Problem kring att markera vissa avsnitt som spelade

Jag uppskattar den nya funktionen för att markera avsnitt som spelade som tillkommit i version 23.4.2. Funktionen verkar dock inte fungera helt optimalt.

För det första konstaterar jag att efter att man markerat ett avsnitt som spelat, måste man lämna listan man utgått ifrån och sedan gå tillbaka igen för att det ska synas att avsnittet är markerat som spelat. Det är dock naturligtvis inget större problem.

Ett annat problem lade jag märke till i morse. Då lyssnade jag på https://sverigesradio.se/avsnitt/2147261 när endast aac-versionen hade hunnit publiceras (dvs. versionen som tidigare kallades "med musik"). Efter det att mp3-versionen publicerades, såg avsnittet som vanligt ospelat ut i "Dina nya avsnitt". Om jag klickade på de tre punkterna, var det val som fanns dock ändå att markera avsnittet som ospelat. Om jag klickade där, dök valet att markera det som spelat upp, vilket jag klickade på. Jag har för mig att det ledde till att mp3-versionen markades som spelad. I samband med det dök aac-versionen dock upp som ospelad i lyssningshistoriken och under "Fortsätt lyssna" på "Min sida". Nu för ett tag sedan raderade jag den från lyssningshistoriken. Då såg avsnittet återigen ospelat ut i "Dina nya avsnitt". Om jag nu klickar fram och tillbaka på att markera avsnittet som spelat eller ospelat, verkar markeringarna hela tiden avse aac-versionen. När jag klickar på de tre punkterna, står det nämligen att avsnittet är 5 minuter långt, inte 4 minuter och 43 sekunder. Jag lyckas inte markera mp3-versionen som spelat, utan hur jag än gör ser det ospelat ut i "Dina avsnitt". Om jag markerar det som spelat, visas aac-versionen markerad som spelad i lyssningshistoriken, men om jag markerar det som ospelat dyker aac-versionen numera inte längre upp i historiken.

Ett liknande, men mindre problematiskt beteende lade jag märke till med dagens avsnitt av Dagens eko. Någon gång under dagen har det avsnittet nog uppdaterats, för det såg under eftermiddagen ospelat ut i "Dina nya avsnitt". Klickade jag på de tre punkterna, var det tillgängliga valet dock att markera det som ospelat. Om jag klickade där och därefter markerade det som spelat, blev allt i detta fall som det skulle. Markeringarna verkade med andra ord därefter avse den uppdaterade versionen och inte den version som jag lyssnade på i morse. Jag gissar att denna skillnad beror på att aac-versionen ligger kvar i systemet på ett annat sätt än en gammal mp3-version.

Alla dessa problem är naturligtvis av mindre betydelse jämfört med mycket annat, men jag tänkte att mina observationer kanske ändå skulle kunna intressera er.
Albert Pettersson

Kommentarer

  • Jag glömde nämna att jag tog en skärmdump som visar hur delar av det jag beskrev ser ut.
    Albert Pettersson
  • Hej!
    Att funktionen för att markera som färdigspelat har problem att hantera avsnitt som har dubbla ljudformat (som ditt exempel med Nyheter från Vetenskapsradion) hoppas jag att vi kan lösa, eller åtminstone förbättra!

    Hos Dagens Eko är det inte dubbla format som spökar. Där är det en mp3-fil som lagts ut under morgonen och av någon anledning senare har bytts ut. Detta är inte något vi gör speciellt ofta med manuellt publicerade avsnitt, men för Dagens Eko har detta skett flera gånger. Jag misstänker att det beror på att podden publiceras så tidigt (klockan 05.00) och att redaktionen då publicerar en version som de senare finslipar.

    Tack för att du fick mig att tänka på att jag behöver hålla koll på hur dessa filbyten i Dagens Eko påverkar lyssnarna, samt prata med producenterna om att ett byte av ljudfilen får konsekvenser, så att de får med den aspekten om de överväger om en fil behöver uppdateras eller inte.

    Dagens Eko är dock inte ensamma om detta. Vi byter söndag ut en mp3-fil mot en annan för Godmorgon Världen, sedan vi i vintras gick över från att automatinspela i aac till att automatspela i mp3, just för att slippa dubbla versioner. Detta försöker jag hålla lite koll på, eftersom jag fortfarande är osäker på vilka problem som kan uppstå när en fil ersätter en annan på det viset. Än så länge har de fel jag sett varit milda i förhållande till de problem som kan uppstå vid dubbla format. Även med funktionen "markera som spelad" fungerar det bättre vid mp3 som byts mot mp3 (Dagens Eko) än aac som kompletteras med mp3 (Nyheter från Vetenskapsradion).

    Vi borde låta fler program, t.ex. Vetenskapsradion Nyheter, gå samma väg som Godmorgon Världen. Med tanke på den komplexitet som uppstår när samma avsnitt finns i två versioner, är det ju klokt att minimera antalet program där detta sker. Samtidigt finns det program, som Sommar & Vinter i P1, där vi alltid kommer att vilja erbjuda två versioner parallellt, så vi kan inte undvika problemen genom ändrade publiceringssätt, utan måste kämpa på för att få till logiken här!
    Alla dessa problem är naturligtvis av mindre betydelse jämfört med mycket annat, men jag tänkte att mina observationer kanske ändå skulle kunna intressera er.
    Du tänkte helt rätt! Tack.
    Annika Webbmaster
  • Utvecklarna hälsar att de fortfarande håller på att skruva på funktionen "markera som spelad" samt:
    Tacka Albert så mycket för beskrivningen!
    Tre saker du tog upp finns nu med i deras backlog:
    • avsnitt som markerats som spelat bör byta status direkt i den lista du befinner dig i
    • se över hur vi hanterar avsnitt med dubbla format (Nyheter från Vetenskapsradion)
    • se över hur vi hanterar avsnitt med utbytt ljudfil (Dagens Eko)
    Annika Webbmaster
  • Det var roligt att höra att utvecklarna kanske kan ha någon nytta av min beskrivning. Tack för ert engagemang, som sagt.
    Albert Pettersson