Repriser bör inte läggas ut som podd

Peters fråga skrevs ursprungligen i en annan tråd, men fick en egen rubrik eftersom den är intressant.
/Webbmaster Annika
De tekniska problemen verkar vara lösta. Nu går det att nå era poddar igen.

Jag tvingas fortfarande sitta och rensa ut reprisavsnitt ur era flöden. Ni verkar fortfarande inte ha förstått att en podd är annorlunda jämfört med en direktsänd kanal. Vill jag höra en repris så finns den längre ner i listan när den sändes första gången.

Detta problem verkar helt omöjligt att lösa.
(Uppdaterad )

Kommentarer

  • Hå hå, ja ja. Ett redaktionellt problem.

    Starta gärna en ny tråd om detta ämne och berätta gärna vilka poddar som gör så!

    Ur podd-teknisk vinkel är det, som du skriver, helt onödigt att lägga ut en repris som podd. Samtidigt finns det andra överväganden som gör att jag förstår varför vissa redaktioner ändå gör så. (För några redaktioner kan det dessutom vara en lösning på ett problem det redan finns bättre lösningar på och det vill vi ju hjälpa dem att upptäcka i så fall.) Men den frågan tar jag som sagt gärna under en egen rubrik.

    Tack på förhand och trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Som synes skapade jag en egen tråd av detta och hoppas att du och andra lyssnare ger exempel på program som gör så här. I några fall handlar det om att underlätta för lyssnare som har hört slutet av ett repriserat program i sändning och behöver kunna hitta tillbaka till det avsnittet, och för dessa redaktioner finns det bättre sätt att lösa lyssnarnas behov, vilket jag gärna vill hjälpa dem att upptäcka.

    Förutom att du som laddar hem avsnitten med automatik får hem filer i onödan, finns det ytterligare ett starkt argument som borde kunna hjälpa redaktionerna att hålla nere antalet repriser i poddflödet, nämligen att det finns en maxgräns. Endast de 500 senaste avsnitten är åtkomliga externt. (På våra egna plattformar finns ingen sådan gräns!) Om repriser fyller ut de där 500 posterna, så riskerar förstås de äldsta unika titlarna att ramla bort ...

    P3 Dokumentär passerade nyligen den gränsen, och jag har rekommenderat redaktionen att städa bort en del dubbletter.
    Annika Webbmaster
  • Detta är ju inget nytt problem. Vissa redaktioner har envisats med att lägga upp repriser i flödet i många år. Jag har påpekat detta tidigare och fått samma svar då som nu:

    Vi vet att detta är fel. Tipsa oss när detta sker så ska vi påpeka detta för redaktionerna.

    I början tipsade jag er om de poddar som la upp repriser. Ni lovade att prata med dem och det gjorde ni antingen också. Men inget hände. Redaktionerna brydde sig inte.

    Jag vet att det är fel. Ni vet att det är fel. Men redaktionerna lyssnar inte på er och ni har tydligen inget inflytande. Jag har gett upp.
  • Hej igen!

    Jag vet att problemet är gammalt och att det kvarstår.
    Jag har påpekat detta tidigare och fått samma svar då som nu:
    Vi vet att detta är fel. Tipsa oss när detta sker så ska vi påpeka detta för redaktionerna.
    Det är faktiskt inte riktigt vad jag svarade nu. Eftersom jag inte vet vilket eller vilka program det gäller, så kan jag ju inte utgå från att rätt åtgärd vore att be dem ändra sig. Jag skrev istället:
    Samtidigt finns det andra överväganden som gör att jag förstår varför vissa redaktioner ändå gör så.
    Att jag ber dig att ge exempel på program där detta irriterar dig handlar alltså om att jag vill förstå vilka poddflöden det gäller och ta reda på varför just dessa redaktioner har valt att göra som de gör. Om det valet beror på att de inte förstår hur poddar fungerar eller på att de försöker lösa ett problem som de istället kan lösa på andra vis, så hjälper jag dem att göra rätt. Annars hoppas jag att din frustration över repriser i poddflödet kan minska om du förstår varför vissa redaktioner gör som de gör.
    I början tipsade jag er om de poddar som la upp repriser...
    Det har du säkert gjort, men jag kan inte hitta några frågor om detta i supportforumet på mycket länge. Jag ser långt många fler frågor från lyssnare som inte lyckas hitta avsnitt för att redaktionen inte har lagt ut repriser på nytt.

    Senast jag svarade på en fråga om detta var hösten 2020, när en lyssnare frågade varför P3 Dokumentär lägger ut redan poddade avsnitt igen. Eftersom det finns en anledning till att just P3 Dokumentär återpublicerar poddfiler, så förklarade jag bakgrunden. Lyssnaren svarade då:
    Med det du skriver i bakhuvudet kan jag köpa att de lägger upp även repriserna.
    Jag såg dock att en lyssnare skrev till Lyssnarservice via e-post om samma problem i början av året. Den lyssnarens exempel var ett avsnitt av Kropp & Själ där reprisen lades ut som podd endast några månader efter originalsändningen. Då hade jag inte möjlighet att undersöka vad det berodde på, men bättre sent än aldrig! Om du inte ger något exempel på program du tycker att det är mer relevant att jag kikar på, så kommer jag därför att ta reda på hur det kommer sig att repriser från Kropp & Själ läggs ut som podd.

    Jag försöker även kontakta den lyssnare som då skrev till Lyssnarservice.
    Annika Webbmaster
  • Tack!

    P1 Dokumentär
    P1 Dokumentär är ett av de program som ofta poddade repriser som vi återkom till gång på gång i den tråd som skapades 2017. Där kvarstår problemet. Utan att ha hunnit kolla upp det med redaktionen nu (men där jag tog upp det i förbifarten med dem i vintras när vi undersökte andra problem), så utgår jag från att det är av samma anledningar som hos P3 Dokumentär, vilket i grunden kan koka ner till att vi fortfarande saknar ett system för att koppla repriser (utom de inplanerade som sker direkt i samband med första sändningen) till originalet. Detta problem kommer vi tyvärr inte att kunna lösa inom den närmaste tiden.

    Å ena sidan ...
    Redaktionen behöver väga två problem mot varandra. Det ena problemet är det du skriver om. När repriserna läggs ut på nytt som podd, så tynger de ned flödet med innehåll som ju redan finns. Det är inte så podcasting ska funka.

    ... och å andra sidan
    Lägger redaktionen däremot inte ut reprisen, så blir avsnittet "osynligt". Den som hörde halva dokumentären Saknad till havs som sändes den 17 mars, förväntar sig att hitta dokumentären högt upp både på våra egna plattformar (som appen Sveriges Radio Play och webbsidan P1 Dokumentär) och på externa plattformar som Google Podcasts, Spotify och i Tunein.

    Även om avsnittet finns tillgängligt - om man skrollar tillbaka till den 2 augusti 2019 eller känner till rätt titel och söker fram det - så kommer många intresserade "linjära lyssnare" inte att hitta dit, i synnerhet om de aldrig uppfattade att det var en repris.

    En idé som löser flera behov
    Detta har jag en idé om hur vi kan lösa. Vi kan lägga reprisavsnitten på ett sätt som gör att de kommer ut på våra egna plattformar och raderas efter 30 dagar. De blir inte nedladdningsbara, men lyssnare som vill ladda hem avsnittet kan se att det är en repris och söka upp (helst länkas till) originalavsnittet som går att ladda hem.

    Jag tänker använda det jag skriver nu när jag pratar med kolleger, så även om det inte är relevant för dig, nämner jag att funktioner som just-nu info och tablåkopplingar kräver att det vi har "digitala avsnitt", och med den metod jag föreslår, behåller vi dessa.

    Metoden ger färre lyssnare
    Mitt förslag är utmärkt för att hjälpa våra "linjära lyssnare", men de här poddade repriserna avlyssnas av fler. Vi vet nämligen att även repriserade avsnitt har hög lyssning på externa plattformar. Här räknar jag inte nedladdning, eftersom ni som prenumererar på ett poddflöde och ofrivilligt får hem våra avsnitt igen verkligen inte ska räknas in i någon statistik över hur populära avsnitten är.

    Vår externa lysning på repriser gör det hela lite knepigare. De lyssnarna vill Dokumentärredaktionen förstås inte tappa, och det skulle de göra med mitt förslag.

    Podda repriser som nu - men vara tydliga med att det är repriser?
    Om redaktionen väljer att framgent podda även repriser, så vore det en stor förbättring om vi tydligt visar skillnaden mellan vad som är nytt och inte, helst i rubriken, i och med att det i många appar endast är den som syns.

    De 500 posterna: ett 'nytt' argument
    Som jag skrev den 4 april har jag den senaste tiden blivit medveten om ett problem som jag inte har tänkt på förut, nämligen vår begränsning på 500 avsnitt i externa poddflöden. Den gränsen har P1 Dokumentär passerat med råge, vilket gör att varje nytt avsnitt knuffar bort ett äldre, som då försvinner från alla externa plattformar (men går att nå hos oss). Faktum är att samtliga avsnitt som publicerats innan oktober 2014 nu är otillgängliga externt (om du inte har laddat hem det), och P1 Dokumentär har funnits som podd sedan 2005.

    Att det fungerar så här är inte nytt, men jag har inte tänkt på hur det påverkar de program som har haft poddflöden länge. Det är förstås ett starkt argument, eftersom alla borde vara ense om att det är bättre om de 500 tillgängliga avsnitten består av 500 unika titlar istället för 450 titlar och 50 repriser. Det är bra att dels vara återhållsam med att lägga ut repriser, men även att gallra bort tidigare repriser och "tips-avsnitt" ur det befintliga poddflödet.

    Därmed har jag skrivit det jag ville få ur mig just nu, som dels är till för att förklara bakgrunden för dig och andra lyssnare, men som jag även hoppas kan bli en utgångspunkt för en intern dialog om våra tekniska och redaktionella val.

    Glad påsk!
    Annika Webbmaster