Lyssna på Studio1 srplay i en pc

Jag kör en windows-PC och Google. Skriver i sökrutan  srplay studio 1. Jag kommer till en sida som presenterar flera olika avsnitt. Jag väljer t.ex dagens avsnitt. Detta startar OK. Men att flytta framåt i programmet fungerar inte- Då hänger sig programmet.
Det händer också att programmet hänger sig efter några minuters uppspelning.

Kommentarer

  • Hej Bo Ingemar!

    Med Studio Ett finns det två olika sidor på vår egen webbplats sverigesradio.se som kan vara bra att hitta till. Dels finns Studio Etts arkiv med alla avsnitt från programmet:
    https://sverigesradio.se/avsnitt?programid=1637

    Dels finns Studio Etts startsida, där du både når hela avsnitt och enskilda inslag (nyhetsklipp):
    https://sverigesradio.se/studioett

    Är det någon av dessa sidor du brukar lyssna från, eller ser det annorlunda ut hos dig? Jag är nämligen osäker på om det är till vår hemsida kommer via Google eller om du lyssnar på Studio Ett från någon annan sida.

    När du trycker på en "play-knapp" ( ) på vår hemsida, spelas ljudet upp och i en spelare nederst på hemsidan kan du styra ljudet, till exempel pausera eller spola framåt eller bakåt.

    Om du trycker på pilen till höger om volymkontrollen, så fäller du ut en större version av spelaren, och jag tycker att det är enklare att spola i den större versionen. Antingen kan du klicka på "tidslinjen" eller också kan du dra markören till önskad position (se bilden nedan, där markören är utmärkt med gul färg). Det går även att hoppa framåt eller bakåt 15 sekunder med knappar för detta:

    Är det ungefär så det ser ut hos dig?

    I så fall går vi vidare och försöker ta reda på varför det inte går bra att spola, och varför det ibland hänger sig även när du "bara lyssnar" utan att du försöker hoppa framåt i sändningen.

    Annika Webbmaster
  • Tack för ditt svar. Vi kan komma in med båda de adresser du nämner. Problemet är att det inte går att spola fram med blå linjen. Vi kan dra linjen men programmet startar inte igen när vi släpper. Ibland kommer det fram en mörk linje som löper från där den blå slutar och går till höger slut och sedan tillbaka till blå. Vi har provat med olika operativ, Win 7 och 10. Vi har bra och stabil nätkoppling
  • Tack för den tydliga beskrivningen. Jag har den senaste tiden sett en del liknande felbeskrivningar, så felet ligger troligen inte på din sida utan antingen hos oss eller så har det koppling till någon uppdatering som skickats ut till många lyssnare.

    Studio Ett kan du lyssna på även från andra tjänster än vår egen, och det vore intressant att veta om det fungerar bättre. Testa exempelvis en av dessa webbtjänster:
    Studio Ett hos Google Podcasts
    Stutio Ett hos Poddtoppen

    Kan du lyssna utan avbrott och spola i ljudfilen? I så fall kan det vara ett sätt att lyssna tills vi förstått vad problemen beror på.
    Annika Webbmaster
  • Det blir samma fel med framåtspolningen på dessa två adresser
  • Det var både dåligt och bra!

    Det dåliga är förstås att du nu inte har den möjligheten att lyssna, men det som är bra är att det gav oss viktig information om felet. Det är inte kopplat till vår hemsida, utan mer troligt till något i din dator. Nu tar vi reda på vad!

    Det skulle kunna vara en inställning i din webbläsare Chrome som ligger bakom problemet. I Chrome finns det ett läge som kallas inkognito-läget. Du når det via "trepunktsmenyn" i webbläsarens övre högra hörn:
    Googles support: Surfa privat

    Testa om du kan spola i Studio Ett ifall du använder detta läge Vissa saker är lite annorlunda när man surfar inkognito, bland annat är tilläggsprogram inte aktiverade. Om det går bättre att spola i inkognito-läget, kan det alltså vara ett tillägg i Chrome, till exempel en annons-blockerare, som ligger bakom felet. I så fall går det att göra undantag så att det tillägget inte används på vår hemsida.

    Återkom och berätta om det blir någon skillnad med inkognito-läget. (Om det inte hjälpte, kommer jag att be dig att testa andra saker ... Vi löser detta!)
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    En lyssnare med liknande problem har råkat installerat ett program på datorn som heter WinZip Driver updater. Det är ett så kallat PUP eller Potentially Unwanted Program som dels segar ned datorn och dels försöker lura användaren att uppdatera till en betalversion.

    Jag misstänker att hans problem med att lyssna beror på detta program, och undrar om du kan ha samma (eller något liknande) installerat på din dator. Klicka på förstoringsglaset nere till vänster bredvid Windows-ikonen och skriv in WinZip driver.

    Verkar du ha ett detta program installerat så hör av dig, så berättar jag mer om hur du ska bli av med det.

    Annars, får du ofta upp rutor från något annat program som tycker att du ska uppdatera dina drivrutiner eller annat? (Det finns liknande program med andra namn som skulle kunna ge dig dessa problem!)

    Annika Webbmaster
  • Nej, vi har inte WinZip driver eller någon annat winzip-program installerat
  • Det är bra - då stryker jag den felkällan.

    Vi har konstaterat att felet troligen inte ligger i Sveriges Radios spelare på hemsidan, eftersom det blir liknande problem även med andra ljudtjänster. Nu vill jag ta reda på om det kan vara något fel på våra ljudfiler, för även när du lyssnar med en annan tjänst, hämtas ljuden från våra servrar - så felet kan finnas hos oss även om det inte ligger i vår webbspelare!

    Jag vill veta om program från andra än oss på Sveriges Radio har samma fel, och väljer ett "försöksprogram" som heter Värvet och görs av en man som heter Kristoffer Triumf.

    Anledningen till att jag väljer just den podden, är att jag ville ha ett relativt långt avsnitt att testa med, eftersom Studio Ett är över en timma och 40 minuter långt. Dessutom brukar det vara begåvade intervjuer, så jag hoppas att du kan hitta något avsnitt som inte bara ger oss viktig information om det tekniska problemet, utan även är trevligt att lyssna på!

    Avsnitten av Värvet finns ofta i en längre och i en kortare version, och helst vill jag att du testar den längre:
    Värvet hos Google Podcasts

    Jämför om det går bättre att spola där än vad det går här:
    Studio Ett hos Google Podcasts

    Återkom och berätta hur det går!
    Annika Webbmaster
  • Det gick inte att spola framåt. Jag försökte med Värvet. Uppspelningen startade OK men framspolning med blå linjalen medförde att programmet inte startade efter linjen släppts.
    Tack för ditt tålamod.
  • Tack för ditt tålamod.
    Åh, det är du som uppvisar stort tålamod när du försöker svara på alla saker jag ber dig testa ...

    Att lyssna via webbläsare verkar alltså ge liknande problem även med andra aktörers innehåll, vilket tyvärr inte gör mig mycket klokare just nu, men gör att vi inte lägger ned mer tid på att felsöka våra egna tjänster. Jag kommer att försöka ta reda på vad som skett, men vet förstås inte hur lån tid det kan ta, så nu vill jag fokusera på att hitta ett fungerande sätt att ta del av Studio Ett och övriga program utan att gå via en spelare i webbläsaren.

    Det finns två appar där du kan lyssna på Studio Ett och alla andra program från Sveriges Radio. Det är möjligt att det fungerar bättre än att lyssna via webbläsaren. Dels finns vår egen enkla, men fullt fungerande, Sveriges Radio-app för Windows 10, som du kan hämta gratis här:
    Microsoft store: Sveriges Radio-appen

    Dessutom finns RadioStorm, en Windows-app med allt vårt innehåll som är utvecklad av en seriös privatperson. Den appen vet jag att många lyssnare tycker om:
    Microsoft store: RadioStorm

    Det löser inte grundfelet, men jag hoppas att det gör så att du kan lyssna på våra program igen. Om du testar någon av apparna, så återkom gärna och berätta hur det fungerar!
    Annika Webbmaster
  • Tack. Jag vill ogärna ladda ner appar om det inte är alldeles nödvändigt. Dom är en felkälla och ett riskmoment.
    Vi får tills vidare undvika att spola fram i programmen.
    Hälsningar
    Bo Edvinson
  • Hej igen!
    Som jag skrev, delar du detta problem med andra lyssnare, Per här och Thomas. Vi har konstaterat att båda de har ett antivirusprogram som heter ESET NOD32 Antivirus, och jag misstänker nu att felet uppstått i samband med någon uppdatering i det programmet.

    Har du samma?
    Annika Webbmaster
  • Ja, vi har Eset Internet Sequrity på alla fyra datorerna som vi använder för bl.a. Studio ett
  • Ok, då låter det verkligen som om vi har hittat orsaken!

    Det ska gå att lägga till sverigesradio.se som en betrodd sajt som kan undantas från skanning:
    Exclude a safe website from being blocked by Web Access Protection in ESET Windows home products (14.x)

    Kontakta gärna Eset om du behöver mer hjälp:
    https://www.eset.com/se/om/kontakt/
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Vi har inte fått in några nya felbeskrivningar om detta på ett par veckor, så jag följer upp om det fortfarande är problem att lyssna i efterhand med ESET aktiverat. (I så fall kommer jag att kontakta dem.)
    Annika Webbmaster