Da capo

När vi försöker lyssna på Da capo så fungerar det mellan noll sekunder och kanske uppåt en minut, men oftast inte mer än 15-30 sekunder. Sedan snurrar det bara. Detta är ingen engångshändelse utan alltid.

Kommentarer

  • Hej Börje!

    Vi har sett liknande felbeskrivningar från andra lyssnare och försöker förstå vad felet kan bero på.

    Se om det fungerar något bättre om du sänker kvaliteten på ljudet! Den inställningen når du genom att trycka på pilen (ser ut som ett tak) till höger om volymkontrollen i spelaren, se den gula markeringen på min bild:

    Då fälls det ut en större version av spelaren, där du kan välja "låg ljudkvalitet":

    Blir det någon skillnad? (Meningen är förstås inte att du ska behöva lyssna med lägre ljudkvalitet, men att veta om detta val påverkar problemet hjälper vår felsökning!)

    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Som jag skrev hade vi sett liknande felbeskrivningar hos andra lyssnare och vet nu att problemet beror på att antivirusprogrammen ESET NOD 32 och ESET Internet Security inte släpper fram ljudströmmen så snabbt som den borde göra. Felet drabbar även andra ljudtjänster på internet.

    Om du använder något av dessa säkerhetsprogram så ska det gå att lägga till sverigesradio.se som en betrodd sajt:
    Exclude a safe website from being blocked by Web Access Protection in ESET Windows home products (14.x)

    Kontakta gärna Eset om du behöver mer hjälp:
    https://www.eset.com/se/om/kontakt/

    Om det inte var detta som är fel här, så återkom gärna, så att vi kan felsöka vidare!
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Det var det här som var problemet och jag la till sverigesradio.se som betrodd sajt och nu fungerar det.
    Tack för hjälpen.
  • Tack för att du bekräftade att denna åtgärd hjälper!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Vi har inte fått in några nya felbeskrivningar om detta på ett par veckor, så jag följer upp om det fortfarande är problem att lyssna i efterhand med ESET aktiverat. (I så fall kommer jag att kontakta dem.)
    Annika Webbmaster
  • Inga problem. Det går utmärkt att lyssna på Da Capo.
  • Tack för att du bekräftade att allt numera flyter på som det ska!
    Annika Webbmaster