Kan inte lyssna på nedladdat utan nätverk (Android)

Varför ska det vara internet för att spela upp nedladdat?
Jobbar på plats med dålig mottagning så funkar inte.
Någon inst?
Mycket dåligt tycker jag.

Kommentarer

  • Hej Niklas!

    Naturligtvis ska det fungera att lyssna på nedladdat innehåll utan uppkoppling, så jag vill förstå vad det är som inträffar hos dig.

    Bakom kulisserna ser jag att du skrev hit med en Android-enhet, så jag utgår från att det är Android-appen Sveriges Radio Play ditt problem gäller. Där har vi tidigare haft ett problem, som åtgärdades i för kanske två veckor sedan, version 19.8.4 av appen. Om du inte uppdaterat appen sedan dess, så gör det!

    Har du version 19.8.4 eller senare, så berätta mer vad det är som händer. Kan du "nå" de nedladdade avsnitten, men får sedan något felmeddelande om att du saknar uppkoppling? Testa i så fall om du får samma fel i flygplansläge!

    Blir det alltid problem, eller verkar det gälla vissa avsnitt? Om bara vissa avsnitt, ge exempel på vilka det gäller.

    Vi ska inte ha den här typen av fel i appen - så vi är tacksamma över den hjälp vi kan få att rätta det!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Kunde du lösa detta genom att uppdatera appen?
    Annika Webbmaster
  • Hej Jag hade senaste uppdateringen.
    Hemma i nätverk fanns bara den jag försökte lyssna på tidigare så jag fick ladda ner igen det jag tidigare haft, lite konstigt.
    Idag kunde jag lyssna utan problem.
  • Jag har ett liknande problem. Jag kommer inte åt mina nedladdade avsnitt, utan slussas ifrån det till det senaste programmet jag lyssnade på via uppkoppling och får upp medelandet om "ingen anslutning"
    Provat både med och utan anslutning, slussas bara till senaste avsnittet och inget händer. Också Android, senaste uppdateringen och provat med ett 10tal nedladdade avsnitt som jag vet är aktuella och går att lyssna på annars.
  • Skumt!

    Niklas, hör av dig om felet återkommer!

    Oscar, kan du se om avsnitten under nedladdat är markerade som nedladdade, eller om det står "Laddar ner" under dem?
    Annika Webbmaster
  • De avsnitt jag försökte med var nedladdade, och stod "nerladdad" under. Problemet försvann ca ett halvt dygn senare. Men det har dykt upp någon gång efter det, men sedan försvunnit igen efter nån timme. Jag ser inget mönster i det, utan det kan vara mer eller utan internet uppkoppling, både via mobildata och Wifi. Om start har inte hjälpt, utan bara att vänta verkar hjälpa.

  • Ok ...

    Nästa gång du dyker på felet, så klicka på "trepunktsmenyn" uppe till höger i anslutning till avsnittet. Står det då att avsnittet är ungefär förväntat antal minuter, eller står det "noll minuter"?
    Annika Webbmaster
  • Jag har samma problem i princip.
    Är i Afrika.
    Hade ett nedladdat avsnitt. Lyssnade enbart på detta och ändå så har appen i android dragit 190 MB som jag kommer få betala för.
    Måste säga att det är riktigt dåligt. Varför ladda ner om den ändå drar från internet sen.
    Väldigt besviken
  • Hej Christer!

    Det är väldigt tråkigt att du fått detta problem, och det är naturligtvis inte meningen att det ska fungera så. Ett nedladdat avsnitt ska du förstås kunna lyssna på utan uppkoppling och utan att förbruka mobildata!

    En del mobiler har en aggressiv form av batterisparande funktion som dödar appar så att dessa inte kan köras i bakgrunden. Om detta sker medan du laddar hem en fil, så blir det problem. Idag syns detta inte så tydligt för er som använder appen. De avsnitt som laddats ned korrekt är markerade med "Nedladdat" medan de andra har en markering "Laddar ner", men den skillnaden är så liten att många inte tänker på det.

    Vi kommer att markera skillnaden bättre, så att fler lyssnare märker att det är något "annorlunda" med dessa avsnitt, och inte, som du gjorde, tror att de lyssnar på en nedladdad fil när de i själva verket är uppkopplade.

    Om du berättar vad du har för telefon, så berättar jag vilken inställning du bör ändra för att undvika att liknande problem uppstår.

    Vi har även haft ett fel i appen tidigare, men detta åtgärdade vi i månadsskiftet augusti-september. Om du inte har uppdaterat appen sedan dess, kan problemet bero på det felet.

    Oavsett orsak, vill vi förstås göra vad vi kan för att minska risken för att felet uppkommer.
    Annika Webbmaster
  • Har råkat ut för samma sak i version 19.10.2. Hade sparat 50 MB för att snåla till nästa surfladdning. Laddade ned med Wifi men fick vid lyssningen ett meddelande om att mobilsurfen hade slukats. Återskapade problemet genom att ladda ned annat radioprogram via Wifi, stängde av Wifi och kunde inte spela upp det nedladdade (se bild), utom genom att gå in under menyn för nedladdade avsnitt, vilket fungerade som avsett.

  • Tack!

    Bra med bild och att du konstaterat en skillnad kopplad till varifrån ljudet startas!

    Jag larmar app-utvecklarna. Vår app ska spela den nedladdade versionen där sådan finns oavsett om du startar via nedladdat eller en annan del av appen.
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    Har samma problem som beskrivits ovan. Kan ej spela upp nedladdade avsnitt. Telefonen påpekar att internetuppkoppling saknas.Ny androidtelefon. Uppdaterad app.
  • Hej Johannes,

    har du fortfarande problem med att spela nedladdat med den senaste versionen? I så fall, skulle du vilja berätta precis hur du gör för att ladda ned och varifrån du sen spelar det nedladdade ljudet? Jag har försökt att återskapa problemet utan att lyckas, men det kan vara på en specifik vy som bekymret uppstår.
  • Hej,

    Har installerat om appen idag. Samma problem.
    Sök. P1. (Program ex Meny special med T....). Ladda ner. Avsnittet laddas ner. Nedladdning klar. Min sida. Nedladdat. Startar programmet genom att trycka på play ikon. Inget händer. I bakgrunden meddelandet om att "du verkar sakna internetuppkoppling..."
  • Hej!
    Den här typen av fel handlar om att vi har uppdaterat appens databashantering, men att din app troligen försöker hämta data från den förra databasen.

    Detta kan lösa sig med en ominstallation, men om du då installerar en back-up av din gamla app, blir det fel på nytt.

    Om du däremot raderar app-data fungerar appen igen. Tyvärr innebär den manövern att du förlorar nedladdade program, favoriter etc - men som läget är kan du ju ändå inte nå dessa nu.

    Vi ber verkligen om ursäkt över att denna förändring gett dig problem!
    Annika Webbmaster
  • Har installerat om appen några gånger nu, raderat appdata, cache, allt som jag kommer åt att ta bort. Har startat om telefonen. Samma sak. Börjar bli tjatigt. Har haft samma problem med en annan telefon. Det står (NO CHANNEL) ovanför programmet och DIREKT om nu det kan hjälpa till. Appen påpekar hela tiden att jag saknar internetuppkoppling, rätt tradigt.
  • Men, förlåt!
    Det fel jag utgått från att du har haft, eftersom det var ett tämligen vanligt fel när du skrev hit, påverkar möjligheten att ens öppna appen. Och jag har inte förstått varför det som "hjälpt alla andra" inte hjälpt dig.

    Men du verkar kunna öppna appen, och då är det troligen något annat.

    Den telefon som ger NO CHANNEL
    Har du kunnat återskapa felet både över wifi och mobilnät? Ett fel som det skulle kunna vara är nämligen att appen inte har rätt att använda mobildata, och då ju saknar nätverk så snart telefonen är uppkopplad över mobilnätet.

    Det han se lite olika ut i olika mobiler, så om detta inte går att följa, får du berätta vad du har för telefonmodell och version av Android, så kan vi ge en bättre beskrivning!

    1.  Gå till Inställningar och klicka på Appar eller Program
    2. Leta upp Sveriges Radio Play
    3. Tryck sedan på Dataanvändning. Om du har något alternativ som heter ”Begränsa appens bakgrundsdata” så får appen bara ansluta över Wi-Fi-nätverk, så ändra det till "Obegränsad data" (kan heta något annat hos dig.
    Hoppas att det var detta som spökade! Annars, återkom med information om vilka telefonmodeller det är.

    Om Huawei
    Att just nedladdade filer verkar kräva nätverk, låter som ett fel som jag främst förknippar med en del Huawei-modeller (Honor 8 t ex), så om du har den luren, bör du även göra detta, annars kommer de avsnitt du har laddat ned att ändå streamas över nätverket (vilket fungerar när appen får tillgång till mobilnätet, men är onödigt och kan bli dyrt):
    Gå in under Batteri > Stäng appar efter skärmlåsning. Där väljer du att Sveriges Radio Play inte ska stänga av vid skärmlåsning.

    Det kan finnas liknande inställningar i en del andra telefoner, så berätta vad du har för mobil och om det hjälpte att tillåta appen att använda bakgrundsdata, så kan vi eventuellt komma med ytterligare tips för att appen ska fungera så bra som möjligt, utan att förbruka onödigt mycket data!
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    använder endast telefonen med wifi och har väldigt sällan på mobilnätet. Jag laddar ner program via wifi för att lyssna på när jag är utan wifi. Brukar endast tillåta att ladda ner data via wifi.

    När jag installerat om appen har jag fått det att fungera med ett nedladdat avsnitt. Detta avsnitt hänger sedan envist kvar när jag försöker lyssna på ett annan nedladdat avsnitt. När jag till slut får bort det avsnitt som går att spela upp uppstår NO CHANNEL problemet och inget avsnitt vill spelas upp. Telefon Alcatel 1C (Android).

  • Tack!

    Kan du gå in under NedladdatMin sida i appen och se om de avsnitt du försökt ladda hem är markerade som nedladdade eller är markerade laddar ned (ett tecken på att nedladdningen inte har fullföljts).

    Alcatel är en helt ny bekantskap för mig, och jag behöver kolla upp manualen och vi kan komma att be dig testa lite olika inställningar innan vi ser vad som hjälper på denna modell!

    Den inställning jag i första hand misstänker är Data saver som finns på sidan 93, under 10.1.8. Den inställningen förhindrar appar från att skicka och ta emot data i bakgrunden, och skulle kunna förhindra nedladdningen.

    Även på Apps & notifications, sidan 94, under 10.7, kan du se tips om att gå in under enskilda appar och göra inställningar. Leta upp vår app och om det finns någon inställning som handlar om att stänga ned appen automatiskt (när skärmen släcks eller så) så ska Play undantas från detta.

    Lycka till!
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    -Dataspar är av (10.1.8)

    -Det står nedladdat under de poddar som är nedladdade.

    -Under app-info går att välja:
    appaviseringar
    behörigheter, inga begärda(gråad text, går ej att välja)
    lagring
    dataanvändning
    batteri
    öppna automatiskt

    Vad jag kan se under specialåtkomst, i appar och aviseringar, har appen tillgång till obegränsad data.

  • Hej Johannes.

    Vilken version av appen har du? Det fanns ett problem kring nedladdning som vi fixade i version 19.8.4 (nu är vi uppe i version 20.6.3). Vi testar regelbundet att det går att ladda ner avsnitt och att de går att spela upp nedladdat innehåll när man inte har surf, däremot har vi inte en Alcatel 1C att testa på.

    / App-teamet
  • 20.5.4
    uppdaterades 27 maj 2020
    går ej att uppdatera vidare idag.

    Ursäkta att jag frågar men måste man som utvecklare ha alla typer av telefoner att testa appen på? Blir inte det rätt dyrt?
  • Hej.

    20.6.3 är i beta, 20.5.4 är den senaste versionen som släppts till de som inte är i beta.

    Svar på din fråga: olika tillverkare av Androidtelefoner lägger på olika begränsningar på vad man får göra i bakgrunden (t.ex. ladda ner saker eller spela ljud). Därför kan det vara bra att testa att saker funkar på några olika telefoner, men inte alla typer av telefoner.

    Annika (webbmaster, som just nu är på semester) brukar tipsa om denna länk: https://dontkillmyapp.com/ men tyvärr finns det ingen guide för Alcatel.

    För att lösa ditt problem undrar jag om det hjälper om du ändrar någon inställning i batteri under app-info? Kanske kan inställningar under lagring påverka något? Har du möjlighet att prova dig fram och höra av dig med resultatet?

    Tack för att du rapporterar in problem till Kundo.

    / App-teamet
  • Under appar och aviseringar /SR play/batteri/ finns rubriken HANTERA BATTERIANVÄNDNING i blått men utan att det går inte att välja något under denna rubrik. Under lagring kan jag RENSA DATA och RENSA CACHEMINNE vilket jag försökt med några gånger.

    Under inställningar/batteri/App standby-optimering/SR play finns App optimering som är avstängd.

    Appen är nu uppdaterad till version 20.6.3 med samma problem som tidigare. Telefonen tjatar (när jag är offline) om att jag skall koppla upp mig på nätet. Jag kan konstigt nog, till synes slumpmässigt, få enstaka kortare program att fungera speciellt efter att ha installerat om appen.

    Det är bara SR play som fungerar dåligt. Allt annat som jag testat fungerar utmärkt på denna telefon. SR play fungerar endast bra när jag är uppkopplad.
  • Hej,
    Har ni kommit fram till något? Skulle gärna kunna använda min telefon med SR play. Saknar att kunna lyssna på sommar i P1.
  • Hej!

    Hur går det att lyssna på nedladdat innehåll om du slår om till flygplansläge?
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    Har nästan alltid flygplansläge. Använder telefonen som en dator.
  • Det går alltså inte att lyssna då heller.
  • Något nytt?
  • Hej!

    Tack för att du hör av dig till Kundo. Vi har gjort en fix som vi tror löser ditt problem, fixen kommer vara tillgänglig i version 20.8.1 och framåt. Vi kan inte ge någon prognos för när den versionen är tillgänglig för alla användare.
    /Hälsningar Appteamet
    App-utvecklare
  • Jag gissar att mitt problem är närbesläktade; annars kanske det borde vara en egen tråd.

    På senaste veckorna har det ofta hänt att det står (0 sek) som speltid (och därmed ett avsnitt som är omöjligt att spela upp) när man vill ladda ner i Android-appen SRplay. Tidigare har jag enbart sett det när jag försökt ladda ner ett pinfärskt avsnitt, vilket jag kan tänka mig kan inträffa med ännu ej korrekt lagrade pekare. Men nu händer det även med timvis äldre klipp. Ibland, men inte alltid, kan man ändå spela upp klippet, om man först tar bort den misslyckade nedladdningen.

    Ett "pinfärskt avsnitt" med dessa egenskaper borde inte visas i "Nya avsnitt" etc förrän det är ofarligt att laddas ner. Annars händer det att avsnittet blir låst i appen och oåtkomligt utan att stoppa och starta om appen.

  • Tack, samma fel rapporterades in av lyssnaren Karin här:
    https://kundo.se/org/sverigesradio/d/avsnitt-gar-inte-att-ladda-ner/

    Problemet med de pinfärska avsnitten, som du tydligt har beskrivit här, trodde jag att vi hade åtgärdat i en uppdatering i vintras, och om det kvarstår behöver vi lösa även detta, förstås.

    Ge oss gärna exempel på avsnitt som inte varit helt nya, där felet har uppträtt. Jag har en teori om vad som kan ligga bakom, men den baseras endast på att Karins problem uppstod med Naturmorgon, så om du kan ge fler exempel kan det hjälpa mig att förstå om teorin är korrekt eller inte.

    Teorin är att de avsnitt som kan drabbas byter "huvudversion". För att programmet ska finnas på plts snabbt läggs det ut en automatiskt inspelad AAC-version nära inpå programmets slut. Den versionen ersätts sedan med en snyggare klippt MP3-version som "tar över" som det format lyssnarna får (om de inte aktivt ber om den andra versionen). Naturmorgon och Godmorgon Världen är två program där ljudfilen byts ut som "huvudversion" när podd-versionen finns på plats.

    Felet skulle i så fall inte kunna inträffa på äldre avsnitt, utan endast på "dagsfärska". Kan det stämma med hur det yttrar sig hos dig?
    Annika Webbmaster
  • Jag hade dagens livesändning från islaget om Sverigedemokraterna kl 11.12 i färskt minne när jag skrev, men kunde inte återskapa problemet just då. Men den var inte pinfärsk när det hände, jag vill minnas att jag försökte någon timme efter avslutad sändning.

    Juniornyheterna är jag noga med att inte försöka ladda ner så fort de dyker upp, för då vet jag att det låser sig så jag inte kan lyssna vare sig direkt eller på nedladdad.
  • Min app är version 21.4.1 beta
  • Efter att min telefon uppdaterats till Android 9 helt nyligen fungerar det inte längre att lyssna på nedladdade avsnitt i flygplansläge. Jag brukar alltid ha flygplansläge när jag vilar eller sover för att inte störas så det här är problematiskt för mej. Nya eller gamla program verkar inte ha någon betydelse.
  • Ragnar: Har felen fortsatt hos dig?

    Anna:
    Jag svarar dig här:
    Problem efter uppdatering till Andriod 9
    Annika Webbmaster
  • De fel Anna rapporterar känner jag inte igen.

    När det gäller pinfärska avsnitt har jag fortsatt att akta mig för att försöka ladda ner avsnitt av längd 0. Men jag har märkt en förbättring: om jag försöker lyssna via appen på Morgonandakten kl 5.45 när väl sändningen i P1 börjat, fungerar lyssningen och det blir versionen utan musik, dvs den som inte sänds på kanalen. Detta är en fördel för mig, då jag då hinner koppla över till Yle Vega och Andrum, som startar kl 5.54.

    Som sagt är det en förbättring sen tidigare, då versionen utan musik inte alltid fungerade vid det klockslaget.

  • Jag har fortfarande detta problem ( att inte kunna lyssna på nedladdat om jag jag t.ex. har flygplansläge på. Annika bad att få veta vilken telefon jag har för att sedan kunna ge mej instruktion om hur jag går in och ändrar i inställningar. Det var ett par veckor sen och jag har inte hör något efter det. Jag har en Fairphone2 vilket kanske förklarar att jag inte hört något eftersom det är en mindre vanlig modell men det är ju ett Android-operativsystem så det ska inte skilja sig så mycket från övriga Android-mobiler. Det är fortfarande något som skulle vara jättefint att få hjälp med att hitta en lösning på.
  • Tack för påminnelsen, Anna. Jag har svarat dig här:
    Problem efter uppdatering till Andriod 9

    Ragnar:
    Vi har en del konstigheter kopplat till de avsnitt som ligger i dubbla format, men bra att du har hittat ett sätt som fungerar för dig med Morgonandakten!

    De avsnitt som är 0 sekunder långa är har vi tyvärr fortfarande inte fått ett bra grepp om. Det har varit en del buggar den sista tiden som har varit mer lyssningskritiska, så detta har tyvärr inte hunnits med.

    Är Juniornyheterna fortfarande ett program där det finns stor risk att felet uppstår ifall man är för snabbt ute? Återkommande program som detta är väldigt bra för oss att känna till när vi återskapar felet.
    Annika Webbmaster
  • Annika, jag ska hålla tentaklerna ute för det, men just nu har jag inte haft problem. Det kan dock bero på att jag kanske lyssnat på annan tid.
  • Hej! Jag är lite osäker på om frågorna om Morgonandakten, Juniornyheterna och dubbla format är riktade till mej, jag känner inte igen mej idet och har inte påtalat just dom programmen som problematiska. Jag ser att jag fått tips från Annika på ett annat ställe på hur jag kan prova att lösa mitt generella problem att lyssna på nedladdade program Jag ska göra ett försök med det men har inte gjort det än. Jag har inte upplevt att det är någon skillnad på program utan det verkar inte fungera alls att lyssna på nedladdade program, oavsett vilka om man inte har internet på.
  • Anna, de frågorna var riktade till Ragnar.

    Ragnar: bra att du inte har haft problem, även om det inte kan tolkas som att faran är över, tyvärr.
    Annika Webbmaster
  • Det största problemet just nu är att tidslinjen kan visa helt fel, inte bara från fel kanal efter kanalbyte. Idag vid 12:45 startade jag appen med P1, men tidslinjen hamnade på 13:05, inne i Kulturnytt trots att klockan inte var så mycket. Innan den visade Kulturnytt visade den RingP1, möjligen för att jag tidigare hade lyssnat på P1 morgon innan jag stängde appen.

    När detta händer när jag använder Chromecast till Google Host Hub är det begripligt och överkomligt, men den här gången var jag inte i närheten av hubben.