Behåll era podcastflöden för Sommar i P1 med flera!

Hej SR,

Jag uppmärksammades idag på att någon på Sveriges Radio har fått för sig att det är bra för tillgängligheten till era program att enbart göra dem tillgängliga via era egna tjänster (hemsida, egen app, ev fler), och att ni därför försöker avveckla era podcast-flöden.

För att formulera mig kort och utan skällsord är detta en dålig idé som gör det svårare att lyssna på era program. Ha gärna möjlighet att lyssna via hemsidan och i en egen app, för den som föredrar det eller vill vara säker på att inget hänt med filerna på vägen. Men behåll podcast-flödena, för det är det mest praktiska och mest flexibla sättet att lyssna.

Om jag föredrar att använda ”jättarnas program”, som ni skriver i ert kundforum, kan jag göra det. Vill jag använda en liten nischad podcast-app, kan jag göra det. Vill jag använda er app, kan jag göra det. Valfrihet och flexibilitet.

Att hävda att det bara är er egen pod-app som går att lita på och i samma mening säga att webben är en pålitlig kanal, visar tydligt på hur märkligt argument det är: varför ska man kunna lita på Apples webbläsare, men inte deras podcast-app? Varför skulle Google begränsa er i sin podcast-app, men inte i sin webbläsare? Det är ett väldigt märkligt resonemang. Och varför skulle inte Apple och Google lika gärna kunna blockera er app som ert podflöde, om de var på det humöret?

Vi lever i en värld där tillgången till Internet i praktiken styrs av en handfull företag, och boten på det är definitivt inte att överge öppna format och standarder - öppna standarder är det lilla hopp vi har om att kunna bryta deras oligopol.

Att Spotify gör allt de kan för att slå sönder podcast-världen för att ensamma ta över dess plats är ett dåligt argument för att minska lyssnarnas alternativ; är det så mycket bättre, sett ur användarens synvinkel, att vara inlåst i SR istället för Spotify?

Jag lyssnar på många poddar, varav ett par är från SR. Tack vare podcast-teknikens öppenhet och flexibilitet kan jag ta del av alla dessa poddar i samma program utan att behöva bekymra mig över vilken teknik deras skapare valt i sin ände. Om er nya filosofi skulle få genomslag skulle jag behöva ladda ner en app per utgivare, och behöva lära mig att hantera och navigera i dem alla. Jag skulle behöva öppna varje app för att se om det finns något nytt avsnitt, och alla skulle överösa mig med all möjlig skit de tycker att jag borde se och höra.

Kort sagt gör ni Internet och världen till en sämre plats genom att låsa in ert material i era egna plattformar, till ingen nytta.

Mvh,
Mikael
Visa bästa svaret

Kommentarer

  • Tack för att du tog dig tid att formulera kritiken så väl!

    Jag har skapat en ny tråd av ditt inlägg och kommer att hjälpa lyssnare att hitta hit istället för till två äldre trådar om samma ämne:Att samla diskussionen i en tråd hoppas jag kan gynna både lyssnare och oss på Sveriges Radio. Dock vill jag vara tydlig med att detta forum är till för att ge teknisk support. Jag ser förstås till att de kolleger som arbetar med våra strategiska beslut tar del av din kritik, men kommer förmodligen inte att kunna svara på ett tillfredsställande vis. I grunden baseras mina svar på det som mina kolleger redan har skrivit: Med denna reservation ser jag fram emot en fortsatt dialog.
    Annika Webbmaster
  • Jag kan för mitt liv inte förstå varför ni väljer att endast publicera sommarens avsnitt av Sommar i P1 i er egen app och på sr.se

    Ni skriver i er blogg om att ni har ett förtroende att förvalta. Är det verkligen er tradition att göra det svårare för era lyssnare att ta del av era program genom att endast erbjuda dem på era egna plattformar?

    Ni skriver att ni inte vill finnas och vara beroende av andra lyssningsplattformar för att säkerställa ni når ut till era lyssnare i händelse av kris. Att endast förlita sig på egna plattformar gör att ni är enklare att slå ut. De gånger ni har haft problem med er hemsida och er app har det fortfarande gått att lyssna på era poddar via appar såsom Overcast, Podcaster osv.

    I mina ögon ökar er trovärdighet när ni finns tillgängliga där jag som lyssnare vill att ni skall vara, i mitt poddflöde tillsammans med övriga poddar jag lyssnar på. Det visar att ni förstår hur lyssnarnas vardag ser ut och vad som är viktigt för oss. Att jag kan lyssna på er i mitt vanliga poddflöde i appen Overcast gör på intet sätt att jag litar på er mindre än om jag lyssnar på er i er egna app.

    Om ni inte vill vara beroende av andra plattformar för att nå ut till era lyssnare, hur kommer det sig då att ni finns på Facebook, Instagram, X, Kundo osv osv? Varför är det viktigt att finnas där, men inte i folks vanliga poddflöden?

    Att ni finns tillgängliga på andra plattformar än enbart era egna gör att det är enklare att få upp ögonen för er, så att ni mer ert högkvalitativa innehåll når ut till fler. Att låsa in det och göra det svårare för mig som lyssnare att enkelt ta del av ert innehåll gör, på sikt, att det blir mindre lyssnande på SR, något jag har mycket svårt att förstå är något ni vill uppnå.

    Ni blir på intet sätt beroende av externa aktörer genom att både finnas på egna plattformar OCH på andra plattformar. Det finns inget som hindrar mig att använda mig av er app eller hemsida om min föredragna plattform av någon anledning inte skulle fungera. Det händer ibland att era publiceringar inte dyker upp som tänkt idag och då vet jag att jag alltid kan gå till er app.

    Att förutsätta att vi som lyssnare inte kan avgöra om vi lyssnar på SR eller andra avsändare bara för att vi inte lyssnar via er app eller er hemsida är att direkt dumförklara mig som lyssnare.
    Jag förstår att ni inte vill att plattformar såsom Spotify, Podme och andra betalplattformar direkt eller indirekt skall kunna tjäna pengar på ert innehåll. Men ni tänker inte på att det finns ett tredje sätt (utöver era egna kanaler och dessa tjänster) att lyssna på poddar, och det är i fristående poddspelare likt Overcast. Dessa poddspelare har många fördelar. T.ex. laddar de ner innehållet automatiskt så fort det släppts (och min enhet har uppkoppling) så att jag enkelt kan lyssna på mina poddar när helst jag vill, på flyg, under resor i utlandet där mobiltäckning och uppkoppling ibland kan vara bristande osv. Er app har, mig veterligen inte någon möjlighet till automatisk nedladdning.

    Att dessutom behöva gå till en specifik app för att lyssna på vissa poddar förstör användarupplevelsen och gör att det blir mer omständligt att lyssna på ert innehåll, en anledning till att välja bort er.

    Ni hämtar säkert inspiration från hur streamingmarknaden fungerar när det gäller tv/video/serier/film, men tänker inte på att ni är ett ljudmedium. Till skillnad från hur streamingmarknaden fungerar där det finns ett antal aktörer som har unikt innehåll har ljudstreamingen gått en annan väg, att erbjuda så mycket som möjligt i flera tjänster. Det hade ju varit hål i huvudet om jag idag bara hade kunnat lyssna på t.ex. Coldplay på Spotify, Taylor Swift på Apple Music och Veronica Maggio på YouTube Music. Anledningen till att det inte är så är att ljud, till skillnad från video, ofta är något du lyssnar på lite mer passivt än när du sätter dig ner och tittar på en film, en tv-serie eller ett program, något som kräver din fulla uppmärksamhet. Dels handlar det om att användarupplevelsen i sig aktiverar fler sinnen och dels handlar det om att varje enskilt program eller film är av längre karaktär.

    När det kommer till ljud så är det något du ofta, men inte alltid, lyssnar på samtidigt som du gör något annat, kör bil, städar, promenerar osv. Att då behöva avbryta det man gör för att behöva byta app för att lyssna på en annan podd som inte finns på samma plattform längre gör att användarupplevelsen försämras markant, och i vissa fall dessutom innebär en direkt risk om man t.ex. kör bil. Idag fortsätter min poddspelare enkelt med nästa podd när den förra tagit slut, oavsett om det är en podd från SR, nån fristående individ eller en podd producerad av någon av de större aktörerna.

    Jag ser allt för ofta att SR (och SVT, men det kan inte ni ställas till svars för) i dagens digitala universum har gått från att vara informativa i första hand till att i första hand vilja driva trafik till egna plattformar. Att från t.ex. ekot flasha i appen om "Svår olycka på E4" utan att på något sätt i flashen ange VAR olyckan har inträffat (E4 går ju genom HELA Sverige) gör att ni gör det svårare för mig som nyhetskonsument att bedöma om nyheten berör mig eller ej. Kommer olyckan påverka min resa hem från jobbet? Finns det risk för att min syster är inblandad? Behöver jag oroa mig för utsläpp? osv osv. Samma nyhet kan enkelt få rubriken "Svår olycka på E4 söder om Gävle" och jag som boende i Stockholm behöver inte bemöda mig att gå in i appen, om jag inte är intresserad. Jag jämför detta beteende med er nya approach till att begränsa tillgången till mer och mer av ert innehåll till enbart era egna plattformar. Detta är ett tänk som är helt förståeligt för kommersiella aktörer som behöver få klick för att kunna sälja reklam och tjäna pengar. Men ni har ett annat uppdrag, ett uppdrag att nå ut till era lyssnare så brett som möjligt. Detta gör ni bäst genom att finnas på flera plattformar och självklart genom att producera högkvalitativt och trovärdigt innehåll. Det sistnämnda är ni riktigt riktigt bra på, och det är också därför det betyder så mycket för mig som lyssnare.

    Jag hoppas verkligen att ni förstår hur fel detta beslut är och att ni backar från detta beslut. Jag är övertygad om att det inte bara är jag som hör av mig med konstruktiv feedback, och jag hoppas att ni tar åt er från mig såväl som från alla andra som helt eller delvis delar mina åsikter om att detta beslut är helt fel väg att gå. Ni skriver att ni prövar er fram, det innebär att ni, utan att behöva skämmas, kan ta tillbaka ert beslut. Gör det enda rätta och backa. Fortsätt finnas i poddflödena med ert innehåll och lås inte in ert fantastiska innehåll!
    Peter
  • Tack Peter!

    Även du kommer med mycket konstruktiv kritik, som jag ska göra mitt bästa för att se till att vi förstår och tar med i det strategiska arbetet.

    I en av de trådar jag kommer att låsa för nya poster skrev Linus liknande tankar i måndags, den 20 maj. Jag svarade honom dagen därpå, och avslutade med:
    Det var ett svar på början av ditt inlägg. Jag kommer att försöka svara på resten också, trots att forumets fokus är teknisk support och jag egentligen saknar förutsättningar (inte minst tid) att svara på strategiska frågor.

    Programdirektör Sofia Wadensjö Karén och andra kolleger tar självfallet del av de synpunkter som kommer in.
    Linus Kardells ännu inte besvarade kritik:
    Och det blir tydligare för användarna att Sveriges Radio är avsändare om man tar del av innehållet på vår egen plattform där det inte kopplas ihop med andra varumärken och andra avsändare.
    Som om man inte ser i podcast-klienten vem som publicerar en podcast. Eller är ni rädda att det ska dyka upp nån slags imposter-podcast om folk kan välja vilken app de lyssnar på morgonpasset i?
    Det är dessutom för sårbart för ett public service-bolag som Sveriges Radio att i alltför stor utsträckning vara beroende av externa aktörer för att nå publiken.
    Som om man skulle bli mindre "beroende av externa aktörer" genom att sluta vara tillgänglig via öppna standarder. Visserligen är det någon "extern aktör" som har gjort podcast-klienten (kan dock vara öppen källkod), men jag ser inte att ni klagar på att ni är beroende av externa aktörer för att någon annan tillverkar radioapparaten man lyssnar på FM-radio med. Om något blir man mer beroende genom att låsa det till en app gjord för specifika operativsystem från amerikanska företag och publicerad i specifika appbutiker. Går dock visserligen också att lyssna på i radio och på hemsidan, i motsats till vad det står i rubriken, men det är mer begränsat, går t.ex. inte att automatiskt ladda ner och lyssna offline.

    Ett annat stort problem som jag inte ser nämnt ovan är att när programmen är inlåsta i egna appar så går de inte att köa tillsammans med podcasts, utan man tvingas istället manuellt byta mellan appar.

    Tack, Mikael, Peter och Linus (och alla som skrivit i de gamla trådarna) för att ni vill hjälpa oss att tänka rätt här. Jag ser till att det ni skriver når fram till rätt kolleger och återkommer.
    Annika Webbmaster
  • Johannes kom med ett gott rådi en av de trådar som snart stängs:
    Det kanske vore enklare och tydligare att säga "programmet kommer inte att publiceras i våra poddflöden", istället för att skriva att det enbart kommer att publiceras i er app.
    Har undrar även över programdirektör Sofia Wadensjö Karéns uttalande om att vi vill få publiken till de egna plattformarna i och med SR:s beredskapsuppdrag:
    Jag undrar här om argumentet bygger på att lyssning i stor utsträckning sker via andra plattformar än Sveriges Radios applikationer.
    • Har ni statistik på hur lyssningen är fördelad över olika applikationer?
    • Hur stor andel av lyssningen sker via Sveriges Radios egna applikationer jämfört med externa?
    Jag svarade att syftet med detta försök är just att försöka "hämta hem" lyssnare som idag når vårt utbud "hos tredje part", och hänvisade till Public service-redovisningen 2023, sidorna 34-35, där det framgår att drygt häften av efterhandslyssningen sker via externa tjänster som exempelvis Spotify och Apples Podcaster. Andelen extern lyssning varierar från program till program, så det finns titlar där externa tjänster utgör en betydligt större andel av lyssningen.
    Annika Webbmaster
  • Ser att du pekar på Tunein, Spotify, Apple, Amazon och Google i den andra tråden, och kan hålla med om att såna centraliserade plattformar kan vara problematiska. Fast som de andra har sagt, tycker inte det är nån förbättring att behöva ha en egen app för vissa program, speciellt om den är mindre kapabel än den appen man normalt använder.

    Måste erkänna att jag inte har någon vidare koll på hur de funkar för podcastpublicering (och de är inga jag själv använder för podcasts, utom Spotify när jag är på Playstation, annars kör jag mest AntennaPod), men har alltså ägaren av podcasten ingen kontroll över hur podcasten distribueras av dem? För Spotify hittade jag det här: https://support.spotify.com/al/podcasters/article/updating-an-rss-feed-link-or-hosting-provider/
    Det är dels för att få publiken till de egna plattformarna i och med SR:s beredskapsuppdrag, säger programdirektör Sofia Wadensjö Karén:
    Den punkten skulle jag gärna vilja få mer utvecklad, angående vad specifikt SR-appen ska åstadkomma i beredskapsväg. Finns förstås VMA-meddelanden i SR-appen, men det tycker jag funkar bättre i appen Krisinformation, eftersom den kan filtrera på län så man slipper irrelevanta aviseringar från andra änden av landet. Och även SOS Alarm-appen har VMA som jag tror baseras på plats. Så av den anledningen skulle jag ändå ha VMA-aviseringar avstängda i SR-appen. Det som saknas i de apparna är väl kanske en P4-ström.

    Tycker att det skulle vara bättre om beredskapsdelen kunde stå på egna ben snarare än att man ska locka med orelaterade ljudprogram för att få folk att installera en beredskapsapp. Fast det kanske är för mycket begärt av folk.
    Linus Kardell
  • För mig som gillar att lyssna på Sveriges Radio genom smarta högtalare som Google Nest, är det här beskedet tråkigt. Jag uppskattar att kunna slappna av på kvällen genom att lyssna på radio och poddar, utan att behöva plocka fram någon skärm utan enbart sköta det med röstkommandon. Efter att funktionen "Prata med Sveriges Radio" försvann och Google Podcast ska läggas ner, finns nu Spotify som enda möjlighet att ta del av programmen med röstkommando (såvida man inte lyssnar linjärt via Tunein).

    Jag brukar lyssna på Morgonpasset i P3 på kvällen innan jag somnar, men till hösten blir den proceduren krångligare. Jag måste starta min platta, starta SR-appen, sätta igång programmet, trycka på cast-symbolen och stänga ner min platta igen. För mig är det en olägenhet, men för personer med funktionshinder kan det vara ett hinder för att överhuvudtaget lyssna på programmet.

    Sen finns en oro för att det här bara är första steget, och att alla program på sikt ska bli exklusiva för SR-appen.
    Magnus
  • Tack för ytterligare bra inspel, Linus och Magnus!

    Den här tråden, som jag skapade igår, ha redan fyllts på med flera relevanta frågor och synpunkter som rör Sveriges Radios trovärdighet, tillgänglighet, sårbarhet och vårt uppdrag med lyssnarnas behov i fokus.

    Några frågor kommer jag att försöka besvara, men jag kommer i första hand att säkerställa att vi på Sveriges Radio förstår era synpunkter och att det ni skriver verkligen når fram till rätt kolleger.

    Under morgondagen hoppas jag hinna med att sammanfatta era viktigaste argument, vilket brukar vara ett bra sätt att försäkra både mig och er om att jag har förstått er rätt. Jag vet att flera kolleger som arbetar med våra strategiska beslut redan har läst i tråden, men jag tror att det blir en hjälp för både oss på Sveriges Radio och för våra lyssnare om jag kan sammanfatta det något.

    Tack så här långt!
    Annika Webbmaster
  • Under morgondagen hoppas jag hinna med att sammanfatta era viktigaste argument ...
    Denna sammanfattning hann jag dessvärre inte med, men den kommer!

    Magnus tog upp en konsekvens av att avsnitt inte längre går att nå via poddflöden. Det kommer inte att gå att lyssna på dessa program i Googles röststyrda högtalare:
    För mig är det en olägenhet, men för personer med funktionshinder kan det vara ett hinder för att överhuvudtaget lyssna på programmet.
    Henrik Götesson på Synskadades Riksförbund har kontaktat Lyssnarservice. Han är också oroad över försämrad tillgänglighet. Jag delar med mig av hans återkoppling nedan.
    Annika Webbmaster
  • Henrik Götesson skiver:
    Hej!
    Jag jobbar på Synskadades Riksförbund.
    Vi har förstått det som att det finns poddar som först endast publiceras i SR Play, men:
    Finns det poddar som endast gör det, som alltså inte alls publiceras på andra plattformar? Vi tänker framförallt på möjligheten för synskadade som av olika skäl inte använder vanliga mobiltelefoner utan speciella spelare, t.ex. en speciell spelare för att läsa böcker och ta del av poddar som heter Victor Reader Stream från Humanware.

    Vi bortser från program som innehåller musik.

    Med vänliga hälsningar
    Henrik Götesson
    Intressepolitisk handläggare
    Synskadades Riksförbund
    Lyssnarservice har svarat Henrik och bland annat tipsat om denna sida:
    Varför släpper ni vissa avsnitt och titlar bara i appen? | Frågor & svar om Sveriges Radio

    Där framgår det att delar av vårt utbud inte kommer att finnas tillgängligt i externa plattformar, det vill säga inte heller i hjälpmedel som Victor Reader Stream:

    Jag har bett de kolleger som arbetar med våra strategier att återkomma till Henrik och till Synskadades Riksförbund.
    Annika Webbmaster
  • Jag vill bara säga att jag uppskattar den här tråden oerhört mycket, och den tar upp precis de frågor jag själv har samtidigt som det tillkommer några. Bli inte som sämre, kommersiella aktörer utan bevara er lättillgänglighet och ta samhällsuppdraget på allvar. Ju enklare det är att lyssna på era program desto fler når ni. Ju mer ni komplicerar tillgängligheten desto färre lyssnare. Jag tror inte det är svårare än så. Och hittills har ni inte en plattform som kan konkurrera i lättillgänglighet och enkelhet. Så fokusera på det som är er fantastiska styrka - skapa program med bra innehåll - och lämna tekniken till de plattformar som är bäst på just det - att distribuera innehållet.

    Elisabeth
  • Hej Elisabeth och övriga!
    Jag håller med om att tråden belyser vårt beslut ur många viktiga perspektiv som vi på Sveriges Radio behöver förhålla oss till.

    Några av era frågetecken kan jag eventuellt räta ut baserat på det vi har skrivit bland annat här, Varför släpper ni vissa avsnitt och titlar bara i appen?. Min huvuduppgift här blir dock att sammanställa det ni framför så att inga delar av det faller mellan stolarna, samt i viss mån hjälpa mina kolleger att sätta era argument i ett större sammanhang.

    1. Lyssnare med särskilda behov
    Första delen av min sammanfattning rör specifikt möjligheten för alla lyssnare att kunna ta del av vårt innehåll, vilket är en del av vårt nuvarande sändningstillstånd:
    Tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning
    10 §
    SR ska beakta behoven hos personer med funktionsnedsättning. Ambitionsnivån när det gäller möjligheterna för personer med funktionsnedsättning att tillgodogöra sig SR:s utbud ska höjas och tillgängligheten förbättras. Det långsiktiga målet är att hela utbudet görs tillgängligt för alla medborgare. /.../
    Poddflöden är, för många lyssnare med särskilda behov, en förutsättning för att kunna ta del av vårt innehåll. Henrik, Synskadades riksförbund, nämner ett hjälpmedel för att kunna ta del av poddar som heter Victor Reader Stream. Fler liknande hjälpmedel finns.

    Magnus påminner om att möjligheten att starta en podd med rösten i Google-högtalare baseras på poddflöden. (Även röststyrning i Siri, Apples motsvarighet, är ett hjälpmedel baserat på att våra program har fungerande poddflöden.) Han sammanfattar detta bra:
    För mig är det en olägenhet, men för personer med funktionshinder kan det vara ett hinder för att överhuvudtaget lyssna på programmet.
    I morgon hoppas jag hinna samla era synpunkter och frågor om vårt oberoende och beredskapsuppdraget, vilket även det är mycket viktiga frågor.

    Jag vill även passa på att tacka er för att ni, trots den frustration våra planer har väckt, håller en konstruktiv ton, vilket underlättar dialogen!
    Annika Webbmaster
  • Om jag ska recensera vad SR gör så är det att föra något slags krig mot lyssnare som inte gör som ledningen för tillfället har fått för sig är önskvärt. Jag tycker att det är enstående fräckt med tanke på hur verksamheten finansieras. Dessutom är man inte ärlig och bara stänger ned alla poddflöden direkt, om det nu är ett så stort problem att folk lyssnar så. Istället jävlas man rent ut sagt med lyssnarna för att få dem att tröttna och använda appen istället, vare sig de vill eller inte.

    Detta beteende är mer eller mindre genomgående och utsträcker sig inte bara till poddflödena. Alla andra sätt att lyssna än i appen anses uppenbarligen felaktiga och intrycket är att SR vill bli Sveriges Poddapp AB istället.

    FM: Tidvis evinnerligt tjatande om den förbenade appen (omdöme baserat på SR:s beteende, inte appen i sig). Ironiskt nog blir förstås följden att det tjatas i direktflödena för dem som redan lyssnar i appen också. Lyssnarna anses inte bara göra fel, utan tydligen även vara rejält trögfattade. Just det här med FM är förvisso inte förvånande eftersom Benkö alltid har en underton av djupt stön när hon intervjuas och ämnet på ett eller annat sätt kommer upp. Att miljontals människor lyssnar på utsänd radio anses uppenbarligen vara ett problem och en belastning, Sveriges Radio tvingas sända radio. Hur man får ihop det här med att samtidigt prata om beredskapskanalen P4 som motivering till att strypa poddflöden är obegripligt.

    Hemsidan: Existerar den? Man kan inte tro det när man hör hur SR kommunicerar, vilket tydligt visade sig alldeles nyligen i samband med åtgärderna som gett upphov till tråden. Märkligt, givet SR:s argumentation, eftersom detta uppenbart är en mer obereonde distributionskanal än appen. Den fungerar i princip på vilken plattform som helst med uppkoppling och en rimligt fungerande webbläsare, vilket appen inte gör. Den är låst till två plattformar som kontrolleras av Apple och Google, samt distribueras via appbutiker som kontrolleras av dem. Ganska komiskt med tanke på hur public service drabbas av stor nervositet så fort någon nämner ett varumärke, förutom att de principiellt kan slå av strömbrytaren om de vill.

    Poddflöden RSS/XML: Felaktigt sätt att lyssna och verkar mer och mer bara betraktas som ett sätt att försöka tvinga in folk som gör fel i appen. Strategin är att successivt försämra tills det bli helt oanvändbart så att folk slutar använda dem och i varierande grad av frustration går över till appen (eller slutar lyssna...). Notabelt är förstås att som jag använder dem är det ingen extern leverantör inblandad, trots att SR ständigt envisas med att påstå det. Vill man så kan man hämta flödesadresserna direkt från hemsidan och lägga till poddar så istället för att söka efter dem i något index. Ansvariga har tydligen mållåst på att att poddar även går att ladda ned i olika andra program som betraktas som plattformar, typ Spotify som verkar vara ett rött skynke.
    Martin S
  • Tack för tänkvärd kritik, som sätter in problemen kring våra taktiska publiceringar i ett större perspektiv.

    Jag gör vad jag kan för att den ska lända rätt hos oss och återkommer.
    Annika Webbmaster
  • Nästa punkt jag vill sammanställa kritiken kring och be mina kolleger att ta del av, rör vårt beredskapsuppdrag. Ämnet ligger nära andra frågor, exempelvis den om vårt oberoende, som jag planerar att ta upp som en tredje punkt.

    2. Beredskapsuppdraget
    Johannes undrar (i annan tråd) över Sofia Wadensjö Karéns uttalande i Kulturnytt om att vi vill få publiken till de egna plattformarna i och med SR:s beredskapsuppdrag:
    Jag undrar här om argumentet bygger på att lyssning i stor utsträckning sker via andra plattformar än Sveriges Radios applikationer.
    Har ni statistik på hur lyssningen är fördelad över olika applikationer?
    Hur stor andel av lyssningen sker via Sveriges Radios egna applikationer jämfört med externa?
    Syftet med detta försök är just att "hämta hem" de lyssnare som idag lyssnar "hos tredje part". l Public service-redovisningen 2023, sidorna 34-35, framgår att drygt häften av efterhandslyssningen sker via externa tjänster som exempelvis Spotify och Apples Podcaster. Andelen extern lyssning varierar från program till program, så det finns titlar där externa tjänsters andel av lyssningen är betydligt större.

    Även Linus undrar  hur beredskapsaspekten hänger samman med SR Play:
    Den punkten skulle jag gärna vilja få mer utvecklad, angående vad specifikt SR-appen ska åstadkomma i beredskapsväg. Finns förstås VMA-meddelanden i SR-appen, men det tycker jag funkar bättre i appen Krisinformation, eftersom den kan filtrera på län så man slipper irrelevanta aviseringar från andra änden av landet. Och även SOS Alarm-appen har VMA som jag tror baseras på plats. Så av den anledningen skulle jag ändå ha VMA-aviseringar avstängda i SR-appen. Det som saknas i de apparna är väl kanske en P4-ström.

    Tycker att det skulle vara bättre om beredskapsdelen kunde stå på egna ben snarare än att man ska locka med orelaterade ljudprogram för att få folk att installera en beredskapsapp. Fast det kanske är för mycket begärt av folk.
    I ett blogginlägg  har programdirektör Sofia Wadensjö Karén utvecklat resonemanget:
    Att vi stärker relationen till publiken är även viktigt ur ett beredskapsperspektiv. P4 är vårt lands beredskapskanal. I händelse av kris eller krig är det till Sveriges Radio man vänder sig för att få viktig information. Det är därför viktigt för vårt samhälle att vi i fredstid bygger en vana kring och kännedom om Sveriges Radio, så att människor i händelse av fredstida kris eller krig ser Sveriges Radio som en naturlig informationskälla att vända sig till.
    Det är alltså inte enbart appens VMA-funktion som vi vill att fler ska få del av, utan i synnerhet att stärka relationen med lyssnarna.

    Martins reflektion har med detta att göra. Han får intryck att vi ser FM som ett problem och en belastning och vänder sig emot att vi, i "linjär radio" ideligen påpekar att man kan lyssna i appen, vilket han tycker rimmar illa med beredskapsfrågan:
    Lyssnarna anses inte bara göra fel, utan tydligen även vara rejält trögfattade.
    /.../
    Hur man får ihop det här med att samtidigt prata om beredskapskanalen P4 som motivering till att strypa poddflöden är obegripligt.
    Martin har en poäng. Ur beredskapssynpunkt bör alla hushåll ha tillgång till FM-mottagare som fungerar även utan elnät. Dessutom behöver alla lyssnare veta på vilken frekvens de når den lokala P4-kanalen. Att frekvensen står på Teracoms hemsida hjälper inte vid en större storm eller brand som påverkar elförsörjning och internet.

    Samtidigt är appen SR Play en otroligt viktig källa till information vid kriser så länge "nätet funkar", vilket det brukar göra vid gasläckor, raserade broar och allehanda andra scenarier. Om lyssnare vid den typen av händelser har vår app installerad och vet att det är där de får viktig information ökar vi människors möjlighet att hantera kriser.

    En annan aspekt av beredskapsuppdraget är mer teknisk och handlar om det som kallas "redundans", vilket innebär att ett system kan ersätta ett annat vid driftsproblem. Peter skriver:
    Ni skriver att ni inte vill finnas och vara beroende av andra lyssningsplattformar för att säkerställa ni når ut till era lyssnare i händelse av kris. Att endast förlita sig på egna plattformar gör att ni är enklare att slå ut. De gånger ni har haft problem med er hemsida och er app har det fortfarande gått att lyssna på era poddar via appar såsom Overcast, Podcaster osv.
    Det är en mycket viktig poäng. Jag, som har lämnat support till lyssnare vid allehanda tekniska problem, delar Peters bild av att en "decentraliserad distributionsform" genom våra poddflöden gör oss mindre känsliga för driftstörningar.

    Jag hoppas att det var de viktigaste rena beredskapsfrågorna. I nästa sammanfattning kommer jag att gå in på era frågor och funderingar över Sveriges Radios oberoende.
    Annika Webbmaster
  • Jag vill bara säga att jag tycker att Annika gör ett riktigt bra jobb med att samla och sammanfatta åsikterna, tack för det!
    Mikael
  • Tack, Mikael!

    Alla:
    Tredje punkten handlar om vårt oberoende och öppenhet vilket inte riktigt går att separera från beredskapsuppdraget i punkt två och det jag planerar som punkt nummer fyra, vår trovärdighet.

    Oberoende, Trovärdig och Öppen utgör dessutom, tillsammans med Nyskapande, Sveriges Radios värdegrund, och ska vara de värderingar som genomsyrar allt vi gör:
    Vår värdegrund beskrivs i fyra ord:

    1. Oberoende
    Vi är fristående från särintressen. Verksamheten bedrivs självständigt och oberoende i förhållande till staten, kommersiella intressenter, intresseorganisationer och andra grupper.

    2. Trovärdig
    Vi skapar med hög kvalitet, delaktighet och genom vårt oberoende ett förtroende hos vår publik, som ska kunna lita på att det vi säger är sant och relevant.

    3. Öppen
    Vi möter och bjuder in publiken till dialog och samarbete.
    Vi värdesätter olikheter och har respekt för andra och varandra.

    4. Nyskapande
    Omvärlden förändras snabbt, vi ser framåt och omvärderar det som är invant. Vi ser möjligheter i förändringen, utvecklar och skapar nytt.
    Det är fina ord. Men inte bara ord, utan något viska ha som inriktning i allt vi gör. Och eftersom ni har kritik som rör själva grunden för vårt handlande, blir det extra viktigt att jag kan sammanfatta era frågor och funderingar.

    Men snart är arbetsdagen slut, så min sammanställning av synpunkter som rör vårt oberoende hoppas jag att jag hinner med imorgon.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Ni har skrivit mycket om oberoende och öppenhet, så denna sammanställning blir lång. Dock inte så lång som den var innan jag strök vissa partier som även rör vår trovärdighet och som istället får ingå i sammanfattningens fjärde del.

    3. Oberoende och öppenhet
    Sofia Wadensjö Karén skrev:
    Det är dessutom för sårbart för ett public service-bolag som Sveriges Radio att i alltför stor utsträckning vara beroende av externa aktörer för att nå publiken.
    Det fick Linus att reagera:
    Som om man skulle bli mindre "beroende av externa aktörer" genom att sluta vara tillgänglig via öppna standarder. /.../ Om något blir man mer beroende genom att låsa det till en app gjord för specifika operativsystem från amerikanska företag och publicerad i specifika appbutiker...
    Även Martin tycker att det är problematiskt:
    Den är låst till två plattformar som kontrolleras av Apple och Google, samt distribueras via appbutiker som kontrolleras av dem. Ganska komiskt med tanke på hur public service drabbas av stor nervositet så fort någon nämner ett varumärke, förutom att de principiellt kan slå av strömbrytaren om de vill.
    Liksom Mikael redan i trådstarten:
    Och varför skulle inte Apple och Google lika gärna kunna blockera er app som ert podflöde, om de var på det humöret?

    Vi lever i en värld där tillgången till Internet i praktiken styrs av en handfull företag, och boten på det är definitivt inte att överge öppna format och standarder - öppna standarder är det lilla hopp vi har om att kunna bryta deras oligopol.
    Sveriges Radios Play är beroende av två stora företag som (teoretiskt) skulle kunna plocka ned våra appar från en dag till en annan. Fullt så allvarliga scenarier krävs dock inte för att det ska bli problem med ett tydligt beroende till en annan aktör (i synnerhet en stor). Vi har vid några tillfällen åtgärdat fel i en app, men den rättade versionen har fastnat i en lång och dunkel "review-process" så att lyssnares problem pågått längre tid än vad de borde. Andra problem med beroenden till Apple och Google är att förändringar på deras sida kan slå ut delar av vår app helt oavsiktligt. Att vi, rent tekniskt, har ett problematiskt beroende till dessa storföretag är ett faktum. Hur stort det problemet är kan diskuteras.

    I de nu låsta trådarna berörde vi även att vår Play-app förutsätter att alla lyssnare har en viss manick, samt att de är bekväma med att logga in hos multinationella företag vars kartläggning av individer och grupper är en del av verksamheten, för att uttrycka det drastiskt. (Det går att använda Android-appen utan Google-tjänster. Eller, det gick åtminstone för två år sedan. Den möjligheten är dock så okänd att den nog inte finns på radarn när vi tipsar om att lyssna i SR Play.)

    Många av er poängterar att Sommar i P1 och Morgonpasset även blir tillgängligt via sajten och i P1:s sändningar, vilket gör beroendet till Apple/Google något mildare. Samtidigt får vi kritik för att vi tappar bort detta i all kommunikation, vilket jag tar upp under en senare punkt framöver.

    Peter har noterat  att vi inte har samma rädsla för att bli beroende av externa aktörer i andra sammanhang:
    Om ni inte vill vara beroende av andra plattformar för att nå ut till era lyssnare, hur kommer det sig då att ni finns på Facebook, Instagram, X, Kundo osv osv? Varför är det viktigt att finnas där, men inte i folks vanliga poddflöden?
    En iakttagelse som är korrekt, utom i fråga om X (tidigare Twitter), där vi inte längre finns kvar:
    Sveriges Radio slutar vara aktivt på Twitter

    Och det är väl detta som jag kan behöva hjälp att förklara, eftersom jag inte är strateg och inte har satt mig in i underlaget för dessa beslut. Mina tidigare försök att svara har uppfattats som halvsanningar och trollande.

    Jag försöker dock igen. Problemet är inte "folks vanliga poddflöden" och att det går att lyssna i en flora av tredjepartsappar. Problemet uppstår när en eller två av dessa tredjepartsappar blir helt dominerande. Om majoriteten av lyssnarna möter oss i en specifik ljudtjänst blir vi beroende av hur väl vårt innehåll exponeras där. Det är mot den bakgrunden jag tolkar Sofias uttalande. Jag tar det i repris:
    Det är dessutom för sårbart för ett public service-bolag som Sveriges Radio att i alltför stor utsträckning vara beroende av externa aktörer för att nå publiken.
    En myriad av små podd-appar påverkar inte vårt oberoende, men en koncentration till en eller två stora ljudtjänster tycker vi är ett problem.

    Även det kan diskuteras. Mikaels trådstart igen:
    Att Spotify gör allt de kan för att slå sönder podcast-världen för att ensamma ta över dess plats är ett dåligt argument för att minska lyssnarnas alternativ; är det så mycket bättre, sett ur användarens synvinkel, att vara inlåst i SR istället för Spotify?
    Och Linus:
    Ser att du pekar på Tunein, Spotify, Apple, Amazon och Google i den andra tråden, och kan hålla med om att såna centraliserade plattformar kan vara problematiska. Fast som de andra har sagt, tycker inte det är nån förbättring att behöva ha en egen app för vissa program, speciellt om den är mindre kapabel än den appen man normalt använder.
    Ett par följdfrågor om möjligheten att blockera stora tjänster men behålla våra vanliga poddflöden får jag återkomma till ...

    Öppenhet skulle detta också handla om. Här håller jag mig här till det som står i Sveriges Radios värdegrund:
    Vi möter och bjuder in publiken till dialog och samarbete.
    Vi värdesätter olikheter och har respekt för andra och varandra.
    Dialog och respekt, alltså. Hoppas att vi aldrig slarvar bort den delen!

    Öppenhet har emellertid fler betydelser, och för frågan om öppen källkod och angränsande ämnen hänvisar jag till denna tråd:
    Sveriges Radio och öppen källkod

    Mina strategi-kolleger får del av denna sammanfattning. I nästa del av denna rafflande följetong kommer jag att ta upp vår trovärdighet.

    Tack för att ni tycker att vårt oberoende är viktig. Det tycker, som sagt, vi också!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    4. Trovärdighet
    Det är tydligt att många av er har högre förtroende för Sveriges Radios kompetens när det gäller att producera innehåll än för vår digitala kompetens, i synnerhet när det gäller detta beslut.

    Elisabeth sammanfattar det väl:
    Bli inte som sämre, kommersiella aktörer utan bevara er lättillgänglighet och ta samhällsuppdraget på allvar. Ju enklare det är att lyssna på era program desto fler når ni. Ju mer ni komplicerar tillgängligheten desto färre lyssnare. Jag tror inte det är svårare än så. Och hittills har ni inte en plattform som kan konkurrera i lättillgänglighet och enkelhet. Så fokusera på det som är er fantastiska styrka - skapa program med bra innehåll - och lämna tekniken till de plattformar som är bäst på just det - att distribuera innehållet.
    Även Peter är inne på detta:
    Att ni finns tillgängliga på andra plattformar än enbart era egna gör att det är enklare att få upp ögonen för er, så att ni mer ert högkvalitativa innehåll når ut till fler. Att låsa in det och göra det svårare för mig som lyssnare att enkelt ta del av ert innehåll gör, på sikt, att det blir mindre lyssnande på SR, något jag har mycket svårt att förstå är något ni vill uppnå.
    Peter tar upp push-notiser som verkar utformade för att driva trafik snarare än att förmedla nyheter. Starta gärna en ny tråd om den frågan (eller damma av denna tråd från 2020), för jag vill fokusera på poddfrågan, även om båda skulle kunna vara uttryck för samma önskan att driva lyssnare till vår app, en strävan Peter menar att vi bör undvika:
    Detta är ett tänk som är helt förståeligt för kommersiella aktörer som behöver få klick för att kunna sälja reklam och tjäna pengar. Men ni har ett annat uppdrag, ett uppdrag att nå ut till era lyssnare så brett som möjligt. Detta gör ni bäst genom att finnas på flera plattformar och självklart genom att producera högkvalitativt och trovärdigt innehåll. Det sistnämnda är ni riktigt riktigt bra på, och det är också därför det betyder så mycket för mig som lyssnare.
    Ni som till lyssnar på oss i appar där ni aktivt har letat upp ett program som intresserar er och kanske manuellt har lagt in adressen till vårt poddflöde ställer er frågande till Sofia Wadensjö Karéns uttalande:
    Och det blir tydligare för användarna att Sveriges Radio är avsändare om man tar del av innehållet på vår egen plattform där det inte kopplas ihop med andra varumärken och andra avsändare.
    Linus skriver:
    Som om man inte ser i podcast-klienten vem som publicerar en podcast. Eller är ni rädda att det ska dyka upp nån slags imposter-podcast om folk kan välja vilken app de lyssnar på morgonpasset i?
    Jag har uttryckt farhågor åt det hållet. För ett halvår sedan fick lyssnare som bad Googles rösttjänst att spela P1 via Tunein istället höra nyheter från NRK. Här var det, som väl är, tydligt att det var fel innehåll, men att felet ens kunde uppstå och dessutom pågå i flera veckor visar hur sårbart det är. Vid ett avsiktligt desinformationsförsök skulle det kunna gå att ersätta exempelvis P1 hos Tunein med en kanal med snarlikt namn, trovärdiga svenskspråkiga röster och en helt egen agenda. Eller att ersätta Ekot nyhetssändning i någon tjänst med en propaganda-podd.

    Det finns ingen anledning att vara onödigt orolig, men samtidigt får vi inte vara naiva. I händelse av angrepp mot Sverige, kommer desinformation att cirkulera. I vår egen app minskar risken för att vårt utbud förvanskas. Som SofiaWadensjö Karén skriver:
    Det är därför viktigt för vårt samhälle att vi i fredstid bygger en vana kring och kännedom om Sveriges Radio, så att människor i händelse av fredstida kris eller krig ser Sveriges Radio som en naturlig informationskälla att vända sig till.
    Även Peter undrar över argumentet att vi vill vara en så tydlig avsändare som möjligt:
    Att förutsätta att vi som lyssnare inte kan avgöra om vi lyssnar på SR eller andra avsändare bara för att vi inte lyssnar via er app eller er hemsida är att direkt dumförklara mig som lyssnare.
    Även om ni som skrivit här har bra koll på Sveriges Radio, så finns det andra som inte har det. Många har vänt sig till Sveriges Radio trots att de har haft problem med appen RadioPlay från Bauer Media, SVT Play, text-tv, radiomottagning för kommersiella kanaler med mera. Jag har inga som helst planer på att dumförklara dem!

    Mikael skriver i trådstarten:
    Att hävda att det bara är er egen pod-app som går att lita på ...
    Det tycker jag inte att Sofia skrev. Det står så här:
    I en värld med allt fler påverkanskampanjer och där generativ AI ger helt nya möjligheter att sprida propaganda och desinformation blir trovärdiga avsändare – och trygga digitala miljöer – en allt viktigare motkraft. I vår app och på vår hemsida publiceras enbart innehåll som producerats med hjälp av professionella, journalistiska arbetsmetoder. Och det blir tydligare för användarna att Sveriges Radio är avsändare om man tar del av innehållet på vår egen plattform där det inte kopplas ihop med andra varumärken och andra avsändare. Sveriges Radios varumärke är, kort sagt, en garant för tillförlitligt innehåll.

    Vi vet av erfarenhet att många söker sig till Sveriges Radio när mycket är osäkert – för att uppdatera sig med hjälp av seriös och oberoende journalistik. Våra journalister faktakollar, granskar och vidareförmedlar förstahandsuppgifter – en journalistisk arbetsmetod som publiken bevisligen känner stort förtroende för. Sveriges Radio Play blir på så vis en trygg och trovärdig plats att vända sig till när det på många andra håll, med alltmer sofistikerade verktyg, kan vara svårt att som enskild medborgare avgöra vad som är sant och falskt.
    Att vi hoppas och tror att vår app uppfattas som en en trygg och trovärdig plats är inte samma sak som att påstå att resten av webbuniversum är opålitlig.

    Nu blev det sent igen, och långt, så jag får återkomma med synpunkter som rör hur vi kommunicerat om detta ämne (även det en del av vår trovärdighet).
    Annika Webbmaster
  • 5. Lyssnare önskar flexibilitet
    Många av er har skrivit att vi når ut enklare och bättre när våra poddflöden finns tillgängliga i den poddtjänst ni själva föredrar att använda. Det blir otympligt ifall varje podd-producent skulle välja att göra som vi gör här, så att ni skulle behöva en mängd olika appar för att ta del av de poddar ni brukar lyssna på. Det finns risk att ni istället väljer bort den del av vårt utbud som ni inte kan nå i er vanliga app.

    Magnus P. skrev nyss i en annan tråd:
    Detta är ju så dumt att klockorna stannar. Det enda detta kommer att leda till är att min relation men SR upphör då jag inte längre kan lyssna på era poddar i den kanal jag lyssnar på allt innehåll jag är intresserad av. För er egen skull, tänk om. Det fina med spotify är ju att jag kan lyssna på allt utan att ladda ned en app per kanal.
    Det argumentet vet jag att mina "strategi-kolleger" förstår utan att jag behöver sammanställa det på samma sätt som jag har gjort med till exempel tankarna kring beredskapsuppdraget.

    Jag vet själv att jag har valt bort utbud från NRK, som i princip har hela poddutbudet exklusivt numera. Även om jag har varit intresserad av att lyssna, har jag inte varit intresserad att jag har velat installera ytterligare en app för att kunna göra detta.

    Bakgrunden till deras strategi beskrivs här:
    NRK – Hjelp og informasjon: Hvorfor finnes det så få episoder av NRKs podkaster hos tredjepart som Spotify eller iTunes?

    6. Kommer vi att införa detta för allt innehåll?

    Magnus uttrycker en oro  för att vi är på väg i samma riktning som NRK:
    Sen finns en oro för att det här bara är första steget, och att alla program på sikt ska bli exklusiva för SR-appen.
    Martin tror att det är ditåt vi är på väg, och tycker att det vore ärligare att genomföra denna förändring snabbt och rakt av:
    Dessutom är man inte ärlig och bara stänger ned alla poddflöden direkt, om det nu är ett så stort problem att folk lyssnar så. Istället jävlas man rent ut sagt med lyssnarna för att få dem att tröttna och använda appen istället, vare sig de vill eller inte.
    Saken är väl att vi ännu inte vet hur detta kommer att utvecklas. Arbetet sker stegvis och vi prövar oss fram. Som det står i artikeln "Varför släpper ni vissa avsnitt och titlar bara i appen?":
    Vi provar oss fram och utvärderar längs med vägen i vilken omfattning vi publicerar och/eller förhandspublicerar exklusivt hos oss. Det är viktigt att det även framgent är vi på Sveriges Radio som avgör vilket innehåll som ska distribueras och nå publiken var. Detta så att vi samtidigt kan leva upp till kravet att nå så många som möjligt med det public service-innehåll som alla är med och betalar för.
    Även dagens sammanfattningar tas vidare till de kolleger som i första hand behöver förstå kritiken.
    Annika Webbmaster
  • När man läser svaren inser man att Sveriges radio helt saknar insikt i hur det fungerar på internet. Ni ska använda era pengar till att göra bra program inte skapa en medioker app för pengarna.
    Peter
  • Jag har lagt märke till att man i programmen numer bara verkar hänvisa till Sveriges Radios app för vidare lyssning.
    Tidigare brukade väl även hemsidan och "där poddar finns" nämnas som hänvisningar.

    Johannes
  • Peter:
    Just de argumenten hoppas jag att jag har fått med under sammanfattningen del 4, om trovärdighet som bland annat handlar om att vår styrka inte ligger i app-utveckling, utan i vårt utbud:
    Det är tydligt att många av er har högre förtroende för Sveriges Radios kompetens när det gäller att producera innehåll än för vår digitala kompetens, i synnerhet när det gäller detta beslut.
    Johannes:
    Det har absolut skett en förändring i hur vi pratar om var lyssnare hittar vårt utbud. Idag har vi ett så starkt fokus på Sveriges Radio Play, att vi ofta verkar glömma bort webben. Det jag svarar i den här tråden baseras exempelvis i hög utsträckning, på dessa texter (den feta stilen har jag lagt dit):Kritiken om att vår kommunikation är otydlig och att vi i hög utsträckning verkar glömma bort att vi har en hemsida återkommer jag med, förhoppningsvis i morgon.
    Annika Webbmaster
  • Jag tror inte att någon har så mycket att säga om er hemsida. Det som är problemet är att ni tycks avveckla webbflöden.
    Johan
  • Förtydligande: Att ni avvecklar webbflöden till förmån till en proprietär app, som bara vissa har tillgång till. Ett lyssningssätt som fullständigt förstör för alla seriösa lyssnare.

    Det hela blir ju lika skrattretande som flummigt, när ert argument emot webbflöden är att ni vill undvika "big tech". När ni samtidigt ger allt ert innehåll till "big tech". Vilket också innebär att ni också ger "big tech" all makt över er.

    Det blir ju bara en 'loose loose', för både er och oss lyssnare.
    Johan
  • Jag vet att jag hyllat den här tråden tidigare, och jag gör det igen. Transparensen, och resonemangen, i svaren visar att ni tar feedbacken på allvar och faktiskt uppskattar den.
    Jag vill skicka med ytterligare en fundering; Jag följer en väldig massa poddar, varav SRs utbud utgör en ganska stor del. Men jag följer också många BBC-poddar. Jag misstänker att deras uppdrag är ungefär detsamma som SRs och undrar om ni tagit del av deras policy? Jag har inte tillgång till hela deras utbud, medan SR hittills varit betydligt generösare genom att göra samtliga program tillgängliga via RSS-flöden.
    Och jag vädjar återigen - alienera inte oss hängivna lyssnare. Vi är era främsta ambassadörer eftersom vi hänvisar, delar och gör andra uppmärksamma på era program.
    Elisabeth
  • Jag har en Linux telefon(PostmarketOS) och har tidigare kunnat följa SRs innehåll i den volontär skapade appen Gnome Podcasts då SR inte har en app för Linux. Nu hänvisar man till hemsidan men den fungerar mycket dåligt i jämförelse.

    Jag måste alltså köpa mig en "big tech" telefon för att ta del av SRs innehåll?
    Albin
  • Jag har en musikanläggning med Spotify Connect (också kopplad till min TV).
    Genom detta går det mycket smidigt att spela upp tex poddar från Spotify.
    Ljud från SR-appen eller sr.se är mycket svårare att dela till en musikanläggning.

    Gissningsvis gäller detta också alla med SONOS-anläggningar?

    Gärna ljud på sr.se & i SR-appen, men också i Spotify (och andra tredjepartare).

    Vänligen /Uffe
    Ulf Eriksson
  • Hej igen och förlåt att det dröjer mellan mina svar!

    Johan:
    Jag tror inte att någon har så mycket att säga om er hemsida
    Där håller jag inte med dig och eftersom min roll här, förutom ren support, är att sammanställa era frågor och kritik och se att dessa når de kolleger som arbetar med strategierna, vill jag fånga upp den kritik som handlar om att vi tycks missa att vi har en hemsida.
    Det hela blir ju lika skrattretande som flummigt, när ert argument emot webbflöden är att ni vill undvika "big tech". När ni samtidigt ger allt ert innehåll till "big tech". Vilket också innebär att ni också ger "big tech" all makt över er.
    Jag hoppas att du tycker att dessa synpunkter kommit med i min sammanställning, punkt 3. Oberoende och öppenhet, som strategerna fick del av den 29 maj.

    Elisabeth:
    Transparensen, och resonemangen, i svaren visar att ni tar feedbacken på allvar och faktiskt uppskattar den.
    Tack! Jag vet att mina "beslutande kolleger" läser er feedback, men eftersom även mina sammanfattningar är väldigt omfattande, kommer jag, både för deras skull och för att det ska bli enklare för lyssnare att kunna försäkra sig om att alla delar av kritiken verkligen uppfattas korrekt att "sammanfatta sammanfattningarna". (Skulle ha skett långt tidigare men har inte hunnits med på grund av förändrade appar som kräver support med mera.)
    Jag har inte tillgång till hela deras [BBC:s] utbud, medan SR hittills varit betydligt generösare genom att göra samtliga program tillgängliga via RSS-flöden.
    Vad vi som företag har för inblick i BBC:s uppdrag och strategiska beslut kan jag inte uttala mig om, men jag kan förstås skicka frågan vidare. Det jag däremot vet är att BBC har en lite annan situation än vi.

    Eftersom svenskan är ett litet språk vet vi att det i första hand är vår uppdragsgivare, svenska folket, som har intresse av våra poddar. BBC har däremot ett utbud som är intressant för en global publik. Att brittiska licensbetalare ska ta hela kostnaden för en global publik, verkar helt orimligt, och där tror jag dessutom att deras avtal med upphovsrättsorganisationer i hög utsträckning innehåller geografiska begränsningar.

    Även vi har begränsningar geografiskt, se här: Utrikes: Inga poddar i Apple Podcast och Spotify. Dessa begränsningar påverkar inte lyssnare som använder våra egna appar eller hemsidan (undantaget direktsändningar från vissa stora idrottsevenemang, där allt blockeras).

    Albin:
    Jag måste alltså köpa mig en "big tech" telefon för att ta del av SRs innehåll?
    Jag vet att det tidigare har gått att använda vår Android-app på Linux-lurar (Jolla), så om du kan använda Androidappar är det kanske ett alternativ. Dock var det mycket länge sedan jag senast var i kontakt med lyssnare som använde SR Play för Android på en icke Android-enhet.

    Annars finns alltså sajten som är optimerad för små skärmar och som jag tycker fungerar bra på mobila enheter. Berätta gärna vad det är du inte tycker fungerar bra på den. (Dessutom går det förstås att lyssna på P1 i exempelvis VLC medan programmet sänds 13.00 och 23.07, men det var ju inte det frågan gäller.)

    Ulf:
    Jag har en musikanläggning med Spotify Connect (också kopplad till min TV).
    Genom detta går det mycket smidigt att spela upp tex poddar från Spotify.
    Ljud från SR-appen eller sr.se är mycket svårare att dela till en musikanläggning.
    Att Spotify har en egen, mycket välfungerande, överföringsteknik som endast de själva kan använda, har gjort att de överföringsmetoder som står till buds för Sverges Radio och andra aktörer (Bluetooth, Chromecast och, från Apple-enheter, AirPlay) inte alltid integreras i musikanläggningar,
    Gissningsvis gäller detta också alla med SONOS-anläggningar?
    Sveriges Radio har en tjänst för Sonos där det kommer att gå att lyssna på Sommar & Vinter i P1 som vanligt:
    Lyssna på Sveriges Radio på din Sonos-högtalare

    Berätta gärna vad du har för musikanläggning, så kan jag berätta vilka möjligheter som finns för att skicka innehåll vidare till den från appen SR Play.
    Annika Webbmaster
  • Ulf:
    Berätta gärna vad du har för typ av TV också. Vi har nämligen appar även för smarta dumburkar plus att det finns fler tekniker än Spotify connect för att koppa samman en dator eller mobil med en tv!

    Alla:
    Jag vill som sagt sammanfatta även kritiken kring vår kommunikation och att vi prioriterar appar kopplade till Google/Apple till förmån för webbteknik som är plattformsoberoende.
    Annika Webbmaster
  • Berätta gärna vad du har för musikanläggning, så kan jag berätta vilka möjligheter som finns för att skicka innehåll vidare till den från appen SR Play.
    Inte Sonos, men lite samma tema: Ett ställe jag har använt Spotify för att lyssna är på PS4/PS5. Normalt kör jag AntennaPod, men på Playstation är Spotify och Apple Musik de enda sätten vad jag vet att spela podcasts i bakgrunden medan man spelar. Finns det någon möjlighet att få SR Play för Playstation?
    Linus Kardell
  • Annika: tack för svar och följdfrågor.
    Jag har en Linn Majik DSM (hemma), resp en Linn Classic Movie (fritdshus).
    TV-apparaterna är nån Samsung resp Phillips platt-TV men utan egen intelligens.
    Kopplat till dessa finns en Google-TVbox.
    Det går att casta tex Jazzradion elle Kalejdoskop, men dels ska TVn stå på, samt casting är inte lika stabilt som Spotify Connect.
    Ljudkvaliteten är också klart sämre via casting.
    Ulf Eriksson
  • Om ni vill styra oss till er egen app för att som ni påstår inte gynna de stora drakarna. Varför är ni då aktiva på bland annat facebook och andra sociala medier? Förklara det, för ni har inte på något trovärdigt sätt lyckats förklarar era senaste idiotiska förslag att låsa ute en stor skara lyssnare. Ni bör omgående avveckla er närvaro där om ni går vidare med det här förslaget.

    Mitt förtroende har nu numera sedan en tid tillbaka totalt förlorat.
    Peter
  • Jag fortsätter med support kring alternativa sätt att lyssna när poddflöden saknas, för att sen gå vidare med sammanfattningar, dels om kommunikation och hemsidans roll hos Sveriges Radio och dels om det uppenbara: SR Play kommer aldrig att fungera för er som vill lyssna på poddar från andra än Sveriges Radio. Att undanhålla vårt utbud från tredjepartsplattformar ska locka lyssnare till SR Play, men för många av er blir det inte så. Istället väljer ni bort våra program helt.

    Men först support!

    Linus:
    Det finns webbläsare i både PS4 och PS5:
    Using the browser | PlayStation®4 User's Guide
    How to use the PS5 web browser - Android Authority

    Fungerar vår webb i dessa? Kan du i så fall lyssna via webben samtidigt som du spelar? (Farligt att ge support. När jag letade info om PS blev jag lite sugen på att börja spela Little Big Planet igen!)

    Ulf:
    På en Linn Majik DSM kan du koppla upp mobilen med Bluetooth och, om du har en Iphone, med Airplay. (Linn har egen dokumentation om AirPlay, om det är aktuellt. Kör du fast så starta en egen tråd om det.)

    Jag förstod inte hur du idag gör när du lyssnar via Spotify i din Linn Classik Movie. Går det ens? Det kan däremot gå att att koppla in en separat Chromecast enhet (kostar några hundralappar), vilket vi i så fall bör ta i en egen tråd. (Det blir lite extra pyssel om det stämmer att LCM saknar hdmi-ingång, vilket är hur Chromcast brukar kopplas in, men det löser vi!)

    Google-TV box:
    Går det att använda appar för Google-TV? Leta i så fall upp appen Sveriges Radio så har du ett bra sätt att lyssna på Sommar!

    Annars är det Chromecast som blir det bästa alternativet, och det verkar du ju ha fått snurr på.

    Peter:
    Om ni vill styra oss till er egen app för att som ni påstår inte gynna de stora drakarna. Varför är ni då aktiva på bland annat facebook och andra sociala medier? Förklara det, för ni har inte på något trovärdigt sätt lyckats förklarar era senaste idiotiska förslag att låsa ute en stor skara lyssnare. Ni bör omgående avveckla er närvaro där om ni går vidare med det här förslaget.
    Det är en befogad fråga som ingår i det jag sammanställde under punkt 3. Oberoende och öppenhet. Strategerna fick den sammanställningen den 29 maj, och jag kommer naturligtvis att följa upp det.
    Annika Webbmaster
  • Tack för ytterligare svar:
    Majik DSM är några år så den har inte AirPlay. Blir isåfall cast som är lite skakigt och sämre kvalitet.
    Till Classik Movie har jag en Google-TV. Visst finns SR-appen men det jag tappar är fjärrstyrningen. Spotify kan jag fjärrstyra.

    /Uffe
    Ulf Eriksson
  • Radioföljetongen "Synpunkter kring att vi drar tillbaka vissa program från poddflöden" fortsätter:

    7. Kommunikation och hemsidans + FM-sändningarnas roll hos Sveriges Radio
    I tråden Varför släpps avsnitt först i SR Play? som startades våren 2023, uppstod en del onödiga diskussioner som beror på otydlighet och att vi lägger in olika betydelse i centrala begrepp.

    Ett är ordet poddar, där vi på Sveriges Radio ibland kallar all efterhandslyssning av avsnitt för poddar, alternativt de avsnitt som inte innehåller musik, och i andra sammanhang (som teknisk support) menar, förenklat, att poddar per definition går att nå via poddflöden. Däremellan finns det kolleger och lyssnare som anser att en podd måste gå att ladda ned, men inte behöver ligga i ett poddflöde. Det gör det förstås snurrigt att förstå vad vi menar i olika sammanhang.

    Den frågan går jag inte in på djupare, eftersom det finns en egen tråd om det:
    Varför kallar ni radioprogram för poddar?

    Andra problematiska begrepp är plattformar och tjänster. För att få ett samlingsbegrepp om sverigesradio.se, mobilappar, tv-appar, Sonos-tjänsten, Alexa-skillet och en del andra "SR- tjänster" har vi använt begrepp som "egna plattformar" och "externa plattformar". Alfred svarade:
    Nej, jag använder inte någon annan "plattform" än Sveriges Radio. Jag hämtar mina avsnitt direkt ifrån Sveriges Radios RSS-flöde på Sveriges Radios servrar, du kan kalla det Sveriges Radios "plattform" om du vill.
    Och det är klart att vår podd-rss är en egen plattform. Samma sak med "tjänster". Sveriges Radios poddflöden är en Sveriges Radio-tjänst!

    Johannes rekommenderar, i tråden Lås inte in ert innehåll!, att vi istället bör skriva "programmet kommer inte att publiceras i våra poddflöden". Det blir tydligt för er som vet att poddflödet är en förutsättning för att ni ska kunna lyssna på det vis ni är vana vid.

    Samtidigt kan det vara närmast obegripligt för en lyssnare som idag använder Spotify för vårt innehåll, vilket är en stor del av lyssnarna. Att Spotify hämtar vårt innehåll genom ett poddflöde är ingen självklarhet. För dem är det viktigt att få reda på att de inte kommer att kunna lyssna på poddversionen av Sommar i P1 via sin vanliga ljudtjänst, men att detta går att göra via våra egna appar (etc) och vår sajt.

    Detta förenklas, kanske väl mycket, eftersom budskapet blir att Sommar i P1 blir "exklusivt för appen SR Play", som här hos Kulturnytt:
    ”Sommar i P1” blir exklusiv för SR:s app: ”Tydligare”

    Ett budskap som säkert har hjälpt många lyssnare att förstå att det inte går att lyssna som vanligt. Samtidigt är det i sak fel (och trovärdigheten ska vi vara rädda om!) och skapar onödig oro hos både FM-lyssnare och sajt-användare. För Lars Erik var den nyhet han hörde i Kulturnytt helt obegriplig:
    Går det överhuvudtaget att lyssna på en traditionell radioapparat. Om inte?
    Varför då?? Är man tvungen att skaffa sig en dator? Varför ska jag betala licens?
    Vad betyder appar, poddar och play?
    De "minst digitla" FM-lyssnare skriver inte i ett forum på webben. Nina Glans, kanalansvarig för P1, har fått pappersbrev från flera oroliga P1-lyssnare som uppfattade att det "bara går att lyssna på Sommar i P1 via appen".

    Även webbanvändare blir onödigt oroade, som Johanna, som i en annan tråd  skriver:
    Hej, jag har ingen smartphone och kan därför bara lyssna via sverigesradio.se. Innebär nyheten om att "Sommar i P1" bara ska gå att lyssna på via er app att jag inte längre kan lyssna på "Sommar i P1"? Jag har ingen app och kan inte lyssna på direkt sändningarna. Tycker mycket om "Sommar i P1" och det känns sorgligt ifall jag inte längre kan lyssna på programmen. Varför vill ni inte längre göra det möjligt att lyssna på "Sommar i P1" som podd på sverigesradio.se?
    Vårt fokus på mobilapparna kritiseras även, av delvis andra skäl, i denna tråd. Att vi å ena sidan säger oss eftersträva kontroll över vårt utbud och å andra sidan helt hänvisar till mobilappar som ligger i händerna på Google och Apple, nämner flera av er. Att detta ju faktiskt inte stämmer innebär att vi själva ger en onödigt negativ bild där vi ser ut att vara (ännu) mer beroende av amerikanska jättar än vad vi egentligen är. Linus, i annan tråd:
    Om något blir man mer beroende genom att låsa det till en app gjord för specifika operativsystem från amerikanska företag och publicerad i specifika appbutiker. Går dock visserligen också att lyssna på i radio och på hemsidan, i motsats till vad det står i rubriken, men det är mer begränsat, går t.ex. inte att automatiskt ladda ner och lyssna offline.
    Jag passar på att förtydliga att det kommer att gå att ladda hem avsnitten manuellt direkt från hemsidan för lyssning offline, men avsnitten kommer inte att gå att ladda hem automatiskt.

    Även Martin reagerar  på vår marginalisering av FM (se beredskaps-sammanfattningen) och sajten:
    Hemsidan: Existerar den? Man kan inte tro det när man hör hur SR kommunicerar, vilket tydligt visade sig alldeles nyligen i samband med åtgärderna som gett upphov till tråden. Märkligt, givet SR:s argumentation, eftersom detta uppenbart är en mer oberoende distributionskanal än appen. Den fungerar i princip på vilken plattform som helst med uppkoppling och en rimligt fungerande webbläsare, vilket appen inte gör. Den är låst till två plattformar som kontrolleras av Apple och Google
    Johan tycker att detta är fel fokusi en tråd som handlar om poddar:
    Jag tror inte att någon har så mycket att säga om er hemsida. Det som är problemet är att ni tycks avveckla webbflöden.
    Och den viktigaste sammanfattningen kvarstår:
    Vår strategi gör det svårare för er att lyssna. Vad innebär det i förlängningen för ert lyssnande och er syn på Sveriges Radio?

    Fortsättning följer alltså. Och sen blir det sammanfattning av sammanfattningarna så att både lyssnare och stressade kolleger ska få en tydlig bild av det ni berättar för oss.
    Annika Webbmaster
  • En annan aspekt som jag inte riktigt kan se ha tagits upp är att det oftast inte går att ladda ner svenska appar i appstore i andra länder. För den stora gruppen utlandssvenskar (jag var själv det under ett antal år) så var just SR en trevlig och viktig kontakt med hemlandet. Att sitta på tunnelbanan i London och lyssna på Sommar i P1, eller för den delen när jag från andra sidan jordklotet kunde podda mig till nyhetssändningarna som rapporterade från det fruktansvärda som hände på Drottninggatan en aprileftermiddag för ett antal år sedan, gör att man fortfarande bibehåller kopplingen till Sverige och kan bibehålla sin identitet och kultur. I samband med riksdagsval är det självklart också en trovärdig källa för utlandssvenskar att bilda sig en uppfattning om vad som händer i hemlandet.
    Men går ni ifrån de publika öppna poddflödena och endast gör ert innehåll tillgängligt i SR-appen och den inte finns i den lokala appbutiken ute i världen så blir det svårt (om än inte omöjligt eftersom hemsidan finns) att faktiskt tillgodogöra sig era sändningar.
    Ekot rapporterade ju tidigare i veckan om det bristande intresset bland allmänheten att följa nyhetssändningar, och gör mediebolagen (och i detta fallet ett public service-bolag) det svårt och bökigt att ta del av nyheter som tidigare varit riktigt enkla att ta del av så gör ni ju inte det direkt enklare för nyhetskonsumenten att ta del av ert utbud.
    Peter
  • 8. Vilka blir konsekvenserna av att vi gör det svårare för er?

    [Fick i "sammanställningen av sammanställningen" istället rubriken Vad får lyssnare att välja bort SR Play?]

    De allra flesta av er kommer att även fortsättningsvis kunna lyssna på Sommar i P1, Morgonpasset i P3 och andra program som vi drar tillbaka från våra poddflöden, men det finns flera skäl till att ni föredrar att lyssna i den poddtjänst ni använder.

    En viktig anledning är att ni har en bredd i ert lyssnande och det är smidigast att lyssna på våra poddar i samma tjänst som ni använder för annat innehåll. (Citat och länkar skippar jag här, det är ett genomgående tema hos många av er!) Poddar som inte går att lyssna på i er vanliga tjänst, väljs bort.

    Den här aspekten kommer vi inte ifrån. Appen Sveriges Radio Play kan förbättras, men den kommer aldrig att kunna bli en app för annat än just Sveriges Radios eget innehåll.

    En annan orsak till att välja bort vår app är att flera av er helst använder er av fri mjukvara och öppna standarder. Det är betydligt mer öppet att ta del av programmen i ett poddflöde än via våra appar.

    Även bland lyssnare som använder SR Play för delar av vårt utbud, finns det många som föredrar att lyssna på våra poddar i andra appar, som Marcus här, som lyssnar på kanalen P1 i SR Play, men föredrar AntennaPod, delvis för att det finns funktioner han saknar i SR Play:
    Kolla gärna deras app. Där kan man själv konfigurera en startsida genom att välja bland ett antal kategorier (kö, nedladdat, nya avsnitt, mm) och sen ordna sina val i önskad ordning.
    Självfallet gör jag vad jag kan för mina kolleger på utvecklarsidan ska se och förstå vilka funktioner som saknas eller behöver bli bättre för att lyssnare aktivt ska välja vår app eller hemsida, snarare än att tvingas till oss för att vi tar bort alternativen!

    Ytterligare ett skäl för att använda andra tjänster, eller mer specifikt Spotify, är att tjänsten är integrerad i Heos, PlayStation, Googles smarta högtalare med mera. Även om det i en del fall går att koppla upp vår app via exempelvis Chromecast, är den inte ett lika smidigt alternativ.
    Annika Webbmaster
  • Peter:
    En annan aspekt som jag inte riktigt kan se ha tagits upp är att det oftast inte går att ladda ner svenska appar i appstore i andra länder.
    Det argumentet har jag inte hört förr trots att jag givit support på våra appar sedan de föddes.

    Om det finns begränsningar i hur appar kan användas utrikes, så gäller det andra appar än SR Play, annars borde vi ha fått in någon felrapport om detta, i synnerhet sedan förra sommaren när våra poddar inte längre är fritt åtkomliga utanför EES i ett par större poddtjänster. Lyssnare runt om i världen hänvisas därför till SR Play och de har flera synpunkter kring det, men inte att vår app saknas i deras lokala app-butik:
    Utrikes: Inga poddar i Apple Podcast och Spotify

    (Själv bodde jag i London 1989, där en veckogammal svensk dagstidning fick mig att känna att jag hade någorlunda koll på nyheter hemifrån. Internet har verkligen förändrat tillvaron för svenskar utrikes!)
    Annika Webbmaster
  • Jag vet med säkerhet att jag aldrig har haft några problem att lyssna på era poddar i Overcast-appen, oavsett var i världen jag befinner mig. Om Spotify väljer att blocka är en sak, men de öppna apparna inför inga begränsningar.
    När det gäller om SR-appen finns i utländska appstores eller ej kan nog skilja sig från land till land. Men jag vet från min tid i London att det långtifrån alltid gick att ladda ner svenska appar i brittiska Appstore. Det går givetvis att ha två olika länders appstore på en iPhone, men återigen, gör det inte svårt för oss användare.
    Peter
  • Förtydligande:
    Det är inte Spotify som har blockerat vårt innehåll, utan vi själva som, av rättighetsskäl, har ställt in geografiska blockeringar i poddflödena. (Denna tråd är lång nog som det är, så har du frågor om detta så är det bättre att du skriver i tråden Utrikes: Inga poddar i Apple Podcast och Spotify)
    När det gäller om SR-appen finns i utländska appstores eller ej kan nog skilja sig från land till land.
    Med tanke på att vi har så många obesvarade frågor som rör verkliga problem med våra strategiska publiceringar, vill jag undvika att skapa extra förvirring genom att sprida felaktiga uppgifter.

    Appen SR Play för Iphone finns i App Store i Nya Zeeland, USA, Frankrike, Italien, Finland och alla länder jag kikat på. Här kan du ladda hem appen via App Store i Storbritannien:
    Sveriges Radio Play on the App Store (apple.com)

    Jag har, som sagt, gett support på denna app sedan den var en rudimentär indie-app (runt 2009?) och aldrig hört talas om problem att ladda hem den utrikes. Om du stöter på något App Store där vår app saknas, så vill vi veta det.
    Annika Webbmaster
  • Sammanställning av sammanställningar. Delas med lyssnare och ansvariga kolleger:

    1. Lyssnare med särskilda behov
    • Möjligheten att starta ett avsnitt med rösten är viktig för både synskadade och rörelsehindrade och kräver ett fungerande poddflöde
    • Specifika hjälpmedels-appar för synskadade baseras också på poddflöden
    • Jag har bett de kolleger som arbetar med våra strategier att specifikt återkomma till Henrik och till Synskadades Riksförbund. Om detta inte är gjort, så påminner jag nu.
    • Har konsekvenserna av sämre tillgänglighet vägts in i detta beslut?
    Annika Webbmaster
    Bästa svaret
  • 2. Beredskapsuppdraget
    • Vi behöver förklara hur vi menar att appen är viktig för beredskapsuppdraget och att det är relationsbyggandet, inte t.ex. VMA-funktionen, som vi i första hand vill stärka
    • Ur beredskapsvinkel behöver vi öka kunskapen om FM-radions roll och att P4 är beredskapskanal. Lyssnare uppfattar att vi närmast försöker konvertera FM-lyssnare till app-användare, vilket rimmar illa med vårt beredskapsuppdrag.
    • Ett decentraliserat och öppet sätt att nå ut med innehållet (podd-rss) är mindre känsligt för tekniska problem (inklusive avsiktliga attacker) än att förlita oss på appar och webb som i hög utsträckning baseras på samma kodbas
    Annika Webbmaster
  • 3. Oberoende och öppenhet
    • Fri programvara och öppna standarder (podd-rss) är, enligt flera i tråden, gynnsamt för vårt oberoende, en motvikt mot att allt fler centrala funktioner på nätet koncentreras till ett fåtal aktörer
    • De appar vi i första hand vill styra över lyssnarna till har direkta beroenden till Apple och Google, som vi vid tidigare problem har haft svårt att få snabb hjälp av vid problem. Är våra egna appar verkligen så egna som vi själva anser?
    • Förutom att våra appar har beroenden, uppstår frågor till hur vi ser på att vår kommunikation med lyssnare ligger hos aktörer som Meta (Facebook, Instagram) och Kundo. Kan vi vara oberoende där, men inte i folks vanliga poddflöden?
    • Kan vi förtydliga vad som avses med att det är "sårbart för ett public service-bolag som Sveriges Radio att i alltför stor utsträckning vara beroende av externa aktörer för att nå publiken"? Det som kan bli ett problem inte är den decentralisering som poddflöderna möjliggör, utan att de samtidigt är grunden för den faktisk koncentration till ett par stora ljudtjänster som vi ser idag
    Annika Webbmaster
  • 4. Trovärdighet
    • De obesvarade frågorna om oberoende etc påverkar vår trovärdighet negativt. Flera lyssnare uttrycker att de har högre förtroende för vår journalistik än för våra strategiska beslut och att vi borde hålla oss till att vara publicister, inte utveckla IT-plattformar
    • En känsla av att vi vill driva trafiken "till oss själva, för vår egen skull" uttrycks, och vi påminns om att vårt uppdrag skall utgå från lyssnarnas behov
    • Frågor om varför vår avsändare blir tydligare i vår app än i våra ett egna poddflöden har jag försökt besvara, men ser gärna att mitt svar förankras. (Kort: I händelse av hot mot riket kan vi utsättas för desinformationsförsök. I en tredjepartsplattform kan annan aktör utge sig för att vara SR. Det går inte i vår app.)
    • Att Sofia skrev att vi vill att vår app ska uppfattas som en en trygg och trovärdig plats innebär inte att vi påstår att resten av internet är opålitligt
    Annika Webbmaster
  • 5. Lyssnare önskar flexibilitet
    • Många skriver att vi når ut enklare och bättre när våra poddflöden finns tillgängliga i den poddtjänst ni själva föredrar att använda.
    • Det blir otympligt ifall varje podd-producent skulle välja att göra som vi, så att ni skulle behöva en mängd olika appar för att ta del av de poddar ni brukar lyssna på.
    • Det finns risk att ni istället väljer bort den del av vårt utbud som ni inte kan nå i er vanliga app
    Annika Webbmaster
  • 6. Kommer vi att införa detta för allt innehåll?
    • Farhågor finns för att vi kommer att utöka experimentet till att gälla en allt större del av vårt utbud. Svaret är att vi inte vet hur detta kommer att utvecklas. Arbetet sker stegvis och vi prövar oss fram.
    • Om vi skulle planera det i större skala har en lyssnare skrivit att det vore hederligare att stänga ned alla poddflöden direkt
    Annika Webbmaster
  • 7. Kommunikation och hemsidans + FM-sändningarnas roll hos Sveriges Radio
    • Bland såväl lyssnare som kolleger florerar olika definitioner av ordet podd. Vi som menar att poddar ska gå att ladda hem automatiskt via rss, blir förvirrade när vi läser "podden finns enbart i vår app" eftersom en fil som endast finns i appen inte är en podd enligt vår definition.
    • Att skriva "programmet kommer inte att publiceras i våra poddflöden" är korrekt, men innebörden kan vara svårt att förstå för den stora mängd lyssnare som använder exempelvis Spotify, där kopplingen till poddflödet är otydlig
    • I vår kommunikation tycks budskapet vara anpassat för den gruppen: "Sommar i P1 finns enbart i vår app". Det gör att vi förhoppningsvis når ut med att det inte går att lyssna som vanligt hos tredje part, men det är i sak fel. Programmet går nämligen att höra i P1 "linjärt" samt i webben. Det förenklade budskapet naggar vår trovärdighet i kanten - inte minst förtroendet för vår digitala kompetens
    • Att så starkt betona appen väcker oro hos många lyssnare, inte minst äldre, som befarar att programmet inte ska sändas i FM i år. P1-chefen Nina Glans har fått fina pappersbrev med frågor om detta.
    • Även webblyssnare får, genom vår egen rapportering, intryck av att möjligheten att lyssna via sajten försvinner, ett onödigt orosmoment.
    • För lyssnare som värnar vårt oberoende och ifrågasätter vår starka koppling till Apple och Google, är det obegripligt att vi verkar "glömma bort" vår sajt, ett plattformsoberoende sätt att lyssna.
    Annika Webbmaster
  • Den åttonde sammanfattningen är delvis blir en repris av punkt nummer fem, Lyssnare önskar flexibilitet. Det har varit väldigt högt tryck på supporten den senaste månaden och sammanställningarna har skett med lång tid emellan, så jag glömde att jag redan hade fått med delar av kritiken.

    Jag byter rubrik från Vilka blir konsekvenserna av att vi gör det svårare för er? till Vad får lyssnare att välja bort SR Play?

    8. Vad får lyssnare att välja bort SR Play?
    • Det viktigaste skälet är att poddar inte är synonymt med Sveriges Radio. Nyfikna lyssnare tar del av poddar från flera källor och det blir smidigare att lyssna på våra poddar i den app de använder för övriga poddar. (Hur bra SR Play än blir finns det en inbyggd nackdel i att enbart kunna erbjuda vårt eget utbud.)
    • Att vårt innehåll inte finns i lyssnares "blandade poddflöde", leder i några fall till att vårt "exklusiva utbud" väljs bort helt.
    • För lyssnare som söker sig till fri mjukvara och öppna standarder är apparna, med krav på konton hos Apple eller Google, inget alternativ. I en medievärld som allt mer domineras av ett fåtal jättebolag har poddarnas RSS-filer och den öppenhet de innebär varit en värdefull tillgång.
    • Ett helt annat skäl för att använda andra externa tjänster, i synnerhet Spotify men i något fall Apple Podcast, är att tjänsten är integrerad i Heos, PlayStation, Siri, Googles smarta högtalare med mera. Även ifall det går att koppla upp enhetn mot vår app via exempelvis Chromecast, är en integrerad tjänst smidigare.
    • Specifika funktioner i andra appar och brister i vår app (som felkonfigurerat "backa-/skippa-kommando" i Android-appen) bidrar till att lyssnare väljer att lyssna på poddar i andra appar, även när de använder vår app för kanaler, musikprogram med mera och alltså inte har något principiellt problem att använda SR Play
    • Att ringa in och åtgärda de funktioner som saknas eller behöver vidareutvecklas kan få lyssnare att aktivt välja SR Play, vilket förstås är bättre än att tvinga lyssnare till oss för att vi tagit bort alternativen
    Annika Webbmaster
  • Eftersom ni har ansträngt er för att förklara hur ni tänker och hur ni uppfattar motiven bakom dessa beslut, så vill jag vara säker på att jag har uppfattat er korrekt och inte har duckat för era frågor (även om jag inte heller har kunnat svara på så mycket).

    Om det är någon viktig del av er kritik som saknas i sammanställningarna, så hoppas jag att ni hinner berätta det imorgon, så att jag kan ta det vidare innan jag drar på semester i tre veckor från och med midsommar.

    Dialogen fortsätter förstås även under min ledighet. Nya lyssnare lär hitta hit när Hampus Nessvold Sommarprat inte dyker upp i lilla Gnome Podcasts eller i stora Spotify den 22 juni.

    De kolleger som steppar in för mig är mycket erfarna när det gäller olika delar av Sveriges Radios teknik, men de är nybörjare i supportforumet. Om svar skulle dröja eller mina kolleger verkar förvirrade på grund av mängden inlägg i tråden, så räknar jag med att ni fortsätter som nu och framför kritiken på ett tydligt men trevligt vis.
    Annika Webbmaster

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.