Spelköproblem (+ förslag om funktion till trepunktsmenyn)

Använder Android-appen och tycker allt fungerar extremt bra. Men jag kan inte förstå hur jag köar eller lägger till avsnitt för spela nästa.
Många avsnitt från barnradion är korta och vill ju såklart kunna spela upp flera stycken i följd, utan att behöva ta upp mobilen var 10e minut.

Ifall det finns möjlighet redan till att köa så snälla berätta hur jag gör och sedan ta en rejäl titt på hur ni kan jobba på ert UX för att köa.

Om det inte finns så önskar jag att denna funktionalitet läggs till.

Kommentarer

  • Hej Fredrik!

    Du slår huvudet på spiken här:
    Ifall det finns möjlighet redan till att köa så snälla berätta hur jag gör och sedan ta en rejäl titt på hur ni kan jobba på ert UX för att köa.
    Möjligheten att köa avsnitt finns, men det är inte speciellt lätt att se hur man ska göra. En än mer dold hemlighet är att det redan idag finns möjlighet att spela upp färdiga avsnittslistor, utan att du själv behöver skapa dessa.

    Min lista, en spellista du skapar själv
    I vyn Min listaMin sida kan du spela upp avsnitten i önskad ordning, men det fungerar endast om du startar ljudet medan du är kvar i list-vyn, det vill säga om du startar ett avsnitt genom att rycka på den lilla bild som hör till detta.

    Om du istället trycker på texten som handlar om avsnittet, lämnar du listan och är inne på en sida som hör till just det avsnittet. Ifall du startar ljudet i den vyn, är det alltså endast det enskilda avsnittet som spelas upp.

    Du ska kunna lägga till avsnitt till "din Min lista" genom att trycka på trepunktsmenyn som hör till varje avsnitt, och du frågar igen om det inte fungerar hos er, för det finns en del saker som kan göra så att våra spellistor inte fungerar.

    Du kan sortera Min lista så här:
    1. Tryck på eller pennan längst uppe till höger (i en Iphone står det Hantera, men fungerar på samma vis)
    2. Nu dyker det upp en ikon med tre horisontella streck till höger om avsnittet
    3. Om du "långtrycker" på den ikonen, kan du dra detta avsnitt till en annan position i listan
    Färdigsorterade listor - en väl dold hemlighet
    Vissa program, som serier från Barnradion där det finns en given "rätt ordning", kan du spela upp i en följd utan att du själv behöver lägga in avsnitten i en lista. Redaktionen har nämligen själva skapat det jag nedan kallar en avsnittslista.

    Funktionen är rätt ny och det är svårt att hitta till den och att förstå vad den gör så vi behöver fila på gränssnittet för att det ska bli begripligt. Däremot är själva "handhavandet" inte bökigt som det kan verka när jag spaltar upp det i en punktlista nedan. När du väl fått till det och vet i vilket läge du ska klicka på en text respektive en bild, kommer du inte att behöva en manual för att starta en befintlig avsnittslista - hoppas jag innerligt!

    I mitt exempel väljer jag Paddington i barnradion.

    1. Leta upp ett avsnitt, vilket som helst, av Paddington i barnradion under Sök program
    2. Tryck på texten som hör till detta avsnitt för att gå in på avsnittets sida. (Trycker du istället på bilden, kommer ljudet från detta avsnitt att spelas upp, men inte som en del av en lista.)
    3. Skrolla nedåt, tills du ser rubriken Paddington vid en "bildkarusell" som startar med del 1 och följs av övriga avsnitt i rätt ordning. Jag tror att denna bildkarusell ligger ovanför karusellen "hitta liknande lyssning", men det kan vara strax nedanför denna. (Vi har flyttat runt funktioner lite, så det är olika beroende på vilken app-du har.)
    4. Tryck på Visa alla för att komma in i själva spellistan
    5. Starta från önskat avsnitt genom att trycka på detta avsnitts bild. (Trycker du på texten som hör till kommer du in på just detta avsnitt och lämnar spellistan) Avsnitten nedanför kommer sedan att spelas upp i en följd.
    Hör av dig om du inte får det att funka!

    Var finns dessa spellistor?
    Hur vi som lyssnar ska veta att det finns den här typen av avsnittsgrupp för en viss programserie? Jag vet inte. Själv brukar jag testa mig fram.

    Och tills jag vet det, ger jag exempel på olika typer av serier du kan hitta i appen:
    • Serier i Barnradion
    • Dokumentärer uppdelade i flera delar
    • Drama (olika sammanhängande serier från P1 Drama, P3 Serie, Drama för unga ...)
    • Ljudböcker från Radioföljetongen & Radionovellen
    • Sommar & Vinter i P1 grupperade på olika vis (Om ämnet djur och natur, Sommarpratare med koppling till musik etc.)
    • Historierummet i Barnradion (exempelvis Om 1900-talet eller om Vasaätten)
    • Programserier där avsnitt av helt olika karaktär samsas under ett gemensamt namn, som P4 Plus-programmen där alla avsnitt av Smoke Rings är en lista, och alla av Lyckliga timmen är en annan.
    Vi jobbar på att bli bättre här och det finns mycket kvar innan det blir tydligt hur man ska göra, men att funktionen är på väg, är lovande! 😀
    Annika Webbmaster
  • Det fungerade perfekt. Så det finns två olika sidor för programmen.
    En där karusellerna är och en där karusellerna inte finns med.
    För att komma till den med karusellerna (så man kan välja "visa alla") måste man trycka på texten och inte bilden.

    Tack för snabbt och utförlörligt svar.

  • Så det finns två olika sidor för programmen.
    En där karusellerna är och en där karusellerna inte finns med.
    För att komma till den med karusellerna (så man kan välja "visa alla") måste man trycka på texten och inte bilden.
    Nja, inte riktigt. Om du trycker på bilden så spelas ljudet upp och därmed når du inte avsnittets sida, utan stannar i den vy du är (i detta fall sökresultaten).

    Om du istället trycker på texten kommer du in på avsnittets sida. Om det avsnittet ligger med i en avsnittsgrupp så finner du den där karusellen. (De flesta avsnitt finns inte med i en sån där lista. Funktionen finns i första hand för "avsnitt som verkligen hör ihop", t ex alla delar av Paddington.

    Annat tips
    Jag kom på ett annat tips som du också kan ha nytta av, eftersom det är ett annat sätt att slippa  ta upp mobilen var 10e minut.

    Barnradion har "paketerat" kortare avsnitt till lite längre poddar. Dessa finns anpassade för för både yngre och äldre barn, se här:
    Annika Webbmaster
  • Jag fick till det. Knepet var att gå till "avsnittsgruppen" via att trycka på texten.

    Ifall det går så skulle man kunna lägga till ett val i menyn för att gå till gruppen. Eftersom att trycka på texten eller bilden känns som samma sak då de ligger i ett kort.

    Men som sagt jag vet hur jag ska göra nu och är för övrigt nöjd med alla andra funktioner.

  • Ifall det går så skulle man kunna lägga till ett val i menyn för att gå till gruppen. Eftersom att trycka på texten eller bilden känns som samma sak då de ligger i ett kort.
    Med menyn, visst menar du avsnittets trepunkts-meny? Det tycker jag är ett väldigt bra förslag som borde vara tekniskt möjligt att lösa.

    Den varianten blir fortfarande svår att hitta för lyssnare som inte känner till spellistorna sedan tidigare. Min uppfattning är att det mest är "IT-mogna" lyssnare som utforskar den menyn, men det blir troligen några lyssnare som ser den och förstår den, och därefter själva kan leta upp den på andra serier. Den version vi har idag tror jag i princip kräver att någon har visat att listan finns.

    Om inte annat blir det enklare att förklara hur man hittar dit, så det blir enklare för oss som ger support - och det är ju en stor vinst bara det 😉

    Bra i så fall om länken i trepunktsmenyn innehåller namnet på den aktuella avsnittsgruppen, så att det exempelvis står "Paddington: spellista" eller "Vasaätten: spellista". Om det bara står "spela i avsnittslista" eller liknande, blir det nog svårt att förstå funktionen.

    Tack för förslaget!
    Annika Webbmaster
  • "Med menyn, visst menar du avsnittets trepunkts-meny?"
    Ja exakt den menyn.

    Jag anser mig vara "IT-mogen" och tyckte att jag hade klickat och letat överallt för att få till en spellista men insåg aldrig att jag skulle klicka på texten och inte bilden.
    Ifall det funnits i menyn så hade jag iaf. Kommit till avsnittsgruppen och därifrån kanske kunnat få till en spellista.

    Förstår inte vad skillnaden är i trepunkts-menyn "Mer från Paddington i barnradion" och avsnittsgruppen "Paddington i barnradion".
    Borde man inte vilja gå till avsnittsgruppen istället för "Mer från Paddington i barnradion", men det kanske finns andra anledningar till att det inte är på det viset?

    Men att lägga till något i menyn hjälper nog flera till att hitta så att man kan göra spellistor.

  • Förstår inte vad skillnaden är i trepunkts-menyn "Mer från Paddington i barnradion" och avsnittsgruppen "Paddington i barnradion".
    Borde man inte vilja gå till avsnittsgruppen istället för "Mer från Paddington i barnradion", men det kanske finns andra anledningar till att det inte är på det viset?
    I exemplet Paddington är listorna identiska (men endast avsnittsgrupen är en spellista). Det beror på att alla avsnitt från programmet Paddington i barnradion ingår i avsnittsgruppen Paddington. Det är med andra ord ett opedagogiskt exempel.

    Så jag tar ett annat exempel. I programmet Drama för unga finns det flera olika serier. Fem avsnitt är serien Som trolleri vilket är en egen avsnittsgrupp, medan fem andra avsnitt ingår i serien/avsnittsgruppen Anne Franks dagbok. Om du letar upp ett avsnitt från Som trolleri, kan du dels nå Mer från Drama för unga och dels avsnittsgruppen Som trolleri, alltså de avsnitt som hör ihop. I detta fall vet vi dessutom att det fungerar bäst att lyssna i rätt ordning, vilket en sån här grupp löser. (Att ersätta ordet "avsnittsgrupp" med serie fungerar tyvärr inte, för i en del avsnittsgrupper är det inte en serie på samma vis, utan mer ett sätt att sålla fram ett visst tema från program som "är lite spretiga".)
    Annika Webbmaster
  • Ok då förstår jag problematiken.
    Hur som haver så vet jag nu hur jag ska göra för att få till en spellista och ni kommer säkert hitta ett sätt att göra det tydligare i framtiden.

    Måste också framföra att denna support har varit 5/5 möjliga ⭐.

  • Tackar och bockar!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen, Fredrik!

    Jag kom att tänka på dig, när min kollega Zakarias Faust efterlyste engagerade lyssnare som kan hjälpa oss att hålla ett öga (eller snarare öra) på Radioapans knattekanal inom kort. Här kan du läsa mer om den kanalen:
    Om Radioapans knattekanal

    Zakarias leder arbetet med att förnya Sveriges Radios streaming-plattform, och Radioapans knattekanal ska, troligen i slutet av mars, bli först ut med att testa ny streaming-teknik. Vi kommer naturligtvis att lyssna aktivt själva så att allt låter bra, samt övervaka det tekniskt på alla möjliga vis, men vi vill gärna få med oss några ”riktiga lyssnare” med uppkopplingar, plattformar och lyssningssituationer som vi kanske missar att testa annars.

    Kan det vara intressant, eller är du och de barnradio-lyssnare du har i din närhet inte speciellt roade av den kanalen? Att hjälpa oss att lyssna ska förstås vara lustfyllt - inte jobbigt.

    Om du är intresserad av att vara våra ”extra öron mot Knattekanalen”, så hör av dig! Zakarias utlovar förhandsinformation om den nya tekniken och insikt i projektet som jag hoppas att du kan uppskatta!

    Ha det så bra, oavsett om detta låter intressant eller inte.
    Annika Webbmaster