Android-appen förbrukar mer mobildata

Varför går det åt så mycket mer mobildata nu för mig? På några månader har användandet ( just appen SR ) 3dubblats, trots att mina vanor inte har förändrats.
Ylva Buhrgard
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Ylva!

    Tack för att du flaggar för detta! Det är på rak arm svårt att svara på varför en sådan markant ökning har skett, men vi ska försöka lista ut varför och om det går att åtgärda. Jag tänker att vi först ska testa och se om det hjälper att undanta appen från batterioptimering.

    Se om du kan göra så här:
    Gå in i telefonens inställningar -> Välj Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteri -> Optimera batteriandvändning -> se till att vår app inte är optimerad.

    Jag ska också höra med våra utvecklare gällande detta, om de kan se något mönster i ökningen av mobildata. Men testa gärna att undanta appen från optimering och återkom om du märker någon skillnad!
    Ted Supportansvarig
  • Hej! Tack för snabbt svar. Jag kollade och det var redan så, dvs batterianvändning är inte optimerad.
    Ser fram emot att höra av dig igen!
    Ylva Buhrgard
    Ylva Buhrgard
  • Hej igen!

    Bra! Då vet vi att det inte är optimeringen som ställer till problem i detta fall. När det kommer till din vardagliga lyssning, lyssnar du mestadels på direktsändningar eller mer på poddar och program (efterhandslyssning)?

    Om du går in på Min sida i appen och sedan klickar på Inställningar, då kommer du se ett alternativ som heter Datamängd/ljudkvalitet. Är din datamängd inställd på Lite, Lagom eller Mycket?

    Sista frågan för nu, vilken telefonmodell samt androidversion har du?
    Ted Supportansvarig
  • Tack för svar.
    Jag lyssnar mest på direktsändning.
    ljudkvalitet lagom
    Telefon samsung galaxy s7.
    Jag vill påminna om att jag inte har ändrat mina lyssnarvanor på 2 år och ändå har mobildataanvändningen av sr-appen ökat så kraftigt.
    Ylva
    Ylva Buhrgard
  • Tack för informationen! Vi har fått in några liknande ärenden från andra lyssnare, så våra utvecklare misstänker att någonting har skett i appen under de senaste månaderna som gör att appen drar mer mobildata än tidigare. Utvecklarna håller nu på att undersöka vad detta kan bero på, förhoppningsvis kommer de kunna hitta anledningen och se vad som går att göra åt problemet. Så fort jag vet mer kommer jag att återkoppla till dig!
    Ted Supportansvarig
  • Tack! Jag läste att normal åtgång mobildata för att lyssna en timme på SR med normal kvalitet är 57mb. Senast jag lyssnade via appen (nynedladdad)gick det 109mb. Bara lite ytterligare info i ärendet.
    Mvh Ylva
    Ylva Buhrgard
  • Tack för infon Ylva! Jag kommer ha en avstämning med våra utvecklare idag, förhoppningsvis har de någon ny information att dela med sig av i ärendet. Återkommer senare under dagen!
    Ted Supportansvarig
  • Hej igen Ylva!

    Vid min avstämning med utvecklarna så framgick det att den ökade mängden mobildata är något som vi fortfarande undersöker men ännu inte helt lyckats lista ut skälet till. Så, kollegorna arbetar på att försöka hitta och förhoppningsvis åtgärda felet, men ännu är vi inte där. Utvecklarna hälsar och tackar för din hjälp med att försöka ringa in felet! Jag kommer att återkoppla till dig så snart jag har mer information tillhanda.
    Ted Supportansvarig
  • Hej,
    vill också bidra med uppgifter om dataförbrukningen.Har också noterat en alldeles för hög dataförbrukning.Tvingas ställa om kvaliteten till låg.Använder mobildata bara med srplayappen när jag är ute och går.Tillsammans med uppgifter från hälsoapp så får jag att SRPlay i kvalitet Låg förbrukar 130mb/h.
    Har en Samsung S7 med android 8.
    Är detta rimligt? Återkommer för juli månad med kvalitet HÖG.
    Tomas Thorén
  • Hej Tomas!

    Tack för att du meddelar oss om detta! Vi åtgärdade en annan bugg i förra veckan som vi tror är kopplad till just problemet med dataförbrukningen. Den buggen gällde livelyssning, och innebar att så fort en lyssnare börjar lyssna på en kanal så fortsätter vi att hämta data/buffra och tracka trots att lyssnaren har pausat sin uppspelning. Vi tror nu att vi kan ha åtgärdat detta fel och att dataförbrukningen från och med nu bör minska jämfört med tidigare månader. Återkom gärna i juli och berätta om du märker någon skillnad!
    Ted Supportansvarig
  • Ylva:
    Jag följer upp hur det har gått för er som rapporterat in hög dataförbrukning. Har det blivit bättre för dig tack vare den uppdatering av appen som Ted skrev om den 30 juni?

    Tomas:
    Du rapporterade in ett par olika problem här:
    SR Play på Android tystnar ofta

    Eftersom ett av dessa problem är en uppföljning av det du rapporterade in den 30 juni ovan (vilket jag inte förstod när jag svarade), sammanfattar jag delar av det du skrev och av mitt svar, så att vi har beskrivningen av ditt fel samlat under en rubrik.

    Du skrev att du hade undersökt dataförbrukningen i appen:
    Undersökningen har gjorts med högsta och lägsta kvaliteter. Den är inte konklusiv utan landar på 98 mb/h oavsett kvalitet. Även efter omstart av mobilen efter omställning av kvaliteten så hör jag ingen skillnad.
    Förbrukningen verkar relativt rimligt, om än något för hög, om du har inställningen högsta kvalitet, där datamängden för ljudet blir 192 kbps (≈ 88 MB på en timma). Lite bilder och annat laddas också, men inte så att det motsvarar 10 MB. Denna extradata skulle kunna vara en följd av de avbrott du också rapporterade in, där omstarter av appen ger en högre förbrukning än om appen "tuffar på i bakgrunden".

    Denna sida med information om vad de olika kvalitetsvalen innebär ska stämma. Jag uppdaterade den i våras:
    Med vilken kvalitet strömmas Sveriges Radio?
    Hur har ni tänkt er att de tre olika utsändningskvaliteterna skulle förbruka olika mängd data?
    Det är absolut vår avsikt att olika kvalitetsval ska leda till olika dataförbrukning, utom för poddfiler, som endast finns i kvaliteten 128 kbps. Din undersökning antyder alltså att appen inte fungerar som vi har tänkt, utan förbrukar alldeles för mycket data om du har valt låg kvalitet.

    Eftersom jag sett liknande felbeskrivningar tidigare och trodde att detta fel var löst, följer jag nu upp hur det har gått för Ylva (som rapporterade in felet här ovan) och Sune här. Jag stämmer förstås även av med app-utvecklarna, men tyvärr är har de flesta semester.

    Jag tipsade även om att ladda hem avsnitt över WiFi för att sedan kunna lyssna på dessa nedladdade avsnitt utan att appen behöver hämta innehållet över mobilnätet, eftersom ljudfilen då spelas upp lokalt.

    (Jag hoppas att jag fick med det mest väsentliga.)
    Annika Webbmaster
  • Tack för återkopplingen.
    Med de tips ni gett ska jag gå vidare i ett försök att få ned dataförbrukningen utan att det hörmässigt blir allt för dåligt.Lyssnar mest på prat och äldre inspelningar som inte nödvändigtvis förtjänar av den högsta kvaliteten.
    Som ni beskrivit verkar jag lyssna på den högsta ljudkvaliteten oavsett inställning men om den lägsta kvaliteten verkligen fungerar så skulle jag komma ned i 1/4 av 192=48kbs.
    Ibland kan man misstänka att SR konspirerar med mobiloperatören på så sätt att när de gör en prishöjning och minskar datapotten med samma pris som förrut så låser ni fast de stackars lyssnarna till den maximala bitraten.Skämt å sido.
    Återkommer.
    Tomas Thorén
  • Pratprogram och äldre inspelningar låter som om det framförallt är frågan om poddarna, där vi endast har en kvalitet, 128 kbps. Då kan det inte bli 192 hux flux, så den höga förbrukningen måste bero på något annat.

    Mitt viktigaste tips för att minska dataförbrukningen är fortfarande att ladda ned avsnitt över wifi och sedan spela upp dem från den del av appen som heter Min sida, Nedladdade avsnitt.
    Annika Webbmaster
  • Okey.Lyssnar med andra ord Direkt på P1 och P4+ samt P2.
    Vad jag tänkte på med äldre inspelningar dvs har LP-vinyl som ursprung vilket hela P4+ måste bestå av frånsett en del ADD och AAD remastringar.
    Skumt med de där databitarna.
    Kör ni med konstant bitrate för en given vald ljudkvalitet?
    Jo jag mäter bara förbrukningen för SRplay -appen.
    Vad är den mest optimala testtiden för en given kvalitet att mäta på? Nu senast har jag mätt 1h eller 2h och fått de ca 98mb/h.
    Om appen buffrar upp en massa data borde man kanske förlänga testtiden?
    Tomas Thorén
  • Tack för klargörandet att det rör sig om direktlyssning!

    Vilken version av appen har du? Som min kollega Ted skrev i slutet av juni, rättade vi till ett fel som kan ha påverkat dataförbrukningen. Detta fel ska vara åtgärdat i Sveriges Radio Play för Android, version 22.6.3. Om du har en lägre version av appen än så, vore det bra om du kan uppdatera appen och se om du märker någon förbättring.
    Kör ni med konstant bitrate för en given vald ljudkvalitet?
    Oj, nu blir jag osäker på hur det är i Android-appen. På hemsidan och i Ios-appen använder vi variabel bitrate. Om du då har valt högsta kvalitet, 192 kbps, och uppkopplingen tillfälligt blir sämre, kommer kvaliteten att sänkas automatiskt till 96 kbps, för att sedan öka om uppkopplingen blir bättre. Blir den ännu sämre, kan den gå ned ytterligare, till 48 kbps.

    Kvaliteten kan alltså gå nedåt, men den ska inte kunna öka till högre bitrate än det du har ställt in (vilket jag alltså har misstänkt att vi kan ha gjort fel med, men att det ska vara åtgärdat sedan version 22.6.3 som kom i månadsskiftet juni-juli.)
    Om appen buffrar upp en massa data borde man kanske förlänga testtiden?
    Buffringen ska vara minimal vid livelyssning, men om det blir många avbrott och så att samma data läses in på nytt gång på gång, kan det sammantaget bli en del. Att förlänga testtiden skulle i så fall inte göra någon skillnad, så dina tester på en eller två timmar bör ge ett resultat som vi kan utgå från och exempelvis jämföra med om det blir lägre förbrukning ifall du avoptimerat appen samt om förbrukningen minskar om du uppdaterar den (ifall du inte redan har gjort detta).
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Nu har vi hittat ett fel som vi kommer att lösa så snart det finns fler utvecklare på plats. Redan nu kan ni dock slippa denna höga dataförbrukning genom att gå in under Min sida -> Kugghjulet med Inställningar -> bläddra ned till Datamängd - Direktsändning. Där har ni idag valet Lite. Ändra till ett av de andra alternativen, och sedan tillbaka till Lite!

    Inställningen för ljudkvalitet fungerar nämligen som den ska direkt när man har ändrat kvaliteten. Felet vi nu har upptäckt är att appen inte läser av denna inställning när man startar om appen, och då blir det hög kvalitet, även om reglaget är inställt på Lite.

    För att det ska bli lägsta kvalitet, måste ni alltså göra om detta val på nytt varje gång appen har startat om. För säkerhets skull rekommenderar jag att ni tar för vana att mixtra fram och till baka med den här inställningen varje gång ni drar igång en kanal, men däremot ska det inte behövas om ni byter mellan exempelvis P1 och P2 medan ni lyssnar.

    Som sagt ska vi självfallet rätta detta fel, men tills vi har gjort det, finns det nu ett sätt att komma runt problemet! Tack för hjälpen att förstå problemet.
    Annika Webbmaster
    Bästa svaret
  • Rättelse:
    Även om vi tror att vi har hittat felet, och hoppas att det går att komma runt genom att göra en ny inställning för datamängd varje gång ni startar appen, så är vi inte helt säkra på att våra teorier stämmer.

    Vi vill därför gärna veta om dataförbrukningen minskar hos er med denna manöver!
    Annika Webbmaster
  • Spännande med alla försöken.Gjorde så enligt era anvisningar med en liten BT-högtalare inkopplad.Det hördes knäppar när kvaliteten ändrades men det gick inte att avgöra vilken kvalitet som var inställd då högtalaren kanppast medger det.Gick vidare med BT-lurarna samt mätte upp förbrukningen-fram och tillbaka.Tyvärr så ligger den fortfarande kvar på den högsta kvaliteten-96 mb/h.
    För min egen del så börjar allt detta bli ett icke problem.Men visst hade det varit kul att testa vad gränsen för min hörsel går under utomhusvistelse med bakgrundsoljud.Nu har jag en massa sparad datapott som kan förbrukas med er högre kvalitet nästan i flera år till.När de är förbrukade få jag väl unna mig ett dyrare abonnemang.Har det om dessa ljudkvalitetsknappar hade fungerat varit meningen att även dataförbrukningen i wifi-läge skulle kunna ändras?
    Tomas Thorén
  • Har det om dessa ljudkvalitetsknappar hade fungerat varit meningen att även dataförbrukningen i wifi-läge skulle kunna ändras?
    Ja, det val du gör gäller oavsett uppkoppling - eller ska göra. Just nu fungerar det uppenbarligen inte som det är tänkt.

    Din återkoppling tyder på att den manöver vi trodde kunde begränsa kvaliteten i avvaktan på att vi löser detta, inte hjälper.

    Trevlig helg och tack för din hjälp att förstå problemet.
    Annika Webbmaster
  • Är givetvis redo att i fortsättningen bistå med hjälp och utvärdering om så behövs.
    Vet själv hur komplexa saker kan vara.
    Tomas Thorén
  • Hej! Jag är mycket glad över att ni har tagit tag i problemet och att ni tror er ha hittat felet. Ni säger att ni kommer att åtgärda det i höst, vilket jag ser fram emot eftersom jag annars antagligen inte kö.mer att klara mig på mitt nuvarande mobilabonnemang.

    Den tillfälliga åtgärd ni föreslog fungerade inte för mig tyvärr.
    mvh Ylva
    Ylva Buhrgard
  • Hej Ylva!

    Tack för att du testade den tillfälliga lösningen som vi hoppades skulle fungera för alla. Att du återkopplar med information om att lösningen inte fungerar för dig är jättebra, då har våra utvecklare mer att gå på i sitt arbete med att ta fram "den riktiga" lösningen. Vi är som sagt på bollen, förhoppningsvis kommer våra utvecklare få till en lösning om en inte allt för avlägsen framtid. Tack för ditt tålamod!
    Ted Supportansvarig
  • Tack själv för återkopplingen..
    Men jobba inte ihjäl er..
    Som jag skrev om förrut så är antagligen inte behovet av fix i detta ärende inte allt för stort.Förutom Ylva & Tomas förståss.
    Det SR i så fall borde göra är att ta bort dessa valmöjligheter i appen så att det inte ska kunna råda missförstånd.
    Vad SR skall göra däremot är att deklarera en genomsnittlig bitrate alt mb/h för sin programverksamhet ut i etern.

    Tomas
    Tomas Thorén
  • Tack för förslagen.

    Vi vill dock behålla möjligheten att styra över om man föredrar bättre ljud och då får högre dataförbrukning, eller om man föredrar att spara in på dataförbrukningen och då få lite sämre ljud.

    Och den inställningen måste självfallet fungera som det är tänkt. Att det inte fungerar är en bugg som vi ska lösa.
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Jag har exakt samma problem som Ylva. Drar dubbelt så mycket data, 109 mb/Tim.
    Provade att installera om appen, gjorde de inställningar som ni rekommenderat Ylva.
    Har nu lyssnat på P4 lokalradio i 45 min, drog 79,33mb. Har en Samsung A33 5G med Android 12. Undrar om detta problem bara gäller för Samsung telefoner. Skumt är det...
    Katarina Åström
  • Hej Katarina!

    Tack för att du meddelar oss att även du upplever dessa problem! Vi misstänker att felet drabbar fler än bara Samsungs användare, problemet verkar vara mer utbrett än så och dessvärre drabba ett flertal olika androidmodeller. Min utvecklarkollega sitter denna vecka och försöker få ordning på det, förhoppningsvis kommer hon kunna hitta en lösning inom de närmsta dagarna. Återigen, tack för att även du flaggade för detta!
    Ted Supportansvarig

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.