det hade varit bra om hemsidan också fungerar).
  • Så bra att den fungerar bättre än spelaren på vår hemsida!
    Tack för tipset (även om det hade varit bra om hemsidan också fungerar).
    Självfallet ska du kunna lyssna från vår hemsida! Se detta som en reserv-lyssning under tiden vi felsöker, samt ett bidrag till att ringa in felet (ljudappar som RadioStorm och Spotify drabbas inte, webbspelare drabbas).

    Som jag skrev, delar du detta problem med andra lyssnare, Thomas här och Bo Ingemar här. Även om jag förstås inte kan vara helt säker på att det är samma underliggande problem hos dig som det är hos dem, så verkar det troligt. Ni som rapporterat in felet är alltså förhållandevis få och vi på Sveriges Radio har inte lyckats återskapa det.

    Thomas och Bo Ingemar har hunnit testa och återkoppla lite andra saker än vad du har hunnit göra, och vi kan konstatera att felet uppstår även med andra webbspelare än sverigesradio.se, (alltså det jag bad dig testa genom att lyssna på Sommar & Vinter i P1 från andra webbsidor) och att det drabbar även poddar som inte kommer från Sveriges Radio. Något tycks sakta ned processen att ladda hem och/eller spela upp ljudfiler (men inte strömmad video!). Felet verkar inte ligga i webbläsaren, utan i datorn eller möjligen uppkopplingen (men att du får liknande problem både hemma och på arbetsplatsen pekar mot att det är något i datorerna, inte nätverket).

    Detta problem ligger alltså rimligen utanför Sveriges Radios ansvar och kontroll, men vi hjälper er självfallet att felsöka vidare så gott vi kan - samtidigt kan det förstås vara bra att kontakta Microsofts support för mer hjälp att felsöka. Även om vi som arbetar med support på Sveriges Radio har viss förståelse för hur saker "bortanför vår egen sajt" fungerar, är vi specialister på just våra tjänster, så fel som detta kanske vi inte felsöker så effektivt som andra kan göra.

    Om du vill känna dig säker på att felet verkligen ligger utanför Sveriges Radio, kan du testa att lyssna på podden Värvet hos Google Play. Den podden finns ofta i en längre och i en kortare version. Testa den längre versionen, eftersom det i synnerhet är långa avsnitt om ger dig problem!
    Google Podcasts: Värvet

    Du bör då få fel som påminner om hur det blir att lyssna på längre program på vår hemsida, det vill säga även om programmet startar kan det uppstå avbrott och det går inte att spola framåt mer än en kort bit.

    Vad det kan vara som ger detta fel, vet jag inte, men att det uppstått ungefär samtidigt hos tre olika lyssnare, ger mig en känsla av att det antingen kan finnas någon typ av skadlig programvara, eller - mer troligt - är kopplat till ett antivirusprogram. Thomas använder ett antivirusprogram som heter ESET NOD32 Antivirus. Har du samma program? Annars, kan det tänkas att du har mer än ett antivirusprogram installerat? Det kan ge problem:
    Running More Than One Antivirus Program

    Om problemet har koppling till ett (eller flera konkurrerande) antivirusprogram, skulle du kunna lyssna utan problem om du startar datorn i "felsäkert läge med nätverk", se här hur du gör detta:
    Start your PC in safe mode in Windows (Sidan finns även på svenska, men maskinöversättningen är lite märklig, så jag vet inte om den hjälper eller förvirrar.)

    Det felsäkra läget inaktiverar en del andra funktioner än antivirus-program, så det visar inte var felet ligger, men ringar in felet något!
    Annika Webbmaster
  • Jag provade även Tunein och den slutade också att fungera. Jag har också NOD32 både hemma och på jobbet.
    På jobbet ska vi byta till Panda under våren få se hur det blir då. Tillsvidare använder jag Radiostorm som sagt fungerar utmärkt.
  • Wow, då låter det som om vi har hittat en trolig gemensam nämnare!

    Jag ser om det finns någon inställning i NOD32 där man enkelt kan undanta - eller förbättra - "avsökning i realtid av strömmat ljud", för det är troligen det som sker och segar ned processen.

    Om jag hittar något så berättar jag det, annars har du ju ett fullt fungerande sätt att ta del av vårt innehåll!

    Tack för hjälp att förstå detta sammanhang.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Jag kom på att en del av vårt innehåll inte finns med i RadioStorm. Ljudklipp saknas - men eftersom felet inte är så besvärande på korta ljudfiler, kanske det inte spelar någon större roll?

    Om du vill använda vår hemsida, kan en lösning dock vara att lägga till sverigesradio.se som en betrodd sajt som kan undantas från skanning:
    Exclude a safe website from being blocked by Web Access Protection in ESET Windows home products (14.x)

    Kontakta gärna Eset för effektivare felsökning:
    https://www.eset.com/se/om/kontakt/
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Har nu testat lägga till Sveriges radio som betrodd i ESET.
    Spelat vinter med Bianca Kronlöf som slutar att fungera efter 10:28.

  • Så trist att det inte hjälpte dig, för det verkar vara rätt åtgärd. En annan lyssnare skrev i fredags:
    Det var det här som var problemet och jag la till sverigesradio.se som betrodd sajt och nu fungerar det.
    Som sagt har du ju redan ett sätt att lyssna på det mesta, RadioStorm, samt är på väg att byta till Panda, så du behöver ju egentligen inte lösa något här och nu - men om du vill gå vidare, är det ESET som kan ge bäst support!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Vi har inte fått in några nya felbeskrivningar om detta på ett par veckor, så jag följer upp om det fortfarande är problem att lyssna i efterhand med ESET aktiverat. (I så fall kommer jag att kontakta dem.)
    Annika Webbmaster
  • Jag använder Radiostorm numer, så jag vet tyvärr inte.
  • Trevligt att du har haft nytta av det tipset!

    Andra lyssnare har bekräftat att det numera inte är några problem med ESET, och jag hoppas att det stämmer för samtliga lyssnare.
    Annika Webbmaster