LÖST: Seg Iphone-app (fryser av och till)

Hej,
Uppdaterade min iPhone SE2 till 16.3 och efter det har SR-appen 22.12.11 (21111:1) blivit konstig.
Ibland fryser appen i 20-30 sekunder och efter det kommer uppspelningen igång. Om man klickar på någon man vill lyssna på och det inte kommer igång så kan man heller inte stoppa uppspelningen. Jobbigast är om det ringer när appen bråkar då kan man svara och efter en stund så börjat programmet att spelas upp samtidigt som telefonsamtalet är uppkopplat och då är det jobbigt att stänga av radion samtidigt som man pratar i telefon.
Jag har anmält buggen till Apple, men jag gissar att de kommer att säga att det är upp till apptillverkarna att anpassa apparna till det nya operativsystemet...
Hälsningar,
//Jonas
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Jonas!

    Kvarstår detta fortfarande? Jag har vid tidigare uppdateringar av Ios sett att appar blir segare en period, vilket verkar bero på att det är flera olika delar av mobilen som behöver hämta ny data i bakgrunden, men den typen av seghet brukar släppa efter någon dag.
    Annika Webbmaster
  • Har samma problem. Utan att jag uppdaterat till 16.3 Har haft det ett par veckor nu.
  • Hej Eva!

    Tråkigt att även du har problem. Har även du råkat ut för just denna del av Jonas felbeskrivning?
    Jobbigast är om det ringer när appen bråkar då kan man svara och efter en stund så börjar programmet att spelas upp samtidigt som telefonsamtalet är uppkopplat och då är det jobbigt att stänga av radion samtidigt som man pratar i telefon.
    Att appen spelar upp ljud samtidigt som man pratar i telefon är nämligen ett väldigt ovanligt fel som jag inte kan påminna mig att jag har stött på under de senaste åren! Om även du har fått detta fel, vill vi veta det.

    Jonas: Hur går det?
    Annika Webbmaster
  • Har ännu inte råkat ut för det där med att det ringer.
    Uppdaterade nu till IOS 16.3. Problemet kvarstår.
  • Jonas och Eva:
    Det låter som om något i appen gör den extra seg, typ att det pågår en process i den som inte fungerar men heller inte avbryts, så att appen försöker "utföra ett kommando", utan resultat.

    Tvingande omstart
    En sak som möjligen kan hjälpa och som är enkel att testa och helt ofarlig, är den "tvingande omstart" som beskrivs här:
    Tvinga iPhone att starta om

    Vid en sådan omstart sker lite andra saker än när ni startar om mobilen på vanligt vis. Bland annat avbryts felaktiga bakgrundsprocesser mer tvärt, vilket kan göra underverk när en app inte funkar korrekt.

    Installera om appen?
    Om inte den manövern hjälper, så rekommenderar jag att ni avinstallerar appen och laddar hem den på nytt. Då förlorar ni nedladdade avsnitt och en del annat, men förhoppningsvis löser det problemet!

    Om ni inte vill ominstallera appen, eller en ominstallation inte hjälper, så återkom. Berätta i så fall:
    1. om det är skillnad i hur problemet visar sig mellan ifall ni är på wifi eller mobilnätet
    2. om appen är seg redan när den startar, eller om det är först när ni startar ett ljud det blir problem
    3. vad ni har försökt starta för ljud när felet märks (nyhetslista, avsnitt av ett nedladdat program, avsnitt som inte är nedladdat, en kanal ...?)
    Tills felet är löst, kan ni lyssna från vår hemsida sverigesradio.se som jag hoppas inte ger er samma problem!
    Annika Webbmaster
  • Även Torsten skriver om problem som skulle kunna vara relaterade till det ni har rapporterat in, Jonas och Eva:
    Upplevelsen är att appen hänger sig. /.../ Är det jag upplever som att appen hänger sig, i själva verket prestandaförlust på grund av "minnesbrist"?
    Vad problemen beror på - och om det ens är samma fel hos er tre - vet vi ännu inte, så jag vill gärna höra hur det går för er!
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    Felet kvarstår fortfarande.
    Tvingad avstängning fungerar oftast, men den startar då upp med det avsnitt som jag lyssnade på innan den hängde sig. Väntar men så kommer den alltid igång, men som sagt det kan ta 20-30 sekunder.
    Minnesbrist är det inte eftersom jag har 128GB.
    Ominstallation undviker jag gärna eftersom det inte finns någon funktion att logga in och inställningar i SR-appen och därmed spara min lista, mina lyssnade avsnitt mm. Det blir väldigt bökigt att leta upp allt man följer och börja om.
    Hälsningar,
    //Jonas
  • En sak till som hände idag.
    Denna gången stängde appen av sig själv när den hängt sig. Jag behövde alltså inte tvångsavsluta appen, det gjorde den själv.

    Det måste vara något Apple ändrat i i OS:et som gör att något inte fungerar.
    En sak till, det vore bra om man kunde skapa ett konto så att man kan spara inställningar där och kan ominstallera utan att tappa data.

    Hälsningar,
    //Jonas
  • Jag har liknande problem med samma förutsättningar som trådskaparen beskriver. Appen fryser till en lång stund mellan med 23.1.3. Är på iOS 16.2 i två telefoner, och det är endast den ena som har det problemet. Den enda skillnaden jag kan se är att i den telefonen det inte är fördröjning är den där testet med playknappen placerad till höger i listan.

    Som bonus: Sen ett par, tre månader tillbaka upplever jag dels att appen har svårt att återuppta från där jag slutade om jag pausat en stund. Rent grafiskt ser det ut som att den spelar, men får inget ljud förrän jag gjort en ”hård” omstart av appen, men får så leta upp var i sändningen jag var. Samma sak händer när jag lyssnar live och i efterhand.
  • Vill heller inte avinstallera. För mkt information om vad jag lyssnat på och inte försvinner då. Och jag har lyssnat på många program.
    1. Ingen skillnad på Wi-Fi eller mobilnätet
    2. Det är när man har lyssnat på ett program och vill starta nästa som det låser sig
    3. Det spelar ingen roll om det är ett nedladdat program eller inte.
  • Hej Sofia och hej igen, Jonas och Eva!

    Sofia: trist att även du drabbats, men bra att få ytterligare en beskrivning av problemet.

    Olika utseende på programmens arkiv

    Den enda skillnaden jag kan se är att i den telefonen det inte är fördröjning är den där testet med playknappen placerad till höger i listan.
    En intressant iakttagelse! Detta test, där vi ger tre olika versioner av listor med avsnitt från ett program, kan dock inte påverka problemet för Jonas och Evas del. Vi drog igång testet i version 23.1.3 som vi började rulla ut den 30 januari. Jonas skrev att felet fanns i version 22.12.11 och Eva hade den 31 januari haft problem i ett par veckor.

    De tre varianter vi testar ser för övrigt ut så här:

    Att felet endast visar sig på en av dina två enheter kan bli väldigt viktigt för vår felsökning, för någon form av skillnad bör det finnas! Det kanske är slumpen, typ att du i en av telefonerna har med ett avsnitt i din Min lista som ger problem. Den typen av skillnader kan i så fall vara svåra att se och förstå.

    Det kan annars vara någon helt annan skillnad i appens inställningar som egentligen inte ska medföra några som helst problem, till exempel att du har valt väderstation i den ena men inte har gjort så i den andra. Det kan också vara kopplat till olika förutsättningar för telefonen att hämta data. Om den ena av telefonerna är en företagstelefon där du är uppkopplad via ett VPN, så kan den skillnaden vara relevant.

    Jag återkommer till detta med potentiella skillnader mellan dina två mobiler när jag tänkt till lite mer!

    Tvingande omstarten i repris
    Jag är osäker på om ni har testat den där tvingande omstarten av själva telefonen (inte av appen alltså) som jag rekommenderade. Alltså så här:
    1. Tryck snabbt på knappen för volym upp
    2. Tryck snabbt på knappen för volym ned
    3. Håll in sidoknappen länge, tills Apple-äpplet dyker upp
    4. Släpp sidoknappen
    Möjlighet att backa upp?
    Bra att ni var tydliga med att en ominstallation verkligen inte känns som en bra lösning - och att ni dessutom berättade varför!
    Ominstallation undviker jag gärna eftersom det inte finns någon funktion att logga in och inställningar i SR-appen och därmed spara min lista, mina lyssnade avsnitt mm. Det blir väldigt bökigt att leta upp allt man följer och börja om.
    Vill heller inte avinstallera. För mkt information om vad jag lyssnat på och inte försvinner då. Och jag har lyssnat på många program.
    Detta är något som vi håller på att kika på och gärna får återkoppling kring! Det finns ett par saker som kan vara relevanta att spara och kunna synka över från en mobil till en annan:
    1. Min lista
    2. Program du följer
    3. Lyssningshistorik
    4. Nedladdningar (inte aktuellt av juridiska skäl, tror jag, då vi erbjuder nedladdning av avsnitt med musik och annat skyddat innehåll som måste "stanna inom appen")
    5. Inställningar
    De kolleger som började kika på den här funktionen i början av januari tänkte då att Min lista och Favoritprogram var det viktigaste, men av era beskrivningar att döma är Lyssningshistorik mycket viktig, vilket jag absolut ser till att vi tänker på!
    Annika Webbmaster
  • Utvecklarna håller på att kika på den del av app-tekniken som de misstänker att felet hänger ihop med.

    En sak som ni gärna får testa nästa gång felet visar sig, är att, istället för att starta om appen, trycka på en av de fyrkantiga kanalknapparna ("sockerbitarna") högt uppe på appens startsida som startar direktströmmen av en kanal. Om appen då "släpper greppet" om det avsnitt som har hängt sig, blir det en snabbare väg vidare än att starta om appen.

    Jag har för övrigt bytt rubrik här, eftersom den koppling som du, Jonas, såg mellan Ios 16.3 nog var en slum. Problemet med vår app kom samtidigt som du uppdaterade, men verkar inte relaterat. Jag vill nämligen gärna få in fler beskrivningar från andra drabbade lyssnare. Eftersom felet uppenbarligen drabbar många - men långt ifrån alla - lyssnare, vill vi hitta gemensamma nämnare.
    Annika Webbmaster
  • Nix, det släpper inte.
    Det enda man kan göra är att antingen vänta eller att tvångsavsluta appen.
    //Jonas
  • Hej igen,
    Det jag vill spara är precis som du nämner:
    1. Min lista
    2. Historik av vad jag lyssnat på, så jag inte behöver lyssna igen om jag inte absolut vill det.
    3. Program jag följer
    4. Inställningar
    Gillar verkligen funktionen att kunna starta en "spellista" och appen tuggar igenom allt jag sparat i min lista eller laddat ned! Skulle vilja kunna välja välja mellan äldst först eller nyast först.
    //Jonas
  • Tack för att du berättade att segheten tyvärr inte släpper om man lyssnar direkt på en kanal. Tack även för tankar om vad du vill kunna spara - och förslaget att en lista ska kunna spelas i omvänd ordning!

    Christian har samma problem som ni med en segare app än vanligt:
    Inte minst när man klickar för att spela ett avsnitt så tar det flera sekunder innan uppspelningen börjar. Tidigare startade det direkt.
    Han har även ett annat problem:
    I princip varje dag när jag lyssnar på appen och sedan låser upp telefonen genom att klicka på Hem-knappen så kraschar appen, och jag är tvungen att starta den och klicka för att återuppta uppspelningen.
    Är detta något ni andra känner igen?
    Annika Webbmaster
  • Samma problem som övriga beskriver. Jag swajpar då bort appen så den stängs och starta om igen. Då funkar det men bara ett program i taget. Lite jobbigt om man vill lyssna på korta nyhetsklipp 😅
    Problemet kom innan iOS. Uppdaterade och trodde att det skulle lösa problemet, men icke.

    Inte så mycket nytt att tillägga.

  • Tack, jag tycker att du ändå gav en viktig pusselbit. Det verkar som om själva spellistorna i sig ger problem, oavsett om det är spellistor med många långa avsnitt eller nyhetsspellistor.

    Funktionen med spelkö går att bocka bort under Min sida -> kugghjulet för inställningar uppe till höger -> reglaget vid Automatisk uppspelning, som hos er är påslagen (grön).

    Om appen alltid trilskas i skarven mellan två avsnitt (eller mellan två nyhetsinslag) i en spellista, är det troligen bättre att tillfälligt bocka ur den automatiska spelkön (grått reglage). Det är ju enklare att starta nästa avsnitt/nyhet manuellt än att ideligen behöva starta om hela appen!

    Sen vet jag inte om det hjälper att bocka ur denna automatiska uppspelning. Kanske blir det samma fel även vid en manuell övergång från ett ljud till nästa? Men det är åtminstone värt att testa!
    Annika Webbmaster
  • Har någon av er märkt av problem även med andra ljudappar? Frida, som har samma problem, skriver nämligen:
    Men nu när jag har funderat lite på det så har jag haft problem med Spotify också. Så antagligen ligger felet hos Apple och inte er.
    I våra loggar syns inget samband mellan att appen hänger sig och vilken version av appen ni har. Däremot så finns det ett samband mellan dessa problem och version av Ios, där liknande fel främst drabbar Ios 16-någonting. Ni som har skrivit i denna tråd har haft Ios 16.2 och 16.3.

    Att felet tycks ha samband med Apple-versionen betyder inte att felet ligger hos Apple. Det kan vara något i vår app som inte är helt rätt kodat, men där det inte uppstår problem i lägre versioner av Ios. (Oavsett var felet finns, så ligger det självfallet i vårt intresse att förstå och försöka lösa problemet!)
    Annika Webbmaster
  • Jag har inte samma problem. Det har hänt någon gång att appen dödar sig själv när den väntar på att komma igång men oftast funkar allt som det skall tills dess att jag klickar på något jag vill lyssna på, först då hänger den sig en bra stund.
    Har testat den nya funktionen med sekvensuppspelning och då hänger sig inte appen mellan de automatiska uppspelningarna. Känns som att det är vid interaktion med userinterfacet som det händer.
    //Jonas
  • Sorry, missade att skriva att inga andra appar jag använder är påverkade och jag kör ganska mycket Spotify.
    //Jonas
  • Hej!
    Jag har samma problem. Både appen och program som spelas upp via Spotify. Men inte musik på Spotify
    Uppdaterat sr-appen utan bättre resulat. Ska prova ta bort och installera om. Även störigt att "playpilen" inte ändrad när spelaren går (så att det istället blir klickbara pausstreck).
  • Hej,
    Har testat lite till och kan konstatera att om jag kommit så långt att programmet redan "är i spelaren" så hakar det inte upp sig. Det verkar bara haka upp sig om man väljer ett nytt program antingen genom att välja det i en lista eller en meny. om det väl är i spelaren kan man starta, stoppa, spola fram och tillbaka utan problem.
    Lite söndagskul...
    //Jonas
  • Hej igen,
    Sen jag stängde av automatisk uppspelning upplever jag inte längre fördröjning och att appen hänger sig i övergången mellan avsnitt/program/liveradio. Funkar för nu, men jag gillar den funktionen, så ni får gärna meddela när det är löst

    /Sofia

  • Tack alla. Jag har bett utvecklarna att läsa igenom era nya iakttagelser. Att appen inte hänger sig när den automatiska uppspelningen är avstängd ringar in felet. (Är det någon som testar detta utan att felet påverkas, så berätta det för oss.)

    Självfallet kommer vi att uppdatera er om hur detta utvecklas. Tack för hjälpen så här långt!
    Annika Webbmaster
  • Utvecklarna berättar nu att de har hittat vad som låser appen. När de väl hade gjort detta fynd, har de kunnat återskapa felet (vilket de först hade problem med, trots att ni är så pass många drabbade!). Nu har de åtgärdat felet "bakom kulisserna"!

    Det kommer en fix för detta i nästa release. Vi har nyss börjat rulla ut version 23.2.2, som många av er ännu inte har fått. I den versionen, är felet inte åtgärdat, men det kommer alltså i versionen därefter!

    Skönt!
    Annika Webbmaster
  • Tack för svar Annika, super att en fix är på gång så snabbt! Om ni behöver folk från allmänheten för att testa era byggen är jag frivillig. (Vet att SVT värvar med jämna mellanrum).
  • Nu har jag uppdaterat till version 23.2.3 där detta fel ska vara åtgärdat!

    Om den inte har kommit till er ännu, så kan ni gå till AppStore och uppdatera manuellt:

    1. öppna AppStore
    2. välj Sök i menyn nedtill
    3. sök efter SR Play
    4. tryck på ikonen för appen (inte på knappen Öppna)
    5. då kommer du till appens sida i AppStore, där du kan välja Uppdatera

    Annika Webbmaster
    Bästa svaret
  • Kollar och återkommer.
    //Jonas
  • Fungerar. Hurra
  • Så fint, Eva!

    Jonas har tyvärr drabbats av ett helt annat problem i den nya versionen av appen:
    Var är länken till mina favoritprogram?

    En del av appen laddas inte som den ska hos ett par lyssnare, vilket gör att länken till alla program de följer saknas (men de nya avsnitten från program de följer syns som vanligt). Vi felsöker och har bromsat utrullningen av den nya versionen, så att det nu bara blir lyssnare som uppdaterar manuellt som får den nya.

    För er som har stora problem med att appen blir seg och låser sig, så tror jag att det är värt att uppdatera manuellt, trots risken att det då dyker upp en helt ny bugg! För en del lyssnare ställer denna nya bugg inte till med några problem alls, eftersom det inte är alla lyssnare som går den vägen till sina favoritprogram.
    Annika Webbmaster
  • Problemet är tyvärr kvar för mig.

    SR 23.2.3
    iOS 16.3.1
    iPhone SE (2020)

    ​Spelar i bakgrunden från ”Nedladdat” listan där jag har 340 avsnitt…
    Helt plötsligt efter ca 20 minuter slutar ljudet (ej mellan avsnitt) och öppnar jag appen startar den om.

  • Tack, Anja här har samma problem:
    https://kundo.se/org/teknisk-support/d/appen-for-ios/

    Vi fortsätter felsökningen!
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Jag uppdaterade sr appen igår och jag har också fortfarande problem. Appen kraschar flera gånger per dag och hänger sig vid byte av program vid lyssning.
  • Samma problem hos mig. Kan dessutom lägga till att det inte går att besvara telefonsamtal med AirPods när man lyssnar på SR-appen. Jättefrustrerande. Tidigare pausades uppspelningen automatiskt och samtalet besvarades direkt. Nu:
    1. ingenting händer när man svarar på hörluren
    2. svarar man med ”knappen” på skärmen så blir den röd (som om man har svarat) men samtalet kopplas inte upp. Trycker man då igen på skärmen så avbryts samtalet utan att det har kopplats fram
    3. om man snabbt avslutar SR-appen och sedan svarar så fungerar allt som vanligt
  • Tack för att ni berättar.

    Problem kvarstår, i synnerhet med nedladdade avsnitt. Detta med hörlurarna var ju extra illa!

    Ett tips är att vår hemsida sverigesradio.se fungerar bra på mobilen, och att alla avsnitt och kanaler går att lyssna på den vägen, vilket kan vara ett bra alternativ medan det är problem med appen.

    Strukturen är relativt lik appens, men om det är något ni inte hittar på hemsidan, så fråga!
    Annika Webbmaster
  • Jag råkar också ut för att uppspelning stoppar efter ca 20 minuter. Spelaren försvinner från låsskärmen, och jag måste låsa upp och öppna appen för att fortsätta. Detta drabbar även nedladdade program.

    Gränssnittet kan låsa sig helt i många sekunder, inte bara vid uppspelning. Oftast startar jag om appen istället för att vänta. Det har också hänt många gånger att jag tagit bort en nedladdning, men eftersom att gränssnittet inte svarat så trycker jag igen, och efter en stund ser jag att appen börjar ladda ner avsnittet igen.

    Det verkar som att appen drar mer batteri än förut, men det är svårt att mäta på ett objektivt sätt. Det kan ju också vara så att jag inte sett tidigare att SR-appen ligger i topp i listan av förbrukare (just nu 55% av min förbrukning med bakgrundsaktivitet).

    Iphone 11 pro, ios 16.1.1, SR 23.2.3. Haft problem i flera veckor (uppdaterade SR-appen i förra veckan för att problemen skulle vara lösta, men antecknade inte vilken version jag hade tidigare). Automatisk uppspelning avstängt sedan länge.
  • Jag har också fått tillbaka det här att appen fryser, nu även i min andra telefon som jag inte hade problem med tidigare(och som inte har några val eller inställningar gjorda öht). Kan likt det Johan ovan beskriver också instämma att appen verkar dra mer batteri nu. Jag är ingen expert, men det här känns mer som trassel med kontakten med api:erna än själva appen. 🤔
  • Mina två största batteriförbrukare idag:
    SR Play: 8 min på skärm, 51 min bakgrund, 53% av förbrukningen
    Telefon: 1 tim 12 min på skärm, 17% av förbrukningen

    SR drar betydligt mer batteri än att prata i telefon, och då var skärmen aktiv hela tiden när jag pratade i telefon.
  • Alla:
    Jag påminner om att det går att lyssna på alla avsnitt, nyhetslistor och från vår hemsida sverigesradio.se, som bör fungera bättre i Iphone än appen just nu (med undantag för att vissa app-funktioner saknas på hemsidan). Fråga gärna om ni inte hittar innehåll eller funktioner på hemsidan, så hjälper jag er att använda den!

    Jag är imponerad över hur bra ni är på att rapportera relevanta iakttagelse. Att spelaren på låsskärmen försvinner när appen tystnar och att det även drabbar nedladdade program, tycker jag tyder på att appen inte kan hållas i liv i bakgrunden.

    Den höga batteriförbrukningen i bakgrunden kan vara relaterad till detta. I vår Android-app har det förekommit väldigt hög batteriförbrukning om appen "varit batteri-optimerad" (har haft begränsningar i hur den får jobba i bakgrunden). Då fungerade uppspelningen utan anmärkning, men det är som om appen behövde "väckas till liv" nu och då, vilket medförde mycket hög batteriförbrukning. Kanske är det en liknande mekanism här (med skillnaden att appen inte lyckas hålla sig vid liv i mer än 20 minuter)?

    Det vore intressant att se om avbrott och batteriförbrukning minskar om appen tillåts spela i förgrunden, det vill säga med appen framme på skärmen. (Det är ju inget som fungerar i praktiken i längden. Låsskärmen finns där av en anledning och appen ska självfallet fungera även medan ni samtidigt läser e-post eller tittar på foton.)

    Sofia: Tråkigt att båda telefonerna nu har problemet, men bra att du berättade det för oss!
    Annika Webbmaster
  • Jag har också ofta problem med att appen fryser. Jag måste stänga ner den och öppna den igen för att det ska funka. Varit så i några månader typ.
    Jag har inte haft problem med någon annan app som jag lagt märke till.

  • Hej alla!

    Nu är version 23.2.5 på väg ut och i den ingår buggfixar, men, det kan återstå vissa problem även i denna version. Utvecklarna hälsar nämligen att de:
    ... har fixat en grej som vi tror kan hjälpa till med tröghet men vi har även hittat en till grej som kan bidra till tröghet som vi löser i nästa release.
    En lyssnare som har uppdaterat till den senaste versionen är Håkan här, som skriver:
    Efter er uppdatering av SR Play appen verkar allt fungera igen. Stort Tack!
    Jag håller tummarna för att ni märker samma förbättring som Håkan! Högre upp i tråden, den 15 februari, skrev jag hur ni manuellt uppdaterar en app om ni tillhör den andel som ännu inte har fått den automatiskt.

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster