SR Play i Iphone XR med 128 GB minne

Upplevelsen är att appen hänger sig.
Jag laddar ner programmen jag vill lyssna på för att sedan radera när jag lyssnat. En del program sparar jag för att lyssna på en gång till.
Härom sistens upptäckte jag att appen raderar ljudfilerna i de äldsta nerladdningarna på eget bevåg.
Sätter programmet eller telefonen begränsningen för datanängden?
Jag har nu börjat ta bort nerladdade program utan ljudfil samt en hel del program med ljudfil.
Är det jag upplever som att appen hänger sig, i själva verket prestandaförlust på grund av "minnesbrist"?

Version 22.12.11 (21111.1)

Kommentarer

  • Hej Torsten!

    Appen hänger sig
    Hur länge har du haft detta problem? Kan du lyssna från vår hemsida sverigesradio.se utan att få samma problem?
    Är det jag upplever som att appen hänger sig, i själva verket prestandaförlust på grund av "minnesbrist"?
    Jag vet inte och vill undersöka detta närmare.

    Problem med att appen har blivit seg den senaste tiden har även andra lyssnare skrivit om här:
    Uppdatering av iPhone ger långsam app

    Jag har tipsat om denna manöver, men vet ännu inte om det har hjälpt:
    Tvingande omstart
    En sak som möjligen kan hjälpa och som är enkel att testa och helt ofarlig, är den "tvingande omstart" som beskrivs här:
    Tvinga iPhone att starta om

    Vid en sådan omstart sker lite andra saker än när ni startar om mobilen på vanligt vis. Bland annat avbryts felaktiga bakgrundsprocesser mer tvärt, vilket kan göra underverk när en app inte funkar korrekt.

    Raderade ljudfiler
    Vilka nedladdade avsnitt har raderats? Avsnitt som innehåller musik raderas vanligen efter 30 dagar, även om den är nedladdad i appen. Läs mer om detta här:
    Hur länge finns ljuden kvar?

    Nedladdningen är alltså till för att du ska kunna lyssna utan att förbruka mobildata, men kan inte användas för spara avsnitt över tid.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Version 23.2.3
    Tvingande omstart genom volym upp, volym ner, håll in sidoknappen funkar inte.

    Efter valet min sida saknas ett val, jag tror det heter ”program”.
    Nu visas bara ”Nya avsnitt” och inte mina ”favoritprogram”.
    Nu tar jag skrivpaus och startar om telefonen …
    Torsten
  • Tyvärr har inte omstart hjälpt för andra lyssnare som också har fått detta nya problem i version 23.2.3. I den versionen verkar däremot problemet med att appen hänger sig vara löst.

    Här har flera lyssnare som skrivit om problemet:
    Var är länken till mina favoritprogram?

    Ett par tips som jag hoppas kan underlätta för er som drabbats tills vi har löst detta:

    1. På appens startsidan finns det en "karusell" som ni bläddrar i sidledes med de programserier ni senast lyssnat på - vilket jag hoppas delvis sammanfaller med de program ni följer
    2. Under Lyssningshistoriken som ni hittar under Inställningar (kugghjulet på bilden) kan ni förhoppningsvis också återfinna era favoritprogram:

    3. De 20 senast publicerade avsnitten av de program ni följer går ju att nå under Nya avsnitt. Från ett sådant avsnitt kan ni nå hela serien genom länken Mer från [program] under trepunktsmenyn:

    4. Om listan Nya avsnitt domineras av ett visst program, så "avfölj" detta program tills felet är löst. Då blir Nya avsnitt ett rätt bra sätt att nå de program som kontinuerligt publicerar nya avsnitt

    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Nu går det att uppdatera till version 23.2.4, där vi ska ha åtgärdat detta problem. För att få den nya versionen så snart som möjligt, kan du uppdatera manuellt så här:

    1. Öppna AppStore
    2. Välj Sök i menyn nedtill
    3. Sök efter SR Play
    4. Tryck på ikonen för appen (inte på knappen Öppna)
    5. Då kommer du till appens sida i AppStore, där du kan välja Uppdatera

    Annika Webbmaster
  • Den nya versionen ska alltså lösa problemet med att dina favoritprogram inte gick att nå, men det var ju inte därför du kontaktade oss!

    Att appen hänger sig är löst hos några lyssnare, men kvarstår tyvärr hos flera, så vi felsöker vidare! Hur had det gått för dig?

    Mysteriet med dina försvunna nedladdade avsnitt tror jag kan bero på att det var avsnitt som vi ar tagit bort av upphovsrättsliga skäl. Låter det som en trolig förklaring?
    Annika Webbmaster
  • Ja, "Visa alla" är tillbaka och där finns de i bokstavsordning (gammal favorit av "ordningar").
    Jag tror mig ha ett tillfälle där hängningen inte var en hängning utan att det "släppte" efter en stund ...
    Kör nu 23.2.4
  • Berätta gärna hur det går!

    Det verkar tyvärr som om de som drabbas av felet även fått hög batteriförbrukning. Tills felet är löst vill jag därför tipsa om att det går att lyssna på alla avsnitt, nyhetslistor och från vår hemsida sverigesradio.se.

    Fråga gärna om du inte hittar innehåll eller funktioner på hemsidan, så hjälper jag dig att använda den!
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    När du säger ökad strömförbrukning så tänker jag att appen sr-play ligger i bakgrunden och jobbar och ser "död"ut.
    Jag har börjat stänga appen i tron att det är bättre att stänga den och starta på nytt...
    /Torsten
  • Det är nog en klok manöver. I och med att felet är så pass nytt är vi inte helt säkra på i vilka skeenden det blir högre dataförbrukning.
    Annika Webbmaster
  • Idag startade jag ett nedladdat program, det staratde, det stannade efter 1-2 sek. Efter 3 upprepningar startade det och fortsatte spela ...
  • Tack!
    Det senaste beskedet jag har fått om hur detta går kom tidigare i veckan, när en av utvecklarna skrev:
    Vi har gjort en förbättring som kommer i nästa release som jag tror ska hjälpa till med tröghet.
    Jag håller tummarna för att det verkligen blir bättre med nästa version.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Nu är version 23.2.5 på väg ut och i den ingår buggfixar, men det kan återstå vissa problem även i denna version. Utvecklarna hälsar nämligen att de:

    ... har fixat en grej som vi tror kan hjälpa till med tröghet men vi har även hittat en till grej som kan bidra till tröghet som vi löser i nästa release.
    En lyssnare som har uppdaterat till den senaste versionen är Håkan här, som skriver:
    Efter er uppdatering av SR Play appen verkar allt fungera igen. Stort Tack!
    Jag håller tummarna för att du märker samma förbättring som Håkan!
    Annika Webbmaster