Nedladdningsproblem i Umidigi A7 pro

Hej
Varför försvinner mina nerladdade program?
Android 10.
Det har pågått en tid och är väldigt irriterande.
Mvh
Ola
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Hej!

    Vad har du för mobiltelefon? Det finns ett problem som jag främst förknippar med Huawei som eventuellt ligger bakom det som inträffar.
    Annika Webbmaster
  • Umidigi A7 pro.
  • Intressant, Umidigi är en ny bekantskap för min del ...

    Vilket gör att jag nog behöver kolla upp vad som är unikt för just den luren för att svara korrekt..

    Vissa program ska försvinna
    Jag kan däremot kartlägga felet utan denna kunskap, eftersom det finns två olika huvudanledningar till att nedladdade avsnitt försvinner. Det ena är att programmen innehåller musik, drama, uppläsningar eller annat innehåll som endast är tillgängligt under en begränsad tid. Om du har laddat ned sådaa avsnitt, kommer de att visas som otillgängliga är de inte längre finns kvar i appens databas.

    Jag tror dock att felet är ett annat.

    Laddades avsnittet verkligen hem korrekt?
    Om du försöker ladda hem ett avsnitt, men det inte går, exempelvis för att appen dödas av mobilens operativsystem innan nedladdningen är klar, så kan du felaktigt tro att du har laddat hem det.

    Avsnittet syns under nedladdat, men under avsnittet strå det inte Nedladdat utan Laddar ned. Appen kommer att fortsätta att försöka ladda hem dessa avsnitt, men slutar om den inte lyckats på en vecka - vilket är vad jag tror sker hos dig:

    Vilket av dessa scenarier verkar stämma in på ditt problem?

    Annika Webbmaster
  • Här är det senare av problemen närmare beskrivet, samt hur man åtgärdar det på en Honor-mobil:
    Varför försvinner nedladdade avsnitt automatisk?
    Annika Webbmaster
  • Det finns under nerladdat men när jag öppnar filen står det avbryt så det är säkert inte korrekt nerladdat. Jag testade att ladda ner samnma fil, en p1 dokumentär om vipeholm del 1, på min platta med android 9 och där står det ta bort när man öppnar filen vilket är riktigt. Det är säkert så att er app inte funkar riktigt med android 10.
  • Hej igen Ola!

    Det finns under nerladdat men när jag öppnar filen står det avbryt så det är säkert inte korrekt nerladdat.

    Jag var otydlig. Det jag ville veta var om det står "Laddar ner" eller "Nedladdat" under avsnitten i din app. Jag har dock läst på lite nu, och förstått att Umidigi-mobiler är kända för att döda bakgrundsprocesser, och din beskrivning stärker min tro att det står "Laddar ner" här (nu gulmarkerat):

    Problemet hänger alltså inte samman med Android 10, utan med din telefon, och förmodligen med en app i den som heter DuraSpeed.

    Det verkar som om tricket antingen är att stänga ned Duraspeed eller att se till att de appar som behöver jobba i bakgrunden får rätt att göra det.

    Den här tråden handlar om notiser som inte kommer om de borde, ett annat problem som har samma orsak.
    Reddit: Umidigi A7 Pro notification problem

    Hoppas att beskrivningen av hur du ska gå in i Duraspeed och på app-nivå ändra inställningen så att appar inte ska dödas i bakgrunden går att följa!
    You have to enable the apps from within the Duraspeed tool in order to receive the notifications. To do this, go to the Settings page and scroll down until you see the Duraspeed option. Then enable all the apps from which you want to receive the notifications, otherwise the Mediatek saving energy procedure will block them all.

    Skydda vår app, så försvinner förmodligen problemet.
    Annika Webbmaster
  • Jag ändrar rubriken, så attandra lyssnare med Umidigi-mobiler kan hitta hit och få hjälp!
    Annika Webbmaster
  • Duraspeed var inte på. Jag startade och markerade srplay. Provde att ladda ner en p1 dokumentär men tyvärr ingen skillnad. Har även startat om telefonen men fortfarande ingen skillnad.
  • Ok, detta är hämtat från en tråd om en annan Umidigi-modell, men problemet är detsamma:
    app closing and battery saver [Umidigi F1]

    1. Go to your apps/notifications in settings, select an app
    2. Under the app click advanced, Battery, then battery Optimizations
    3. Under that page go through your apps and disable optimizations for apps you want to stay on in the background [som Sveriges Radio Play].

    Starta om telefonen. Återkom och berätta om det hjälpte.
    Annika Webbmaster
  • Gjorde detta för ca en vecka sedan. Tror du verkligen det har med duraspeed att göra? Jag hade den ju avstängd innan.
  • Tror du verkligen det har med duraspeed att göra? Jag hade den ju avstängd innan
    Jag vet inte. Det är något i själva mobilen som gör att appen dödas, men vi har inte lokaliserat vad än.

    Här (annan modell och snart tre år sen) tipsar en användareom flera olika inställningar:
    There's a bunch of options controlling what apps are enabled to sit in background and how exactly:
    * Settings->Battery->Protected Apps, you'll need to find apps you want and mark them (also named 'do not restrict backround data connectivity' or similar)
    * Disabling/configuring DuraSpeed (my preference is to keep it turned off)
    * Settings->Application Permissions->Do not stop on screen off, check apps you want to be protected
    * Settings->Application Permissions->Whitelist, you'll need to find apps and add them
    * Recent apps list (square software button), swipe recently opened app down and click Lock button
    Störst förutsättning att hjälpa dig har troligen Umidigis egen support - som verkar vara pigg och aktiv jämfört med en del andra kinesiska mobiltillverkare.

    Det kanske rentav är en bugg? Här verkar några ha blivit av med problemet med att appar inte funkar i bakgrunden, medan andra menar att det kvarstår:
    UMIDIGI A7 PRO 128GB EEA V1.4_20200819 ROM - SPFT + OTA release

    De ska hursomhelst ha försökt lösa en bugg som beskrivs:
    • Closing background running apps after screen-off
    Annika Webbmaster
  • Jag har gjort allt som de tipsar om utan resultat.

  • Ok.

    Hur ser inställningarna utom du letar upp vår app under Recent apps? Vilka valmöjligheter finns förutom hänglåset?
    Annika Webbmaster
  • Jag tror jag har löst problemet.
    Började med att rena appens cache och lagringsminne och avinstallerade därefter appen. Startade om telefonen och installerade apoen igen. Laddade ner samma filer som innan och nu är de nerladdade och det står ta bort.
    Tack för att du tagit dig tid.
    Mvh
    Ola
    Bästa svaret
  • Så bra!

    Tack för att du berättade hur du löste det, vilket förhoppningsvis kan hjälpa andra med liknande fel.
    Annika Webbmaster
  • Kerstins inlägg har jag flyttat hit:
    Tyst i hörlurar, ny Iphone
    Annika Webbmaster