Varför så likriktade kanaler? (Önskar jazz)

Hej!
Danmark gör stora nedskärning i sin public service. Bl a ska de lägga ner jazz-kanalen.
Va, tänkte jag, hade dom en sån kanal? Danmark har bara hälften så stor befolkning som vi men ändå håller dom sig med en sådan kanal. Hos oss domineras alla kanaler av samma sorts musik, helt vänd till tonåringar, utom P2 som i allmänhet är ganska tråkigt.
Nu ska Danmark som sagt göra sig av med denna fina kanal. Jag njuter av den in i det sista. Och undrar varför vi inte kan ha något liknande.

Kommentarer

  • Hej Karin!

    Sveriges Radio har, i likhet med DR, ett par webbkanaler med annat utbud än "tonårsmusik". Två kanaler som jag själv tycker mycket om är:Har du upptäckt dessa? De har helt annat utbud än det mesta du hör i etern.

    Däremot har vi inte någon jazzkanal, men vi sänder förstås jazzprogram, som du kan lägga i Min lista och på så vis "skapa din egen kanal" genom att spela upp flera avsnitt i följd:Du hör även jazz i Smokerings (P4 Plus), P2 Dokumentär, Rendezvous med Kristjan Saag (P2) och många andra program!

    Hoppas att detta var till hjälp för att du ska hitta ett utbud som passar dig bättre än "musik helt vänd till tonåringar" ...
    Annika Webbmaster
  • Hej!
    och tack för svar!
    Jodå jag har lyssnat på P2 Världen ibland. Jazzradion, P2 Live: Jazz och P2 Jazzkatten lyssnar jag mycket gärna på när jag råkar ha radion på just då. När jag kör bil har jag ingen möjlighet att lyssna på webradio så då är jag helt prisgiven åt radiokanalerna. Då undrar jag ofta varför SR låter som det gör. Tonåringarna lyssnar ju ändå sällan på radio, de streamar Spotify o dyl. Men vi med liknande smak som jag och lite till åren komna lyssnar helst på radio och för oss är det illa med musiken.
    Däremot är P1 ofta väldigt bra.
    Nu lyssnar jag hela dagarna på den danska jazzkanalen. De sänder 24 timmar per dygn. Sörjer redan att den ska läggas ner. Fin blandning av jazz, korta nyheter varje timme. Men den svansföringen vad gäller jazz har tyvärr inte SR.
    Just nu spelar dom Monica Z.
    mvh
    Karin
  • Hej!

    Först ska jag vara tydlig med att din fråga egentligen ligger bortanför vad jag som webblaster "egentligen" ska svara på. Detta forum är till för support på våra webbtjänster, och önskemål om utbudet är det bättre att du riktar till Elle-Kari Höjeberg elle-kari.hojeberg@sverigesradio.se, som ansvarar för P2-utbudet.

    Men eftersom mitt jobb, att få våra webbtjänster att fungera bra, vore helt meningslöst om det inte finns något intressant att lyssna på, vill jag förstå ditt önskemål. Jag håller med om att det vore bra med en ännu bredare musikrepertoar i FM, men där är det ett problem: FM-frekvenserna räcker inte till ...

    Och då är frågan vad vi gör med de frekvenser vi har ...

    Hos oss domineras alla kanaler av samma sorts musik.

    Med oss tänker jag Sveriges Radio, och där hör du musik i främst tre FM-kanaler: P2 (som du ofta finner lite tråkig), P3 där du och jag inte är målgrupp och P4, som riktar sig till en bred publik, men ändå ibland har ett utbud som verkligen inte hörst överallt. Till exempel i programmet Dacapo ...

    Tonåringarna lyssnar ju ändå sällan på radio, de streamar Spotify o dyl.

    Ja, tyvärr har du rätt, radiolyssningen minskar bland de yngre. Och om Sveriges Radio ska fortsätta att vara relevanta behöver vi väljas även av unga. Hur når vi dem? Att sända samma musik som alla andra är inte svaret, i alla fall. Men det är inte det P3 gör (även om det för mig, som är 50, kanske verkar så). En hel del av den musik vi spelar i P3 är nämligen musik som inte hörs i de kommersiella kanalerna:
    Under vardagarna förra året mellan kl 06 till kl 18 spelades 2927 olika titlar i P3. RixFM spelade 574 olika titlar under samma period. Av de titlar som RixFM spelade förekom 298 också i P3. P3 spelade alltså 2629 andra låtar som inte hördes i RixFM.
    ”P3 är professionella - inte kommersiella”

    Vilket förstås inte är ett svar på ditt önskemål om att vi bör bredda oss genremässigt och exempelvis erbjuda en jazz-kanal, som DR har gjort. Åter till den frågan ...

    Den danska jazzkanalen är väl en kanal som endast sänder i DAB och på webben? I så fall är det ju relevant att tipsa om det utbud vi själva har på samma plattformar. Eller missförstod jag något?

    Tack för att du tar dig tid att förklara hur du vill att Sveriges Radio utvecklas!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,

    tack för ditt utförliga svar!
    Ja det är nog så att Danmarks jazzkanaler (3 st!) sänder på internet. Åtminstone är det via internet på min nya lilla radio Argon som jag har lyckats få in det.
    Det är bara en av deras tre jazzkanaler som är sådär bra och den drivs av deras public service.
    Ja jag är övertygad om att exvis P3 har ett intressant urval för ungdomar och det tycker jag dom ska fortsätta med. Men vi är så många äldre som lyssnar på radio, eller åtminstone gjorde, så jag tycker gott man kunde fjäska lite för oss.
    De som har P2 pratar alldeles för mycket tycker jag. Jag blir störd av långa utläggningar och "tack för att ni tackar oss för ett bra program" etc. Ointressant för den som bara vill höra musik. Förr lyssnade jag gärna på förmiddagarna men jag har slutat just pga det där pratet. Någon som ringer och önskar något, vad är det för väder där du bor, etc etc.
    Men tack igen för ditt långa svar!
    mvh
    Karin
  • Ok! Jag passar på att tipsa om ytterligare en webbkanal (förutom P2 Världen och P4 Plus som jag tidigare tipsade om) från oss, som du kan slå över till när P2 tappar fokus från musiken! Webbkanalen P2 Klassiskt sänder utan prat mellan verken dygnet runt:
    P2 Klassiskt – webbkanal.

    Men inte jazz, tyvärr ...

    En annan lyssnare framförde liknande kritik (samt kritik om att P2:s genusperspektiv var överdrivet - vilket jag inte håller med honom om) på ett sätt som var rätt underhållande. Han uppskattade inte att programledaren började orera om kramar, kaffe och pepparkakor och dra in lyssnaren i en äckligt gullig kanelbullevärld.
    Annika Webbmaster