LÖST: Hack i Da Capo

Jag brukar lyssna på Da Capo i efterhand och har noterat att det ofta finns ett hack vid 25:00. (Det är möjligt att det finns varje vecka, men det hörs egentligen bara om det ligger musik vid den tidpunkten). Jag hörde det senast i programmet från 16/4. Inte ett särskilt tydligt exempel, men det hörs (speciellt om man lyssnar med lurar). Första gången jag noterade det var före jul, och det har blivit ett halvdussin mer eller mindre tydliga tillfällen sedan dess (ett par tydligare exempel var 5/3 och 15/1, om ni har kvar de filerna). Det låter som att ett kort avsnitt (bråkdel av en sekund) repeteras en gång. Min gissning är att ert inspelningsprogram (eller något konverteringsprogram) byter buffert vid 25:00 och inte klarar att synka skarven, men jag överlåter felsökningen åt er. (Jag lyssnar via Win10/Firefox, men jag tror inte att felet ligger där eftersom jag inte har hört det i efterhandslyssning av andra program.)

Kommentarer

  • Tack för denna intressanta beskrivning av ett problem jag inte har hört talas om tidigare. Vi behöver undersöka detta närmare för att ringa in om felet finns redan vid inspelningen, om det uppstår i utsändningen (liveströmmen), eller om utsändningen är som den ska och hacket uppstår när ljudfilerna för efterhandslyssning skapas.

    Den tidpunkt som motsvarar "25 minuter in i Da capo" är 23.30 på lördagar. Den tidpunkten behöver vi som felsöker på Sveriges Radio kika på, och se om något tekniskt system har en schemalagd uppdatering eller dylikt vid just den tiden och om det i så fall finns möjlighet att flytta detta jobb till skarven mellan programmen. (Vi sänder ju dygnet runt, så det kan vara svårt att hitta tider som inte drabbar något program i någon kanal ...)

    En annan sak har jag redan testat, nämligen om det går att höra hacket i alla de kvaliteter, låg, mellan och hög, som vi erbjuder programmet i. Jag tycker att jag hör just en kort repetition exakt 25 minuter in i avsnitten - och att hacket finns i alla kvaliteter, men om du inte hade uppmärksammat mig på det, hade jag inte noterat hacket.

    Vi har fyra avsnitt tillgängliga och även om det är tydligast den 16 april, kan jag ana det på avsnitten från den 9 april och från den 23 april också, men däremot inte den 2 april (vilket mer har med karaktären på musiken att göra, hacket kan finnas där ändå).

    Om du själv vill provlyssna i olika kvaliteter, gör du så här:

    1. Tryck på pilen (ser ut som ett tak) till höger om volymkontrollen

    2. Då öppnas ett lager med en större version av spelaren, och i denna kan du göra en del inställningar - bland annat byta ljudkvalitet:

    En annan sak jag vill testa är om de äldre avsnitt av Da capo som webbkanalen P4 Plus sänder ut har samma typ av hack. Dessa avsnitt hittar du här:
    Da capo hos P4 Plus

    Jag hör inga hack i dessa avsnitt. Gör du?
    Annika Webbmaster
  • ... även om det är tydligast den 16 april, kan jag ana det på avsnitten från den 9 april och från den 23 april också
    Jag blir nu osäker på om jag kan höra hacket i det senaste avsnittet av Da capo. Troligen inbillade jag mig det.

    Annika Webbmaster
  • Tack för info om de olika ljudkvaliteterna. Trots att jag lyssnar rätt mycket så hade jag fullständigt missat dem (har nog kört på "mellan" hela tiden).

    Nu har jag lyssnat på Da Capo-programmen hos P4 Plus och jag kan inte heller upptäcka något återkommande hack (det finns några små hack vid spridda tidpunkter, t ex i programmet från 10/4 vid 55:52, men de kan ha kommit var som helst ifrån i 20 år gamla filer som antagligen har kopierats och konverterats ett flertal gånger).

    Jag har också lyssnat på de nya Da Capo-programmen igen vid tidpunkten 25:00 och hör detta:

    2/4 troligen ett hack, men väldigt svårt att avgöra med blotta örat
    9/4 hack
    16/4 hack
    23/4 inget hack
    30/4 hack

    Jag vet inte om det finns något mer jag testa, men om du kommer på något så säg till.
  • Jag vet inte om det finns något mer jag testa, men om du kommer på något så säg till.
    Om du har möjlighet att lyssna på Da capo när det sänds sent på lördagskvällen, antingen i datorn eller i din P4-kanal i FM, så vore det intressant att höra om felet finns med redan då! Felsökningen är dock vårt ansvar, så egentligen behöver du ju inte göra mer än det du har gjort - rapportera in felet.

    Jag har själv testat att lyssna "på live-strömmen i efterhand" för att höra om hacket finns med även då, men det interna system där vi kan lyssna på liveströmmar i efterhand är uppdelat i halvtimmes-block. Skarven mellan två sådana block infaller exakt 25 minuter in i Da capo, så det gav alltså inget.

    Bra att du nu har hittat till kvalitetsinställningarna och till de Da capo-avsnitt som sänds i P4 Plus (men dessa kanske du redan kände till). Något gott har alltså felsökningen fört med sig redan!

    I och med att felet är så litet (du är den första lyssnare som har rapporterat in det, trots att det har funnits åtminstone sedan i julas) kommer vi inte att kunna prioritera felsökningen speciellt högt. Vi vill självfallet förstå vad det är som händer och om felet uppträder även vid andra tidpunkter och i fler kanaler, men hur snabbt vi kommer att kunna kartlägga detta och vilka resurser vi kan lägga på att lösa det, vet jag inte än.
    Annika Webbmaster
  • Jag provade att lyssna på direktsändningen via datorn i lördags (30/4), men uppfattade inte någon störning då. Om det berodde på att jag inte var tillräckligt uppmärksam eller om det helt enkelt inte fanns något hack där vet jag alltså inte. (Det finns ett hack i efterlyssningen.) Jag ska försöka rigga ett bättre test till kommande lördag.

    Som sagt, jag hjälper gärna till med det jag kan, men det är knepigt att felsöka en "svart låda" som man bara ser/hör output ifrån. Jag föreställer mig att det är ett överkomligt arbete att hitta det steg där hacket uppstår när man har tillgång till de strömmar/filer/program som ljudet tar sig igenom från studion till webbläsarens spelare. Naturligtvis tar det en stund, både att hitta och åtgärda, och jag förstår att ni har andra, mer akuta, problem att lägga tid på.

    Du skriver att du har lyssnat "på live-strömmen i efterhand" och att den är uppdelad i halvtimmesblock. Är det dessa halvtimmesblock som sätts ihop till en efterlyssningsfil? Då kan man ju fundera på om det är där i skarven det händer något. Men i så fall: varför bara i Da Capo i P4 (eller förekommer det på andra håll också som ingen har uppmärksammat ännu)?

    Felet har visserligen funnits där ett tag, men det är nog bara vid två tillfällen efter nyår som hacket har varit störande hörbart redan vid första lyssningen, så jag är inte särskilt förvånad över att lyssnarna inte har "ringt ner klagomuren". Det beror ju helt på vilket ljud (musik/prat/tystnad) som sammanfaller med hacket. (Det skulle antagligen vara mycket mer störande om det förekom i P2.)

    Nå, jag försöker göra ett bättre test på lördag, så återkommer jag med resultatet.
  • Du skriver att du har lyssnat "på live-strömmen i efterhand" och att den är uppdelad i halvtimmesblock. Är det dessa halvtimmesblock som sätts ihop till en efterlyssningsfil?
    Nej, det är "den kontinuerliga ljudströmmen" vi gör om till ljudfiler.

    Det interna systemet för efterhandslyssning på ljudströmmar är annars mycket användbart för att kartlägga missljud. Det är t ex det vi använde vid en första kartläggning här:
    Missljud när BBC World Service sänds på P6

    Systemet är även användbart för att ta reda på vad som sägs mellan två program, innehåll som saknas i den efterhandslyssning som allmänheten kan nå på webben:
    Mellanprat i P1
    Som sagt, jag hjälper gärna till med det jag kan, men det är knepigt att felsöka en "svart låda" som man bara ser/hör output ifrån.
    Ja, felsökningen från vårt håll är enklare. Samtidigt är det endast väldigt högt prioriterade problem som någon av oss felsöker i realtid så sent en lördag ...

    Jag kommer med ett litet tips på vad du kan undersöka vidare från "svarta lådan" ... Du kan nämligen själv backa i upp till tre timmar i direktströmmen i vår vanliga spelare på webben. Se beskrivningen här:
    Hörde jag rätt? Ska Jerzy Sarnecki intervjuas på söndag?

    Om nyfikenheten (eller koltrasten) ändå håller dig vaken natt mot söndag, så kan du använda denna funktion för att jämföra hur Da capo låter klockan 23.30 i P4:s direktström i två olika P4 kanaler (helst P4 Stockholm och valfri annan) samt hur det låter vid samma ställe i de vanliga filerna för efterhandslyssning. Efterhandslyssningen av Da capo brukar publiceras 00.08 på söndagen, men det kan dröja ytterligare någon minut innan filerna är åtkomliga för dig, beroende på flaskhalsar på vägen mellan oss och din dator.
    Jag skrev att det går att backa under tre timmar, men jag tror inte om det går att backa över en dygnsgräns, och vet därmed inte hur det kommer att fungera efter midnatt. Kanske kan du "hålla dig kvar i Da capo" även efter tolvslaget? Jag har faktiskt aldrig testat. Det bör åtminstone gå att lyssna upprepade gånger på det aktuella stället i ljudströmmen fram till midnatt, och knappen för att backa 15 sekunder gör det ju rätt enkelt att repetera samma parti ett par gånger.

    Att jag är nyfiken på just P4 Stockholm jämfört med andra P4-kanaler beror på att efterhandslyssningen skapas från P4 Stockholms ljudström. (Ljudet samsänds i alla P4-kanaler, men det skulle ju kunna vara ett fel med just P4 Stockholms ström som vi sen tar med oss i Da capo, tänker jag.)

    Vilket du alltså absolut inte behöver lägga tid på att ringa in. Felsökningen är och förblir vårt ansvar - men eftersom du är både nyfiken och observant och jag verkligen inte vet när vi själva kommer att kunna kika på felet, är vi tacksamma för all hjälp vi kan få. Om du hjälper oss att snäva in var i kedjan felet uppstår, så kan jag presentera felet tydligare för rätt "team" hos oss. (Fel som kanske finns i utsändningen och kanske skapas när ljudfilen kodas är lite för vaga för att någon spontant ska känna "ägandeskap".)
    Annika Webbmaster
  • Fel som kanske finns i utsändningen och kanske skapas när ljudfilen kodas är lite för vaga för att någon spontant ska känna "ägandeskap".
    Där lät jag lite väl pessimistisk. Min närmaste chef, Philip Lantz, är "generalist" och har god insyn i hur våra olika system hänger samman. Jag har bett om hans hjälp att förstå vad detta kan bero på, men han har troligen inte haft tid att sätta sig in i detta än.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Philip Lantz har påbörjat felsökningen. Han skrev nyss:
    ... det är inte fel i den multicoderinspelning som genererar efterhandslyssningen, så det är senare i kedjan /.../ som det blir fel.
    De kanalströmmar jag föreslog att du skulle lyssna på ligger ännu tidigare i kedjan, där alltså allt bör fungera bra.

    Nu finns det i och för sig få lördagsnöjen som slår att höra samma 15 sekunder av Da capo om och om igen, men ur felsökningssynpunkt behöver du alltså inte lägga tid på den saken 😀 Att du inte hörde något fel när du lyssnade direkt nu senast, beror på att det inte fanns något fel i direktströmmen!

    Jag delar din tanke om att den här typen av fel vore extra störande i P2 (plus att P2-lyssnare generellt kanske lyssnar på ett annat vis och är snabbare med att notera missljud). Philip hade en idé om mer exakt var felet kan ligga. Om hans teori stämmer är felet unikt för P4-program. Vi tar detta vidare nu!

    Tack igen för att du hjälpte oss att upptäcka felet.
    Annika Webbmaster
  • Tack för utförliga svar. Jag lärde mig en del nytt på vägen. Hoppas att ni nu hittar felet och dessutom kan åtgärda det. Jag kommer att lyssna!
  • ---------------
    "Jag skrev att det går att backa under tre timmar, men jag tror inte om det går att backa över en dygnsgräns, och vet därmed inte hur det kommer att fungera efter midnatt."

    Har precis provat att starta P4-sändningen 00:20 och sedan backa tre timmar till 21:20. Det gick alldeles utmärkt.
  • Har precis provat att starta P4-sändningen 00:20 och sedan backa tre timmar till 21:20. Det gick alldeles utmärkt.
    Bra att det gick! Tack för att du tog dig tid att testa det. (Det kan vara en av våra mobil-appar som har problem att backa över midnatt.)

    Philip och ytterligare någon kolleger lyckades lokalisera problemet igår - och har nu åtgärdat det! Hacken förekom nämligen även över "halvtimmars-skarvar" i andra P4-program, och var fullt mätbara (ibland hörbara) när vi väl kände till dem. Idag är de borta!

    Så tack för att du upptäckte felet och tog dig tid att rapportera in det! Från och med nu kommer Da capo att flyta på även minut 25.
    Annika Webbmaster
  • Här ropade vi tyvärr "Hej" lite för tidigt, vi hade inte tagit oss över ån riktigt än. Problemet kvarstår. Men jag har en ny idé som bör lösa detta i vårt flöde temporärt tills vi har den ultimata lösningen på plats. Undersöker detta.
  • Tack Philip!

    Jag håller tummarna.
    Annika Webbmaster
  • Nu kan jag konstatera att hacket vid halvslag är borta så att Da capos stenkakor kan avnjutas som det är tänkt!
  • Nu har jag lyssnat på eftersändningen av Da Capo 21/5 och kan konstatera att hacket finns kvar.
  • Tack för återkoppling, du har helt rätt! Och det här ville vi verkligen lösa för att inte ligga sömnlösa. Visade sig att vi pekat ut ljudet från fel filyta. Nu åtgärdat, och hacket borta om du lyssnar igen!
  • Så bra!

    Även om jag inte riktigt förstår vad det är vi har ändrat, så förstår jag det viktigaste:
    Nu åtgärdat, och hacket borta om du lyssnar igen!
    Mikael, hoppas att du håller med - och tack för att du följde upp detta!
    Annika Webbmaster
  • Nu låter det bättre. Jag håller tummarna för att det fortsätter så.

    Tack!