Appens dataförbrukning har ökat

Jag ser att appen p4 plus drar mycket surf sen slutet på mars.

Kommentarer

  • Hej Sune!

    Detta behöver vi felsöka och det första vi behöver förstå är vilken app det gäller, eftersom vi på Sveriges Radio inte har någon speciell P4 Plus-app.

    Vår app heter Sveriges Radio Play och har en ikon som ser ut så här:

    Lyssnar du på P4 Plus med den appen eller är har du laddat hem en app som heter något med P4 Plus? Är det i så fall en av dessa appar?

    • P4 Plus Radio (rosa ikon med mikrofon)
    • P4 PLUS (rosa ikon med ett nottecken med svenska flaggor på)
    • Sveriges Radio P4 Plus (blå gammeldags radio + rosa text på svart bakgrund)
    • SR Radio P4 Plus Sveriges App (vit transistorradio i en rund, blå "knapp")
    Annika Webbmaster
  • Japp det är Sveriges radio play jag använder mig utav
  • Bra, då blir det enklare att felsöka!

    Vad har du för mobil eller surfplatta?
    Annika Webbmaster
  • Jag har en Samsung A8 som jag lyssnar från
  • Ok.

    Om du går in under Min sida i appens nederkant, så finns det ett kugghjul för inställningar i appen.

    Gå ned till valet Datamängd och se till att du har Lite valt för Direktsändning.

    Om du redan hade Lite valt eller om du inte hittar denna inställning, så återkom, så får vi ta reda på vad det är som försämrats den senaste tiden!
    Annika Webbmaster
  • Hej det har jag redan gjort men de suger surf ändå. Det verkar vara appen som är boven. Mvh.Sune Nyberg.
  • Ok, bra att du har sett över detta!

    Vi har sett att batteriförbrukningen minskar om bakgrundsaktiviteter tillåts:
    Hög batteriförbrukning i Android-appen

    Där skrev jag den 18 februari:
    Med batterioptimeringen påslagen kan appen inte fungerar i bakgrunden. På äldre mobiler stängs appen ned av operativsystemet och ljudet bryts. Hos er sker ju inte detta, ni kan lyssna utan avbrott, men jag misstänker att operativsystemet, om batterioptimering är påslagen, kanske börjar stänga ned appen, men att något avbryter den processen och "skakar liv i appen" på nytt.

    Dessa "osynliga omstarter" skulle i sin tur kunna leda till att batteriförbrukningen drar iväg på det vis ni beskriver.
    Det visade sig att jag hade rätt, med batterioptimeringen avstängd slapp lyssnare den höga batteriförbrukningen.

    Min tanke är att det kan vara liknande "osynliga omstarter" även hos dig, och att varje sådan omstart gör att appen måste ladda om en del innehåll på nytt och förbrukar mobildata, istället för att ligga och jobba i stillhet.

    Testa att slå av batterioptimeringen så här:
    Inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteri -> Optimera batteriandvändning -> se till att vår app inte är optimerad

    Återkom och berätta hur det går!
    Annika Webbmaster
  • Hej under ” optimera batterianvändning”finns inte appen om inte den heter något annat. Mvh Sune.
  • Ok!
    Finns det ett ställe där det står "appar inte optimerade" eller liknande? Kan du i så fall ändra där så att du istället ser "alla appar", sedan leta upp Sveriges Radio Play och göra så att den appen inte är optimerad?

    Om detta inte gick, så återkom så hittar vi till den inställningen men väljer en annan väg dit!
    Annika Webbmaster
  • PS: Det är två andra lyssnare som har skrivit till oss nu i veckan om ökad dataförbrukning i appen.

    Det pekar på att det finns något fel i appen, och om det är så, kommer den inställning vi letar efter inte att lösa problemet. Men i och med att appen fungerar bättre och drar mindre batteri om den inte är optimerad, är det ändå bra att leta upp den inställningen!

    Vi felsöker på vårt håll.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen jag finner inte appen du beskriver. Mvh Sune.
  • Jag hoppas att denna beskrivning går bättre att följa:
    1. Inställningar
    2. Enhetsvård (kallas Enhetsunderhållning till och med Android 8)
    3. Batteri
    4. BATTERIANVÄNDNING (en "knapp" i övre fältet)
    5. Trepunktsmenyn i övre högra hörnet
    6. Optimera batterianvändning
    7. Ändra från att visa Appar inte optimerade till Alla appar för att se de appar du vill "av-optimera".
    8. Leta upp vår app och se till att den inte är optimerad
    9. Starta om telefonen så att förändringen verkligen slår igenom
    Gick det att följa? Om inte (eller om felet fortsätter även efter förändring och omstart) så hör av dig och berätta vad du har för version av Android. Det tar du reda på så här:
    1. Öppna appen Inställningar på telefonen eller surfplattan
    2. Tryck på System långt ned på skärmen
    3. Välj Systemuppdatering för att se Android-versionen
    Lycka till!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Den ökade mängd mobildata som du och nu tre andra lyssnare har noterat är något som vi inte har funnit orsaken till ännu. Utvecklarna arbetar på att försöka hitta och förhoppningsvis åtgärda felet, men ännu är vi inte där.

    Hur har det gått för dig?
    Annika Webbmaster
  • Hej går samma runda varje gång en tur på en och enhalv timma i dag tog det en procent tidigare fem procent per runda når något var fel så jag trodde ni hade hittat felet. Mvh Sune.😀
  • Bra att dataförbrukningen har minskat! Kanske hann utvecklarna hitta och lösa felet under gårdagen, för min information kommer från en avstämning vi gjorde tidigare i veckan.

    Jag kollar upp detta!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen har gått promenad på bara en timme nu drog det åtta procent detta är mysko. Mvh Sune.
  • Utvecklaren som kikar på detta sa att hon tror att hon har hittat något, men hon håller på att undersöka detta vidare och det är ännu inte rättat i appen - så varför det gått åt så olika mycket data vid dina promenader har jag ingen förklaring till.

    Så bra för vår felsökning att du går ungefär samma sträcka och att dessa promenader tar ungefär lika lång tid från gång till gång. Lyssnar du alltid på P4 Plus under sträckorna? Kan du ha fått ett telefonsamtal under den ena sträckan som gjorde att ljudet då pauserades eller gjort något annat så att du inte lyssnade hela turen? En paus borde ge lägre förbrukning. Om det istället ger högre, så kanske en del av förklaringen har med själva "omstarten" att göra, så om du kommer på någon skillnad, så är vi intresserade!

    Trevlig vana med dessa promenader.
    Annika Webbmaster
  • Hej jag lyssnar enbart på p 4 plus och inget avbrott under promenaden. Går samma sträcka varje dag om jag inte fuskar och går en kortare som i går när det förbrukade mer än dagen före. Om det är dålig mottagning kan de suga mer då? Mvh Sune.
  • Jag är lite osäker, men kan tänka mig att en uppkoppling där mobilen ofta behöver koppla upp sig mot nya mobilmaster (basstationer), skulle kunna leda till högre förbrukning än om det är en bra och stabil uppkoppling.

    Om du verkligen vill spara in mobildata, så kan du ladda hem program över WiFi och lyssna på dessa under promenaden. Då kommer appen inte att hämta ljudet över nätet, utan spela upp ljudet lokalt. Om du vill veta mer om hur du gör detta, så säg till, så beskriver jag det!
    Annika Webbmaster
  • Ja tack. Intressant.
  • Ok, det första du behöver göra är att hitta något avsnitt du vill ladda ned. Ett tips när det gäller att hitta innehåll från P4 Plus, är att gå via tablån. Gör så här:
    1. Gå in under Direkt i appens nederkant och leta upp kanalen P4 Plus med en rosa ikon (alltså inte P6 med blå ikon, där du också kan höra P4 Plus under förmiddagarna)
    2. Om du trycker på den rosa ikonen, startar kanalen och du hör det P4 Plus sänder just nu. För att leta upp det kanalen har sänt tidigare, ska du istället trycka på texten där det står vilket program som sänds just nu eller den diskreta pilen > till höger om texten för att nå tablån för P4 Plus
    3. I tablån kan leta upp rätt dag och tid, exempelvis P4 Plus Favoritrepris Lunchboxen från i lördags klockan 13.00. Tryck på den delen av tablån där det står om avsnittet för att komma till det avsnittets sida
    4. På avsnittets sida finns det en länk för att ladda ned. Tryck på den!
    Hör av dig om du inte får till det enligt min beskrivning, så att jag kan förbättra beskrivningen.

    För att starta ett nedladdat avsnitt går du in på Min sida i appens nederkant och väljer Nedladdat. De avsnitt du har där, är nedladdade i själva appen och de går att spela upp även om du inte har någon uppkoppling, till exempel i telefonens flygplansläge.

    Se för säkerhets skull till att det verkligen står Nedladdat och inte Laddar ner under dina avsnitt. Ibland kan det bli problem med nedladdningen och under de avsnitten står det Laddar ner. Om du startar ett sådant kommer det att hämtas över nätverket när du lyssnar - och då kommer det ju att kunna förbrukas mobildata trots att du har ansträngt dig för att vara sparsam!

    Lycka till och trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Hej Sune!

    Här kommer en liten uppdatering gällande dataförbrukningen i appen:

    Vi åtgärdade en annan bugg i förra veckan som vi tror är kopplad till problemet med den höga dataförbrukningen. Den buggen gällde livelyssning, och innebar att så fort en lyssnare börjar lyssna på en kanal så fortsätter vi att hämta data/buffra och tracka även när lyssnaren har pausat sin uppspelning. Vi tror nu att vi kan ha åtgärdat detta fel och att dataförbrukningen från och med nu bör minska jämfört med tidigare månader. Återkom gärna om några veckor om du inte märker någon skillnad!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hur har det gått, Sune?

    Tomas här (den 16 juli) rapporterar in liknande/samma problem, så jag vill följa upp om det fortfarande är för hög dataförbrukning hos dig!
    Annika Webbmaster
  • Hej ja det suger mycket än men kanske lite mindre tycker det är olika från dag till dag.
  • Tråkigt.

    Har du testat mitt tips om att ladda hem avsnitt i appen, så att du kan lyssna under promenaden utan att förbruka mobildata, eller verkade det för krångligt?

    Som min kollega Ted skrev i slutet av juni, rättade vi till ett fel som kan ha påverkat dataförbrukningen. Detta fel ska vara åtgärdat i Sveriges Radio Play för Android, version 22.6.3. Om du har en lägre version av appen än så, vore det bra om du kan uppdatera appen och se om du märker någon förbättring.
    Annika Webbmaster
  • Hej hur graderar jag upp appen?
  • Hej Sune!

    För att uppdatera SR Play till den senaste versionen går du in i appen som heter Play Butik. Du klickar sedan på sökfältet högst upp i bild och skriver där in SR Play. Till höger om SR-loggan kommer du att se en knapp där det står Uppdatera. Efter att du klickat på Uppdatera kommer du inom några sekunder ha den senaste versionen av SR Play i din telefon.

    Återkom om du inte får det att fungera!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej igen!

    Nu har vi hittat ett fel som vi kommer att lösa senare i sommar, när det finns fler utvecklare på plats.

    Redan nu kan du dock själv göra så att du slipper denna höga dataförbrukning genom att gå in under Min sida -> Kugghjulet med Inställningar -> bläddra ned till Datamängd - Direktsändning. Där har du idag valet Lite. Ändra till ett av de andra alternativen, och sedan tillbaka till Lite!

    Inställningen för ljudkvalitet fungerar nämligen som den ska direkt när man har ändrat kvaliteten. Felet vi nu har upptäckt är att appen inte läser av denna inställning när du startar om appen, och då blir det hög kvalitet, fastän reglaget är inställt på Lite.

    För att det ska bli lägsta kvalitet, måste du alltså ändra och ändra tillbaka denna inställning på nytt varje gång appen har startat om. För säkerhets skull rekommenderar jag att du tar för vana att mixtra fram och till baka med den här inställningen varje gång du drar igång P4 Plus (eller någon annan kanal).

    Som sagt ska vi självfallet rätta detta fel, men tills vi har gjort det, finns det nu ett sätt att komma runt problemet!
    Annika Webbmaster
  • Rättelse:
    Även om vi tror att vi har hittat felet, och hoppas att det går att komma runt genom att göra en ny inställning för datamängd varje gång du startar appen, så är vi inte helt säkra på att våra teorier stämmer.

    Vi vill därför gärna veta om dataförbrukningen minskar hos dig med denna manöver!
    Annika Webbmaster
  • Tycker det blir lite bökigt , är inte så haj på inställningar så jag avvaktar tills ni har fixat felet. Men jag sätter stort värde på att ni bryr er. Mvh Sune Nyberg.
  • Hej Sune!

    Det har vi full förståelse för. Våra utvecklare kommer fortsätta jobba på att åtgärda felet tills dess att det är löst. Självklart hoppas vi nu att lösningen är nära! Och tack för att du kontaktade oss gällande den höga dataförbrukningen, vi i supporten och utvecklarna uppskattar din hjälp i felsökningen.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej igen!

    Vi arbetar för att lösa detta, och i den senaste versionen av Android-appen, 22.8.5, ingår det förbättringar som vi hoppas kan minska din dataförbrukning.

    Om du ännu inte har uppgraderat till den versionen, så gör gärna det och återkom och berätta om det blir någon skillnad!
    Annika Webbmaster
  • Hej …har ni hittat något fel än? Det suger fortfarande surf , sju procent av tre tilldelad surf i månaden på tre timmars lyssnande på p4 plus. Telefon uppdat. Mvh Sune.
  • Hej Sune!

    Ett flertal utvecklare sitter i detta nu och arbetar/undersöker felet. Jag har dessvärre ingen information om vad man eventuellt har hittat och kommit fram till, men det jobbas aktivt på att åtgärda detta fel. Så fort vi har mer information så kommer vi att återkoppla i denna tråd.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej Sune!

    Goda nyheter! Våra utvecklare verkar nu äntligen ha fått ordning på problemet med den höga dataförbrukningen vid direktlyssning i appen. Ni är många användare som har upplevt detta, utvecklarna har under de senaste veckorna arbetat intensivt med att åtgärda problemet och felet ska nu förhoppningsvis vara löst.

    Jag vill också passa på att nämna att vi är mycket tacksamma för din hjälp i detta arbete.

    I kommande version (som släpps idag) är alltså lösningen implementerad och när versionen kommer in i din telefon så ska dataförbrukningen återigen vara tillbaka på normal nivå.

    Den nya versionen släpps idag i beta, därefter kommer den att rullas ut till våra användare under ett par dagar. Vi släpper alltid nya versioner i omgångar, först till en mindre mängd användare, när vi sedan märker att versionen fungerar bra så rullar vi ut den till den stora massan. Någon gång i nästa vecka bör du således ha den nya versionen i din telefon, där problemet nu ska vara löst!

    När din telefon uppdaterats med den nya appversionen så får du gärna höra av dig om du inte märker någon förbättring.

    Stort tack för ditt tålamod och trevlig helg!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej nu har ni hittat felet drar mycket mindre surf. Tusen tack för att ni bryr er. Mvh Sune Nyberg.
  • Hej igen Sune!

    Tack själv för din hjälp med att få ordning på problemet! Vi är ytterst tacksamma att du var villig att bidra med information så att vi kunde lösa detta. Skönt att det nu är åtgärdat och att dataförbrukningen äntligen har minskat!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)