Serier i appen: rätt ordning på avsnitten!

Hej! SR appen har gått från klarhet till klarhet. Väldigt bra 👍🏻
En sak som där emot irriterad är sorteringen när ni släpper flera avsnitt i samma program samtidigt. När jag idag skall gå in och lyssna på Före-Efter Mordet på Anna Lindh så kommer del 6 överst och del 1 längst ner. Det borde vara tvärt om, som det är nu måste jag mellan varje avsnitt hoppa in och ut ur spelare för att få lyssna på programmet i rätt ordning.

P1 Dokumentär Det illojal vårdbiträdet fick till det. Jag lägger upp bilder som referens

Ett tillägg: jag tycker det är mycket bra att ni släpper alla avsnitt i serierna samtidigt för oss som lyssnar när vi kan och vill 😊

Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Fredrik!

    Tack för dina fina ord gällande appen! Det gläder oss att du upplever att appens utveckling går åt rätt håll.

    Och visst vill man kunna lyssna på avsnitten i rätt ordning, utan att själv behöva flytta och sortera om avsnitten manuellt. Här har vi på Sveriges Radio fortfarande en hel del arbete kvar för att få till en konsekvent och genomgående struktur för våra poddar och program. Vissa av redaktionerna, exempelvis P1 Dokumentär, har börjat publicera avsnitt med flera delar på ett mer lyssnarvänligt sätt än t.ex. Före-Efter där delarna i nuläget hamnar i "fel" ordning. Jag vet att detta är något som det tittas på från flera håll, däremot vet jag inte hur långt man kommit i arbetet med att få till en bättre och mer genomgående lösning. Förhoppningsvis kommer vi inom kort kunna göra lyssningen mer användarvänlig för alla program som innehåller avsnitt med flera delar. Så du har helt rätt, här behöver vi bli bättre!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej!

    Nu är jag kanske lite sent ute, och du kanske har hunnit lyssna igenom större delen av serien redan ...

    Förutom att förbättra det "digitala tänkandet" så att avsnitt hamnar i bästa möjliga ordning, så behöver vi förbättra gränssnittet så att de funktioner som redan finns i appen går att hitta och använda!

    Redaktionella spellistor, en hemlig del av appen
    För serier som man vill lyssna på i en given ordning finns det nämligen (oftast) färdiga spellistor som redaktionen har skapat, men de är så otydligt utformade att inte ens vi som arbetar på Sveriges Radio alltid vet att de finns i appen.

    Funktionen är alltså svår att hitta till och vi måste fila på gränssnittet för att det ska bli begripligt att detta är spellistor. Däremot är själva "handhavandet" inte bökigt som det kan verka när jag spaltar upp det i en punktlista nedan. När du väl upptäckt att de finns och hur du gör, behövs ingen manual för att starta en sådan färdig avsnittslista - hoppas jag!

    I mitt exempel väljer jag Djupet, från P3 Serie. Samma metod fungerar för Före-Efter: Anna Lindh 2003. (Jag är nämligen lite bekväm och återvinner delar av ett svar jag skrivit tidigare.)

    1. Leta upp ett avsnitt, vilket som helst, av Djupet under Sök program
    2. Tryck på texten som hör till detta avsnitt för att komma till avsnittets sida. (Trycker du på bilden, spelas detta avsnitt upp, men inte som en del av en lista.)
    3. Skrolla nedåt, tills du ser rubriken Djupet vid en "bildkarusell" som startar med del 1 och följs av övriga avsnitt i rätt ordning. Startar du ljudet här, blir det en spelkö, där avsnitten ligger i rätt ordning! (Det finns även en länk till Visa alla och även från den vyn kan du starta listan. Det går att starta med valfritt avsnitt.)

    Var finns dessa spellistor?
    Hur vi som lyssnar ska veta om det finns den här typen av avsnittsgrupp för en viss programserie? Jag vet inte.

    Själv brukar jag testa mig fram, eller kolla på hemsidan, där det är lite tydligare. På hemsidan visas de serier som går att spela upp i en följd (alltså som färdiga avsnittslistor) nedanför arkivet med alla avsnitt från en programserie, se bild:

    För dessa olika typer av program brukar det finnas färdiga spellistor i appen:
    • Serier i Barnradion
    • Dokumentärer uppdelade i flera delar
    • Drama (olika sammanhängande serier från P1 Drama, P3 Serie, Drama för unga och Före - Efter)
    • Ljudböcker från Radioföljetongen & Radionovellen
    • Historierummet i Barnradion (exempelvis om 1900-talet eller om Vasaätten), där listorna är till för att sålla ut ett visst tema, inte för att det finns en "korrekt inbördes ordning".
    • Program där avsnitt av olika karaktär samsas under ett samma namn, som P4 Plus-programmen där alla avsnitt av Smoke Rings är en lista, och alla av Kulan i luften är en annan
    Hur förenklar vi?
    Som sagt, att dessa spellistor ens existerar, är något vi måste lyfta fram bättre. Fredrik här föreslog att vi kan lägga in alternativet spela upp serien under trepunktsmenyn för de aktuella avsnitten. Det skulle få många lyssnare att upptäcka funktionen när de använder den menyn för att lägga avsnitt till Min lista eller för att ladda ned dem.

    Hade du haft nytta av den placeringen, eller är du sällan inne i ett avsnitts trepunktsmeny?
    Annika Webbmaster
  • Ja!!!! Annika

    Har i snabb följd bytt telefon och har dessutom varit inne i en period då jag läst en ljudbok om dagen. Men nu saknar jag plötsligt radio och återvände till appen som jag använde dagligen och verkligen gillat sedan i princip då den först kom. Såklart ser jag hur mycket snyggare den blivit och ska säkert jubla över allt bra nytt jag hittar. Men såklart snubblar jag genast på nåt jag verkligen saknar

    Jag uppfattar det som att ni tänker på appen som en förbättrad radio. Där allt intresse finns i det senaste eller direktsända. Ett ställe där jag kan skapa min egen idealversion av Sveriges Radio. En egen kanal med allt jag gillar, utan repriser. Alltså som när transistorn stod ”always on” på köksbänken med hög volym i köket för att bäras med dit mamma gick. Jag gjorde såklart lika när jag blev mamma. Men sedan ställde barna ultimatum när jag krävde lägre volym på musiken. ”Vi måste ju - vi vill inte höra på nå läskig följetong” Å sen kom iPhone och appen och räddade mig. Så tack för att ni gjorde mig till en förnuftig mamma som kunde lösa problemet på ett sätt alka tyckte var bra

    Hur som helst. Min första åtgärd då jag laddat ner var att lägga Ekot, God morgon världen, Språket och Mammas nya kille i listan. Comfort radio

    Men… Nu kommer det:
    Var är knappen där jag kan lägga programmen i rätt ordning

    Ekot - senaste först
    God morgon världen… hm… okejrå… senaste först
    Mammas nya kille….?….. Men VA den MÅSTE ju ligga med första först

    Här uppstår två problem
    Första finns inte. Det saknas två år. Jag vill ju se karaktärerna presenteras, hur ett eget universum expanderar

    Och jag lär få scrolla ihjäl mig varje gång ett nytt avsnitt ska starta

    När jag följer Annikas råd hittar jag en bild porträtt av alla karaktärer

    Jag hoppas jag har kvar en fungerande iFån med de första avsnitten

    Men HäxanSurtant påpekar - en knapp för sortering av listor är självklar på … alla appar där det finns listor. Inte bara media-appar. På köp-appar. På lexikon. Överallt. Hur kan den funktionen ha försvunnit?

    ----
    Anna postade även en följdfråga, som jag har flyttat till en egen rubrik:
    Forumet: punkter försvinner
    /Webbmaster-Annika
  • Punkt 1, punkter
    Jag vet inte vad det beror på, men rapporterar vidare till Kundo, det företag som utvecklar och driftar forumet! Jag använder relativt ofta Safari på Iphone när jag skriver i forumet och har inte sett felet själv eller sett liknande felbeskrivningar, men ska testa om något har förändrats.

    Nu behöver du inte lägga krut på att felsöka det - din text är ju fullt begriplig, men min tantgissning är att punkterna skulle bli kvar om du gör ett mellanslag efter punkten innan du trycker på "enter", vilket kan vara bra att testa om du skulle stöta på liknande fel på annan webbsida.

    Felsökningen kring detta är senare flyttad till en egen rubrik:
    Forumet: punkter försvinner​​​

    Punkt 2, Mammas nya kille utan att dö skroll-döden
    I appen hittar du avsnitt av MNK från och med den 9 jan 2008, genom att leta upp programserien och sedan skrolla bakåt i listan.

    Att göra om detta handgrepp för varje nytt avsnitt är dock rätt tradigt, så jag vill tipsa dig om ett bättre sätt:
    1. Gå till listan med alla MNK-avsnitt och skrolla ned till det äldsta avsnittet som du ännu inte har lyssnat på.
    2. Tryck på trepunkts-menyn och välj + Min lista i det "lager" som öppnas.
    3. Tryck "utanför lagret" för att återgå till listan.
    4. Gör om denna manöver med det "näst äldsta olyssnade avsnittet" och upprepa därefter manövern med valfri mängd avsnitt, så att du exempelvis har lagt tio avsnitt i Min lista.
    Om du nu går in på Min sida -> Min lista, så kan du enkelt lyssna på avsnitten i rätt ordning! Om du startar ett avsnitt genom att trycka på den lilla bilden i Min lista (blågrön markering på bilden nedan), blir det dessutom en spellista så att avsnitten automatiskt följer på varandra i fall du uppskattar detta. Om du föredrar att avnjuta avsnitten ett och ett, utan att ett nytt autostartar, så kan du istället trycka på text-delen (lila markering) och gå in på just detta avsnitts sida och starta ljudet därifrån. Då blir det inte en spelkö.

    Punkt 3, radio och familjefrid
    Men sedan ställde barna ultimatum när jag krävde lägre volym på musiken. ”Vi måste ju - vi vill inte höra på nå läskig följetong”
    Själv lyssnade jag betydligt mer på radio innan barnen blev så stora att de förstod vad Konflikt handlade om, samtidigt som vi inte tyckte att de skulle behöva vara medvetna om all världens fasor, om du förstår hur jag menar ...

    Tyvärr har min egen radiolyssning inte återhämtat sig helt trots att barnen numera är vuxna, men med appens hjälp tar det sig! Vissa program, som Mammas nya kille, avnjuter vi kollektivt.

    Trevlig lyssning!
    Annika Webbmaster
  • Missade att skriva att fördelen med att lägga avsnitten "bulkvis" i Min lista är att du inte behöver skrolla ned i listan med alla avsnitt lika ofta, utan bara när det är dags att fylla på med lagret av ospelade avsnitt - men det kanske framgick ändå?

    Om du råkar lägga in avsnitten i fel ordning går det dessutom att sortera om Min lista. Tryck på Ändra, se bild, så får du en vy där du dels kan markera avsnitt som du vill ta bort, och dels ser en "stiliserad lista" (tre vågräta streck). Om du håller list-ikonen nedtryckt, kan du flytta det avsnittet till önskad position.

    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Nu blir det enklare att lyssna på serier!
    App-utvecklarna har kommit med en julklapp:

    När du startar uppspelning från programsidan spelas nu också nästa nyare avsnitt upp automatiskt med autoplay. Det gör det lättare att lyssna på en serie eller på flera avsnitt av en podd.
    Förbättringen finns från Android-appens version 22.12.1 som kom släpptes förra veckan. Den kommer för Iphone-appen med version 22.11.9, som vi precis har börjat rulla ut.

    Obs att denna spelkö finns om ni startar ljudet från programsidan, alltså listan med alla avsnitt där avsnittsbilderna är "tumnaglar". Om ni startar ljudet från avsnittets egen sida, med en större bild och information om just detta avsnitt, blir det ingen spelkö.

    Förbättringen syns knappt, men den hörs!
    I början av 2023 planerar vi att göra det tydligare hur ni man startar lyssning från programsidan. Än så länge ser det nämligen ut precis som vanligt på programmets sida (här Android):

    Skillnaden märks först när du har startat ett avsnitt en bit ned i listan genom att trycka på den lilla bild som hör till avsnittet. (Klickar du på texten om avsnittet så lämnar du alltså listan och kommer till detta avsnitts sida!)

    Det blir en spelkö som spelar avsnitten från det du valde till det allra senaste (men med en max-gräns på 100 avsnitt)!

    Fler förbättringar kommer
    I det vi vill förbättra ingår även att göra det möjligt att starta spelkön från avsnittssidan, så att ni kan ta del av "nästa logiska lyssning" även den vägen. Att lösa detta är dock komplext eftersom vi kan komma till ett avsnitt på väldigt många olika sätt, och det sätt vi har valt påverkar vad som upplevs som "nästa logiska lyssning".

    Hoppas att det är någorlunda begripligt vad det är vi har förbättrat här och att det hjälper er att lyssna på våra serier med mera i en bra följd, utan att ni själva behöver lägga in avsnitt i olika listor. Tveka inte att fråga om ni vill att vi förklarar närmare hur vår, just nu nästan osynliga, förbättring egentligen fungerar.

    God jul!
    Annika Webbmaster
    Bästa svaret
  • Men så underbart. Nu har jag en plan för de bleka dagarna i januari-mars

    och HELT rätt väg att ni sedan gör det tydligt.

  • Som sagt, innan vi har ett tydligt gränssnitt på plats, är det bara att fråga om något inte fungerar som ni förväntar er.
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    Skulle önska att det skulle finnas ett lite smidigare och lättare sätt att fortsätta lyssna på ett program, efter att man pausat eller bytt program. Typ som "Fortsätt titta" på svt play. Lite bökigt nu att gå in i inställningar och historik.

    Mvh Jesper
  • Hej Jesper!

    Här är det idag lite skillnad mellan de två apparna Sveriges Radio Play för Android, där det finns en "modul" för Fortsätt lyssnaMin sida, och appen med samma namn för Ios, där denna modul saknas.

    Det pågår ett så kallat A/B-test i Ios-appen där hälften av lyssnarna (inte jag, tyvärr) får en modul (så kallad karusell) med Fortsätt lyssna på startsidan, på det ställe där vi andra ser karusellen Nyligen lyssnat. Den senare går till rätt programserie, men inte till rätt avsnitt och fungerar därmed för att snabbt hitta ett avsnitt du lyssnat på om det finns bland de översta i programmets arkiv. Däremot är Nyligen lyssnat inte till någon större hjälp ifall du vill återfinna ett avsnitt av P3 Dokumentär från 2019 eller så och behöver skrolla förbi massor av avsnitt innan du kommer till det du vill fortsätta att lyssna på. Där är det, tills vidare, lyssningshistoriken som gäller!

    Eftersom jag inte kan tänka mig annat än att de flesta lyssnarna skulle föredra Fortsätt lyssna framför Nyligen lyssnat, kommer jag att höra om inte detta test (som har pågått sedan innan valet, vilket framgår av bilden) snart kan avslutas och vi kan ge Fortsätt lyssna till alla!

    Tack för den påminnelsen.

    PS:
    Om du inte har lyssnat på en kanal eller ett annat avsnitt sedan pausen, är det enkelt att återuppta lyssningen genom att helt enkelt trycka på play-knappen i spelaren nedtill. Det täcker in en stor del av mitt behov.

    Annika Webbmaster
  • Nu har jag pratat med utvecklarna. Testet är avslutat och det var ingen skillnad i hur många som gick in på Fortsätt lyssna och Nyligen lyssnat. App-teamet behöll då Nyligen lyssnat på startsidan, eftersom den funktionen ger möjlighet till att nå både programserier och påbörjade avsnitt.

    Utvecklarna tycker att Fortsätt lyssna är en väldigt bra funktion och håller med om att historiken ligger lite för dolt och att det krävs väl många klick för att fortsätta att lyssna idag. De har därför planer på att Fortsätt lyssna ska återuppstå, men då ligga på Min sida.

    Jag vet tyvärr inte när detta kommer ut skarpt, och tills dess är det lyssningshistoriken (+ att starta ljudet direkt i spelaren när detta går) som gäller.
    Annika Webbmaster