SR Play på Android tystnar ofta

Varför stänger appen av efter 5 minuter i min Samsung XCover telefon? Inga andra ljud-appar gör det.
Nils Håkanson

Kommentarer

  • Hej Nils!

    Troligen stängs vår app ned på grund av att den inte har rätt att arbeta i bakgrunden.

    Se om du kan göra så här:
    Inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteri -> Optimera batteriandvändning -> se till att vår app inte är optimerad

    Om den beskrivningen inte gick att följa eller om det inte hjälpte, så återkom. Samsungs modeller har även ett par specifika inställningar som kan påverka detta.
    Annika Webbmaster
  • Tack, nu funkar det.
    //Nisse
    Nils Håkanson
  • Så bra att det hjälpte!
    Annika Webbmaster
  • Samma fråga, om man nu har en Samsung, hur gör jag då?
    Majvor Björkman
  • På många Samsungenheter ska det gå att göra på samma vis.

    Testa annars detta:
    1. Inställningar
    2. Enhetsvård (kallades Enhetsunderhållning till och med Android 8)
    3. Batteri
    4. BATTERIANVÄNDNING (en "knapp" i övre fältet)
    5. Trepunktsmenyn i övre högra hörnet
    6. Optimera batterianvändning
    7. Ändra från att visa Appar inte optimerade till Alla appar för att se de appar du vill "av-optimera".
    8. Leta upp vår app och se till att den inte är optimerad
    9. Starta om telefonen så att förändringen verkligen slår igenom
    Gick det att följa? Om inte (eller om felet fortsätter även efter förändring och omstart) så hör av dig och berätta vad du har för Samsung-modell samt gärna vilken version av Android.

    Ta reda på vilken Android-version du har:
    1. Öppna appen Inställningar på telefonen eller surfplattan
    2. Tryck på System långt ned på skärmen 
    3. Välj Systemuppdatering för att se Android-versionen

    Lycka till!
    Annika Webbmaster
  • Tack. Det hjälpte.
    Majvor Björkman
  • Hej har samma problem ibland med ideliga avbrott.
    Samsung S7 android 8.
    Med SRPlay ver 22.7.1 finns ingen möjlighet att optimera.
    ____________________________________________
    Har även gjort en data förbrukningsundersökning hur de olika kvaliterna i er utsändningskvalitet påverkar min förbrukning.(ursäkta särskrivning men det är lättare med sökord då)
    Undersökningen har gjorts med högsta och lägsta kvaliteter.Den är inte konklusiv utan landar på 98 mb/h oavsett kvalitet.Även efter omstart av mobilen efter omställning av kvaliteten så hör jag ingen skillnad.
    Hur har ni tänkt er att de tre olika utsändningskvaliteterna skulle förbruka olika mängd data?
    När jag söker på dataförbrukning hos er så hittar jag bara något från 2010.
    Är det fortfarande aktuellt?
    mvh Tomas Thorén
    Tomas Thorén
  • Hej Tomas!

    "Avoptimera"
    Det är inte i appens inställningar, utan i telefonens, du ska ändra detta.

    Vid vilken punkt går denna beskrivning inte att följa?
    1. Inställningar
    2. Enhetsunderhållning (kallas Enhetsvård från och med Android 9)
    3. Batteri
    4. BATTERIANVÄNDNING (en "knapp" i övre fältet)
    5. Trepunktsmenyn i övre högra hörnet
    6. Optimera batterianvändning
    7. Ändra från att visa Appar inte optimerade till Alla appar för att se de appar du vill "av-optimera".
    8. Leta upp vår app och se till att den inte är optimerad
    9. Starta om telefonen så att förändringen verkligen slår igenom

    Dataförbrukning
    Denna sida uppdaterades den 8 mars i år:
    Med vilken kvalitet strömmas Sveriges Radio?

    Vissa ljudfiler finns endast i en kvalitet, 128 kbps. För andra ljudfiler (som musikprogram) blir det däremot stor skillnad, som lägst 32 kbps och som högst 192 kbps. Om du lyssnar direkt på en kanal ska det vara som lägst 48 kbps och som högst 192 kbps.

    Berätta gärna vad det är du vanligen lyssnar på. Att du får samma förbrukning oavsett inställning, kan ju bero på att du har lyssnat på den typ av program där vi endast har en kvalitet, men dataförbrukningen under en timmes lyssning ska (om vi håller oss till ljudet- viss annan data förbrukas också) då bli knappt 60 MB. En annan förklaring, som jag tror mer på (inte minst för att andra lyssnare har rapporterat in liknande fel - som jag trodde att vi hade löst!), är att vi i något läge ger högsta kvalitet oavsett lyssnarens val.

    Om vi brassar på med den högsta, 192 kbps, trots att du ställt in lite, skulle det ge en dataförbrukning på knappt 90 MB per timme. I och med att din app stängs ned och startar om gång på gång kan det nog bli ännu mer, så 98 MB låter mycket rimligt, eftersom visst innehåll måste läsas in på nytt när appen väcks till liv igen. (Att "avoptimera" appen kan alltså minska förbrukningen något, men om vi ger fel kvalitet, är det detta fel som står för den större delen av problemet!)

    Tips för att minimera förbrukning av mobildata:
    Om du vill spara in mobildata och har tillgång till WiFi där data i allmänhet är billigare, så kan du ladda hem avsnitt över WiFi. Då kan du lyssna på dina nedladdade avsnitt under en promenad eller bussresa utan att appen behöver hämta innehållet över nätet, eftersom ljudfilen spelas upp lokalt.

    Om du vill att vi beskriver hur du gör detta, så säg till.

    Stort tack för att du rapporterade in att appens dataförbrukning skenat iväg! Jag kommer både att ta upp det med app-utvecklarna (där tyvärr väldigt få Android-utvecklare är på plats, men jag och de utvecklare som inte har semester får hjälpas åt att följa upp det) och dessutom kontakta de få, men samstämmiga, lyssnare som hört av sig tidigare och ta reda på om de fortfarande har problem.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Jag ser nu att du tidigare har rapporterat in problem med dataförbrukningen, här:
    Android-appen förbrukar mer mobildata (30 juni)

    Helst vill jag att vi delar upp dina felbeskrivningar, så att vi på den här sidan (SR Play på Android tystnar ofta) håller oss till avbrotten och hur man gör för att batterioptimera i din telefon, och fortsätter att felsöka din höga dataförbrukning under rubriken Android-appen förbrukar mer mobildata. Då blir det mindre rörigt för andra besökare att följa med.

    Jag hoppas att det går bra, annars är du välkommen att skriva om båda problemen på samma ställe!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Mobilen det gäller är som sagt en Samsung S7 Android 8.
    Följande moment har gjorts enligt era råd för att påverka dataförbrukningen men utan resultat.Fortfarande så förbrukas ca 96 mb/h i kvalitetsläget Lite/direktlyssning i P1.Ändring ljudkvalitet påverkar heller inte dataförbrukning.
    1) SR Play-appen avinstallerats och ominstallerats till samma version som förrut ver 22.7.1(19783)
    2) Optimering batterianvändning i appen SR Play har avmarkerats.(Inställningar-Appar-Sveriges Radio Play-Batteri-Optimera batterianvändning :NEJ.
    3) Tillåtelse bakgrundsdata har avmarkerats(inställningar-Anslutning-Dataanvändning-Användning av mobildata-Sveriges Radio Play-Tillåt användning av mobildata i bakgrunden:NEJ
    Tomas Thorén
  • Hej Tomas!

    Gällande avbrotten, vet du om du har någon VPN-tjänst installerad i din telefon?
    Ted Supportansvarig
  • Den här inställningen tror jag paradoxalt nog ger högre dataförbrukning och ökar risken för avbrott:
    Användning av mobildata-Sveriges Radio Play-Tillåt användning av mobildata i bakgrunden:NEJ
    Om du vill kunna lyssna över mobilnätet så bör du ge appen rätt att göra så i bakgrunden. Om appen inte får använda mobildata i bakgrunden, kan den inte spela upp ljud när skärmen är släckt eller när du använder mobilen till annat. Då dödas appen kommer att behöva starta om gång på gång, vilket gör att du förbrukar mer data och mer batteri.

    Problemet med den höga dataförbrukningen trodde jag att vi hade löst i version 22.6.3. Att du får den förbrukning du redovisar i 22.7.1, alltså en senare version, visar att vi inte har löst felet.
    Annika Webbmaster

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.