Använda SR Play utan Google Play-tjänster

Jag har inaktiverat Google Play-tjänster på min Andrioidtelefon eftersom det är enda sättet att stoppa Google från tillgång till min plats och "fysisk aktivitet". Tyvärr kan jag då inte längre starta Sveriges Radio-appen. Alla andra appar fungerar, om än med ständiga aviseringar med irriterade ljud från Google. Vad kan jag göra åt det, förutom att använda er webbplats, som inte är lika bra?

Kommentarer

  • Hej Åsa!

    På rak arm är webbsidan min bästa rekommendation, trots att du inte upplever att den är lika bra som appen, vilket jag förstår. Jag misstänker att vissa Play-tjänster samspelar med appen för att den ska fungera korrekt, när dessa sedan inaktiveras så slutar appen att fungera som den ska. Detta måste jag dock få bekräftat från våra utvecklare, jag ska också höra med kollegorna på utvecklarsidan om det finns något man kan göra åt problemet, förutom att lyssna från hemsidan då.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej igen!

    Tack för svaret. Eftersom det är en public service-app som finansieras med skattepengar, så tycker jag absolut att ni borde ordna så att man kan använda den utan att Google övervakar min "fysiska aktivitet".

    Vänliga hälsningar
    Åsa
  • Hej Åsa!

    Appen ska, sedan 2020, fungera utan att du har Google Play aktiverat, se svaren i slutet av denna tråd:
    SR appen kräver Google Play services

    Du är en enda som har rapporterat in detta problem med appen Sveriges Radio Play, vad jag har sett. Har du tidigare använt appen utan Google Play-tjänster och nyligen fått problem med appen eller inaktiverade du Google Play-tjänsterna rätt nyligen och har aldrig kunnat använda appen utan dessa?

    Vad händer om du försöker starta appen? Får du någon typ av alert-ruta?

    Jag utesluter inte att vi har råkat återinföra detta beroende till Google, men min känsla är att vi i så fall skulle ha fått in fler felrapporter, i synnerhet eftersom det idag är fler lyssnare som medvetet väljer bort en del Google-tjänster än vad det var för två år sedan.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    När man startar appen visas en dialogruta som kan se lite olika ut i olika mobiler:

    Klicka på "Enable" eller "Tillåt" så omdirigeras du till en sida där du kan aktivera Play Services. Om du inte gör någonting där, utan återgår till appen, så funkar den som den ska. På bilden nedan syns en notis om att "Pixel Launcher" inte fungerar korrekt utan Google Play. Andra telefoner kan ge lite andra felmeddelanden, men appen bör, i stort, funka bra:

    Vi håller med om att det ser ut som om appen inte fungerar alls utan att tillåta Google Play-tjänster, och att det förstås inte är bra. I och med att allt fler Android-användare inte vill dela mer än nödvändigt med Google, så är det önskvärt att vår app inte ger er ett felaktigt intryck av att ni måste använda Google Play-tjänster.

    Vi kommer därför att utforska om vi antingen kan undvika rutan eller förbättra den. Det arbetet vet jag dock inte när vi hinner med, i och med att app-teamet har en del buggar och andra önskemål som jag tror att de behöver prioritera.

    Tack för att du uppmärksammade problemet!

    Annika Webbmaster