Vilket material ska levereras från myndigheter?

Jag tycker fortfarande inte att det är helt glasklart vad som ska levereras. Sånt som tidigare publicerades i tryck och har varit orört i tre månader? Min myndighet är från 1911 så det blir ju precis allt :-). Några konkreta exempel: Vi har webbsidor om djursjukdomar. Vi har webbsidor om vår verksamhet. Vi har webbsidor om forskningsprojekt. Historiskt sett publicerades säkert all denna information i någon form av tryck. Nu uppdateras de vid behov. Vi tittar på att bygga en funktion för automatisk leverans från vårt publiceringsverktyg. Skulle det vara rätt att automatiskt leverera in innehållet från webbsidor som varit orörda i tre månader? Natten till den 91:a dagen får ni en automatisk leverans. När en ändring publiceras börjar tremånadersklockan ticka igen och när tiden gått får ni en ny leverans. Eller har jag otur när jag tänker så?

Kommentarer

  • ...ja, självklart bara för material publicerat efter den 1 jan 2015. Men på sikt blir det ju troligen allt material på webbplatsen.

  • Hej!

    Det kan ses som en riktlinje att material som tidigare gavs ut i tryckt form ska levereras som e-plikt, men det är inte det enda kriteriet att gå efter. När det gäller myndigheter är det endast "egentliga myndighetspublikationer" som ska levereras, exempel finns i den här foldern:https://www.kb.se/download/18.51f0e95015fe32b7558175/1611831108066/Exempel_eplikt_myndigheter_1600526.pdf

    Dessutom gäller för myndigheter att material publicerat med en komplex struktur inte behöver levereras, det kan du läsa mer om här:
    https://kundo.se/org/kb-eplikt/d/vad-galler-for-myndigheter-som-publicerar-i-html-f/
    och här: https://kundo.se/org/kb-eplikt/d/varfor-ska-inte-en-hel-webbsida-levereras/

    Om materialet uppdateras kontinuerligt räknas den inte som en egentlig myndighetspublikation, däremot ska olika versioner levereras om det är material som uppdateras då och då och kan anses avslutat däremellan.

    Kungliga biblioteket
  • Hej och tack för svaren! Tyvärr ändå inte glasklart. Att något webbpublicerat är av en komplex natur är ju egentligen inte ett argument. (Vi har till exempel en utskrifts-css som säkert kan användas till att automatproducera en pdf av varje sida.) Så att en webbsida som bara innehåller löptext kan vara leveranspliktig men att nästa sida som har samma syfte som informationsbärare men innehåller tre viktiga diagram inte är leveranspliktig är ju minst sagt förvirrande :-). Jag mailar er med specifika frågor för min webbplats.

  • Det kanske kan tyckas ologiskt att samma innehåll men med olika publiceringsstruktur kan falla både inom och utanför leveransplikten, men det är så lagen är formulerad. Skicka gärna ett mejl med specifika exempel så ska vi försöka reda ut vad som gäller.

    Kungliga biblioteket

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post och ditt telefonnummer visas aldrig publikt.