Funktionen "Spela nästa" fungerar inte (Android)

Hej,
Får inte funktionen "Spela nästa" att fungera. Lyssnar på P3 Serie - Djupet och har "Spela nästa" aktiverat. Alldeles under denna funktion står det: "Just nu ligger inget som spela nästa". Lyssnar via appen i min androidtelefon.
Mvh Göran

Kommentarer

  • Hej Göran!

    Förstår helt och hållet att man som lyssnare vill slippa krångla med mobilen när ett avsnitt tagit slut och man är sugen på att höra nästa. Funktionen är heller inte helt glasklar i appen men jag ska försöka guida dig fram.

    Det första du gör är att lägga till de avsnitt som du vill lyssna på i Min lista, det gör man enklast genom att (i detta fall) gå in i P3 Serie - Djupet och därefter klicka på de tre punkterna till höger om avsnittens rubrik. Därefter väljer du att lägga till avsnitten i din lista (i den ordning som du önskar höra avsnitten) genom att klicka på + Min lista.

    När du lagt in avsnitten i listan går du sedan till Min sida (Längst ner i högra hörnet) och klickar därefter på Min lista. Där ser du dina valda avsnitt. Avsnitten bör nu ligga i kronologisk ordning, det första avsnittet du lade till i listan ska ligga högst upp i listan.

    Sedan klickar du på Play-knappen till det avsnitt som du vill lyssna på först - men utan att gå in i själva avsnittet (Se bild).

    Om detta inte skulle fungera så kan du testa att "starta om" funktionen Spelkö, som du finner längst ned i det vänstra hörnet när du är inne i ett avsnitt. Den gröna indikatorn kan du flytta till vänster för att inaktivera, sedan tillbaka till höger för att återaktivera.

    Du är varmt välkommen att återkomma om jag var otydlig i min beskrivning eller om spellistan inte fungerar för dig. Lycka till!

    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Tack för infon, funkade perfekt!
    Kan berätta att rubriken "Spelkö" saknas i min android-version. Appen är precis uppdaterad.
    Går det att redigera ordningen på avsnitt man lagt till i "Min lista"?
    Mvh Göran
  • Hej igen!

    Bra att det funkade! Du har rätt, sedan uppdateringen så saknas rubriken Spelkö, jag använde mig av en gammal bild och tänkte inte på att det gjorts ändringar sedan dess.

    För att redigera ordningen på avsnitten i Min lista kan du klicka på pennan uppe i högra hörnet, därefter placera fingret på de tre strecken vid det avsnitt som du vill flytta och sedan förflytta avsnittet upp eller ned - beroende på i vilken ordning du vill lägga avsnittet.

    Återkom gärna om det inte skulle fungera!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Bökigt att man måste lägga in alla avsnitt i Min lista för att kunna spela upp nästa avsnitt.
    Det vore smidigare om man kunde göra inställningen i fen aktuella podden direkt. Hoppas på en ändring.
  • Hej Susanne!

    Att kunna skapa smidigare spellistor är något som vi i nuläget jobbar på. Även vi upplever att det bör vara enklare att skapa en spellista utan att behöva lägga in avsnitten i Min lista. När detta arbete kommer vara klart är svårare att svara på, men vi är "på bollen" och hoppas inom kort kunna presentera smidigare sätt att skapa spellistor.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Tack för förklaringen. Oerhört konstigt att det ska vara så omständigt. Borde inte vara svårare än att klicka "lägg till i kön" som på andra appar. Hoppas ni fixar det framöver 📻
  • Visst är det så. Vi behöver förbättra funktionen, men vi behöver även förbättra gränssnittet så att de funktioner som redan finns i appen går att hitta och använda!

    Redaktionella spellistor, en hemlig del av appen
    För att höra alla delar av en serie i rätt ordning, som Göran skrev om i trådens början, finns det nämligen (oftast) färdiga spellistor som redaktionen har skapat, men de är så otydligt utformade att inte ens vi som arbetar på Sveriges Radio alltid vet att de finns i appen.

    Funktionen är alltså svår att hitta till och vi måste fila på gränssnittet för att det ska bli begripligt att detta är spellistor. Däremot är själva "handhavandet" inte bökigt som det kan verka när jag spaltar upp det i en punktlista nedan. När ni väl fått till, behövs ingen manual för att starta en sådan färdig avsnittslista - hoppas jag!

    I mitt exempel väljer jag Djupet, från P3 Serie.

    1. Leta upp ett avsnitt, vilket som helst, av Djupet under Sök program
    2. Tryck på texten som hör till detta avsnitt för att komma till avsnittets sida. (Trycker du på bilden, spelas detta avsnitt upp, men inte som en del av en lista.)
    3. Skrolla nedåt, tills du ser rubriken Djupet vid en "bildkarusell" som startar med del 1 och följs av övriga avsnitt i rätt ordning. Startar du ljudet här, blir det en spelkö! (Det finns även en länk till Visa alla och även från den vyn kan man starta listan. Det går att starta med valfritt avsnitt.)

    Var finns dessa spellistor?
    Hur vi som lyssnar ska veta om det finns den här typen av avsnittsgrupp för en viss programserie? Jag vet inte.

    Själv brukar jag testa mig fram, eller kolla på hemsidan, där det är lite tydligare. På hemsidan visas de serier som går att spela upp i en följd (alltså som färdiga avsnittslistor) nedanför arkivet med alla avsnitt från en programserie, se bild:

    För dessa olika typer av program brukar det finnas färdiga spellistor i appen:
    • Serier i Barnradion
    • Dokumentärer uppdelade i flera delar
    • Drama (olika sammanhängande serier från P1 Drama, P3 Serie, Drama för unga ...)
    • Ljudböcker från Radioföljetongen & Radionovellen
    • Historierummet i Barnradion (exempelvis Om 1900-talet eller om Vasaätten)
    • Program där avsnitt av olika karaktär samsas under ett samma namn, som P4 Plus-programmen där alla avsnitt av Smoke Rings är en lista, och alla av Kulan i luften är en annan

    Hur förenklar vi?
    Som sagt, att dessa spellistor ens existerar, är något vi måste lyfta fram bättre. Fredrik här föreslog att vi skulle lägga in valet spela upp serien under trepunktsmenyn för de aktuella avsnitten, vilket skulle få många lyssnare som använder den menyn när de lägger avsnitt till Min lista eller för att ladda ned dem, att upptäcka funktionen.

    Hade ni haft nytta av den placeringen, tror ni?
    Annika Webbmaster