Min sida - Länk i listor med inslag

1. Skulle starta uppspelning från "Min Sida" och efter första programmet såg det ut som om nästa program spelades upp - precis som jag förväntade mig.
MEN - i praktiken var det första programmet som spelades om igen.
Varför fungerar inte detta?

2. Och varför måste jag gå in på varje enskilt avsnitt och spara i min lista?
T ex om jag skulle vilja lägga in samtliga Emil Jensens kåserier, vore det ju smidigt med den funktionen på den sidan, att markera alla, istället för att gå fram och tillbaka så många gånger...

3. Dessutom önskar jag att jag skulle kunna skapa en lista med samtliga program jag gillar i era olika kanaler, men som hela tiden väljer senaste programmet av dessa.
- Jag vill med andra ord kunna skapa min egen radiotablå, som jag sen kan starta och låta gå hela dagen (eller natten).
Nästa gång jag startar den ska den då bestå av de senaste programavsnitten enbart.
Så att det blir som att lyssna direkt på radion, men utan program som stressar eller som jag inte är intresserad av.
T ex Söndagsintervjun, Folkmusiken i p2, Förmiddag i p4 Dalarna, Naturmorgon, Lundströms bokradio, Klassisk morgon, Vetenskap, Kulturnytt, Söndagsmorgan, p4 Retro, osv...
Vill göra ett urval en gång för alla, och sen enkelt bara kunna start "min radio" genom att sätta igång listan.

Kommentarer

  • Hej (igen)!

    Du har tidigare skrivit:
    jag varvar mellan att använda dator och mobilapp
    Eftersom en del av dina behov är enklast att lösa med hemsidan medan andra är enklare att lösa i mobil-appen, kommer mitt svar att pendla lite mellan de två plattformarna.

    Min sida: samma program spelades upp två gånger
    Det låter som en bugg som jag inte sett inrapporterad tidigare, så detta vill jag kartlägga.
    • Var detta alltså på hemsidan?
    • Vet du om växlingen mellan "ljud nummer två och ljud nummer tre" fungerade bättre, eller har du inte lyssnat så långt än?
    • Har detta fungerat bra tidigare?
    Lyssna på alla Emil Jonssons kåserier på enklast möjliga vis
    Detta svar gäller endast hemsidan. I appen går det nämligen inte alls att lyssna på dessa kåserier, eftersom de är ljudklipp. Appen har stöd för att lyssna på hela avsnitt och kanaler, men inte enskilda inslag (förutom de ljudklipp som ingår i nyhetslistor).

    Nåväl, jag tänkte först tipsa om att vi har en samlingssida med Emil Jansens kåserier, men ser att några av hans kåserier saknas både där och på samlingssidan där redaktionen ska samla alla kåserier som sänds Godmorgon världen. (Jag tar upp det problemet med redaktionen, eftersom de behöver se över sina rutiner.)
    Och varför måste jag gå in på varje enskilt avsnitt och spara i min lista?
    Du har rätt, det är för krångligt nu. Det vore mycket bättre om symbolen för att lägga ett inslag till Min sida gick att nå utan att du måste öppna varje inslags egen sida. Jag skickar detta förslag vidare till de kolleger som arbetar med hemsidans form och funktion!

    I den bästa av världar skulle en samlingssida, som den med "alla" kåserier av Emil Jensen, redan vara en spelkö, så att du skulle kunna starta ett inslag i gruppen och automatiskt lyssna på de följande inslagen, och alltså inte ens behövde skapa en spelkö på egen hand, när det handlar om innehåll "som vi redan har grupperat". Det förslaget kommer jag också att gå vidare med (men med lite lägre prioritet).

    "Egen tablå" av favoritprogram
    Vill göra ett urval en gång för alla, och sen enkelt bara kunna start "min radio" genom att sätta igång listan.
    Den funktionen finns idag i appen, men på hemsidan har vi inte någon bra motsvarighet. I appen kan du nämligen hjärt-markera (följa) dina favoritprogram. Därefter kan du spela upp de senaste avsnitten av dessa i en obruten följd under Min sida -> Nya avsnitt. Dessa nya avsnitt är alltså de senaste avsnitten från just de program du valt att följa!

    Du kan "hjärtmarkera" direkt på programmets sida (det arkiv där du ser alla avsnitt från exempelvis Söndagsintervjun) eller genom att leta upp ett avsnitt från önskad programserie, trycka på trepunkts-menyn och välja Följ [programnamn].

    För att spela upp Nya avsnitt-listan i appen går du in under Min sida i appen och startar ett avsnitt genom att trycka på "den lilla avsnittsbilden" medan du är kvar i listan.

     Du får då ett flöde som helt baseras på de senaste avsnitten från program du själv har valt. Kan det fungera för dina behov?
    Annika Webbmaster
  • "Min sida: samma program spelades upp två gånger
    Det låter som en bugg som jag inte sett inrapporterad tidigare, så detta vill jag kartlägga.
    • Var detta alltså på hemsidan?
    • Vet du om växlingen mellan "ljud nummer två och ljud nummer tre" fungerade bättre, eller har du inte lyssnat så långt än?
    • Har detta fungerat bra tidigare?"
    SVAR:
    ► Hemsidan ja - är där mest pga mina synproblem.
    ► Var bara första som gick om igen - insåg senare att det förmodligen berodde på att resten var program från Folkmusiken i p2 och de inte längre var tillgängliga.
    Hade alltså lagt ner tid på att skapa en sida med program jag ville lyssna på och när jag sedan hade tiden och behovet fanns bara ett program kvar som lyssningsbart....
    - Hade det i så fall inte varit mer logiskt att de också försvunnit från "Min Sida"?
    Då hade denna förvirring inte uppstått.
    ► Eftersom jag just börjat försöka få till en egen "radio", så vet jag inte.
    Tycker det är väldigt rörigt.

    "I den bästa av världar skulle en samlingssida, som den med "alla" kåserier av Emil Jensen, redan vara en spelkö, så att du skulle kunna starta ett inslag i gruppen och automatiskt lyssna på de följande inslagen, och alltså inte ens behövde skapa en spelkö på egen hand, när det handlar om innehåll "som vi redan har grupperat"."

    SVAR:
    Både ja och nej. Jag vill kunna skapa en spelningslista med variation och blandning av program. Vill kanske höra alla kåserier, men inte direkt efter varann. Jag kanske vill varva med Folkmusiken eller Vetenskap eller något annat också.

    ""Egen tablå" av favoritprogram
    Vill göra ett urval en gång för alla, och sen enkelt bara kunna start "min radio" genom att sätta igång listan."
    SVAR:
    1. Jag vill kunna göra i ordning listan i datorn (synen räcker inte till för mer än gå in och starta/stanna musik eller andra kortvariga åtgärder) och sen kunna spela den från telefonen lika väl som från datorn.

    2. Det viktiga är jag kan blanda ordningen på program i listan, så jag slipper höra alla av ett program på en gång efter varann.
    Jag vill alltså skapa min egen tablå med program för kanske 12 timmars lyssnande, så att det blir så likt att lyssna på radion direkt som möjligt, men slippa de program som inte intresserar eller som stressar mig.

    Jag föredrar att lägga timmar på att få till något som passar mig, men som jag sedan bara kan enkelt starta sedan när min mentala ork är sämre.
    Alltså göra ett hästjobb först, för att sen bara kunna koppla av och njuta.
  • Tack för klargörande svar. Du har hittat ytterligare ett problem med Min sida - att vi inte hanterar avsnitt där ljudet försvunnit på ett bra och tydligt vis.

    Även detta tar jag vidare.

    Bra att du beskrivit dina önskemål och behov så tydligt. Jag sammanfattar hur jag uppfattat önskemålen:
    • Du vill kunna sammanställa "en dynamisk spelkö" där nya avsnitt från dina favoritprogram lägger sig automatiskt
    • Du behöver kunna administrera din spelkö via datorn, eftersom mobilen är svår att använda med din synnedsättning
    • Den lista som skapas på datorn ska dock gå att lyssna på även i mobilen
    • Önskvärt är att listan går att sortera om manuellt, eftersom en ordning baserad på exempelvis "senaste avsnitten av programmen" slumpvis kan ge en ordning som inte är bra
    • Bland de program du nämner finns musikprogram (Folkmusiken i P2, Klassisk morgon) som inte finns i "generella podcast-appar" utan endast går att lyssna på i Sveriges Radios egna tjänster
    Jag kan idag inte hitta en lösning som uppfyller alla dessa önskemål.

    I appen Sveriges Radio Play kan du, som jag beskrev i mitt svar igår, skapa den önskade listan genom att favoritmarkera programserier, men dels går den listan inte att överföra till datorn, och dels kräver den att du ser skärmen bättre. Den listan går inte heller att sortera.

    På vår hemsida saknas helt ett bra alternativ idag. Spellistan Min sida kräver att du lägger in avsnitten manuellt . Den listan går heller inte att skicka över till mobilen.

    Det bästa alternativet tror jag vore att använda en extern tjänst för poddradio, vilket vi varit inne på redan i november, innan jag visste lika mycket om dina önskemål och behov som jag fått veta nu:
    Prenumerera på poddar på PC

    Det finns två tjänster som jag vill undersöka närmare för att se om de kan fylla ditt behov. Den ena heter Pocket Casts och den andra heter Stitcher. I båda dessa webbtjänster eller appar finns det nämligen möjlighet att dela favoriter och lyssningshistorik mellan datorn och mobilen. Problemet är dock att du alltså inte kan få med musikprogrammen i din spellista, så även om vi får allt annat att fungera fullt ut, så kommer vi inte helt i mål.

    Skulle det vara en tillräckligt intressant lösning för dig, trots att du inte kan få med musikprogrammen? Du kanske kan pausera spellistan med de andra programmen och lyssna på 60 minuter av Folkmusiken i P2 från vår hemsida, och därefter fortsätta att lyssna i Stitcher eller Pocket Casts?

    Om du är intresserad av denna lösning, så tar jag gärna reda på mer om hur dessa tjänster fungerar och ser om det finns någon av apparna som jag tycker verkar enklare att använda än den andra!
    Annika Webbmaster
  • Tack.
    Det verkar som om du har förstått mina behov nu, och eftersom jag älskar musik, så vore en lösning där även musikprogram gick att inkludera, den bästa.
    Vill ju som sagt få till en bred blandning i min "lista".

    Men även andra lösningar som närmar sig mina behov och önskemål är ju intressanta.
    Och just detta att kunna använda hemsidan på dator för att göra i ordning "listan" och sedan kunna lyssna via mobilen när jag är rörligare, känns viktigt.

    Tar gärna emot användbara tips.
  • Då börjar jag med att berätta hur jag tror att du kan lösa dina behov - utom, som sagt, möjligheten att få in våra fina musikprogram i din spellista genom appen Pocket Casts. Jag kommer sedan att se hur motsvarande tjänst fungerar i Stitcher, så att du kan jämföra pris och funktion.

    Till att börja med vill jag vara tydlig med att Pocket Casts är en gratis-app, men jag tror att du måste ha något som kallas ett Pocket Casts Plus-konto för att kunna synkronisera en spellista mellan datorn och mobilen. Ett sådant konto kostar 1,24 $ i månaden (eller 12,49 $ per år). Är det värt pengarna? Jag vet inte. Det finns möjlighet att testa tjänsten gratis under 14 dagar innan du avgör det.
    Läs om Pocket Casts Plus här (på engelska)

    Med ett sådant konto kan du sedan använda Pocket Casts webbtjänst och "administrera" dina poddar (alltså våra program) och synkronisera din spelkö från datorn till din Pocket Casts-app i mobilen.

    Funktionen för automatisk spelkö från nya avsnitt av utvalda program kallas Up Next, och finns beskriven här:
    Continuous playback – Adding episodes to the Up Next playlist

    Under mellanrubriken To automatically add new release episodes to Up Next står det du i första hand är ute efter.

    Det finns även beskrivningar av hur synkroniseringen mellan Pocket Casts webb-tjänst på datorn och mobilens app fungerar:
    About Pocket Casts sync

    På datorn kan du alltså använda Pocket Casts direkt i webbläsaren, men det finns även en Windows-app. Jag har ingen aning om vilken som är enklast att använda:
    Pocket Casts plus: Desktop Apps

    Eftersom jag endast har läst mig till hur saker fungerar, kan jag inte ge speciellt bra support på Pocket Casts - men det kan deras supportteam:
    https://support.pocketcasts.com/

    Som sagt finns det minst en annan tjänst, Stitcher, där du också kan synkronisera mellan datorn och mobilen. Jag återkommer med information om hur Stitcher fungerar.
    Annika Webbmaster
  • En sak som är bättre med Pocket Casts än med Stitcher, är att det är enklare att hitta information om hur Pocket Casts fungerar.

    Jag ser att det i Stitcher finns både automatiska spelköer av favorit-poddar och möjlighet till synkronisering mellan dator och mobil, men jag ser inte någon bra beskrivning över hur detta fungerar.

    Se själv om du blir så mycket klokare!
    https://www.stitcher.com/
    Annika Webbmaster