Hur hittar jag ett tio år gammalt program ?

Hej
Den blodälskande guden i mossen - om Skedmosse är ett program jag i studiesyfte skulle vilja höra på. Hur gör jag då ? Besöker era arkiv ?
Tack för svar
Med vänlig hälsning
Kristina Svensson

Kommentarer

  • Hej!

    Jag är bara SR-lyssnare, och jobbar inte här, men tror att jag hittat ditt program. Har också lite allmänna söktips om du letar framöver (vill du bara ha en länkar står den nedan, men det kan vara praktiskt med ett komihåg).

    Jag hittade det inte genast via SR:s sökfunktion (och hade ingen aning om vilka program och exakt år man borde leta vid, och ville inte börja så). Ibland är det värt att gå via andra sökmotorer som Duckduckgo eller Google. Jag testade Google i detta fall.

    Att söka på hela titeln du angav som fullständigt citat (sätt det inom citattecken) gav inget vettigt nedladdnings-/lyssningsbart. Ibland hjälper det att lägga till site:sverigesradio.se på slutet (eftersom vi hittar åtminstone länkar till inspelningarna där), men denna gång löste det sig redan innan. Efter att ha sökt på ["Den blodälskande guden i mossen" sveriges radio] (utan klamrarna) hittade jag
    * Diverse irrelevanta saker på andra sidor.
    * Denna SR-sida som bara beskriver avsnittet: https://sverigesradio.se/artikel/3655926
    * Denna sida där man faktiskt kan ladda ned avsnittet: https://sverigesradio.se/avsnitt/72270 . Observera att sidrubriken här inte har något med programtiteln att göra (däremot att det är Vetenskapsradion Historia, och sändningsdatum), så utgick vi bara från sådant skulle vi missat det. Omvänt: om vi visste att det sänts en viss dag (och hur datum formatteras) skulle det gått jättelätt att hitta.

    Nu hade jag tur, och det ovan var bara första försök. Ibland skrivs inte titlar ut exakt som man vill (t ex kan en så enkel sak som dubbelmellanslag, att någon tekniker stavat fel för tio år sedan, eller streck bytta mot kommatecken ställa till det). Att testa med nyckelord är ofta bättre. Här har vi det rätt konstiga ordet "blodälskande", och testar att bara använda det som nyckelord (andra ord, eller kombinationer hade nog fungerat, men första bästa visade sig räcka). Resultatet kan variera beroende på användare, men bör vara ganska bra: https://www.google.com/search?q=blodälskande+site:sverigesradio.se

    Hoppas det hjälpte, såväl med programmet som i vidare sökning!

    //Anders M.L.

    PS. Internetstiftelsen har ofta bra resurser om du vill läsa mer: https://internetkunskap.se/amne/sokkritik/
  • Hej Anders M.L ,
    Stort tack för detta informativa svar du skrivit !
    Nu ska jag " klicka" mig fram och förhoppningsvis kunna ladda hem och lyssna på - vad jag tror - ett intressant program.
    Tack så mycket !
    Med vänlig hälsning
  • Anders:
    Tack för hjälp att hjälpa! Googles (med flera sökmotorers) smarta sökfunktioner använder jag själv ofta.

    Båda:
    Tips, som inte är relevant här, men bra att känna till, apropå detta:
    Omvänt: om vi visste att det sänts en viss dag (och hur datum formateras) skulle det gått jättelätt att hitta.
    Även för avsnitt där datumet inte står i rubriken, kan ett känt sändningsdatum vara en hjälp. Det går att nå avsnitt via tablån, men fungerar först för avsnitt från 2013 och senare.

    Känner till datum, men inte program
    Om du vet att ett program om en offerplats från järnåldern har sänts i P1 den 21 september 2016, men inte vet vilken programserie det var, kan du leta upp det via kalendern i P1:s tablå och då komma till rätt datum:
    https://sverigesradio.se/tabla.aspx?programid=132&date=2016-09-21

    (Det avsnitt jag tänkte på i mitt exempel är för övrigt Maror och människooffer i Ströja.)

    Känner till program, men inte exakt datum
    Om du vet namnet på programserien och ungefärligt (första) sändningsdatum, går det att leta upp via programsidans arkiv, länken Alla avsnitt.

    Om jag till exempel vet att programmet om Skedemosse sändes i Vetenskapsradion Historia våren 2010, kan jag välja i kalendern så att jag ser alla avsnitt från den 15 maj 2010 och äldre.

    Det översta avsnittet som listas är fortfarande det senaste, men därefter följer de äldre avsnitten.

    Trevlig lyssning!
    Annika Webbmaster
  • Tackar för tipsen - det är bra att ha samlat på ett ställe! Utnyttjade flödes-filtreringsfunktionen senast igår (och ser fram mot svar i https://kundo.se/org/sverigesradio/d/musikal-walldov-och-morck/ 😀 ), och den kan rekommenderas! Här ville jag nog mest peka på att titlar i sökresultaten kan se annorlunda ut, men vara värda att undersöka, och relevanta utifrån någon annan vinkel.

    En fundering, sådär bekvämt utan att ha letat och kollat om det finns En Kanonisk redan: bygga tråden till FAQ-artikel som man kan länka?

    //Anders M.L.

  • Tack Annika,
    Ännu mer kunskap !
    Härligt.
    Tack så mycket till er båda ovan.
    Mvh
    Kristina

  • En fundering, /.../ bygga tråden till FAQ-artikel som man kan länka?
    Bra idé!

    En FAQ som handlar om Sveriges Radio i stort är på gång att lanseras, och i denna kommer det att finnas en "webb- och app-avdelning". Hur man hittar innehåll är en fråga som absolut bör finnas med där. Jag märker upp denna tråd så att den, eller delar av den, kan återanvändas i vår FAQ!

    Detta supportforum kommer för övrigt också att byggas om (eller, rent faktiskt, bytas ut - men vi tar med oss alla gamla trådar till det nya forumet), så i en övergångsperiod kan det bli problem att orientera sig och hitta tillbaka till gamla trådar. Länkarna ni får i aviseringsmejl verkar dock dirigeras vidare som de ska i de stickprov jag gjort ...

    (Den informationen kommer vi förstås att lägga in i både gamla och nya forumet innan bytet äger rum.)
    Annika Webbmaster
  • Hur gör jag för att på enklaste sätt ladda ner alla program i serien "allvarligt talat"gärna som mp3-format men jag kan tänka mig andra format.
  • Hej Jacob!

    Jag skulle tro att det enklaste sättet är att gå till https://sverigesradio.se/allvarligttalat och därifrån ladda ner samtliga avsnitt i MP3-format, detta gör du genom att klicka på Ladda ner som du finner på höger sida om varje avsnitt. Återkom gärna om du har ytterligare funderingar gällande detta.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Jacob: det finns en praktisk "Poddradio(xml)"-länk på sidan som Ted tipsade om ovan. Stoppa in den i något lämpligt podcast-program, kolla att det inte har någon standard-begränsning av antal avsnitt/podcast, och kryssa i alla avsnitt.

    (Kan du tänka dig obegripliga filnamn tills du döpt om dem finns nog en rätt uppenbar Linux-enradare med curl, grep, xargs och ev wget, men den lämnas som pausunderhållning. 😀 )
  • Tack för detta tips, Anders!

    Jacob:
    En "Poddradio(xml)"-länk är alltså en länk till "programmets poddflöde" som du kan använda i så kallade podcast-klienter, alltså programvara som kan hantera podcasts. I dessa kan du "prenumerera" på en podcast så att klienten känner av om det kommit nya avsnitt och lite beroende på vilka inställningar du har gjort och vilka funktioner som finns i just den klienten kan den exempelvis ladda hem alla nya avsnitt.

    Den länk du behöver finns nertill på sidan för de program vi erbjuder som podd, se gula markeringen på bilden:

    För just Allvarligt talat ser denna länk ut så här:
    https://api.sr.se/api/rss/pod/5191

    Båda:
    Det finns en begränsning i dessa poddflöden som gör att det "bara" går att nå de 500 senaste avsnitten. I Allvarligt talas fall spelar denna begränsning ingen roll, det finns i skrivande stund 112 avsnitt totalt, så det kommer att dröja länge innan vi når taket.

    För andra program, exempelvis Sommar & Vinter i P1, får däremot denna begränsning en praktisk betydelse. Med 500 avsnitt blir de äldsta avsnitten vi kan nå från 2014, trots att vi erbjuder i princip alla avsnitt från och med 2000 (samt flera hundra från 1900-talet) för nedladdning från hemsidan:
    Begränsning av sökbara avsnitt RSS

    Anders:
    Detta var lite kryptiskt skrivet även för mig som arbetar med webbteknik.

    (Kan du tänka dig obegripliga filnamn tills du döpt om dem finns nog en rätt uppenbar Linux-enradare med curl, grep, xargs och ev wget, men den lämnas som pausunderhållning. 😀 )
    Är det någon speciell klient du rekommenderar (som fungerar på fler plattformar än Linux), som är enkel att hantera även för oss som tycker att xargs låter som ett som ett folkslag från Liftarens guide till galaxen? Mitt jobb är att försöka göra teknik enkel och begriplig, och där kan ju ditt förslag till pausunderhållning möjligen få lyssnare at tro att "det där med podd är främmande och skrämmande".

    Och det vore ju olyckligt - för som du skrev i första stycket, är det ju ett mycket praktiskt sätt att ladda hem alla avsnitt av ett program!
    Annika Webbmaster
  • Annika:

    * Tack för påpekandet om antal! Just denna såg som sagt ut att gå hela vägen tillbaka, men jag visste inte vad det fanns för gräns.

    * Om podcastprogram: jag kör gPodder. Den finns åtminstone för Windows och Linux, och är rätt lättanvänd - kolla att det inte är inställt på "max 100 filer" eller dylikt, lägg till adressen som du gav ovan, och spara. Däremot har jag inte omprövat det beslutet på ett tag, så det kan hända att det finns bättre alternativ därute.

    * Kuriosaparentesen var mest kuriosa, och markerades därför ut som sådan. Det är mest på nivån "kan man göra detta" under en fikapaus. Det går att göra på lätta och användarvänliga sätt, som det som tipsas om ovan!
  • Detta är förmodligen också långt mer robust än att starta en terminal och köra någon snyggare variant av
    curl https://api.sr.se/api/rss/pod/5191 | grep --only-matching 'https://[^\"]*\.mp3' | xargs curl | grep --only-matching -E 'https://[^\"]*\.mp3' | xargs wget
    också. Mindre kul, dock.

    Det centrala var väl mest att podcastflödet ger den (lätt begränsade!) möjligheten till nedladdning av många filer, om man vill kunna lyssna offline.
  • Tack för förtydligandet.

    Den finns åtminstone för Windows och Linux, och är rätt lättanvänd
    Om jag ska gå efter vad våra lyssnare skriver i forumet, så är just gPodder, AntennaPod och PocketCast exempel på klienter som verkar bra och som jag trorerbjuder den typ av "nedladdning av hela katalogen" som Jacob har behov av.
    Kuriosaparentesen var mest kuriosa, och markerades därför ut som sådan.
    Jag anade det - men vill alltså undvika att lyssnare felaktigt tror att "det där med att ladda hem podcast" är helt bortanför vad en vanlig lyssnare kan ägna sig åt, eftersom podd-möjligheten tvärtom kan göra det enklare att ta del av radioprogram!

    Så jag tar det i repris:
    Det går att göra på lätta och användarvänliga sätt, som det som tipsas om ovan!
    Om någon som läser här vill ha tydligare vägledning i "hur man gör för att ladda hem poddar", så fråga på.
    Annika Webbmaster