SR appen streamar trots program är nedladdade

Hej
Jag laddar ned alla program via wifi. Trots det verkar det som att appen börjar streama programmen. I min androids inställningar ser jag att appen förbrukat 2GB data på en månad. Är detta problem kännt eller är det normal funktionalitet? Hade varit bra ifall man kunde stänga av streaming i appens inställningar. Nu är jag tvungen att stänga av mobildata i androidens inställningar med försämrad funktionalitet som följd.

Zony

Kommentarer

  • Hej!
    Det är inte normal funktionalitet. Det som sker är troligen att appen laddar hem avsnitten korrekt, men därefter ska appen även "registrera" avsnittet. Av någon anledning försätts appen i ett tillstånd (dödas eller läggs "i dvala") där den inte får uppdateras i bakgrunden innan den hinner fullborda allt som behövs.

    Det går att se att nedladdningen av vissa avsnitt inte är fullbordad eftersom det inte står Nedladdat utan Laddar ned vid dessa. Om man undersöker hur stort utrymme appen tar på telefonen, så ser man att dessa "laddar ner-ljudfiler" har tillkommit, så filen finns, men fungerar inte.

    Skillnaden mellan Nedladdat och Laddar ned är otydlig, och vi vill göra denna skillnad tydligare, för du är inte ensam om att tro att du har laddat hem avsnitt och sedan förbrukar mobildata utan att du märker det!

    Det brukar ha med lokala inställningar att göra - men vilka inställningar det är kan variera från telefontillverkare till telefontillverkare. Jag börjar med en som finns i de flesta mobiler och som hjälpte Deborah här (4 mars):
    Inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteri -> Optimera batteriandvändning -> se till att vår app inte är optimerad

    Om du inte hittar den inställningen - eller om den inte löser problemet - så berätta vad du har för telefonmodell och version av Android, så får vi undersöka vidare vad som i så fall kan vara fel.
    Annika Webbmaster
  • Hej

    Min mobil är en Realme X50 Pro med android 11.
    Jag är noga med att kontrollera att program är nedladdade och förstår skillnaden mellan 'laddar ner' och 'nedladdat'. Går alltid in i nedladdat och kontrollerar att det står nedladdat.

    Mina batteri-inställningar för appen är 'allow foreground activity' påslagen och 'allow background activity' avslagen. Någon inställning för optimering finns inte

    Hälsningar
    Zony
  • Går alltid in i nedladdat och kontrollerar att det står nedladdat.
    Så bra, då kan vi utesluta den felkällan. Frågan är om de 2 GB som appen har förbrukat beror på att filer strömmas istället för att spelas upp lokalt, eller om det är något annat som spökar.

    Kan du lyssna på de nedladdade avsnitten om mobilen är i flygplansläge?
    Nu är jag tvungen att stänga av mobildata i androidens inställningar med försämrad funktionalitet som följd.
    Visst har du sett att du kan göra detta enbart för Sveriges Radio Play? (Brukar vara under Inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Mobildata, men kanske ser lite annorlunda ut hos dig.) Men det var kanske detta du menar med att stänga av mobildata i Androidens inställningar?
    Mina batteri-inställningar för appen är 'allow foreground activity' påslagen och 'allow background activity' avslagen.
    Där bör du även tillåta bakgrundsaktivitet för de appar som behöver fungera i bakgrunden, vilket är olika former av alarm, appar som du vill ska kunna skicka aviseringar "i realtid" (som Messenger, om du använder den appen), träningsappar som mäter aktivitet mer kontinuerligt och appar som ska kunna spela upp ljud även med skärmen släckt.

    Eventuellt skulle den höga dataförbrukningen kunna ha med detta att göra. Vi har sett att batteriförbrukningen minskar om bakgrundsaktiviteter tillåts:
    Hög batteriförbrukning i Android-appen

    Där skrev jag:
    Med batterioptimeringen påslagen kan appen inte fungerar i bakgrunden. På äldre mobiler stängs appen ned av operativsystemet och ljudet bryts. Hos er sker ju inte detta, ni kan lyssna utan avbrott, men jag misstänker att operativsystemet, om batterioptimering är påslagen, kanske börjar stänga ned appen, men att något avbryter den processen och "skakar liv i appen" på nytt.

    Dessa "osynliga omstarter" skulle i sin tur kunna leda till att batteriförbrukningen drar iväg på det vis ni beskriver.
    Min tanke är att dessa eventuella osynliga omstarter kanske pågår även hos dig, och att varje sådan omstart gör att appen behöver ladda om en del innehåll på nytt och då förbrukar mobildata, istället för att den ligger och jobbar i stillhet.

    Om inte annat är det värt att testa om du märker någon skillnad!
    Annika Webbmaster
  • Det blev långt. Jag sammanfattar det viktigaste:
    • Kan du lyssna på de nedladdade avsnitten om mobilen är i flygplansläge?
    • Stäng av möjligheten för Sveriges Radio Play att använda mobildata, om du inte har gjort det
    • Att tillåta bakgrundsaktivitet kan minska förbrukning av både mobildata och batteri, så testa gärna det
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Sedan du först skrev hit i söndags, har ytterligare två lyssnare rapporterat in att appen har förbrukat mycket mer data än vanligt nu under våren, vilket förstås tyder på att felet helt eller delvis ligger på vår sida.

    De två andra som rapporterat in ökad dataförbrukning lyssnar främst direkt på en kanal (tror jag - vi kollar upp det) och då skulle dataförbrukningen kunna dra iväg om vi har gjort fel och ger dem ljudströmmar för kanalerna i högsta kvalitet (192 kbps) trots att lyssnarna har valt in "datamängd: lite" (motsvarar 48 kbps) i appens inställningar.

    Skulle ett sådant fel märkas hos dig, eller lyssnar du sällan direkt på en kanal, och nästan alltid på nedladdade avsnitt?

    Vilka kvaliteter som de olika valen i appen egentligen motsvarar, har vi för övrigt försökt reda ut här:
    Med vilken kvalitet strömmas Sveriges Radio?

    Självfallet ser vi allvarligt på detta. Om det är fel på appen, så vill vi åtgärda det snarast. Stort tack för att du tog dig tid att rapportera in problemet!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Den ökade mängd mobildata som du och tre andra lyssnare har noterat är något som vi inte har funnit orsaken till ännu. Utvecklarna arbetar på att försöka hitta och förhoppningsvis åtgärda felet, men ännu är vi inte där.

     Jag undrar fortfarande om du nästan alltid lyssnar på nedladdat innehåll, eller om du ibland även lyssnar på en direktsänd kanal. Vi behöver få en så korrekt bild som möjligt för att förstå hur detta problem uppstår!
    Annika Webbmaster
  • Hej Zony!

    Här kommer en liten uppdatering gällande dataförbrukningen i appen:

    Vi åtgärdade en annan bugg i förra veckan som vi tror är kopplad till problemet med den höga dataförbrukningen. Den buggen gällde livelyssning, och innebar att så fort en lyssnare börjar lyssna på en kanal så fortsätter att vi hämta data/buffra och tracka även när lyssnaren har pausat sin uppspelning. Vi tror nu att vi kan ha åtgärdat detta fel och att dataförbrukningen från och med nu bör minska jämfört med tidigare månader. Återkom gärna om några veckor om du inte märker någon skillnad!

    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Tack för svar

    Jag har börjat lyssna på Sveriges Radio via Google podcast där problemet inte existerar.
  • Förstår! Vi håller tummarna att du hittar tillbaka till appen längre fram.

    Trevlig sommar!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)