Svensk folkmusik i P4 (och andra kanaler)

Sveriges Radio!
Svensk folkmusik förekommer ganska sällan i Sveriges Radios mest lyssnade program, exempelvis P4. Jag vädjar därför till Sveriges Radio att åtminstone en gång per månad spela en svensk folkmusiklåt. En gång per månad, det är väl inte en så orimlig begäran. Eller ...? Dagligen hör vi samma låtar spelas flera gånger, nog skulle man en gång per månad kunna byta någon av dessa upprepningar mot en svensk folkmusiklåt? Det finns massor av kompetenta folkmusiker i landet, Emila Amper, Peter Puma Hedlund, Systerpolskan och Väsen för att nämna några få bland alla. Inte är väl mitt önskemål orimligt? En gång per månad! Om jag önskar det omöjliga, vore det trösterikt att få ta del av Sveriges Radios motivering. Tack på förhand!

Kommentarer

  • Hej Claes-Göran!

    En gång i månaden är ju en väldigt modest önskan, och om vi spelade så lite folkmusik vore det verkligen illa. I Sveriges Radios uppdrag ingår nämligen att fördjupa, utveckla och vidga kulturutbudet, och självfallet har folkmusiken en given plats i detta uppdrag!

    Så illa är det nu inte. Vi sänder betydligt mycket mer folkmusik än vad du har fått intryck av och jag vill hjälpa dig att hitta den.

    Främst är det på P2 du ska lyssna!

    Folkmusik i P2 Live
    Här hittar du de konserter som sänts den senaste 30 dagarna i P2 Live, genren folkmusik och världsmusik:
    P2 Live: Folk- och världsmusik

    Visserligen samsas den svenska folkmusiken med där med spännande musik från andra delar av världen, men du har ju möjlighet att lyssna på det som intresserar dig. Som exempelvis den konsert med just Väsen som vi sände förra veckan. (Första timmen av det programmet, sedan är det en spännande finsk folkmusiker, som heter Ritva Nero)

    Om du inte har möjlighet att lyssna i efterhand på webben, så ratta in P2 klockan 19.03 i kväll. Då kan du höra Navarra, säckpiparen Petri Prauda och Ale Möller Trio

    Klingan, ett program om och med folkmusik
    Även i Klingan hör du mycket folkmusik, men även vis-genren och världsmusik. De trettio senaste dagarnas program kan du lyssna på här:
    Klingan i P2

    I den senaste månadens program har det inte varit så mycket svensk folkmusik (dock en del låtar, men inte som ett tema), men många som uppskattar svensk folkmusik gillar genuin musik som inte nödvändigtvis är svensk. Själv tycker jag till exempel väldigt mycket om den samiska artisten Marie Boine, som vi hör mycket av i programmet från den 5 januari.

    Kalejdoskop - folkmusik förekommer
    Programmet Kalejdoskop spelar all möjlig musik. De senaste 30 dagarnas avsnitt hör du här:
    Kalejdoskop

    I programmet som sändes dagen innan julafton fick vi höra svenska Emilia Amper spela nyckelharpa och guinesiske Sekouba Bambino sjunga om kärlek.

    P2 Världen - en kanal med en del folkmusik

    Sverige är en del av världen, och svensk folkmusik är en viktig del av innehållet i musikkanalen P2 Världen:
    P2 Världen – webbkanal

    Personligen älskar jag blandningen! Att ha P2 Världen i lurarna kan förvandla en vanlig bussresa till en spännande film, där jag ena stunden är med i en Bollywood-musikal, nästa i en spagetti-västern. Här hör jag svensk folkmusik som en naturlig del av bra musik från hela världen, men det svenska är inte huvuddelen av innehållet. Jag skulle dock tippa att det snarare är en låt i timmen än en låt i månaden.

    Övriga kanaler?
    Det är alltså i P2 och i P2 Världen du hittar mest svensk folkmusik, men även i övriga kanaler finns det förstås!

    P1
    Till och med P1, som är en "talad kanal", tar upp folkmusik, inte minst inom kulturbevakningen. Här en intervju med Groupa från Kulturnytt:
    Folkmusikerna Groupa djupdyker i norsk folkmusik

    P3
    Kanalen har uppmärksammat folkmusik vid flera tillfällen, som här:
    Morgonpasset i P3 – Gästen: Sara Parkman berättar om folkmusik

    P4 - lokal musik i 25 kanaler
    Vi har 25 lokala P4-kanaler. Jag skulle kunna plocka fram innehåll om hur lokal folkmusik uppmärksammas från samtliga, men nöjer mig med ett par nedslag:Tack för att du värnar om detta viktiga kulturarv! Jag hoppas att du med hjälp av mina tips inser att vi också värnar om det.
    Annika Webbmaster
  • Har mitt förytligande av förlaget kommit fram?
  • Annika Webbmaster!
    Jag skrev ett förtydligande av mitt förslag ovan men anar nu att det inte kom fram, så jag försöker igen:
    Tack för ditt snabba, rediga och informativa svar! De flesta av programpunkterna du nämner känner jag till men några är nya. Tack för dom, här ska lyssnas!
    Jag inser att jag inte var tillräckligt tydlig i min första förslagsformulering, jag försöker bättra mig genom nedanstående formulering:
    Mitt förslag syftar till att någon gång få höra svensk folkmusik spelas i P4 spontant utan att man aktivt behöver söka efter den. Likväl som de storartade och vackra styckena "Sweet but Psycho" och "Forgive Me Friend" spelas flera gånger om dygnet i den radiokanal, som folk lyssnar till som ackompanjemang till vardagsbestyren, tänker jag mig att en svensk folkmusiklåt kunde få spelas en gång per månad. Jag föreslår, att en enda gång per månad kan en upprepning av de ideligen spelade melodierna ersättas av en svensk folkmusiklåt. Vi, som tycker om, lyssnar till och utövar svensk folkmusik skulle bli så tacksamma och stolta om vår musik någon enda gång per månad kunde få spelas som vilken musik som helst.
    Tycker du att mitt förslag är alldeles orimligt? Ser fram att få läsa ditt svar och dina motiveringar till detsamma. Och allra mest ser jag fram emot att mitt förslag hörsammas! En låt per månad.
  • Så bra att du såg att vi inte nåtts av det.

    Jag personligen tycker att det är ett fullt rimligt förslag, men vad jag tycker är rätt oväsentligt, i och med att jag är webbmaster och inte har något som helst inflytande över vare sig talat innehåll eller musiken vi spelar i radio!

    Kontakta P4:s musikläggare. Vilka de är kan du läsa här:
    P4:s musikredaktörer

    Lycka till!
    Annika Webbmaster
  • Tack Annika! Jag ska ta kontakt med musikredaktörerna.

    klasse
  • Annika!
    Jag försökte nå Germund Stenhag men hans e-postadress germund.stenhag@sverigesradio.se verkar vara ogiltig.

    klasse
  • Annika!
    Är alla mailadresser hos er korrupta? Jag får felmeddelande på minst två av tre möjliga (se nedan)?! Finns någon musikredaktör jag kan nå?

    klasse

  • Hej igen!

    Jag har sökt på det felmeddelande du har fått, och det verkar bero på hur din e-postleverantör hanterar något som kallas "grålistning".

    Läs mer här:
    Datorn i fokus: Får ett felmeddelande i Outlook

    Hoppas att det hjälper!
    Annika Webbmaster
  • Ok, tack! Fast det är märkligt att Telia, som är min leverantör, har ett så udda upplägg. Jag försöker med Gmail i stället.
    Klasse

  • Lycka till!
    Annika Webbmaster
  • Tack! En annan egendomlig sak: När man klickar på e-postlänken till Germund Stenhag, så dyker följande e-postadress upp: kerstin.behrendtz@sverigesradio.se!

    klasse
  • Ok, jag rättar det om felet ligger på den sidan jag gav dig länken till! Troligen har sidan uppdaterats när folk flyttat runt, utan att alla länkar följt med ...

    Tack för att du rapporterade in det och hoppas att du nu når rätt med ditt önskemål!

    Trevlig helg
    Annika Webbmaster
  • Jag skickade mitt förslag till tre musikredaktörer via gmail och än så länge har jag inte fått några fellarm, så nu hoppas jag på svar. Och framgång för mitt förslag!
    Klasse
  • Annika!
    Finns möjlighet att undersöka om mitt förslag har nått musikredaktörerna Germund.Stenhag, Lisbeth.Östman och Kerstin.Behrendtz?
  • Hej igen!

    Detta forum är till för att ge teknisk support på vår webbplats och våra appar, och jag kan omöjligt ta på mig att se till att kommunikationen mellan lyssnare och kolleger fungerar.

    Om du vill ha ytterligare en "ingång" till redaktörerna, så kan du kontakta Lyssnarservice, lyssnarservice@sverigesradio.se , som svarar på frågor om vårt innehåll (inklusive musiken).

    Lycka till!
    Annika Webbmaster
  • Tack för ytterligare tips! Min avsikt var aldrig att be dig klarställa mottagandet av mitt förslag till de tre programredaktörerna. Det var information om kontaktvägar jag sökte och det fick jag, tack för det. Eftersom jag inte har fått någon bekräftelse, var sig maskinell eller personlig, på att mitt förslag har kommit fram, utgår jag från att jag inte har nått adressaterna med mitt mail. Nu försöker jag med ditt nya tips, det är trivsamt att få svar på frågor man har.

    klasse
  • Bra!

    Och ... Jag tycker ju att det är trevligt att försöka hjälpa lyssnare även med sådant som inte är "webbsupport" (som till exempel att tipsa om program och kanaler där möjligheten att höra vevlira och nyckelharpa är högre), men tiden räcker inte till!

    Från Lyssnarservice bör du dessutom få ett autosvar till att börja med (annars finns det anledning att misstänka att din e-post till oss inte når fram).

    Annika Webbmaster
  • Annika!
    Jag sätter stort värde värde på din ambition och din benägna hjälp. Tack! Nå´t lurt är det, jag verkar inte få fram mail vare sig via Telia eller G-mail.. Jätteskumt. Inga felmeddelande från Gmail dock.

    Klasse
  • Ok, testa att skriva till webmaster@sverigesradio.se. Skriv "till Annika" i ämnesraden, så att mina kolleger som också har tillgång till den "brevlådan" vet att detta är ett mejl jag ska kika på.

    Om det nu kommer fram ...
    Annika Webbmaster
  • Vilken bra idé! Jag provar genast och tar mig friheten att prova tre kanaler (Gmail, Telia och Windows Live (knutet till Telia)). Till Gmail och Windows Live har jag en signatur kopplad, kanske uppfattar SR denna som virus eller spam? Tack igen!

    klasse
  • Jag fick autosvar från Webbmaster både via Telia och Gmail (se nedan). Dock inget från Lyssnarservice än (och inte från de tre programredaktörerna).

  • Ok, då verkar det i alla fall komma fram!

    Det är möjligt att Lyssnarservice endast har sitt autosvar aktiverat under helger.

    Om du inte hört något från redaktörerna eller Lyssnarservice inom en vecka, så kan du skriva hit igen, för i så fall hjälper vi dig att nå vidare.
    Annika Webbmaster
  • Det låter bra! Tack än en gång för all hjälp! Jag hoppas att få fram mitt förslag, jag har ju bara goda avsikter.

    klasse
  • Annika!
    En dryg vecka har förflutit sedan vi hördes av senast. Eftersom du erbjöd mig att kontakta dig när vecka har gått, tar jag mig friheten att skriva på nytt.
    Jag har fått svar från en Anders på Lyssnarservice. Han svarar vänligt och snabbt precis som du men har ingen påverkan på musikutbudet vad jag förstår. Via honom fick jag också möjlighet att läsa en artikel (från 2011 tror jag), som en professionell programmakare hos SR har skrivit, Den stöder, tycker jag, min sak helt och och fullt. Anders har inga möjligheter att påverka SR:s spellistor och kan inte ge mig de skarpa besked jag eftersöker. Av programredaktörerna har jag inte hört något alls, så mina mail går tydligen inte fram.. Nyss omtalade Anders har vidareförmedlat något mail från mig men inte heller det synes ha träffat målet. Jag tycker nog att jag i kraft av licens-/skattebetalare och företrädande enbart goda avsikter har gjort mig förtjänt av en reaktion på mitt förslag. Jag önskar följande:
    1. Att mitt förslag godtas och förverkligas.
    2. Att om inte mitt förslag godtas och förverkligas få ett besked om detta samt en motivring till avslaget.
    Inte är det väl en så orimlig begäran, eller vad tycker du?

    klasse
  • Hej igen!

    Detta är alltså fortfarande ett forum för teknisk support, och det var just det tekniska, att mejlen nådde fram, som jag ville försäkra mig om. (Det är egentligen inte heller webb-support, men det hade funnits problem hade jag i så fall larmat våra e-postexperter).

    Och eftersom jag er en av de många kolleger som läser utskicken från Anders och de andra på lyssnarservice, så visste jag att ditt mejl hade nått fram, för det stämmer att han skickade ut ditt förslag så att väldigt många får del av det!

    Jag tror att det är enklare att få svar från Anders och oss webbmastrar, som arbetar med publik-dialog dagarna i ända, än vad det är att få det från musikredaktörerna. Det är nämligen många som hör av sig till dem, och många som tycker att just deras favoritmusik spelas för lite eller i fel kanal.

    Se här ett par axplock på frågor jag (som alltså inte alls arbetar med musikvalet) minns att lyssnare ställt:Och om vi webbmastrar får så pass många frågor om musik-valet, så kan vi ju ana att de kolleger som verkligen arbetar med musikutbudet får än mer frågor.  Vi människor har helt enkelt väldigt olika smak.

    Här har jag letat fram en del information om hur musiken väljs ut:Att kräva att musikläggarna har en motivering till varför just förslaget om folkmusik i fler kanaler än P2 inte vinner gehör, är nog inte rätt metod. Långt bättre är att få dem intresserade av ny svensk musik och att se till att den når dem genom att den finns på vår musikportal:
    https://musikportal.sverigesradio.se/

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Annika!
    Det har aldrig varit min mening att trakassera dig. Men eftersom du har haft vänligheten att svara, är det lätt och frestande att tillskriva dig. Tack för all information, tidigare och nu i ditt sista meddelande. Jag hänger med i det mesta men jag måste med ett lätt höjt ögonbryn förvånas över det sista du skriver, det att man inte kan förvänta sig sig svar. Under mitt yrkesverksamma liv har det alltid varit en hederssak att ta del av kundernas synpunkter och att besvara frågor. Om sedan kunderna var desamma som företagets ägare, betraktades som verkligt angeläget att svara. Jag ska inte plåga dig mer men tackar för ditt visade intresse och högaktar dig för alla dina svar. Trevlig helg öskar jag dig också!

    klasse
  • Jag hänger med i det mesta men jag måste med ett lätt höjt ögonbryn förvånas över det sista du skriver, det att man inte kan förvänta sig sig svar. Under mitt yrkesverksamma liv har det alltid varit en hederssak att ta del av kundernas synpunkter och att besvara frågor. Om sedan kunderna var desamma som företagets ägare, betraktades som verkligt angeläget att svara.

    Du har förstås rätt. Det är klart att det ligger i allas intresse att vi för en dialog med våra lyssnare. Att du inte fått svar från de kolleger du kontaktat tar jag upp med deras chef.

    Trevlig ny helg!
    Annika Webbmaster
  • Annika!
    Du är en ängel! Det är verkligen storstilat av dig att föra min sak vidare, det sätter jag stort värde på. Jag tycker att min begäran om svar är ganska rimlig; jag vill ha en reaktion på mitt förslag. Antingen säger man "Javisst, det är klart att vi spelar en svensk folkmusiklåt per månad i P4!" eller så blir beskedet "Nej, vi spelar inte svensk folkmusik i P4 därför att [vad nu orsaken kan vara].". Om inte förslaget vinner gillande, får jag veta av vilka goda skäl och då är saken klar. Jag skulle förstå det uteblivna svaret om jag hade varit hotfull eller oförskämd men det tycker jag inte att jag har varit. Eller? Och som jag har påpekat flera gånger, mina avsikter är enbart goda. Tack än en gång för ditt engagemang och ditt vänliga bemötande. Nu ser jag fram emot besked från musikredaktörerna!

    klasse
  • Hej Clas – Göran!
    P4s musikredaktörer väljer ut den musik vi spelar regelbundet i kanalen. Kommer det en låt med folkmusikinfluenser som de tycker är bra och relevant för P4 så kommer de diskutera den för spelning, men de kommer inte välja in månadens folkmusiklåt för att det ska spelas en folkmusiklåt. Sveriges Radio har ett stort musikalisk uppdrag, men det är inte P4 som bär hela det musikaliska uppdraget. Just Folkmusiken har P2 som uppdrag att bevaka, spegla och spela och det görs i P2 i bla Klingan på lördagar mellan 15 – 18!

    Jonas Westman redaktionschef för musiken i P3 och P4

  • Tack Jonas.

    Claes-Göran, hoppas att du nu känner att du fått svar på din fråga!

    Båda:
    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Jonas!
    Tack för ditt svar! Det var storartat av dig att svara, det är jag verkligen tacksam för. Visst är jag lite besviken över att mitt förslag inte vann gehör och jag tycker att det är egendomligt att Sveriges Radios mest publika kanal har uppdraget att i första hand spela utländsk musik. Icke desto mindre, nu vet jag hur det ligger till och den kunskapen är jag belåten med att ha fått. Tack så mycket än en gång.

    Annika!
    Nu har jag fått mitt förslag bedömt, bortdömt och avslaget motiverat. Tack för ditt tålamod och för all din hjälp med att få återkoppling.

    En trevlig helg önskar jag er båda och bifogar som exempel ett tips på svensk folkmusik, som säkert platsar även i P4: https://vasen.se/.

    klasse
  • I lördags hörde jag Sparf-Fars Polska med Orsa Spelmän i radio! I Sveriges Radio!! I Sveriges Radio P4!!! Svensk folkmusik i Sveriges Radios mest publika kanal. Stort tack! Hoppas att fler låtar kommer!

    Klasse
  • Kul!

    Skicka gärna ditt tack till musikläggarna och/eller Lyssnarservice.
    Annika Webbmaster
  • Annika!
    Det var roligt att höra av dig igen. Jag skickade för en stund sedan ett tack till Jonas Westman. Då upptäckte jag att det nog har insmugit sig ett fel i hans e-postadress på er hemsida. Ett "a" ser ut att felaktigt ha myglat sig in, se nedan vid de röda prickarna.

    klasse

  • Tack!

    Jag har nu ändrat detta här (och hoppas att samma fel inte fanns på fler ställen):
    Musikredaktörer i Sveriges Radio P4

    Annika Webbmaster
  • Finemang! Nu är säkert allt rätt.

    klasse