Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.

Kan inte lyssna på nedladdat utan nätverk (Android)

Varför ska det vara internet för att spela upp nedladdat?
Jobbar på plats med dålig mottagning så funkar inte.
Någon inst?
Mycket dåligt tycker jag.
Niklas Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej Niklas!

    Naturligtvis ska det fungera att lyssna på nedladdat innehåll utan uppkoppling, så jag vill förstå vad det är som inträffar hos dig.

    Bakom kulisserna ser jag att du skrev hit med en Android-enhet, så jag utgår från att det är Android-appen Sveriges Radio Play ditt problem gäller. Där har vi tidigare haft ett problem, som åtgärdades i för kanske två veckor sedan, version 19.8.4 av appen. Om du inte uppdaterat appen sedan dess, så gör det!

    Har du version 19.8.4 eller senare, så berätta mer vad det är som händer. Kan du "nå" de nedladdade avsnitten, men får sedan något felmeddelande om att du saknar uppkoppling? Testa i så fall om du får samma fel i flygplansläge!

    Blir det alltid problem, eller verkar det gälla vissa avsnitt? Om bara vissa avsnitt, ge exempel på vilka det gäller.

    Vi ska inte ha den här typen av fel i appen - så vi är tacksamma över den hjälp vi kan få att rätta det!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Kunde du lösa detta genom att uppdatera appen?
    Annika Webbmaster
  • Hej Jag hade senaste uppdateringen.
    Hemma i nätverk fanns bara den jag försökte lyssna på tidigare så jag fick ladda ner igen det jag tidigare haft, lite konstigt.
    Idag kunde jag lyssna utan problem.
    Niklas
  • Jag har ett liknande problem. Jag kommer inte åt mina nedladdade avsnitt, utan slussas ifrån det till det senaste programmet jag lyssnade på via uppkoppling och får upp medelandet om "ingen anslutning"
    Provat både med och utan anslutning, slussas bara till senaste avsnittet och inget händer. Också Android, senaste uppdateringen och provat med ett 10tal nedladdade avsnitt som jag vet är aktuella och går att lyssna på annars.
    Oscar
  • Skumt!

    Niklas, hör av dig om felet återkommer!

    Oscar, kan du se om avsnitten under nedladdat är markerade som nedladdade, eller om det står "Laddar ner" under dem?
    Annika Webbmaster
  • De avsnitt jag försökte med var nedladdade, och stod "nerladdad" under. Problemet försvann ca ett halvt dygn senare. Men det har dykt upp någon gång efter det, men sedan försvunnit igen efter nån timme. Jag ser inget mönster i det, utan det kan vara mer eller utan internet uppkoppling, både via mobildata och Wifi. Om start har inte hjälpt, utan bara att vänta verkar hjälpa.

    Oscar
  • Ok ...

    Nästa gång du dyker på felet, så klicka på "trepunktsmenyn" uppe till höger i anslutning till avsnittet. Står det då att avsnittet är ungefär förväntat antal minuter, eller står det "noll minuter"?
    Annika Webbmaster
  • Jag har samma problem i princip.
    Är i Afrika.
    Hade ett nedladdat avsnitt. Lyssnade enbart på detta och ändå så har appen i android dragit 190 MB som jag kommer få betala för.
    Måste säga att det är riktigt dåligt. Varför ladda ner om den ändå drar från internet sen.
    Väldigt besviken
    Christoffer
  • Hej Christer!

    Det är väldigt tråkigt att du fått detta problem, och det är naturligtvis inte meningen att det ska fungera så. Ett nedladdat avsnitt ska du förstås kunna lyssna på utan uppkoppling och utan att förbruka mobildata!

    En del mobiler har en aggressiv form av batterisparande funktion som dödar appar så att dessa inte kan köras i bakgrunden. Om detta sker medan du laddar hem en fil, så blir det problem. Idag syns detta inte så tydligt för er som använder appen. De avsnitt som laddats ned korrekt är markerade med "Nedladdat" medan de andra har en markering "Laddar ner", men den skillnaden är så liten att många inte tänker på det.

    Vi kommer att markera skillnaden bättre, så att fler lyssnare märker att det är något "annorlunda" med dessa avsnitt, och inte, som du gjorde, tror att de lyssnar på en nedladdad fil när de i själva verket är uppkopplade.

    Om du berättar vad du har för telefon, så berättar jag vilken inställning du bör ändra för att undvika att liknande problem uppstår.

    Vi har även haft ett fel i appen tidigare, men detta åtgärdade vi i månadsskiftet augusti-september. Om du inte har uppdaterat appen sedan dess, kan problemet bero på det felet.

    Oavsett orsak, vill vi förstås göra vad vi kan för att minska risken för att felet uppkommer.
    Annika Webbmaster
  • Har råkat ut för samma sak i version 19.10.2. Hade sparat 50 MB för att snåla till nästa surfladdning. Laddade ned med Wifi men fick vid lyssningen ett meddelande om att mobilsurfen hade slukats. Återskapade problemet genom att ladda ned annat radioprogram via Wifi, stängde av Wifi och kunde inte spela upp det nedladdade (se bild), utom genom att gå in under menyn för nedladdade avsnitt, vilket fungerade som avsett.

    Ray
  • Tack!

    Bra med bild och att du konstaterat en skillnad kopplad till varifrån ljudet startas!

    Jag larmar app-utvecklarna. Vår app ska spela den nedladdade versionen där sådan finns oavsett om du startar via nedladdat eller en annan del av appen.
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    Har samma problem som beskrivits ovan. Kan ej spela upp nedladdade avsnitt. Telefonen påpekar att internetuppkoppling saknas.Ny androidtelefon. Uppdaterad app.
    Johannes
  • Hej Johannes,

    har du fortfarande problem med att spela nedladdat med den senaste versionen? I så fall, skulle du vilja berätta precis hur du gör för att ladda ned och varifrån du sen spelar det nedladdade ljudet? Jag har försökt att återskapa problemet utan att lyckas, men det kan vara på en specifik vy som bekymret uppstår.
    App-teamet
  • Hej,

    Har installerat om appen idag. Samma problem.
    Sök. P1. (Program ex Meny special med T....). Ladda ner. Avsnittet laddas ner. Nedladdning klar. Min sida. Nedladdat. Startar programmet genom att trycka på play ikon. Inget händer. I bakgrunden meddelandet om att "du verkar sakna internetuppkoppling..."
    Johannes
  • Hej!
    Den här typen av fel handlar om att vi har uppdaterat appens databashantering, men att din app troligen försöker hämta data från den förra databasen.

    Detta kan lösa sig med en ominstallation, men om du då installerar en back-up av din gamla app, blir det fel på nytt.

    Om du däremot raderar app-data fungerar appen igen. Tyvärr innebär den manövern att du förlorar nedladdade program, favoriter etc - men som läget är kan du ju ändå inte nå dessa nu.

    Vi ber verkligen om ursäkt över att denna förändring gett dig problem!
    Annika Webbmaster
  • Har installerat om appen några gånger nu, raderat appdata, cache, allt som jag kommer åt att ta bort. Har startat om telefonen. Samma sak. Börjar bli tjatigt. Har haft samma problem med en annan telefon. Det står (NO CHANNEL) ovanför programmet och DIREKT om nu det kan hjälpa till. Appen påpekar hela tiden att jag saknar internetuppkoppling, rätt tradigt.
    Johannes

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.