Nedladdade avsnitt - problem i Alcatel 1C (Android Go)

Detta ursprungligen skrivet som en kommentar i en annan tråd:
Nedladdade program SR Play, Iphone, går inte att spela

Hur kan ni skriva att ni inte känner igen detta problem? Har själv väntat minst ett halvår utan någon lösning efter kontakt med er.

Kan inte lyssna på nedladdade program. Har en android telefon, Alcatel 1C.

Kommentarer

  • Hej Johannes!

    Bra att du hörde av dig igen, eftersom vi har trott att ditt fel var åtgärdat i och med version 20.8.1 och vi inte hört ifrån dig sedan i augusti:
    Kan inte lyssna på nedladdat utan nätverk (Android)
    Hur kan ni skriva att ni inte känner igen detta problem?
    Därför att jag faktiskt inte gör det. Inte i Iphone-appen. Du har helt enkelt inte samma fel som Mikael, men ditt fel vill vi förstås lösa.

    Kan du skicka en bild på hur det ser ut i vyn Nedladdat i din telefon?
    Annika Webbmaster
  • Hej,

    Detta problem är återkommande oavsett plattform, har själv haft problemet på en av Apples telefoner och läst om det på detta hjälpforum. Att ni inte skulle komma ihåg problemet förvånar mig mycket.

    Kan lyssna på SR-play-program via Podbean men det förvånar mig att SR-play appen är så omöjlig att få till.

  • Trycker jag ok försvinner meddelandet. Det är inte problemet. Det fungerar inte iallafall. Playknappen är stum.

    Det går inte att spela upp nedladdade program.

    Som din kollega skriver är ju problemet att ni inte kan tillhandahålla en fungerande app utan internet.
  • Tack.

    Hur ser det ut under "trepunktsmenyn"? Är även länkarna där "döda"?
    Annika Webbmaster
  • Alltså vid respektive avsnitt:

    Annika Webbmaster
  • Den fungerar precis som den skall fungera. Om man väljer spela därifrån öppnas programmets startsida men med stum playknapp.

    Har ni ingen androidtelefon att testa på eller är det min model som är så speciell?

  • Har ni ingen androidtelefon att testa på eller är det min model som är så speciell?
    Din app fungerar inte som det är meningen och jag känner inte igen det.

    Felet påminner starkt om hur det fungerar i mobil-modeller där aggressiva task-killers dödar appar i bakgrunden, men för de mobilerna (exempelvis Honor och nu senast Umidigi) är avsnitten markerade som "Laddar ner", det vill säga att problemet har att göra med att avsnitt inte lagrats korrekt i appen.

    Här är det något annat och jag vet inte vad. Jag kollar upp om det finns några speciella grejer att tänka på när det gäller din Alcatel-modell som kan ha betydelse här, i synnerhet när det gäller nedladdat innehåll.
    Annika Webbmaster
  • Alla andra appar jag testat fungerar som de skall, även Podbean, kanske kan vara en ledtråd?
  • Jag kollar upp om det finns några speciella grejer att tänka på när det gäller Alcatel-mobiler som kan ha betydelse här, i synnerhet när det gäller nedladdat innehåll.
    Här hittade jag de tekniska specifikationerna:
    alcatelmobile.com: Alcatel 1C (2019)

    Android Go
    Det finns ett par saker som är ovanliga med din telefon. Till att börja med har den inte det vanliga Android, utan en version av Android som kallas Android Go.

    Detta operativsystem är inte så vanligt i Sverige och jag har inte kommit i kontakt med det förr, men att det är en variant av Android och inte den version de flesta telefoner kör, kan ge problem.

    Jag hittade en film som beskriver skillnaden från vanliga Android:
    What is Android Go? - Gary Explains

    I korthet är Go-versionen gjord för telefoner som har ett RAM på 1 GB eller mindre, vilket är långt under genomsnittet. De flesta nya vanliga Androidtelefoner har mellan 6 och 12 GB RAM.

    Appar för Android Go
    Denna version av Android är "äkta Android" och de appar som finns i vanliga Play Store, som vår app Sveriges Radio Play, går att ladda hem och installera utan att det dyker upp några varningsmeddelanden eller liknande - men det går inte att förvänta sig att de fungerar fullt ut.

    I och med att det handlar om mobiler med sämre prestanda och minne, rekommenderar Google att du i första hand använder appar som är byggda för Android Go. Det finns till och med en speciell version av Play Store, Android Go Play Store, där du får rekommendationer om just såna appar som är anpassade för telefoner med Android Go.

    Kanske bättre i nästa version?
    Vi har just byggt om den sida du kom till efter trepunktsmenyn:
    Om man väljer spela därifrån öppnas programmets startsida men med stum playknapp.
    Det kanske kan påverka ditt problem, eftersom våra ändringar är rätt stora.

    Den version där vi förbättrat programmets startsida (20.11.något) kommer inom kort ut till alla, men vill du få del av den så snabbt som möjligt, kan du bli betatestare:
    Testa nya Android-appar innan de blir tillgängliga för allmänheten

    Eftersom du framförallt vill lyssna på nedladdade filer off line, så är det bättre att använda en renodlad podcast-app, som Podbean. Med din telefons begränsade utrymme, bör du helt enkelt undvika appar som har fler funktioner än du är intresserad av, och i första hand välja appar optimerade för Android Go.

    Med det sagt, vore det förstås ändå bra om vår app fungerade även på Android Go! Vi försöker leta upp en sådan mobil för att ta reda på om det är operativsystemet i sig som det blir problem med, om det beror på att din telefon har prestanda som ligger långt under genomsnittet, eller om din mobil, på grund av litet minne, lägger appar (eller de nedladdade filerna) på SD-kortet, vilket appen inte har stöd för och inte "ska" kunna göra.

    Tack för att du fått mig att lära mig mer! Android Go är en sympatisk variant av Android, men du som har den behöver vara medveten om att det inte är samma sak.
    Annika Webbmaster
  • Tack,
    och med tanke på att den populäraste telefonen på prisjakt just nu kostar 12000:- känns det som en demokratifråga att public service anpassar sin app till alla telefoner, även de som "bara" kostar 500:-. Som sagt har alla andra appar jag testat fungerat på telefonen.
  • Jag är inte säker på att rätt väg är att anpassa appen så att den fungerar för alla plattformar. Däremot ska det gå att ta del av vårt innehåll, samt, om möjligt, vara tydligare varför vissa saker inte fungerar.

    Med min nyvunna kunskap om Android Go, hoppas jag att jag kan förstå ditt problem bättre!

    Jag gav den här tråden rubriken "Nedladdade avsnitt kräver nätverk, Alcatel 1C". Men handlar det om nätverket? Kan du lyssna på avsnitten när du är uppkopplad över wifi, eller är play-knappen död även då?

    En fundering:
    Processen att leta upp en ljudfil i appens databas, läsa av hur långt du kommit senast du lyssnade och starta filen, kräver att telefonens processor jobbar och men själva processorn är långsam och bristen på RAM gör det omöjligt för telefonen att göra två saker samtidigt. Det är fullt möjligt att play-knappen inte alls är död, utan seeeeeeeg. Om du trycker på play kanske det helt enkelt tar ett par minuter för knappen att reagera (både visuellt och med att starta ljudet), vilket du, fullt begripligt, har tolkat som att play-knappen inte svarar alls. (Men att det ligger till så vet jag alltså inte, det är en tantgissning.)

    I mitten av juni skrev du att du, när appen har varit helt nyinstallerad, har fått den att fungera med ett avsnitt, som du sedan inte kunnat bli av med:

    När jag installerat om appen har jag fått det att fungera med ett nedladdat avsnitt. Detta avsnitt hänger sedan envist kvar när jag försöker lyssna på ett annan nedladdat avsnitt. När jag till slut får bort det avsnitt som går att spela upp uppstår NO CHANNEL problemet och inget avsnitt vill spelas upp. Telefon Alcatel 1C (Android).
    Du raderar avsnitt genom att trycka på pennan och sedan markera avsnittet och radera det.

    Den manövern kräver att appen använder både processor och RAM-minne, vilket är starkt begränsade resurser i din telefon. Även detta problem att radera ljudfiler skulle alltså kunna bero på kapacitetsbrist.

    Som sagt, vi har en del att lära här, men summa summarum är vår app inte rätt för dig. Om du dyker på något behov som du inte kan lösa med Podbean och telefonens inbyggda FM-radio (stort plus för den!), så berätta om det, så hjälper vi dig att ta del av vårt innehåll. Det går, även om det inte går med just vår app.
    Annika Webbmaster
  • För mig låter det väldigt tveksamt att utestänga alla användare  med Android Go för att deras telefoner är för billiga och dåliga. Ni representerar public service som vi betalar för gemensamt. "Vår app är inte rätt för dig" är ok att skriva om man är ett privat företag.

    Podbean är extremt långsamt när det gäller nedladdning av program och tex sommar i P1 går inte att lyssna på med musik.

  • För mig låter det väldigt tveksamt att utestänga alla användare  med Android Go för att deras telefoner är för billiga och dåliga.
    För det första handlar det inte om att stänga ute någon, allra minst för att telefonerna är "billiga och dåliga", utan att vi inte har möjlighet att utveckla appar för alla operativsystem. Vi har inte byggt någon Android Go-version av vår app, och du är den första lyssnaren som visat på ett sånt behov. Tills förra veckan hade jag inte hört talas om detta operativsystem. Vi har inte heller någon app för Symbian- eller Blackberry-telefoner och den app vi har för Windows phone är betydligt enklare än apparna för Iphone och Android.

    Däremot går det att lyssna på vårt innehåll även med Symbian, Blackberry, Widows phone och Android Go - men den kan kräva lite hjälp för att hitta rätt sätt.
    Podbean är extremt långsamt när det gäller nedladdning av program och tex sommar i P1 går inte att lyssna på med musik.
    Ok. Då är det förstås inte rätt sätt! Eftersom du skrev att alla andra appar jag testat fungerar som de skall, även Podbean, utgick jag från att du var nöjd med den appen. Om du inte är det, hjälper jag dig att hitta ett bättre alternativ!

    För Sveriges Radios innehåll, rekommenderar jag denna gratis-app som är enklare byggd än Sveriges Radio Play, och därmed förhoppningsvis fungerar bättre på Android Go:
    Ladda hem appen Lyssna - på Sveriges Radio

    Det är inte vi själva som har utvecklat den appen - men innehållet är vårt! Där hittar du alla våra program och kanaler.

    En annan app som (i viss mån) kan hantera poddar är Spotify. Här sägs den vara en av de bättre podd-apparna för Android Go, och kanske kan vara värd att testa? Vissa av våra program saknas dock hos Spotify.

    Återkom gärna och berätta hur det fungerar, så att nästa lyssnare med Android Go kan få snabbare hjälp och bättre tips! Och om det inte fungerar, försöker vi hitta ett bättre alternativ för dig.
    Annika Webbmaster
  • Tack för tipset. För att vara tydlig så fungerar SR-play appen med Android Go telefonen, det är bara uppspelningen av nedladdade program som strular.
  • Som jag förstår det kan inte program med musik laddas hem med "lyssna.." appen heller?
  • Är det det totala antalet användare av ett operativsystem som bestämmer om ni skall stödja det? Eller hur många som hör av sig till er?

    Du skrev att Windows phone har fått en anpassad enkel app. Jag tycker själv att er app är lite för komplicerad och hade gärna sett en enklare app så länge man kan ladda ner poddar för att lyssna på när man är offline.

    Om man läser Google Play omdömen verkar det som om fokus skulle behöva flyttas från en komplex app till en enklare app som faktiskt fungerar.

  • För att vara tydlig så fungerar SR-play appen med Android Go telefonen, det är bara uppspelningen av nedladdade program som strular.
    Bra att du förtydligade, inte minst för att kunna ge andra lyssnare med Android Go bra hjälp!

    Vi har ännu inte undersökt om det finns något vi kan göra för att det ska fungera bättre och jag vet inte om felet beror på operativsystemet i sig, på telefonens brist på RAM-minne eller något annat.

    Eftersom just att kunna lyssna nedladdat är centralt för dig, är det ju en påtaglig brist hur som helst.
    Som jag förstår det kan inte program med musik laddas hem med "lyssna.." appen heller?
    Korrekt uppfattat. Även spellistorna med nyheter, som Toppnyheter, saknas i Lyssna-appen.

    Att ladda ned musikprogram går endast i två av våra egna appar (Play för Ios och Play för Android). Funktionen saknas i Windows-appen till exempel.

    Om du genom Lyssna-appen kan ladda hem Meny, Sommar & Vinter i P1 utan musik och andra bra program, samt lyssna över wifi på programmen med musik, är det ju bättre än vår app där du inte kan lyssna nedladdat alls, hoppas jag.

    Jag tycker själv att er app är lite för komplicerad och hade gärna sett en enklare app så länge man kan ladda ner poddar för att lyssna på när man är offline.

    Om Lyssna-appen fungerar hos dig, vilket jag absolut inte kan förutsäga, låter den som ett bra alternativ. Den har färre "extra-funktioner" än vår egen app och fungerar på äldre enheter, så på det viset är det hoppfullt.

    Samtidigt har vår egen app "modernare kod", och modernare kod innebär ofta bättre prestanda, alltså smartare sätt att göra saker utan att förbruka resurser ...
    Är det det totala antalet användare av ett operativsystem som bestämmer om ni skall stödja det? Eller hur många som hör av sig till er?
    Mer hur många användare som finns i Sverige. Vi vill finnas där lyssnarna finns. Att Android Go är brett lanserad i exempelvis Indien spelar inte så stor roll.

    Men antalet användare är inte allt. Det kan även handla om att det av något skäl är lite extra bra och viktigt att vi finns på en viss plattform. Röststyrda plattformar fanns vi på tidigt, eftersom de är viktiga för funktionshindrade. I Android Automotive, som är ytte-pyttig än så länge, har vi en app. Att kunna ta del av vårt innehåll på ett trafiksäkert vis är viktigt och vi har valt att vara med redan när tjänsten lanserades.

    Dessutom är det fritt fram för vilken utvecklare som helst att bygga en egen app med vårt innehåll, som Lyssna-appen. Vi har ett öppet API för att andra utvecklare ska kunna bygga tjänster med vårt innehåll.

    Även om vi själva inte har möjlighet att utveckla appar för alla plattformar, är det alltså öppet för andra att bygga dem.
    Annika Webbmaster
  • Tack för ett utförligt svar.
    Hur många användare finns i Sverige av Android Go?

    Som jag tolkar vad du skriver så skulle det kunna vara ett enkelt fel som gör att jag inte kan lyssna på de program jag laddat ner. Skulle inte Google kunna bistå med hjälp för att lösa detta?
  • Hur många användare finns i Sverige av Android Go?
    Jag vet inte. Jag har sökt efter svaret själv, men inte hittat det, samt kikat i supportforumet ifall vi varit i kontakt med andra lyssnare med någon av de telefon-modeller som har systemet (utan att då förstå att mobilerna är lite speciella, som det blev för dig i somras). Det hade vi inte.

    Så du är nog inte unik (eller, det är du ju, det är vi alla, men här gäller det just Go-frågan), men du är den första lyssnaren jag varit i kontakt med som har detta operativsystem. Det kan säkert bli fler, men jag tror att de som letar efter en budget-mobil i Sverige gärna köper en begagnad telefon, i och med att det finns ett stort utbud av bra begagnade telefoner och säkra sätt att köpa sådana utan att behöva misstänk att det är stöldgods eller liknande.
    Skulle inte Google kunna bistå med hjälp för att lösa detta?
    De har jag svårt att tro, tyvärr. Den som kan hjälpa oss bäst, är du.

    Jag undrar till att börja med:

    Kan du lyssna på de nedladdade avsnitten när du är uppkopplad över wifi, eller är play-knappen död även då?

    Kvarstår problemet med att radera filer? (Jag beskrev hur man gör högre upp i tråden.)
    Annika Webbmaster
  • Felet är relativt komplicerat att förklara;
    -Det går bra att radera poddar.
    -Har jag flera poddar nedladdade kan jag lyssna på den första när jag är uppkopplad på wifi. När jag raderat den första fortsätter den att spela när jag försöker spela pod nr 2 vars sida med bild startar med ljudet från den raderade podden (nr1). Låter och är rätt skumt.
  • Tack.

    Jag hör med mina kolleger om det ger någon vägledning till vad i appen som blir extra svårt för din mobil.

    Blir det så även om du endast har en podd nedladdad år gången, och alltså ser till att du raderar den första podden, stänger appen och sen startar om den innan du laddar ned ett nytt avsnitt?
    Annika Webbmaster
  • När jag startar om kan jag ladda ner nya program som går att lyssna på när jag har wifi. Nu går det också att hoppa mellan två nedladdade program så det tidigare beskrivna felet finns inte alltid.
  • Om inte det framgått så fungerar appen troligen precis som den skall när jag har wifi, förutom det tidigare beskrivna märkliga felet som uppkommer ibland, men har man wifi behöver man ju inte ladda ner poddar utan lyssnar på dom streamat.

  • Hej igen!
    Hur många användare finns i Sverige av Android Go?
    Det vet vi inte, men vi har nu tagit fram siffror för hur många med detta operativsystem som använder vår app. Ni är i genomsnitt sex lyssnare per dag. Alla verkar ha samma version, Android 8.1 Go.

    Det motsvarar ungefär 0,002 procent av det totala antalet användare av Android-appen.
    Annika Webbmaster
  • Den siffran kommer att öka med en fullt fungerande app.
  • Jag har också problem, precis som Johannes beskriver, med att via SRplayappenl yssna på nedladdade program med min Alcatel 1C. Lite surt då jag köpte telefonen enbart med syftet att lyssna på radioprogram, via Wifi såväl som nedladdade. Finns hopp om framtida fix?
  • Hej Örjan (och hej igen Johannes)!

    Tyvärr har vi inte möjlighet att bygga om appen så att den fungerar bättre för er med Android Go. Det bästa jag kan göra är att tipsa om appar jag tror fungerar bättre.

    FM-radio
    OBS att era telefoner har inbyggd FM-radio, vilket är en utomordentligt fin funktion som de flesta telefoner tyvärr saknar. För direktlyssning på de kanaler vi sänder i FM är detta en väldigt bra metod, som inte "förbrukar surfpotten".

    Appen Lyssna
    För direktlyssning på kanaler som inte går att nå med FM-radion (P4 Plus till exempel) och för strömmad efterhandslyssning finns denna gratis-app. Den är tekniskt sett enklare än Sveriges Radio Play, och fungerar förhoppningsvis bättre på Android Go, samt tar mindre av telefonens begränsade lagringsutrymme:
    Ladda hem appen Lyssna - på Sveriges Radio

    Den appen fungerar tyvärr inte för att ladda ned avsnitt och lyssna off line. Där finns det andra sätt, men tyvärr inte för alla våra program. Det fungerar dock för en stor del av innehållet, se vilka program ni kan ladda ned här.

    Spotify
    Här sägs Spotify vara en av de bättre podd-apparna för Android Go, och kanske kan vara värd att testa för att lyssna på nedladdat innehåll?

    Googles poddtjänst
    Ett annat tips är att använda appen Google Go (som bör finnas förinstallerad på era mobiler) och söka på programseriens namn + "podcast" (till exempel Spanarna podcast). Om ni går in på ett av avsnitten under rubriken "Poddar", så når ni till Spanarna i Google Podcast, där ni kan lyssna eller ladda hem avsnitt utan att behöva installera en egen podd-app för detta:

    Metoden finns bättre beskriven här, där det även står:

    This is probably the best way to listen to podcasts on devices that have resource limitations, like those powered by Android Go.

    Podbean (tips givet med viss tvekan)
    Johannes skrev först att "alla andra appar jag testat fungerar som de skall, även Podbean":
    Podcast-app & Podcast-spelare - Podbean

    Johannes skrev dock senare att Podbean är extremt långsamt när det gäller nedladdning av program, vilket tyder på att den är lite för "tung" för Android Go-enheter. (Den appen är alltså inte mitt förstahandstips, men den fungerar troligen bättre än vår app för just nedladdningar.)

    Hoppas att dessa tips gör att du kan använda telefonen till det du avsett, att lyssna på radioprogram, via Wifi såväl som nedladdade, även om det inte blir genom just vår app!
    Annika Webbmaster