Gamla avsnitt i "Dina nya avsnitt" (+ fler förbättringsområden)

Jag har noterat att det ibland dyker upp avsnitt med uppseendeväckande gamla publiceringsdatum längst ner i "Dina nya avsnitt". Se den bifogade bilden för ett exempel.

Jag antar att detta handlar om repriser som nyligen sänts på nytt, men är det verkligen meningen att sådana repriser ska visas i "Dina nya avsnitt"? Dessutom undrar jag hur länge de ligger kvar i listan. Avgörs det på något sätt fortfarande utifrån sändningsdatum, trots att det numera endast är publiceringsdatum som visas i listan?

Efter vad jag förstår är det inte alla repriser som hanteras på detta sätt, för jag ser också ofta repriser som får uppdaterade publiceringsdatum. Det verkar inte riktigt konsekvent. Personligen är jag inte särskilt intresserad av att se repriser i den här listan, men ibland har det dykt upp intressanta avsnitt som jag inte uppmärksammat när de sänts, så det kan vara bra ibland. Huvudsaken är i så fall att det tydligt markeras att det är repriser (helst redan i avsnittstiteln och inte bara längst ner i avsnittsbeskrivningen). Oftast känns det som att det numera finns sådana tydliga markeringar, vilket jag uppskattar.

Kommentarer

  • Jag ser över vad detta kan bero på. Jag tror att det handlar om att redaktionerna har lagt ut repriser och inte angivit den nya publiceringstiden i vårt interna system.

    I och med att jag har sett fler sådana exempel den senaste tiden, så kanske det har skett något under huven där det har blivit enklare att kopiera en äldre publicering till en återutsändning - men där vi i det digitala systemet behöver visa att publiceringstiden behöver ändras ...?

    Eller också är det bara sommartablå med fler repriser än vanligt. Jag hör med de berörda redaktionerna.

    Tack! Du får gärna rapportera in ifall du ser fler liknande exempel.
    Annika Webbmaster
  • Jag ska höra av mig om jag ser fler liknande exempel.

    Det som främst gör mig förbryllad är dock hur det avgörs vad som ska stå med i "Dina nya avsnitt". När jag tittar i den listan nu, konstaterar jag att de fyra avsnitten längst ner i listan är samma avsnitt som visas ovan på skärmdumpen från i går. Avsnittet på den femte platsen nedifrån är dock ett annat än på bilden (det senaste avsnittet av Språket). Det verkar med andra ord vara så att de fyra avsnitten längst ner på något sätt är skyddade från att plockas bort från listan när nya avsnitt tillkommer. Detta är kanske inget enormt problem, men det får mig att undra vad som egentligen avgör vilka avsnitt som läggs till och tas bort från listan.
  • Jag noterar nu att även det senaste avsnittet av Språket (https://sverigesradio.se/avsnitt/den-stora-utvarderingen-av-spraket) tycks ha "fastnat" i listan. Dessutom har ytterligare ett avsnitt av Vetenskapsradion forskarliv tillkommit (https://sverigesradio.se/avsnitt/den-stora-utvarderingen-av-spraket). Se den bifogade bilden.
  • Ytterligare ett tillägg. Nu har det senaste avsnittet av "Språket" inte längre med bland de avsnitt som fastnat i listan, så förmodligen har väl något gjorts med det. Det låg i alla fall kvar i markant längre tid än vad det borde ha gjort utifrån den angivna pubiceringstiden, eftersom flera avsnitt med senare publiceringstid togs bort tidigare från listan.

    Övriga fem avsnitt längst ner i min senaste skärmdump ligger fortfarande kvar.
  • Tack!

    Jag har manuellt fixat vad jag hoppas är rätt publiceringstid på de avsnitt du skrev om. Några av dessa skulle inte publiceras förrän lite senare i sommar, och de kommer du att stöta på dem på nytt som nya avsnitt.

    Det verkar vara en kombination av handhavandefel (stressade kolleger som lägger ut en massa program i förväg och inte märkt att publiceringstiden är fel) och ett tekniskt problem (en datumväljare i publiceringssystemet byter inte alltid årtal som den borde). Det tekniska problemet har jag satt en kollega på att lösa, medan handhavandeproblemet är lite knepigare att komma åt.

    Själv drar jag på semester ett par veckor, men min kollega Ted är införstådd med hur han löser problemet ifall du stöter på samma fel igen.
    Annika Webbmaster
  • Sådana här avsnitt som fastnat längst ner i "Dina nya avsnitt" har kommit och gått under de senaste veckorna. Jag har tyckt att det skulle kännas lite överdrivet att rapportera det varje gång, men nu i dag noterade jag att fem avsnitt finns där samtidigt, vilket är lite fler än vanligt. Se bifogad bild. Det tänkte jag att jag kunde rapportera, även om det ju verkligen inte är något enormt problem.
  • Tack, jag ändrade publiceringstiden för reprisavsnittet av Forskarliv, så att det publiceras samma morgon reprisavsnittet sänds.

    Med Bildningsresan tror jag att redaktionen tänkt sig att alla avsnitt ska vara tillgängliga i appen från den 3 juli, men i och med att du har lyssnat på dem, borde de försvinna från vyn med Nya avsnitt tycker jag. Ligger de alltså kvar om du uppdaterar vyn? (Tror att du kan göra det med "pull to refresh".)
    Annika Webbmaster
  • Tack, nu försvann avsnittet längst ner.

    Bildningsresan och Fosterlandet borde dock inte heller ligga kvar, efter vad jag förstår. Jag tror inte att det ska ha någon betydelse att jag lyssnat på dem, men däremot är de ju daterade den 3/7 och 4/7, medan Sommaravsnittet ovanför är från i går. Det finns massor av avsnitt från de program jag följer som är daterade mellan den 4/7 och i går. Borde de avsnitten inte ha tryckt bort Bildningsresan och Fosterlandet från listan?
  • Fosterlandet del 4 ligger inte inlagt i tablån den tid jag tror att det ska sändas, tisdag den 25 juli, vilket ger problem. Jag kollar med P1:s tablåredaktör vad detta beror på!
    Annika Webbmaster
  • Jag kan tillägga att jag tror att det var flera veckor sedan jag lyssnade på de här avsnitten av Bildningsresan och Fosterlandet, men att det nog är först någon gång under de senaste dagarna som de av någon anledning kommit tillbaka till den här listan.
  • Väldigt bra att du dokumenterat det.

    De skall räknas som nya baserat på poddfilens publiceringstid. Här verkar de gå efter sändningstiden i FM, vilket är hur det fungerat fram tills i december eller så. De avsnitt som toppar är sådana som ännu inte har sänts i FM.

    Jag undersöker ifall vi har råkat skriva över den förändring vi gjorde i vintras. Fast det får jag göra nästa vecka - för nu är det helg om åtta minuter.
    Annika Webbmaster
  • Tablå-post för del 4 av Fosterlandet är nu fixad, men den större frågan om varför tablåtiden verkar övertrumfa publiceringstiden när avsnitt ses som nya och varför du ens ser avsnitt du redan har lyssnat på i den vyn har jag ännu inte börjat kika på.

    Det kan inte vara en ren återgång till den gamla sorteringen, för visserligen fanns det då ett problem som gjorde att avsnitt där ljudet lades ut innan sändning lade sig i listan baserat på sändningstiden, men avsnitten försvann från listan när de hade spelats (eller om man drog markören till slutet så att appen ansåg att de var spelade).

    Kan du få Bildningsresan att lämna vyn genom att gå in under trepunktsmenyn och trixa med "markera som (o)spelad", så att du först gör avsnitten ospelade och den markerar som spelad igen?
    Annika Webbmaster
  • Tack så mycket! Fosterlandet del 4 ligger visserligen fortfarande kvar, men det är säkert bara någon fördröjning.

    Det du skriver om avsnitt som spelats förvånar mig. Jag har aldrig varit med om att spelade avsnitt tagits bort från "Dina nya avsnitt". De har legat kvar för mig så länge jag använt appen, både på min nuvarande telefon och på den jag hade tidigare. De allra flesta avsnitt i den här listan är spelade, både längst ner som vi diskuterar nu och allra högst upp i listan där de senaste avsnitten ligger.

    Är du säker på att det är meningen att spelade avsnitt ska tas bort från den här listan? Det hade onekligen varit en trevlig funktion, men hos mig har den som sagt i så fall aldrig fungerat.

    (Att markera ett av avsnitten av Bildningsresan som ospelat och därefter som spelat igen ledde inte till någon förändring.)
  • Jag trodde att de togs bort från listan när de var spelade, men kollade upp det och ser att det alltid, eller åtminstone under en längre tid, har varit skillnad mellan Iphone-appen och Android.

    Förra sommaren skrev Ted:
    I Iphone-appen försvinner avsnitten ur listan när man lyssnat klart på ett avsnitt, i Android-appen ligger avsnitten kvar tills dess att de "puttas ut" av ett nyare avsnitt eller tills dess att trettio dagar passerat. Min utvecklarkollega berättade att vi ska se över möjligheten att implementera Iphone-appens beteende även i Android-appen, då det beteendet känns mer praktiskt och användarvänligt.
    Min sida, nya avsnitt som läggs ut i hel serie

    Ted och jag ser till att detta kommer upp på agendan igen. Jag lovar inte att vi kommer att linjera apparna här, men jag lovar att Ted och jag följer upp det!
    Annika Webbmaster
  • Nu har flera avsnitt återigen fastnat längst ner i "Dina nya avsnitt". Som framgår har jag denna gång ännu inte hunnit lyssna på dem, men de är så pass gamla att de tveklöst borde ha fallit bort från listan redan för några dagar sedan. Jag antar att det rör sig om liknande problematik som i somras?
    Albert Pettersson
  • Tack. Ska kika i publiceringssystemet på sändningstider och annat för att försöka ringa in vad som fått dessa avsnitt att segla upp.

    (Troligen har det ingen relevans, men för säkerhets skull noterar jag att dessa nya gamla nya avsnitt även är nedladdade.)
    Annika Webbmaster
  • Just nu har ovanligt många avsnitt fastnat på detta sätt: fyra avsnitt av Ljudvärld, tre avsnitt av Da Vinci avkodad och ett avsnitt av Kaliber. Se bifogade skärmdumpar.

    Albert Pettersson
  • Flera av dessa avsnitt är ju påbörjade/färdiglyssnade och borde därmed inte finnas där över huvud taget, om vi ska linjera Android med Ios, och i det här fallet tycker jag absolut att det är motiverat!

    Konstigt att du är den enda lyssnare som har rapporterat in detta problem, men jag förmodar att det delvis beror på två saker:

    • Du har en god förståelse av hur appen borde fungera och förstår att något här är fel
    • Du är bekant med supportforumet och vet att den här typen av felbeskrivningar är välkomna.
    Appen ska bedöma hur nytt ett avsnitt är baserat på när avsnittet blev tillgängligt i appen, inte på sändningstid som det har blivit här, se exempel från sändningstiden för de knepiga avsnitten av Ljudvärld:

    Detta måste vi se över. Att vi inte gjort det ännu ligger inte på app-teamet utan på mig, som inte har presenterat problemet för app-teamet på ett tydligt vis. Eller problemen:
    • Listan sorteras, sedan någon gång i juli efter sändningstid. Skall vara efter publiceringstid.
    • Vyn Nya avsnitt bör linjeras mellan apparna så att spelade avsnitt försvinner

    Annika Webbmaster
  • I morse noterade jag att vissa avsnitt nu har olika datum/klockslag i "Dina nya avsnitt" och i "Min lista". De bifogade skärmdumparna illustrerar skillnaden om man tittar på Hjärnan och Klassikern. Jag vet inte om detta är relaterat till problemet med gamla avsnitt i "Dina nya avsnitt", men misstänker att så är fallet.

    För övrigt kan jag också nämna att om man från "Dina nya avsnitt" laddar ett avsnitt, dyker texten "Nedladdat" sedan några dagar tillbaka inte upp direkt. Den visas först om man går ur listan och sedan går in i den igen. Med andra ord fungerar det likadant som funktionen för att markera avsnitt som spelade gjort hela tiden. (Jfr stycket som börjar med "För det första" i https://kundo.se/org/teknisk-support/d/problem-med-funktionen-for-att-markera-avsnitt-som/.)

    För närvarande verkar jag ha version 24.1.2 av appen.

    Albert Pettersson
  • Hej Albert!

    Ur led är tiden
    Din observationsförmåga är imponerande! Det ser ut som om Dina nya avsnitt nu använder publiceringstid (som appen ska utgå från) medan det i Min lista fortfarande är sändningstid som visas.

    I och med att det är i Dina nya avsnitt publiceringstiden är extra viktig, så ser det alltså ut som om Android-utvecklarna har löst det problemet, men att det förstås är önskvärt med konsekvens. (Hoppas att jag tänker rätt nu.)

    Markeringen "nedladdat" dröjer
    Ah, är detta ett nytt beteende? Bertil här har observerat att det är fel text under trepunktsmenyn, men Ted och jag utgick från att "det är så det fungerar". Att det nyligen verkar ha blivit en förändring även i "grundvyn" gör att vi behöver kika även på Bertils observation, för det verkar som om någon med avsnittens "state" inte hänger med överallt.

    Testpanelen
    Något helt annat ... Utvecklarna har kontakt med ett antal lyssnare som ingår i en testpanel, och Ted och jag har sagt att vi borde tipsa dig om att gå med där! Där kan du lämna återkoppling på olika förslag i ett tidigt skede och på så vis påverka hur appen utvecklas:
    Hjälp oss att förbättra Sveriges Radio Play
    Annika Webbmaster
  • Tack för de vänliga orden. Min observationsförmåga verkar dock ha vissa brister, för jag hade inte lagt märke till den testpanelen. Nu har jag anmält mig till den och fått fyra introduktionsmeddelanden per e-post. Innehållet i tre av dem var mer eller mindre likadant, medan det fjärde hade ett annat innehåll.

    Nej, problemet med gamla avsnitt i "Dina nya avsnitt" finns tyvärr kvar, se bifogad skärmdump. Just nu verkar det visserligen bara vara ett avsnitt som har "fastnat" (https://sverigesradio.se/avsnitt/kan-ljud-bota-alzheimer), men problemet ser inte ut att vara löst.

    Det finns flera olika problem med att information inte uppdateras direkt. Det jag nämnde om texten "Nedladdat" i själva avsnittslistan är nytt. Däremot tror jag att problemet med nedladdningsknappen i tråden du länkade till har funnits sedan en längre tid tillbaka, även om jag inte är helt säker. Dessutom har ju som sagt motsvarande problem med att markera avsnitt som spelade funnits en längre tid. Möjligen kan det finnas fler liknande problem som jag inte kommer att tänka på just nu.

    När det gäller funktionen för att markera avsnitt som spelade har ett alternativ till att gå ur listan och gå in i den varit att ta bort nedladdningen av avsnittet. Då har spelat-markeringen tidigare slagit igenom direkt utan att jag behövt gå ur listan. Nu sedan texten "Nedladdat" inte heller uppdateras direkt längre, hjälper det inte att göra så. Däremot verkar det fungera att släcka telefonens skärm och att sedan låsa upp telefonen igen.

    En annan sak som jag också kan passa på att nämna är att sedan några dagar tillbaka finns det vid nedladdning återigen versioner med och utan musik av pratprogram. Jag antar att det handlar om de här aac- och mp3-versionerna som du berättat om tidigare och som för ett drygt år sedan togs bort som valmöjligheter i appen. Exempelvis har jag märkt det på https://sverigesradio.se/avsnitt/talkshow-i-p1--7 och https://sverigesradio.se/avsnitt/2313681, se bifogade skärmdumpar.
    Albert Pettersson
  • Nu på morgonen ser jag att det där avsnittet av Ljudvärld har försvunnit från "Dina nya avsnitt". Det lär väl dock bero på att någon datumgräns passerats snarare än på att problemet lösts.

    Jag märker också att jag svarade lite för fort när det gäller problemet med nedladdningsknappen i tråden du länkade till. Även om flera andra liknande problem finns kvar, verkar just den knappen numera faktiskt uppdateras direkt som den ska. Jag antar att det måste ha lösts nyligen.
    Albert Pettersson
  • Nej, problemet med gamla avsnitt i "Dina nya avsnitt" finns tyvärr kvar, se bifogad skärmdump. Just nu verkar det visserligen bara vara ett avsnitt som har "fastnat" (https://sverigesradio.se/avsnitt/kan-ljud-bota-alzheimer), men problemet ser inte ut att vara löst.
     Du har rätt. Datum-stämpeln i Dina nya avsnitt visar publiceringstid, men sorteringen går efter sändningstid. Kvarstår att alltså lösa!

    Här underlättar jag inför nästa avstämningsmöte och tar upp de förbättringsområden du har ringat in. (Listan är "ett levande dokument" som redigeras och kompletteras vid behov).
    • Sorteringen av Dina nya avsnitt baseras, som avsett, på när avsnittet publicerats i appen, men urvalet av avsnitt i listan baseras på sändningstid. Det gör att gamla "framtidsavsnitt" (med framtida sändningstid) ligger kvar nederst i listan längre tid än vad de borde och att nya avsnitt knuffas ut från listan för snabbt
    • Dina nya avsnitt bör, som i iOS-appen, inte visa avsnitt som spelats klart (eller markerats som spelade). Om påbörjade men inte färdiglyssnade avsnitt ska försvinna från listan eller inte finns det olika argument för. Där bör vi linjera med iOS-appen. (Annika tror att de försvinner, vilket är logiskt eftersom ett avsnitt man har börjat lyssna på inte är nytt)
      Ska åtgärdas, ärende skapat
    • Datumstämpeln i Min lista (och kanske även i andra vyer) bygger idag på sändningstid. Vi bör konsekvent redovisa avsnittets publiceringstid, utom i tablå-relaterade vyer.
      Ska åtgärdas, ärende skapat
    • Nytt problem: Eftersläpning vid nedladdade avsnitt, som inte markeras som nedladdade förrän sidan laddas om
    • Nytt problem: Vi har återinfört ett onödigt val, med eller utan musik ...
      LÖST i version 24.2.1
    • Gammalt problem: Att markera ett program som färdigspelat slår inte igenom direkt. Man måste gå ur listan och in igen för att det ska synas. Dessutom blir det problem när det publiceras nya versioner av avsnitt som redan har spelats (eller har markerats som spelade). Gäller även när man lyssnat på aac-versionen av exempelvis Nyheter från Vetenskapsradion innan mp3-versionen (som kommer lite senare) har publicerats.
    • Gammalt problem: Avsnitt syns i appen innan ljudfilen är tillgänglig. Dessa avsnitt är då noll sekunder långa och går varken att spela eller att ladda hem så länge de har "duration=0". Felet kvarstår länge hos de lyssnare som exempelvis varit inne i "Dina nya avsnitt" och har exponerats för ett "noll sekunders-avsnitt". (Denna felaktiga tidsangivelse "fastnar" alltså utan att de har försökt ladda hem eller spela ljudet.)  Drabbar främst avsnitt som spelas in från tablå, som Ekot, men kan även drabba förinspelade program.
    • Gammalt förslag: 'Hoppa bakåt' (BT-kommando) bör backa 15 sekunder, inte starta om avsnitt eller backa till föregående avsnitt i listan
    Problemet att markera avsnitt som färdiglyssnade med mera var det bra att du påminde om, för det har ramlat mellan stolarna. Här fann jag din beskrivning av det felet:
    Problem kring att markera vissa avsnitt som spelade - Forum för teknisk support - Sveriges Radio (kundo.se)
    vara noll sekunde
    Yttrar sig problemet likadant som i april?
    Annika Webbmaster
  • Som jag uppfattat det baseras sorteringen av "Dina nya avsnitt" i och för sig på publiceringstid och inte på sändningstid. Det är urvalet av avsnitt i listan som verkar baseras på sändningstid. De gamla avsnitten hamnar nämligen inte överst i listan, utan underst. Det leder till att nyare avsnitt knuffas ut från listan betydligt snabbare än jag skulle önska.

    Jag har ingen stark uppfattning i frågan om påbörjade men inte färdigspelade avsnitt borde försvinna från listan eller inte. Jag kan se för- och nackdelar med båda alternativen. Möjligen är det marginellt bättre om de försvinner direkt, eftersom det får plats så få avsnitt i listan.

    Vid en hastig titt tycker jag att det ser ut som att min beskrivning i tråden du länkade till stämmer med hur det är i dag. Det handlar sammanfattningsvis alltså dels om att man måste gå ur listan och in igen för att markeringen ska slå igenom, dels om att det på olika sätt blir märkligt när det publicerats ändrade versioner av avsnitt som redan spelats (eller markerats som spelade).

    Albert Pettersson
  • Tack!
    Jag visade listan för min kollega Ted,vars spontana reaktion var:
    Albert är guld.
    Jag kompletterar listan ovan med problem vid markering som spelat, plus ytterligare en punkt du rapporterade som jag missade att få in i listan, att vi åter har börjat hantera program med ljudinställningen MP3/AAC som om de hade haft en snarlik ljudinställning, utan musik/med musik. Alltså just som du antog!
    Annika Webbmaster
  • Listan uppdaterad ovan! Om jag verkar ha missförstått något, så hjälp mig, för ju bättre underlag utvecklarna får, desto effektivare kan de arbeta!
    Annika Webbmaster
  • Nu tycker jag att det ser alldeles rätt ut. Tack så mycket.

    Det enda jag kan tillägga/förtydliga är att det jag nämnde om problemen med funktionen för att markera som spelat när det publicerats ändrade versioner inte bara gäller för sådana ändrade versioner som ofta kommer i exempelvis Dagens eko. Motsvarande uppstår också om man lyssnar på aac-versionen av exempelvis Nyheter från Vetenskapsradion innan mp3-versionen (som ju kommer lite senare) hunnit publiceras.

    Eftersom vi råkat komma in på gamla problem som fortfarande finns kvar (ber om ursäkt för att det gjort tråden rörig) kan jag nämna att också problemet diskuteras i https://kundo.se/org/teknisk-support/d/nedladdningsproblem-fep8/?#c4306204 kvarstår. Mina beskrivningar av problemet i slutet av den tråden verkar i allt väsentligt fortfarande vara aktuella.
    Albert Pettersson
  • Det enda jag kan tillägga/förtydliga ...
    Bra poäng. Kompletterar!
    Eftersom vi råkat komma in på gamla problem som fortfarande finns kvar  (ber om ursäkt för att det gjort tråden rörig) ...
    Det är ju vettigt att samla upp det hela någon gång. Eventuellt kan jag flytta ut de inläggen till en egen "uppsamlings-tråd", men i och med att detta inte är en "ny het tråd" som många läser, så låter jag det vara som det är - om du och vi (i första hand Ted och jag) kan stå ut med att tråden egentligen handlar om Dina nya avsnitt, men kryddas med lite smått och gott annat.

    Noll sekunders-avsnitten läggs in i listan. Jag passar på att slänga med två andra gamla problem som du kontaktat oss om. Det finnas säkert fler, men dessa två hade kommer jag på spontant,

    Ett är önskemålet om att hantera "skippa-funktionen" i exempelvis hörlurar på annat vis än idag när man lyssnar på avsnitt i listor:
    BT: backa 15 sekunder är viktigare än att backa ett avsnitt
    (Tråden handlar till stor del om en Bluetooth-bugg som slank ut i våras, men det ursprungliga förslaget har ju inte blivit mindre viktigt bara för att vi har sett ett värre BT-problem!)

    Sedan har vi de tomma listorna (lång tråd som även den kommer in på andra problem). Pågår det fortfarande?
    Annika Webbmaster
  • Jag skrev så här:
    Gammalt problem: Avsnitt visas i appen innan ljudfilen är tillgänglig. Dessa avsnitt är då noll sekunder långa. De går att spela men inte att ladda hem så länge de har "duration=0". Felet kvarstår länge hos de lyssnare som exempelvis varit inne i "Dina nya avsnitt" och har exponerats för ett "noll sekunders-avsnitt". (Denna felaktiga tidsangivelse "fastnar" alltså utan att de har försökt ladda hem eller spela ljudet.)  Drabbar främst avsnitt som spelas in från tablå, som Ekot, men kan även drabba förinspelade program.
    Detta stämmer emellertid inte med din beskrivning mot slutet av tråden, där du observerar att felet visade sig på ett 40 minuter gammalt avsnitt som inte hade "exponerats" i appen. Om det är något du sett mer än undantagsvis, så skriver jag om det hela och skippar formuleringarna om att felet visar sig ifall man har "sett avsnittet".
    Annika Webbmaster
  • När det gäller nollsekundersavsnitten har jag inget minne av att ha sett det där med ett 40 minuter gammalt avsnitt fler gånger, så det behöver du inte skriva upp. Däremot har jag märkt att det då och då händer att avsnitt dyker upp i "Dina nya avsnitt" rätt lång tid efter den angivna publiceringstiden, dock utan att de är behäftade med nollsekundersproblemet. Jag märker det särskilt ofta med Utrikeskrönikan. Exempelvis står det att https://sverigesradio.se/avsnitt/det-ar-valyra-i-finland-carina-holmberg-helsingfors publicerades 5.08, men i själva verket tror jag att det dök upp i listan först några timmar senare. Kanske kan det ha varit en kombination av det fenomenet och nollsekundersproblemet som ledde till det där märkliga undantagsfallet med att nollsekundersproblemet i april uppstod 40 minuter efter den angivna publiceringstiden.

    För att återgå till nollsekundersavsnitten har du i beskrivningen skrivit att det går att spela upp dem, men inte att ladda ner dem. Jag är tveksam till om det stämmer. En gång för rätt lång tid sedan gick det att spela upp dem, men sedan försvann den möjligheten, så att man varken kunde spela upp eller ladda ner. Det kan dock hända att det nu återigen är möjligt att spela upp, för jag tror inte att jag testat på länge. Jag ska göra det och återkomma.

    Det där med funktionen för att hoppa 15 sekunder även vid uppspelning från listor är fortfarande en funktion som jag saknar, ja.

    Problemet med att "Min lista" blir svart/tom har jag inte upplevt på länge. Man ska ju vara försiktig med att ta ut segrar i förskott, men kanske kan vi åtminstone så smått börja hoppas på att det är löst.
    Albert Pettersson
  • För övrigt anmälde jag mig som jag nämnde i går till testpanelen du tipsade om. Nu i kväll tänkte jag följa länkarna i de fyra utskick som kom efter anmälan, men i samtliga fall fick jag beskedet att testerna var stängda för svar. Var det bara jag som var för långsam, eller kan det finnas något problem med att nyanmälda deltagare av någon felaktigt får många gamla testlänkar skickade till sig?

    Albert Pettersson
  • När https://sverigesradio.se/avsnitt/2314171 var ett nollsekundersavsnitt strax efter publiceringen testade jag om det gick att spela upp det. Det gick inte. Med andra ord verkar det som att nollsekundersavsnitt fortfarande varken går att spela upp eller ladda ner.
    Albert Pettersson
  • Tack, då ändrar jag i beskrivningen av det problemet och kompletterar listan med önskemålet om att BT ska hantera "avsnitt i listor" som vilka avsnitt som helst och inte som låtlistor i musikappar.

    Jag har inte heller sett någon rapport om att Min lista varit (till synes) tom på mycket länge. Jag är försiktigt optimistisk och tror att det felet har upphört i samband med att funktionen har gjorts om.

    Problemet med testpanelens utskick tar jag upp separat, så det läggs inte till i listan, eftersom jag inte tror att det är app-teamets bord. Bra att du flaggade för detta!

    Det blir ju ändå en lång lista med buggar och förbättringsförslag. Ted och jag kan inte ta upp allt vid nästa avstämningsmöte, och funderar över hur vi ska pytsa ut det på ett effektivt vis. Halvt på skämt och halvt på allvar funderar vi på om vi ska införa en mötespunkt som vi kallar "veckans Albert" där vi noga går igenom en (eller två närliggande) punkter vid varje möte en tid framöver. (Det ger dessutom fördelen att vi får visa hela listan gång på gång, så att utvecklarna ser felbeskrivningar vi ännu inte har tagit upp och regelbundet påminns även om de punkter vi gått igenom vid tidigare möten...)

    Oavsett hur vi gör, så behöver vi prioritera på något vis. Hur viktigt är det att åtgärda och hur enkelt eller komplext är det? Nytillkomna problem brukar vara enklare att hantera, eftersom den kodförändring som orsakar eller bidrar till problemet ligger färskt i minnet.

    Det finns även inbördes beroenden mellan problemen. Om Dina nya avsnitt slutar visa upp det du redan har hört, skulle det knappt vara något problem att listan baseras på sändningstid. (Skönt att den trots detta sorteras på publiceringstid, i alla fall! Det kanske förklarar varför ingen annan har rapporterat in det?)

    Hjälp oss gärna att prioritera. Vilka tre punkter är viktigast enligt dig?
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Nu ska utskick till testpanelen vara bättre konfigurerade och det ska inte längre komma massmejl med länkar till avslutade tester när man går med.

    Tack för hjälpen
    Annika Webbmaster
  • Tack så mycket! Ja, jag förstår att det kommer att ta tid att gå igenom detta, och dessutom är det ju inga akuta problem. Jag är framför allt tacksam för att ni lägger ner så mycket tid på mina tankar om hur appen skulle kunna fungera bättre.

    De viktigaste punkterna för mig är nog funktionen för att backa 15 sekunder vid lyssning från en lista, problemen med nollsekundersavsnitten och problemen som uppstår när man laddat ner eller "spelatmarkerat" ett avsnitt som senare uppdateras. Om jag får ta mig friheten att nämna en fjärde punkt, skulle det vara det här med att spelade avsnitt inte ska visas i "Dina nya avsnitt".

    Jag misstänker att de punkter som jag ser som viktigast också kan vara rätt tidskrävande att lösa, så jag förstår naturligtvis att de säkert inte kan tas hand om först. Dessutom har ju utvecklarna säkert massor att göra med sådant som inte bygger på mina synpunkter. Ni verkar ha genomtänkta rutiner för hur utvecklarnas arbete ska prioriteras.

    Självklart är ni alltid välkomna att höra av er om ni är intresserade av mina synpunkter på något.
    Albert Pettersson
  • Nu har jag upptäckt att det verkar ha dykt upp ett nytt problem med avsnitt som uppdaterades. Jag laddade ner https://sverigesradio.se/avsnitt/darfor-kom-sa-manga-av-forintelsens-ansvariga-undan och https://sverigesradio.se/avsnitt/orsakerna-till-tagens-forseningar kort tid efter det att de publicerades. Senare (innan jag hunnit lyssna på dem) upptäckte jag att det verkade ha kommit uppdaterade versioner av dem. Därför ville jag radera de versioner jag laddat för att i stället kunna ladda ner de nya versionerna. Det har det tidigare varit möjligt att göra, även om det krävts att man tar till vissa knep.

    Nu lyckas jag dock över huvud taget inte radera de två nedladdade avsnitten. Om jag trycker på knappen för att radera i menyn under de tre punkterna vid avsnittet, ser det ut som att avsnittet raderas, men ifall jag går ut ur och där efter tillbaka till den lista jag varit i, står det åter att avsnittet är nedladdat. Om jag går via listan "Nedladdat", markerar avsnittet och trycker på papperskorgssymbolen, ser avsnittet ut att försvinna helt ur listan. Även i denna situation dyker det dock upp igen om jag går ut ur listan och sedan in igen.

    Jag har försökt undersöka om det spelar någon roll om avsnittet står som spelat eller ospelat när jag försöker radera det, men det tycks inte ha någon betydelse. Detta problem bör vara rätt nytt. Jag har svårt att tro att det är mer än någon eller några veckor gammalt.
    Albert Pettersson
  • Felet bör vara helt nytt. Även Melker har rapporterat in samma fel här:
    Nedladdat avsnitt går inte ta bort

    Jag föreslår att vi felsöker det problemet i Melkers tråd, så att det inte hamnar i skuggan av de många andra punkterna.
    Annika Webbmaster
  • Det låter alldeles utmärkt att hantera det problemet i den tråden. Bra att fler personer uppmärksammat det.
    Albert Pettersson
  • Hej igen!

    Utvecklarna hoppas att dessa fel är fixade i version 24.2.1, som släpptes som betaversion nyss:
    • Onödigt val, med eller utan musik, för program som inte ska ha detta alternativ
    • Nedladdade avsnitt där filen har sedan har bytts ut går inte att radera
    Det senare felet är svårt att återskapa, så vi har inte kunnat testa det fullt ut, men eftersom utvecklarna (mycket tack vare din tydliga beskrivning) förstår felet rent teoretiskt, så har de kunnat lösa det ändå tror vi. Men med ett fel de inte sett själva, blir det ju extra viktigt att ni som har problemet testar att lösningen verkligen hjälper fullt ut, så testa att radera de där avsnitten.

    Jag återkommer om fler punkter från din lista, för vi har hunnit bolla fler förbättringar med utvecklarna.

    Stort tack för hjälpen här!
    Annika Webbmaster
    • Dina nya avsnitt bör, som i iOS-appen, inte visa de avsnitt som spelats klart (eller markerats som spelade).
      Ska åtgärdas, ärende är skapat
    • Datumstämpeln i Min lista bygger idag på sändningstid men borde visa avsnittets publiceringstid
      Ska åtgärdas, ärende är skapat
    Hur dessa ärenden sedan prioriteras, är förstås upp till teamet att bedöma. Vi på supporten har den senaste tiden skapat bättre rutiner på att följa upp sådant, och den samlade lista vi har nu (som vi förstås behöver revidera i takt med att buggar löses eller nya förbättringsområden ringas in) blir även den en påminnelse om vad som behöver lösas.
    Annika Webbmaster
  • Tack så mycket! Jag verkar inte kunna ladda ner version 24.2.1 än, utan har fortfarande 24.1.2. Det beror kanske på någon fördröjning hos Google. Den nya versionen kommer säkert snart, och då ska jag naturligtvis kontrollera om det går att radera de här avsnitten.

    Det låter för övrigt alldeles utmärkt att det skapats ärenden för de där två frågorna. Jag ser fram emot det och uppskattar verkligen att du tar dig tid att berätta för mig om hur det går. Sedan förstår jag förstås att det kan finnas annat som får högre prioritet, så att det dröjer lite innan något händer.
    Albert Pettersson
  • Hoppas verkligen att den nya versionen kommer snart. Jag ber utvecklarna kolla om de kan se varför den inte hade nått dig än (eller sent igår kväll i alla fall).
    Annika Webbmaster
  • Nu kunde jag till slut uppdatera till den nya versionen. Efter den uppdateringen verkar jag ha lyckats med att radera de avsnitt som tidigare inte kunde raderas och att därefter ladda ner de uppdaterade versionerna. Felet ser med andra ord ut att vara löst. Tack för den snabba hjälpen.
    Albert Pettersson
  • Härligt! Vi vågar därmed släppa 24.2.1 skarpt och den är nu ute hos tio procent av användarna.
    Annika Webbmaster
  • Jag utgår från att det onödiga valet mellan "med eller utan musik" för exempelvis Talkshow nu är borta och reviderar punktlistan med förbättringar.
    Annika Webbmaster
  • Ah, just det. Det där valet verkar ha tagits bort också, ja. Tack så mycket, som sagt.
    Albert Pettersson
  • Nu har jag lagt märke till en annan liten märklighet. Jag vet inte riktigt om den har samband med problemet med datumstämpeln i "Min lista" som nämns ovan eller kanske med den fråga som diskuteras i https://kundo.se/org/teknisk-support/d/avsnitt-slapps-forst-i-sr-appen-varfor/#c4560349.

    Eftersom funktionen för att hoppa tillbaka femton sekunder med hörlurskommando inte fungerar vid uppspelning från en spellista, lyssnar jag via en annan app (nyligen gått över från Google Podcasts till Podcast Republic) de gånger jag vill kunna lyssna på flera avsnitt i följd utan att behöva trycka på något. Nu har jag uppmärksammat att i externa appar som använder rss-flödena, verkar avsnitten inte publiceras förrän i samband med att de sänds i P1. När de väl publiceras får de dock vad jag antar är publiceringstiden i SR Play som angiven publiceringstid.

    Ett exempel är https://sverigesradio.se/avsnitt/sjalvmord-en-del-av-det-manskliga. Det avsnittet blev inte tillgängligt i Podcast Republic (och Google Podcasts) förrän nu för en stund sedan. Nu när det väl dykt upp där, är det dock "datumstämplat" den 23/2 kl. 12.00.

    Två exempel på avsnitt som finns i SR Play, men ännu inte verkar ha publicerats i rss-flödena är https://sverigesradio.se/avsnitt/eloverkanslig-utdragna-tander-och-dodliga-utgangar och https://sverigesradio.se/avsnitt/ogonen-avslojade-hemligheten-om-ericas-pappa. De verkar ha sändningstider i morgon, så de kommer säkert att dyka upp i rss-flödena då.

    Jag antar att det är avsiktligt att det är en fördröjning innan avsnitten hamnar i rss-flödena, men i så fall borde kanske sändningsdatumen och inte publiceringsdatumen i SR Play anges där när de väl publiceras?
    Albert Pettersson
  • Nej, detta är oavsiktligt och vi felsöker.

    Vi har redan gjort en manöver som kanske kan hjälpa och din analys (inte minst med exempel på avsnitt där vi direkt ser felet) är till stor hjälp!
    Annika Webbmaster
  • Verkar som om manövern hjälpte. Avsnittet av Familjehemligheten, som sänds först 11.04, verkar nu ha kommit ut i vår podd-rss och på externa plattformar!

    Annika Webbmaster
  • Ja, det verkar mycket riktigt ha hjälpt. Det var snabbt agerat av er. Tack så mycket!
    Albert Pettersson
  • Uppdaterad version av listan över de buggar och förbättringsområden som du har ringat in.

    Ärenden vi har stämt av med Android-utvecklarna:
    • Dina nya avsnitt bör inte visa avsnitt som spelats klart, som i iOS-appen.
       Ska åtgärdas, ärende skapat
    • Datumstämpeln i Min lista visar sändningstid. Förutom i tablå-relaterade vyer bör appen alltid visa publiceringstid
      Ska åtgärdas, ärende skapat
    • 'Hoppa bakåt' (BT-kommando) bör backa 15 sekunder, inte starta om avsnitt eller backa till föregående avsnitt i listan
      Vi ska se över detta
      Egen tråd: BT: backa 15 sekunder ...
    • Avsnitt syns i Dina nya avsnitt innan ljudfilen är tillgänglig och är då noll sekunder. När de har duration=0 går de inte att spela eller ladda hem. Felet kvarstår länge hos lyssnare som "har exponerats" för ett sådant avsnitt. (Fel tidsangivelse "fastnar" även om de inte har försökt ladda hem eller spela ljudet.) Rör främst program som Ekot som spelas in från tablå men kan även drabba förinspelade program.
      Sidan kommer att byggas om relativt snart och då bör buggen åtgärdas.
      Egen tråd: Avsnitt med nollängd ...
    Ärenden som vi inte har stämt av ännu:
    • Sorteringen av Dina nya avsnitt baseras, som avsett, på när avsnittet publicerats i appen, men urvalet av avsnitt i listan baseras på sändningstid. Därmed ligger gamla "framtidsavsnitt" kvar nederst i listan onödigt länge på bekostnad av nyare avsnitt
      Reflektion: Om spelade avsnitt försvinner ur listan, blir felet mindre viktigt att åtgärda
    • Att markera ett program som färdigspelat slår inte igenom direkt utan visas först när man går in i listan näta gång.
    • Problem med markering som färdigspelad vid nya versioner av avsnitt som redan har spelats. Gäller även när man har lyssnat på aac-versionen av exempelvis Nyheter från Vetenskapsradion innan mp3-versionen har publicerats.
    Ärenden som rapporterats in och har lösts:
    • Nytt problem: Vi har återinfört ett onödigt val, med eller utan musik ...
      ✔️ LÖST i version 24.2.1
    • Nytt problem: Avsnitt som publiceras som podd innan de sänts i FM kom ut i poddflödet först vid sändningstid i FM.
      ✔️ LÖST den 26 februari
    Annika Webbmaster
  • Ett stort tack för denna sammanställning. Det är mycket intressant att få uppdateringar om vad ni arbetar med. Jag uppskattar verkligen att ni tar er tid att hålla mig informerad på det sättet. Omgörningen av "Dina nya avsnitt" låter särskilt spännande. Jag ser fram emot att testa det i verkligheten.

    Jag får passa på att önska en trevlig fortsättning på påsken.
    Albert Pettersson
  • Hej igen!
    Vi har byggt om Min sida, och "karusell-modulen" med Nya avsnitt har då tagits bort. Den modulen var korrekt filtrerad så att endast ospelade avsnitt visades. De lyssnare som tidigare brukade lyssna direkt från Min sidas startvy är nu hänvisade till vyn med alla Nya avsnitt.

    Det gör att problemet med att listan med Nya avsnitt även innehåller påbörjade och färdigspelade avsnitt påverkar fler lyssnare, som Daniel här:
    'Nya avsnitt' är svåröverskådlig (Android)

    Det är förstås trist att fler lyssnare får problem med listan, men jag hoppas att det leder till att vi prioriterar upp arbetet med att förbättra filtreringen här!
    Annika Webbmaster
  • Det vore ju en intressant bieffekt om den här förändringen leder till att förbättringarna av "Dina nya avsnitt" kommer snabbare. Själv har jag ingen tydlig åsikt om förändringen av "Min sida".

    Jag använder ju "Dina nya avsnitt" enbart för att välja ut vad jag ska lägga in i "Min lista". Därför hoppar jag ofta mellan "Dina nya avsnitt" och "Min lista". Just nu upplever jag att det tar en aning längre tid än tidigare, men det är nog bara en vanesak. Jag har ännu inte riktigt vant mig vid de nya positionerna som knapparna för "Dina nya avsnitt" och "Min lista" har på "Min sida", men den vanan ska jag säkert få in snart.

    Som alltid är det roligt när arbetet med appen går framåt och att få sådana här uppdateringar.
    Albert Pettersson

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.