LÖST: P4 Plus saknar musikinformation i internetradio

Kan ej se vilken låt som spelas:

Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej Lasse!
    Tyvärr saknas program- och musikinformation för våra kanaler när man lyssnar på internetradio som din Radionett.

    Detta hoppas jag att vi kan lösa framöver, så att vi återinför "metadata som skickas med i själva ljudströmmen". Det är en relativt enkel funktion som vi har haft tidigare, men som försvann i samband med en teknisk förändring för några år sedan. Av olika skäl (främst oklart ansvar för hur innehållet visas på externa plattformar) har vi inte återställt funktionen. Våra egna appar och hemsidan, där vi har en stor del av den digitala lyssningen, använder en egen tjänst för att hämta låtinformation, så många lyssnare (och de flesta av mina kolleger) har inte ens märkt att vi har tappat denna viktiga funktion.

    I min kristallkula ser det ut som om detta ska lösas under det närmaste året. Det pågår ett projekt för ny teknik för att strömma våra kanaler, och i det arbetet ingår att vi ska återinföra "metadata i ljudströmmen", alltså musikinformation med mera. Kristallkulan dock dimmig, så jag vågar inte berätta när vi kommer att ha löst detta. Jag hör med de kolleger som arbetar med den nya tekniken och återkommer!

    Tack för att du tog dig tid att skriva om detta förbättringsområde.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Kristallkulan hade rätt. Musikinformation i din radio bör bli verklighet inom ett år, och du kommer förhoppningsvis inte att behöva ändra några inställningar för att den ska visas.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen Lasse!

    Sedan förra veckan sänder vi P4 Plus med en ny teknik, där metadata ingår i ljudströmmen, så du bör kunna se information om program och musik nu. Även kanalerna P2 och Radioapans knattekanal använder denna nya teknik, och övriga kanaler ska gå över inom kort.

    På bilden ser du hur det visas i en internetradio av samma tillverkare som din (men en annan modell, så det kan finnas skillnader i hur det visas):

    Berätta gärna hur det fungerar hos dig! (OBS att du inte kan svara per e-post, utan behöver gå till adressen https://kundo.se/org/teknisk-support/d/p4plus-jqv1/ för att svara.)

    Annika Webbmaster
    Bästa svaret
  • Hej Annika|

    Min dabman i250 har slutat att ta in P4plus i samband med att man kan skall kunna se metadata i displayen.

    Har någon annan samma problem?
    Bernt Enderberg
  • Hej Bernt!

    Ja, flera lyssnare med just Dabman och andra internetradio-mottagare som hämtar kanaler från en databas som heter MediaU har fått problem sedan i tisdags. Vi hjälper MediaU att felsöka. En lyssnare berättar att felet har löst sig på hans Imperial Dabman i110 och en helt annan enhet nu under natten, så jag har stort hopp om att det snart fungerar som vanligt. Eller bättre än vanligt, eftersom det ju ska finnas med musikinformation nu!

    Kvarstår problemet hos dig?
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!

    Tyvärr, jag får ingen kontakt med P4Plus på min dabman i250, men på min pinell fungerar det utan anmärkning.

    Har startat om och kollat status på uppdatering och det finns inget nyare att uppdatera.

    Hälsning Bernt E
    Bernt Enderberg
  • Ok, jag känner inte till någon skillnad i tekniken mellan din Dabman i250 och den Dabman i110 som Andres har där det löste sig under natten, men försöker ta reda på om det finns någon skillnad samt vad du kan göra för att påverka problemet.
    på min pinell fungerar det utan anmärkning
    Ser du låtinformation där?

    Pinell bygger inte på MediaU, där de stora problemen finns, utan på en liknande tjänst som heter Frontier Nuvola. En del mottagare med Frontier Nuvola fick också problem (bland annat en radio på P4 Plus redaktion), men jag tror att det löste sig genom att ta bort kanalen som favorit och sen leta upp den på nytt. Det kan ju vara värt att testa även på din Dabman. Starta om radion innan du letar upp kanalen på nytt i så fall.

    Lycka till!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!

    Jag tog bort P4Plus på kanalplats (2) och startade om, därefter lade jag tillbaka P4Plus och det blev samma resultat, ingen kanal dyker upp. Det står bara ansluter, övriga SR kanaler fungerar att ta bort och lägga till.
    Pinell-mottagaren visar musikinfo på P4Plus.
    Du har inte fått in någon som har P4Plus på en Imperial dabman i250

    Hälsningar Bernt E

    Bernt Enderberg
  • Hej igen!

    Vi har inte sett fler med just den modellen, däremot har Andres rapporterat att felet tyvärr har återkommit på hans Imperial Dabman i110 och på hans andra MediaU-enhet (en Albrecht-radio).

    Jag hoppas och tror att MediaU kommer att få ordning på allt, men passar på att tipsa om en sak som kanske kan lösa problemet innan dess, nämligen att skapa ett konto på My mediaU (https://mediayou.net/web) och manuellt lägga in en egen länk till P4 Plus. Här står det hur du gör:
    https://www.mediayou.net/web/index.php?page=faq

    Testa om den här länken till P4 Plus då fungerar bra hos dig:
    https://sverigesradio.se/topsy/direkt/4951-mp3.m3u

    Återkom gärna och berätta om detta hjälper och om det finns något jag bör förtydliga i beskrivningen så att den går att följa även för lyssnare som inte är lika bekväma med att använda teknik som jag uppfattar att du är. Om MediaU inte lyckas lösa detta innan helgen, är det ju bra om vi kan erbjuda en "work around" ...
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!

    Jag har försökt med länken till Sveriges Radio, det går bara att skriva in 41 tecken, har försökt 3 ggr det är dabman som krånglar. Jag får avvakta över helgen så får vi se modet fungerar.

    Ha en trevlig helg
    Bernt Enderberg
  • Jag ger dig en kortare speciallänk, så hoppas jag att den fungerar bättre:
    https://kicki.sr.se/p4plus-mp3-128
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika

    Har också problem på min AUNA, men knappade in kicki länken direkt i radion och då fungerar allt som det ska (visar låt mm.)
    Har också en gammal VOONI i garaget och den fungerar.
    Tack för utmärkt info 🙏

    Mvh
    Stefan
    Stefan Persson
  • Hej Annika!

    Har knappat in nya länken, men icke det står bara ansluter…. i displayen. Öppnar jag länkarna på på plattan så fungerar det direkt. Har skickat mail till mediaU och talat om problemet, jag har fått nytt utseende i displayen på min dabman, så något har gjorts men vad vet man inte.

    Hälsningar Bernt E
    Bernt Enderberg
  • Stefan:
    Härligt att du blev hjälpt!

    Bernt:
    Vissa äldre internetradior saknar stöd för https som finns i början av "kicki-länken" och fungerar endast med länkar som börjar med http. Jag vet inte om Imperial dabman i250 är en sådan, men testa gärna samma länk, fast med http i början:
    http://kicki.sr.se/p4plus-mp3-128

    Hör av dig om inte det heller fungerar, så får vi testa vidare.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!

    Bra, du kom på lösningen de skall bara stå http//.
    Stort tack för hjälpen.
    Tror du att mediaU kommer att lägga en länk utan ”s” till P4Plus

    Hälsningar
    Bernt
    Bernt Enderberg
  • Vi jobbar på det!

    Tack för att du berättade att det fungerade, då vet jag hur jag kan hjälpa andra med just Dabman, eftersom det verkar som om flera av dessa har problem som rör http/https!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Nu verkar det som om MediaU har genomfört de förändringar vi har föreslagit.

    Jag hoppas att alla kan lyssna "som vanligt" nu, det vill säga på den länk ni kan leta upp utan att själva knappa in en adress. Om inte så får ni gärna berätta det för oss, så att vi kan lösa eventuella kvardröjande problem!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!

    Nu fungerar det även på min Dabman i250 här på Gotland

    Hälsningar Bernt E
    Gotland
    Bernt Enderberg
  • Härligt!
    Annika Webbmaster
  • Hej
    Allt fungerar som det ska nu, perfekt.
    Kan du ta bort min e postadress så jag inte får fler meddelanden.
    Tack på förhand

    Mvh Stefan
    Stefan Persson
  • Hej!
    För att slippa få mejl-aviseringar varje gång någon skrivit i forumet, så kan du gå i på länken "sluta följa detta inlägg" som finns i botten av aviseringsmejlet:

    Annika Webbmaster
  • Hej igen, Bernt!

    Jag vill bara följa upp att allt numera fungerar som det ska hos dig, och är extra nyfiken på hur det funkar i din Pinell-enhet.

    Ett par lyssnare skriver nämligen om problem med andra radiomodeller som hämtar ljudströmmen via Frontier Nuvola, den tjänst som din Pinell-mottagare använder (och som aldrig hade samma problem som den snarlika tjänsten MediaU).

    Hos da andra lyssnarna händer det att ljudet hackar väldigt mycket (kan låta som "hack i skiva") och att låtinformationen ersätts av obegripliga tecken (se bild). Har du märkt något liknande?

    Hoppas att du har sluppit det bekymret och att båda dina enheter spelar upp P4 Plus som de ska!

    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!

    Jag har inte upplevt att det inte skulle fungera som det är tänkt sedan vi hade kontakt i slutet av sep -23.

    Idag på morgonen fungerade inte SR på någon av mina mottagare, jag han inte undersöka detta då, nu på eftermiddagen var det igång igen

    Jag bo i egen villa med ca 50 m till närmaste granne, så jag är inte störd av andras Wi-Fi. De som bor i hyreshus kan ju bli störda av andras wi-fi om sändarna ligger på samma kanal. 2,4 GHz bandet innehåller 11 kanaler och för att inte störas bör man ha en ”ledig” kanal mellan varje sändande kanal. Det finns appar för att utforska vilka wi-fi kanal som finns i ens närhet. Har man lite längre avstånd till sin egen Wi-Fi sändare än det är till någons annan sändare på samma kanal kan ju orsaka att man blir störd. Jag har inget bevis att detta påverkar ljudet eller texten i displayen, men det är en tanke att det kan påverka. Det handlar ju trots allt om analog radioteknik, som är modulerad med ”ettor” och ”nollor”.

    Hälsningar Bernt
    Bernt Enderberg
  • Tack!

    I det här fallet har vi ringat in att felet troligen inte har med själva uppkopplingen att göra, men du har rätt i att det finns visa typer av utmaningar i "den digitala miljön" hos personer som lever i ett pågående digitalt brus - och andra utmaningar i glesare befolkade områden. Själv har jag bättre uppkoppling på mitt lantställe på en ö i skärgården än vad jag i den Stockholmsförort jag bor i.

    Skönt att få bekräftat att du inte har stött på det problem som ett par andra P4 Plus-lyssnare har drabbats av.
    Annika Webbmaster