LÖST: Nedladdade avsnitt förbrukar mobildata

Hej, då jag har ett abonnemang med lite surf laddar jag ner material via wifi för att lyssna på när jag inte har tillgång till wifi och spara på min datatrafik.

Men nu verkar det som att jag har stremat program iallafall då mitt surf är slut. Programmet som jag trodde att jag lyssnade på från nedladdningen stängdes plötsligt ner och samtidigt får jag ett meddelande att surfen är slut. När jag startar programmet igen från nedladdninggsidan så funkar det.

Jag trodde att när jag en gång startat programmet från mina nedladdningar så fortsatte det spela därifrån. Men det verkar som att om jag stänger ner appen, öppnar den igen och fortsätter lyssna på programmet jag lyssnade på senast, som visas längst ner med en play-knapp, så spelar den inte från min nedladdning längre utan har hoppat över till att streama. Inte förväntat och nu är min surf slut. Tråkigt. Ville berätta det i de fall fler gör på samma sätt. Toppen om man kunde fortsätta spela från det nedladdade materialet i första hand och få en notifikation om det inte fungerar.
Mvh Therese
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Jag trodde att när jag en gång startat programmet från mina nedladdningar så fortsatte det spela därifrån. Men det verkar som att om jag stänger ner appen, öppnar den igen och fortsätter lyssna på programmet jag lyssnade på senast, som visas längst ner med en play-knapp, så spelar den inte från min nedladdning längre utan har hoppat över till att streama. Inte förväntat och nu är min surf slut. Tråkigt.
    Du har förstått saken rätt. Det är meningen att det ska fungera som du beskrivit. Detta vill vi snabbt förstå så att vi inte slösar bort lyssnares mobildata!

    Kan du gå in under NedladdatMin sida och se om de avsnitt du har försökt ladda hem är markerade som nedladdade, så att det inte står Laddar ner på dem (vilket innebär att något i nedladdningsprocessen inte har avslutats som det skulle).

    Testa även gärna om du kan lyssna på dessa avsnitt ifall du sätter telefonen i flygplansläge. Om ett avsnitt är korrekt nedladdat så ska det gå att lyssna på även då.

    Återkom och berätta hur det ser ut under Nedladdat och om flygplansläget fungerar.

    Tack för att du rapporterade in felet och verkligen trist att du drabbats så här.
    Annika Webbmaster
  • Japp, avsnittet är nedladdat vilket du kan se på bifogad bild. Det fungerar även i flygplansläge.

  • Tack.

    Kan felet vara att appen har använt mobildata medan du laddat hem avsnitt? I appen finns det en inställning som gör att du inte ska kunna ladda hem avsnitt den vägen, och det är ju en bra inställning för dig som vill använda surfpotten klokt:
    1. Gå in på Min sida i appens nederkant
    2. Välj Inställningar (kugghjulet)
    3. Leta upp inställningen för Hämta endast via wifi och se till att det är valt!
    Annika Webbmaster
  • Nej, det är inte problemet. Den inställningen har jag gjort sedan länge. Mvh Therese
  • Bra, då utesluter vi den felkällan!

    Går det att se hur mycket mobildata som appen har förbrukat?
    Annika Webbmaster
  • Ja, 345 mb tom 19 feb vilket kanske inte verkar så mycket men jag har bara 1 gb i månaden vilket brukar räcka då jag laddar ner all musik och poddar innan jag lyssnar.
  • Det är visst mycket! För en timmes lyssning på Ljudböcker från Radioföljetongen & Radionovellen motsvarar själva ljudfilen 59 MB, och sen kanske det tillkommer lite mer data för bilder och sådant. Med 345 MB ska du egentligen kunna lyssna i mer än 5½ timme!

    Det är så pass mycket att det verkligen måste finnas en förklaring. En annan lyssnare, Silo, skrev till oss för en knapp månad sedan om liknande problem:
    Nedladdade program förbrukar mobildata

    Vi har, historiskt, haft buggar när appen har strömmat ljudfiler istället för att spela upp lokalt nedladdade filer, och då har många hört av sig. Om det vore ett fel appen, borde fler ha larmat, ifall det inte är ett fel som endast märks på ett fåtal mobiler, så jag vill kartlägga om det finns några gemensamma nämnare mellan Silo och dig! Stämmer det att du har en OnePlus 9 Pro?

    Kan det av misstag ha spelats upp något annat, som inte var nedladdat, utan att du märkte det? Låt säga att du kom åt mobilen i väskan och råkat starta en uppspelning (kanske med ljudet av)? Se gärna under lyssningshistoriken som du når via Min sida -> Inställningar, om det ligger något program där som är uppspelat, utan att det är ett som du har laddat hem!

    Om du av misstag har spelat en strömmad kanal, så sätter detta dock inte spår i historiken, men avsnitt ska synas där!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Din tydliga beskrivning av felet var helt riktig:
    ... det verkar som att om jag stänger ner appen, öppnar den igen och fortsätter lyssna på programmet jag lyssnade på senast, som visas längst ner med en play-knapp, så spelar den inte från min nedladdning längre utan har hoppat över till att streama.
    Appen ska hämta det nedladdade avsnittet när man återupptar lyssningen genom "minispelaren", men vi måste ha förstört den logiken vid någon tidigare uppdatering. Felet visade sig vara väldigt lätt att återskapa (och jag hoppas att det är enkelt att lösa)!

    Vi kommer självfallet att rätta till det skyndsamt. Tack för hjälpen!
    Annika Webbmaster
  • Hej Therese!

    Det dröjde längre tid än vad jag hade hoppats, men i version 23.3.3 av appen, som ännu bara är släppt till tio procent av lyssnarna + beta-användare, ska vi ha täppt till de datatjuvar som gjorde att appen i vissa lägen strömmade ett avsnitt trots att det fanns nedladdat.

    Tack för att du fick oss att förstå det felet!
    Annika Webbmaster
    Bästa svaret