Bästa gränssnittet för Google/Nest displayer

Har en fråga om Google/Nest skärmar och hur jag kan få den bästa möjliga upplevelsen. Tre vägar jag hittat...

1. Säger jag "Spela SR P4 Malmöhus" så startar TuneIn och om jag har tur så spelas P4 Malmö men i 80% av gångerna väljer den P4 Stockholm av någon anledning. Riktigt buggig speciellt på senare tid och känns föråldrat gränssnitt där man i bästa fall ser en suddig P4-logo på en rosa bakgrund.

2. Säger jag "Prata med Sveriges radio" hamnar jag i ett något bättre läge, men ändå irriterande där Google babblar en massa onödig information (trots att jag har personliga resultat aktivt). I princip samma gränssnitt som TuneIn, men med en logga/bild som ändras. Har heller inte hittat något sätt att streama sändningen denna vägen till en högtalargrupp utan hörs bara i högtalaren som tagit emot röst-kommandot.

3. Startar jag däremot SR Play appen på min iPhone, väljer "P4 Malmöhus" och sedan castar till min högtalargrupp för hela huset blir det en helt fantastisk upplevelse!! Det visas ett mycket snyggare gränssnitt på mina Nest Hub skärmar med programnamn/loggor, bilder på programledare, artister/skivomslag, kvarvarande tid m.m. Detta är så mycket bättre och borde ersätta TuneIn när man ber Google spela något från SR.

Kan jag på något sätt få det "förbättrade gränssnittet" (nr 3) genom att bara prata med Google eller krävs det varje gång att jag går via telefonen och startar strömningen den vägen?!

Kommentarer

  • Hej Jörgen!

    Jag har en del återkoppling för de olika metoderna, men börjar med att frågan:
    Kan jag på något sätt få det "förbättrade gränssnittet" (nr 3) genom att bara prata med Google eller krävs det varje gång att jag går via telefonen och startar strömningen den vägen?!
    Detta bättre gränssnitt är endast kopplat till castingen idag, men jag ska framföra till utvecklarna att du gärna vill få ett liknande gränssnitt även i de röststyrda tjänsterna framöver!

    1) Tunein: nämn frekvensen för att få rätt kanal
    Testa om det går bättre ifall du säger:
    Hej Google spela 102,0
    Detta 102,0 är frekvensen för P4 Malmöhus i Malmö. Om du inte befinner dig i Malmö utan i exempelvis Helsingborg, Hälsingland eller Helsingfors, behöver du be om 102,0 Malmö för att det ska fungera med frekvensen, se här:
    Lyssna på radio med hjälp av rösten

    Gränssnittet för Tunein kan vi inte göra mycket åt. Vi försöker styra upp sådant som är alldeles hopplöst fel, som att det stod P4 Stockholm istället för P4 Kristianstad, men tyvärr är det segt och byråkratiskt att påverka hur Tunein presenterar våra kanaler.

    Låtinformation och/eller programinformation från Sveriges Radio i Tunein kan däremot bli verklighet inom ett år, på alla enheter där du idag ser sådant på andra kanaler än Sveriges Radios. Det problemet ligger inte hos Tunein utan hos oss själva. Jag förklarar mer här:
    Musikinformation för P4 Plus saknas i internetradio

    2) "Be Sveriges Radio att spela P4"
    Den metod jag brukar tipsa om i första hand (utom just för grupper av högtalare och ett par plattformar där tekniken vi använder inte fungerar) är att använda vår egen tjänst. För att slippa "mellansnack" kan du baka ihop fraserna och be Sveriges Radio spela P4 Malmöhus. När du väl har spelat P4 Malmöhus en gång, räcker det dessutom med att säga:
    Hej Google, be Sveriges Radio spela P4
    Eftersom du har aktiverat "personliga resultat" i Google assistenten, minns vår tjänst vilken P4-kanal du spelade senast och väljer samma kanal igen. Fler praktiska tips finns här:
    Lyssna på Sveriges Radio i din smarta högtalare - så här kommer du igång

    Tyvärr har dock vår egen tjänst ett bäst före datum. Google kommer att helt dra tillbaka stödet för den teknik vår tjänst bygger på (den teknik som alltså inte fungerar på högtalargrupper), och har gått ut med att detta ska ske den 13 juni i sommar.

    Vi för samtal med Google om att det behövs alternativa sätt att ta del av vårt innehåll på ett enkelt vis. Om det saknas bra ersättningar den 13 juni, så har vi föreslagit att datumet för "Conversational Actions sunset" skjuts fram i tid. Vårt intryck är att Google förstår behovet och lyssnar på våra argument. Om förståelsen sedan utmynnar i en bra lösning, kan vi inte lova - men vi hoppas!

    I och med att vi själva har fler frågor än svar just nu, har vi inte gått ut med den här informationen på bred front. Samtidigt är det inget hemligt och du som funderar över vilken metod som är bäst, behöver få veta att den här metoden troligen inte kommer att fungera om ett halvår.

    Jag har skrivit lite om detta här, men den korta versionen är att vi inte vet så mycket ännu, men vi hoppas och tror att det kommer att finnas flera bra sätt att ta del av allt vårt innehåll även om ett halvår:
    Google assistant: 'Conversational Actions sunset' 2023-06-13

    I och med att det inte finns någon framtid för "prata med Sveriges Radio-metoden", så lägger vi idag inga resurser på att förbättra gränssnittet där. När vi vet vilka nya möjligheter som istället kommer att stå till buds, ska vi självfallet försöka skapa ett grafiskt gränssnitt som ger mervärde för de enheter som har skärmar. Rösttjänsterna måste dock alltid fungera även utan att man ser något, inte minst för att det är ett fantastiskt sätt att navigera för synskadade!

    3. Castingen - trevligt att du är nöjd
    Som supportperson får jag mest återkoppling från lyssnare som har problem med olika tekniker, inte minst casting. Jag glömmer därför av att när castingen fungerar som den ska, så är den en riktigt bra teknik!

    Tack för denna påminnelse. Hoppas att du har överseende med att det här svaret blev så långt, utan att jag egentligen svarade på frågan om det går att få ett bättre gränssnitt samtidigt som du använder en rent röststyrd tjänst. Det önskemålet är noterat och framförs till rätt kolleger om tio minuter.

    Gott nytt år!
    Annika Webbmaster
  • Tusen tack för snabbt och extremt utförligt svar! :-) Förstår era "problem" med Google, då man är hyresgäst i deras plattform på deras villkor. Håller tummarna att det löser sig framöver och utvecklingen kan fortsätta även efter juni 2023.

    Jag tror jag kör på med alternativ 3 (castingen) tillsvidare, då detta känns som ett riktigt lyft när jag hittade det efter flera år med TuneIn-varianten även om det kräver mobilen varje gång.

    Gott nytt år till er på SR också :-)