Vad betyder RSS och API?

Vad är RSS? Api?
Hur fungerar det?
Var hittar jag det?

Kommentarer

  • Bra frågor, som jag tror att fler lyssnare ställer sig.

    Ett API gör det lättare att utveckla webbtjänster
    API är en förkortning för application programming interface, och betyder alltså ungefär "gränssnitt för att programmera appar":
    Wikipedia-artikel om API (som går inpå detaljer som är svåra att sätta sig in i för oss som inte programmerar)

    På Sveriges Radio har vi ett öppet API, vilket innebär att vem som helst (med rätt kunskap) kan bygga egna appar eller webbtjänster med vårt innehåll - under förutsättning att de följer vissa regler. Man kan säga att detta API är en serie regler som berättar hur koden ska skrivas för att till exempel hämta senaste avsnittet av ett program.
    Här kan du läsa om Sveriges Radios öppna API

    API:t kan användas för att bygga lösningar som är för privat bruk, så att en tekniskt intresserad lyssnare kan skapa egna lösningar som passar just honom eller henne. Det finns även utvecklare som bygger publika appar med hjälp av vårt API. Detta är något vi på Sveriges Radio tycker är trevligt. Dessa appar växer fram för att lyssnare tycker om vårt innehåll och vill göra det enklare att lyssna. Ett exempel är Windows-appen RadioStorm som på många vis fungerar bättre än vår egen app för samma plattformar. Utvecklaren har nämligen lagt ned mer tid och omsorg på RadioStorm-appen än vad vi har kunnat göra med vår Windows-app.

    I forumet finns det en kategori för API-frågor, där vi kan hjälpa utvecklare som använder API:t att lösa eventuella problem, och där vi kan ta emot tips på funktioner som det idag inte finns stöd för och där vi kanske kan förbättra API:t så att det blir enklare att använda.

    API:t är alltså inte så användbart för de flesta av våra lyssnare - men indirekt gör det att det växer fram nya sätt att ta del av vårt innehåll, som alla kan använda. (Dessutom använder vi oss även av ett API i våra egna tjänster, men det interna API:t skiljer sig på vissa punkter från det öppna API:t.)

    RSS-flöden: inte bara poddar
    En del av vårt API kallas för RSS:er. Det är en teknik som gör att du kan följa, eller "prenumerera på" webbflöden, så att du automatiskt ser om något nytt har publicerats. I detta supportforum är det oftast Sveriges Radios poddflöden som lyssnare menar när de skriver om RSS:er. Poddarnas flöden återkommer jag till under mellanrubriken Poddradio XML nedan, men först vill jag berätta om "vanliga webbflöden".

    Webbflöden är "webbpubliceringar som hör ihop", till exempel alla nya inlägg i en blogg, eller alla inlägg i den bloggen som är uppmärkta ("taggade") på ett visst vis. Det kan också vara alla nya texter på din kommuns hemsida som rör en fråga du är intresserad av. På sverigesradio.se är det i framförallt nyheter som kan vara relevanta att följa med ett RSS. På dessa sidor brukar det finnas en RSS-länk "långt nere på sidan":

    För att kunna ta del av RSS:er krävs rätt programvara, till exempel en en webbläsare eller ett mailprogram med stöd för RSS:er. Har du inte det, så är innehållet i en RSS mycket svårläst.

    Här ser vi RSS:en för publiceringarna på Godmorgon världens hemsida om jag öppnar RSS-länken, https://api.sr.se/api/rss/program/438, direkt i Chrome:

    Om jag istället öppnar samma länk i en RSS-läsare, blir det mycket enklare att ta del av innehållet:

    Fråga gärna om du vill veta mer om hur man gör för att prenumerera på annat webbinnehåll än poddar!

    Poddradio-XML
    RSS-tekniken är gammal (med webb-mått mätt), och ur den har det vuxit fram en speciell teknik för att lägga ut ljud i ett RSS-flöde. Det kallar vi poddradio (eller podcasts).

    Tekniken gör att du kan "följa" en podd (hos Sveriges Radio säger vi oftast ett program eller en programserie) och ha koll på om nya avsnitt kommit, men det finns även möjlighet att ladda hem avsnitt automatiskt med hjälp av programvara som "kan hantera poddar".

    Om du jämför innehållet mellan Godmorgon världens text-RSS ovan med hur det ser ut när jag öppnar länken till deras poddradio-XML, https://api.sr.se/api/rss/pod/3958, i en RSS-läsare, så framgår skillnaden. I deras text-RSS syns deras senaste publiceringar (nyheterna), medan jag istället når avsnitt med nedladdningsbara ljudfiler via deras poddradio-XML:

    Det finns lite olika inställningar även för automatisk nedladdning. Det går att ladda hem varje nytt avsnitt till mobilen eller datorn (så att du har kvar avsnitten även om vi inte längre erbjuder dem). Det kan också gå att ladda hem alla avsnitt som har sänts. Jacob här, den 11 februari, frågade:

    Hur gör jag för att på enklaste sätt ladda ner alla program i serien 'Allvarligt talat', gärna som mp3-format men jag kan tänka mig andra format.
    Han fick tips från en annan lyssnare om att det går att göra i "något lämpligt podcast-program".

    OBS att det går väldigt bra att lyssna på poddarna, och även att ladda hem dem, t ex genom vår hemsida. Om du vill prenumerera på en programserie eller, som Jacob ovan, har andra behov än "vanlig lyssning", är dock poddradion en bra teknik som vi gärna hjälper lyssnare att komma igång med.

    Så ... Det blev långt. Hoppas att det även var någorlunda begripligt! Om inte, så fråga på.
    Annika Webbmaster
  • Ja, det blev väldigt mycket information.
    Saknar klar enkel info, gära i punktform.

    Installerade RadioStorm och la några program i spellista -
    men VAR hittar jag denna spellista sen????
    Och vad är skillnaden mot "min sida" på hemsidan?
    Förstår inte vitsen med alla dessa appar...

    Och hur skaffar jag en "RSS-läsare"?

    Det är verkligen inte lätt att skapa något personligt radiourval....

    Använder mest PC där jag kan få allt överskådligt i läsbar storlek.

  • Saknar klar enkel info, gärna i punktform.
    Ok, då gör jag ett försök och börjar med att svara kort på dina frågor om API och RSS:
    • API:n används främst av dem som utvecklar appar och andra webbtjänster
    • Ett API är är ett slags regelverk som gör att en app enkelt kan hämta information från en annan webbtjänst. Se förklaring här:
      Vad är API?
    • Sveriges Radio har ett öppet API som kan användas för att t.ex. hämta poddflöden eller kanalinformation. Alla får använda vårt API om villkoren efterföljs:
      Detta är Sveriges Radios öppna API
    • Det finns flera appar som vi inte byggt själva, där vårt öppna API används. Det du hör kommer alltså från oss, men appen är inte vår
    • RSS är ett standardformat för att kunna följa (prenumerera på) exempelvis nyheter från en webbplats
    • När du följer ett RSS-flöde ser du om något nytt har lagts ut på webbplatsen
    • För att prenumerera på ett RSS-flöde behöver du en RSS-läsare
    • RSS-länkar finns i nederkanten på våra sidor:
    • På många sidor finns även en länk, poddradio (xml) som används för att följa sidans poddflöde
    • Poddflöden är RSS-filer med en länk till en nedladdningsbar ljudfil
    • Att följa ett poddflöde från ett program på Sveriges Radio innebär att du "prenumererar" på avsnitt från det programmet
    • Avsnitten går även att ta del av utan att följa programmets poddflöde
    Nu till dina följdfrågor:
    Installerade RadioStorm och la några program i spellista -
    men VAR hittar jag denna spellista sen?
    Och vad är skillnaden mot "min sida" på hemsidan?
    Jag kontaktar utvecklaren och ber om hans hjälp att svara, eftersom han vet bättre än vi hur just RadioStorm fungerar.
    Förstår inte vitsen med alla dessa appar...
    Jag nämnde RadioStorm för att visa hur vårt API används, inte för att jag tror att denna app löser ett behov hos dig. Om mitt förra svar gav intryck av att jag tyckte att du skulle använda RadioStorm istället för vår hemsida, så var jag otydlig. Jag känner inte till något sådant behov hos dig.

    (Däremot har jag rekommenderat andra lyssnare att testa RadioStorm, till exempel Per här, vars antivirusprogram gav hemsidan problem medan RadioStorm inte blockerades. Trots att problemet är löst, har han fortsatt att lyssna med RadioStorm, för att denna app passar hans behov!)
    Och hur skaffar jag en "RSS-läsare"?
    Det är främst om du är stor nyhetskonsument som du kan ha ett behov av en RSS-läsare. Har du det behovet (eller är nyfiken på att se hur en RSS-läsare fungerar), så kan du installera ett tillägg för din webbläsare Chrome så att du kan ta del av RSS:er. Här har jag sökt upp den typen av tillägg:
    Chrome web store: Tillägg som kan hantera RSS
    Det är verkligen inte lätt att skapa något personligt radiourval....
    En RSS-läsare gör det inte enklare för dig att lyssna på utvalda program på det vis du har beskrivit i en annan tråd. Däremot kan de behoven kanske lösas med rätt poddradio-tjänst. För att hålla oss till ämnet och förklara vad API och RSS är, så skriver jag mer om förslag på lösningar under din tidigare rubrik, alltså här:
    Din fråga om Min sida
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Per-Erik Kristensson har utvecklat RadioStorm. Han berättar att du kan lägga in programserier och kanaler som favoriter, men att det inte blir en automatisk spellista av favoritprogrammens avsnitt. Han tyckte dock att det var ett bra förslag:
    Jag har börjat jobba lite på RadioStorm igen så lägger kanske in detta någon dag :-)
    I RadioStorm kan du redan idag skapa spellistor med avsnitt från ett eller flera program:
    Enklast är att starta ett avsnitt och sedan högerklicka på nästa som man vill ha i spellistan. Går man in på ett program så kan man också skapa en spellista automatiskt. RadioStorm väljer då upp till tio avsnitt som man inte lyssnat på tidigare.
    Hoppas att det var till hjälp!
    Annika Webbmaster
  • Tack!
    Har nu gjort en del program i RadioStorm till favoriter, och det verkar som om jag bara kan spela ett program i taget.
    Har jag förstått rätt?

    När jag går in på ett program står det högst upp "Skapa spellista". När jag trycker där börjar det spela.
    Men för mig innebär "Skapa spellista" att göra en lista på samma sätt som jag kan göra med musik i Spotify.
    Går det?
    Och var hamnar spellistorna sen?

  • Jag ber utvecklaren Per-Erik Kristensson om hjälp! Om du har fler frågor är det enklast och snabbast att själv kontakta honom, utan att gå omvägen över detta supportforum:
    info@pekspro.com
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Du kan lägga avsnitt i spellistan i RadioStorm från flera olika program
    1. starta ett avsnitt
    2. leta sedan upp nästa avsnitt från valfritt program
    3. högerklicka på det och välj ”Lägg till i spellista”
    Du kan ha hur många avsnitt som helst i din spellista :-) I spelfältet längst ned finns det en knapp du kan trycka på för att få fram spellistan.

    foSpellistan i RadioStorm är endast vad som ligger i kö för stunden. Startar du om appen så försvinner listan. Så det är ett ganska enkelt stöd för spellistor. Kontakta gärna mig direkt, info@pekspro.com, om du vill att de ska fungera på ett annat sätt. :-)