Windows: avsnitt laddas långsamt, ljudet stoppas (Eset NOD32 antivirus)

Min dator: Kraftfull med Win. 10 två år gammal. När jag försöker lyssna på något i play så går det trögt. Det kvittar om det är Söndagsmorgon i P2 eller Spanarna i P1. När det gått en stund så stoppar ljudet och jag kan se på "termometern" att uppspelningen går fortare än hemladdningen av filen. Detta inträffar någon gång i halva programmet. När jag lyssnar på direktsända program är det helt störningsfritt. Skulle jag någon gång titta på SVT Play är det aldrig problem med stopp under ett en-timmas program. Jag har svårt att tänka att det är min dator som falerar. jag är tacksam för tips som kan föra mig framåt till en av de bästa samhällstjänster vi har.
Hälsningar
Thomas Ullman
Ängelholm
P.S. Jag tycker att "samhällstjänst" är ett bättre uttryck än public service. Svenska språket väger tyngre för SR och SVT. Sedan vet jag inte var jag skall klassa min fråga. los vet jag inte vad det innebär.
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Thomas!

    Det glädjer oss att du uppskattar vår "samhällstjänst", varför man har valt att kalla det för "public service" är faktiskt en intressant och relevant fråga. Jag har dessvärre inget svar, men du väckte sannerligen en intressant frågeställning.

    Gällande ditt lyssnande, direktlyssningen går alltså bra men att lyssna på material i efterhand fungerar dåligt. Har du upplevt detta under en längre tid? Har du testat om samma problem uppstår när du använder en annan webbläsare än den du brukar? Återkom när du har möjlighet så ska vi försöka lista ut vart problemet ligger.

    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej Ted, Jag brukar använda Google Chrome och har just provat att lyssna på Klassiska krysset via Microsoft Edge med lika dåligt resultat. Jag har aldrig problem med att ladda hem något annat än filer från SR. T.o.m. film från SVT´s Öppet arkiv går utmärkt. Datorns arbetsminne har jag inte grepp om, men HD:n är på 222 GB och 159 GB är ledigt.
  • Hej igen!

    Ok, så det fungerar lika dåligt oavsett webbläsare. Jag tänker att vi ska testa oss fram för att lista ut var problemet ligger. Det första vi ska göra är att se om du stöter på samma problem när du surfar i privat läge.

    Testa gärna att öppna din Chrome-webbläsare och tryck sedan på de tre punkterna högst upp i webbläsarens högra hörn. Välj därefter Nytt inkognitofönster vilket kommer göra så att ett nytt fönster öppnas. Testa därefter att gå in på hemsidan och spela upp något innehåll som inte är direktsänt. Blir det någon skillnad?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Nu har jag provat detta. Ett tag kunde jag i hoppa framåt i Radioföljetongen, men sedan kom inget ljud när jag bytte avsnitt. Klassiska krysset har stått på ett par timmar och jag har fått hem allt. Så det är egentligen ingen skillnad via inkognitofönster.
  • Tack för att du testade! Vi har mottagit några liknande ärenden från andra användare den senaste tiden, så det verkar vara något som inte riktigt fungerar som det ska i webblyssningen. Jag kommer att undersöka detta med våra utvecklare och återkomma så fort jag vet mer. Ber om ursäkt för besväret!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Jag kanske skulle tillägga att när jag efter start på morgonen haft igång play-lyssning 30 min till ett par timmar, så pajar systemet. (Google Chrome). Allt bryts och startar om automatiskt. Det visas en QR-kod från Windows. När jag sedan går in på Chrome kommer en flik där jag kan klicka för att återställa alla sidor innan avbrottet. Det funkar och går rätt så fort, c.a. 1,5 min. Då är min play-lyssning tillbaka som när avbrottet kom. Jag har konsulterat min datorfirma, men de säger att de behöver vara på plats när det händer. Dyrt. Jag tar avbrottet och sätter på kaffe under tiden.
  • Hej igen Thomas,

    Tack för ytterligare felbeskrivning. När du lyssnar på morgonen och systemet efter ett tag kraschar, lyssnar du då på direktsänd radio? Upplever du någonsin liknande problem när du är inne på andra webbsidor?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Din fråga: Tack för ytterligare felbeskrivning. När du lyssnar på morgonen och systemet efter ett tag kraschar, lyssnar du då på direktsänd radio? Svar: Svårt att säga, men vanligtvis på Play. T.ex Söndagsmorgon i P2. Men jag skall prova att bara lyssna direkt och se vad som händer. Idag försökte jag med Söndagsmorgon. Det höll i sig, men en kvart från slutet var det stopp. Jag lät det vara igång men fann att hemladdningen bara återgav några sekunder. Stopp igen. Alltså går uppspelningen fortare än hemladdningen. Jag kan låta direktsändning vara igång hela förmiddagen i morgon utan att vara vid datorn, för jag ser om det har varit avbrott. Då får jag kommandoruta från Windows att klicka för att återställa filer som före avbrottet vilket går fort, men jag måste starta ev. play-program från början.
    Återkommer
    Thomas U
  • Hej Thomas, Teds kollega Annika här!

    Jag har tyvärr inte någon bra idé om vad det är som händer, men tycker att du har gjort en intressant observation. Du skrev:

    jag kan se på "termometern" att uppspelningen går fortare än hemladdningen av filen
    Det låter som om det skulle kunna vara något säkerhetsprogram som "försöker skanna igenom våra ljudfiler" och som visserligen bedömer att de är helt ofarliga, men att detta tar tid och ljuden inte kan laddas in så snabbt som de behöver.

    Väldigt många av våra program är "podcasts" vilket betyder att de även finns tillgängliga på andra webbplatser än vår egen. Det vore intressant att se om det går bättre att lyssna på exakt samma innehåll, men från en annan sida och med en annan webbspelare.

    Här kan du testa hur det fungerar att lyssna på Spanarna i P1 från tre andra tjänster:
    Google podcasts: Spanarna
    Tunein: Spanarna

    Poddtoppen: Spanarna

    Blir det liknande problem med vårt innehåll på andra sidor? Om inte, så kan vi konstatera att det inte är ljudet i sig som ger dig problem, utan "något annat" på vår hemsida ...
    Annika Webbmaster
  • Hej Ted och Annika. Jag har gjort en del försök. Gick in på Radioföljetongen. Mer precist
    Balsam Karam läser den specialskrivna radionovellen Rasul. Det är kanske inte viktigt, men när jag startade fanns ingenting där. Uppspelningen startade inte. Helt tyst. Jag lät det stå på och kanske fyra timmar senare fanns allt där. Sedan har jag en teori: När jag lyssnat igenom t.ex. Söndagsmorgon i P2 med vissa uppehåll framför allt på slutet, så nästa gång jag kommer dit och lyssnar igen så är det som avbrott inte fanns. Jag kan hoppa från början till slutet (1.5 tim.) utan problem Kan det vara så att min dator har tagit in filen lagrat och godkänt? Jag fortsätter forska. Jag skall prova Rasul igen och observera vad som händer när jag spelar upp den igen och andra intilliggande filer.
    Med tillönskan om ett lugnt och behagligt nyårsfirande och ett gott råd från en frankofil: Köp inte champagne utan köp Crémant d’Alsace. Cremant är det franska mouserande vin som inte kommer från Champagne. Precis lika bra utom kanske i de hiskeligt dyra årgångar som ingen av oss har råd med: Samma kropp samma fyllighet och syra/sötma och samma små bubblor.

    Jag tänker att ni skall stryka sista stycket om drycker innan ni bokför texten. Det var bara en personlig rekommendation.

    Med tillönskan om ett bättre 2022
    Thomas Ullman
    Ängelholm
  • Tack för tipset om bubbel!

    Din beskrivning visar att spelaren klarar av att spela upp program - men det tar orimligt lång tid att få hem dem, och vi behöver förstå var denna flaskhals ligger!

    Som sagt undrar jag om du får samma fel när du lyssnar på våra program med andra ljudtjänster, så att vi kan ringa in ifall felet ligger i vår egen spelare eller på annat håll. Även om felet inte ligger hos oss på Sveriges Radio, hjälper vi dig givetvis att felsöka!

    Testa därför hur det går att lyssna från en annan webbsida. Ovan gav jag dig länkar till Spanarna, men om du vill ha något annat att testa med, så ger jag här länkar till Sommar & Vinter i P1. Hoppas att du kan hitta ett fint avsnitt, så att testet både ger oss den information vi behöver för att förstå felet bättre, och ger dig en fin lyssningsupplevelse!

    Google podcasts: Sommar & Vinter i P1
    Poddtoppen: Sommar & Vinter i P1
    Tunein: Sommar & Vinter i P1

    Återkom och berätta om andra webbplatser fungerar bättre, eller om du får liknande problem där!

    Annika Webbmaster
  • Tack för förslag. Det gick sådär.
    Google podcasts Sommar & Vinter i P1. Mikael Niemi: Det laddar så långsamt att jag inte kan hoppa framåt 16 minuter från slutet stoppar laddningen nästan helt. När jag klickar på inforutan får jag: Something went wrong.

    Poddtoppen Sommar & Vinter i P1. Efter en timmas laddning har det inte kommit någon uppspelning.

    Tune in Sommar & Vinter i P1. Laddning och uppspelning till slutet, men jag kan inte hoppa framåt. Dessutom får jag stoppa och klicka bort programmet för att sedan kunna återkomma. Tune in har ett begränsat urval. T.ex. Söndagsmorgon i P2 finns inte vad jag kan se.
    F.ö. tycker Tune in att jag skall uppdatera Win Zip Driver, men jag kan inte hindra ESET NOD 32 Antivirus från att ingripa.

    Kan föråldrat Win Zip ha med problemet att göra?

    Hälsningar
    Thomas Ullman
  • ESET NOD 32 Antivirus reagerar med rätta!

    WinZip Driver updater bör du avinstallera. Det verkar vara ett så kallat PUP eller Potentially Unwanted Program som dels segar ned din dator och dels försöker lura dig att uppdatera till en betalversion. Det är mycket möjligt att det programmet ligger bakom problemen, så det var bra att du nämnde det!

    Läs mer här:
    Microsoft-forum: Is WinZip driver updater safe?
    Annika Webbmaster
  • Hur går det?

    Det finns två appar där du kan lyssna på alla program från Sveriges Radio. Det är möjligt att det fungerar bättre än att lyssna via webbläsaren. Dels finns vår egen enkla, men fullt fungerande, Sveriges Radio-app för Windows 10, som du kan hämta gratis här:
    Microsoft store: Sveriges Radio-appen

    Dessutom finns RadioStorm, en Windows-app med allt vårt innehåll som är utvecklad av en seriös privatperson. Den appen vet jag att många lyssnare tycker om:
    Microsoft store: RadioStorm

    Det löser inte grundfelet, men jag hoppas att det gör så att du kan lyssna på våra program igen. Om du testar någon av apparna, så återkom gärna och berätta hur det fungerar!
    Annika Webbmaster
  • Den förra rekommandationen var att rensa WinZipDriver. Ingen förbättring. Appen Microsoft store: Sveriges Radio-appen verkar vara mest för paddor och apple och sådant för jag kommer inte i i detta mysterium när jag sitter med en utmärkt fast dator som kör Win 10. Återkommer till frågan: Varför är det bara SR Play som ger problem? Annat jag laddar hem, t.ex. långa filmer går som tåget.
    Hälsningar
    Thomas U
  • Den förra rekommandationen var att rensa WinZipDriver.
    Rekommendationen var alltså inte att rensa "WinZip Driver updater", utan att avinstallera det helt (men det kanske var det du menade?). Se här hur du gör, om du inte redan har tagit bort programmet:
    Avinstallera WinZip Driver Update och Winzip System Utilities

    Appen Microsoft store: Sveriges Radio-appen verkar vara mest för paddor och apple och sådant

    Den appen är gjord för Windows 10, men om du inte brukar ladda hem appar för datorn så jag lägger det förslaget på is, i synnerhet eftersom vi inte vet säkert att det fungerar bättre.

    Varför är det bara SR Play som ger problem?

    Som vi har skrivit tidigare, är det andra lyssnare (två stycken närmare bestämt) som har liknande problem, och genom deras tester har jag fått intryck av att det blir problem även med andra ljud än dem från Sveriges Radio, i synnerhet med långa ljudfiler. Varför video fungerar bättre än ljud, vet jag inte än. Du har dock rätt i att vi inte vet om det är så även hos dig, så det tar vi reda på!

    Vi har konstaterat att felet inte verkar ligga på Sveriges Radios hemsida, eftersom det blev liknande problem även med till exempel Google Podcasts, men det skulle förstås kunna vara något fel på våra ljudfiler, för även när du lyssnar på Sommar & Vinter i P1 med en annan tjänst, hämtas ljuden från våra servrar. Vi tar därför reda på om program från andra "ljudskapare" än oss på Sveriges Radio har samma fel, och jag väljer ett "försöksprogram" som heter Värvet.

    Anledningen till att jag väljer just Värvet, är att jag ville ha ett relativt långt avsnitt att testa med. Dessutom brukar det vara ett bra program, så jag hoppas att du kan hitta något avsnitt som inte bara ger oss information om det tekniska problemet, utan även är trevligt att lyssna på!

    Avsnitten av Värvet finns ofta i en längre och i en kortare version, och helst vill jag att du testar den längre versionen:
    Google Podcasts: Värvet

    Jämför om det går bättre att lyssna och spola framåt där än vad det går här:
    Google podcasts: Sommar & Vinter i P1

    Återkom och berätta hur det går!
    Annika Webbmaster
  • Jag har testat Värvet: Laddningen går i jämn takt med uppspelning, men ligger bara 5 min. före så jag kan inte rulla framåt särskilt långt.

    Google podcasts: Laddar så jag kan börja lyssna, men efter fem minuter är lyssningen i kapp så det blir stopp.
  • Tack, det bekräftar min misstanke att felet även hos dig ligger utanför Sveriges Radio!

    Som jag skrev, delar du detta problem med andra lyssnare, Per här och Bo Ingemar här. Du har skrivit att du använder ett antivirusprogram som heter ESET NOD32 Antivirus och jag har nu frågat de andra om de har samma. Per, som har haft samma problem både hemma och på sin arbetsplats, har redan hunnit svara:
    Jag har också NOD32 både hemma och på jobbet
    Det verkar alltså som om detta skyddande program segar ned processen att ladda hem och/eller spela upp ljudfiler i webbläsaren (men inte strömmad video).

    Lyssnaren Per skriver att det inte blir samma fel när han använder Windows-appen RadioStorm som jag tipsade om ovan.

    Jag försöker ta reda på om det finns någon inställning i NOD32 där man enkelt kan undanta - eller förbättra - "avsökning i realtid av strömmat ljud", för det är troligen det som sker och segar ned processen. Problemet ligger alltså rimligen utanför Sveriges Radios ansvar och kontroll, men vi hjälper er självfallet att felsöka vidare så gott vi kan - samtidigt tycker jag att du ska kontakta Eset för effektivare felsökning:
    https://www.eset.com/se/om/kontakt/

    Även om vi som arbetar med support på Sveriges Radio har viss förståelse för hur saker "bortanför vår egen sajt" fungerar, är vi specialister på just våra tjänster, inte hur olika antivirusprogram fungerar.

    Tack för hjälpen att ringa in var felet ligger!
    Annika Webbmaster
  • Även Bo Ingemar använder Esets säkerhetsprogram, så jag känner mig säker på att vi har hittat var felet ligger.

    Det ska gå att lägga till sverigesradio.se som en betrodd sajt som kan undantas från skanning:
    Exclude a safe website from being blocked by Web Access Protection in ESET Windows home products (14.x)

    Som sagt, kontakta gärna Eset om du behöver mer hjälp:
    https://www.eset.com/se/om/kontakt/
    Annika Webbmaster
    Bästa svaret
  • Hej Annika.
    Goda analyser kan innebära att man kopplar ihop olika indikationer som har samband. Det verkar som om du kommit fram till något. I mitt fall har jag använt ESET i tre år, som jag minns, men det kan vara så att uppdateringar på senare tid innebär att ESET klämmer åt SR Play hårdare numera. När vi klarat av helgerna skall jag apostrofera (gammat fint ord, numera glömt) min datorleverantör som jag kan släppa in min dator på distans. Resultatet av detta skulle jag vilja återkoppla till dig. Det kan ta tid, men är det bara så att gå vidare med denna på denna tråden?
    Tack för hjälpen så långt.
    Hörs
    Thomas U
  • Det kan ta tid, men är det bara så att gå vidare med denna på denna tråden?
    Ja, om du kommer fram till något som hjälper oss att hjälpa lyssnare att ta del av vårt innehåll, är det bara att skriva vidare, så ser vi det.

    Förutom dig, Per och Bo Ingemar, med fellbeskrivningarna som var så tydliga att jag misstänkte en gemensam faktor, har jag nu även kontaktat lyssnare med lite vagare felbeskrivningar där det eventuellt är samma fel. Jag har också ändrat rubriken på denna fråga i forumet, så att det framgår tydligare vad det handlar om för fel, vilket förhoppningsvis hjälper någon drabbad lyssnare att snabbare förstå vari felet ligger!
    I mitt fall har jag använt ESET i tre år, som jag minns, men det kan vara så att uppdateringar på senare tid innebär att ESET klämmer åt SR Play hårdare numera.
    Jag tror också att problemet uppstod med någon uppdatering från deras sida. Jag ser den här typen av problem lite som "en allergisk reaktion", där försvarssystemet fungerar bra, men överreagerar på något som egentligen inte är ett hot.

    Som sagt tycker jag att det verkar vara ett i grunden bra skydd, som t ex gjorde så att du inte uppdaterade WinZip Driver Update!
    Annika Webbmaster
  • Jag försökte göra något på ESET, men det är som en öken. Man kommer aldrig fram till "att undanta" Jag kontaktar min datorleverantör.
    Tack. Jag säger som Karl Bertil: Gå nu hem och fira trettonhelgen med din familj. Fast det sa han aldrig.

    Hörs
    Thomas
  • Hej Annika,
    Det var inte enkelt att göra ändringar i ESET Nod 32, men i går fick jag hjälp av min datorleverantör (Multidator i Ängelholm via TeamViewer). Det gjorde verkan att låta ESET hoppa över *sverigesradio.se*. Nu kan jag gå in på ett play-program som jag aldrig lyssnat till tidigare och t.o.m. hoppa till slutet direkt efter start.

    Tack för hjälpen
    Thomas Ullman
  • Jag säger som Karl Bertil: Gå nu hem och fira trettonhelgen med din familj. Fast det sa han aldrig.
    Spelar ingen roll. I mitt huvud hörde jag absolut Karl Bertils målbrottsröst komma mad denna uppmaning - och loggade ut!
    Nu kan jag gå in på ett play-program som jag aldrig lyssnat till tidigare och t.o.m. hoppa till slutet direkt efter start.
    Så bra att du och leverantören lyckades lösa det - och att det hjälpte! Ytterligare en drabbad lyssnare har blivit av med avbrotten genom att skapa ett undantag i ESET. Att det var där felet låg insåg jag tack vare den felsökning du bidrog till.

    Fler drabbade lyssnare sipprar in, och de får snabb hjälp nu när vi vet vad vi ska kolla efter! Tack igen för att du tog dig tid att rapportera felet och sedan testa både det ena och det andra, tills vi äntligen fann den gemensamma nämnaren os er som drabbats!
    Annika Webbmaster
  • Hoppas att ni kan ta ESET i örat och förklara att SR är en säker källa.
    Kram
    T
  • Tillägg: Annars kan jag se att ESET har skyddat mig från mycket skräp sedan fyra år nu, så även om det kan överreagera så är det en bra hjälp.
  • I och med att felet drabbar alla hemsidor som strömmar ljud utan att det ingår i en video (eller åtminstone alla sidor som jag har bett lyssnare att testa), borde ESET redan känna till problemet och arbeta på att lösa det. Du har dock rätt i att det för är bra att kontakta dem, så att det inte går under deras radar.

    Där vet jag inte om det är mest effektivt att du som är deras kund hör av dig eller om vi på Sveriges Radio gör det, så vi kanske kan göra det från båda vinklarna?
    ... även om det kan överreagera så är det en bra hjälp
    Jag har har förstås läst på en del om ESET under denna felsökning, och min bild är att de är seriösa och har bra tjänster.
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Vi har inte fått in några nya felbeskrivningar om detta på ett par veckor, så jag följer upp om det fortfarande är problem att lyssna i efterhand med ESET aktiverat. (I så fall kommer jag att kontakta dem.)
    Annika Webbmaster