LÖST: Väckarklockan fungerar inte i Samsung med Android 13

Efter senaste uppdateringen på min Samsung väckarklockan slutat att fungera. Jag har deaktiverat energisparläge och tillåter aviseringar. När jag testar utan skärmsläckaren igång fungerar det.

Kommentarer

  • Hej Ulf!

    Bland aviseringarna finns det en som specifikt rör väckarklockan. Om den är av, så slå på den! Om den redan var på, så slå av och sedan på den, och se om det hjälper!

    Återkom och berätta om detta hjälpte, eller om vi behöver felsöka vidare. Berätta i så fall vad det är för Samsung-enhet och vilken version av Android du har.
    Annika Webbmaster
  • Fungerade inte.
    Visar bild på SR aviseringsinställning, hittar inget specifikt om väckarklockan.

  • Hittade avisering om väckarlocka, stängde av och på igen, men det fungerar fortfarande inte.

  • Vår app och SVT:s har blivit sammanblandade förr, och det har ibland dröjt innan vi upptäckt det, så det var skönt att du såg det snabbt själv!

    Den nedre bilden är vår app, och rätt inställning, men uppenbarligen var det inte där skon klämmer. Testa en annan inställning som hjälpte Vivi med en Samsung:

    Gå in under Inställningar > Ljud och vibration > Stör ej > Vad får avbryta 'Stör ej' > Alarm och andra avbrott".
    Ställ in att du tillåter "alarm" och "media".

    Under "Vad får avbryta 'Stör ej '> Appar" kanske du även behöver tillåta Sveriges Radio Play att störa dig.

    Vivi svarade:
    Två mornar och väckarklockan har funkat. Stör ej-funktionen var avstängd, men jag la ändå in att SR-appen får störa mig... Efter det har det funkat
    Hoppas att detta hjälper även dig! Om inte, så hör av dig. Tack för att du vill att vi är med dig när du vaknar.
    Annika Webbmaster
  • Vivis lösning gjorde ingen skillnad, däremot så under Inställningar/Låsskärm/Smart lock så kan man lägga in betrodda platser, så jag lade in min geografiska hemadress, så nu fungerar larmet, men bara hemma. Så det har med låsskärmen att göra, hoppas ni hittar någon lösning som "overrides" låsskärmen.
  • Bra, då vet vi att det finns en koppling till inställningar för låsskärmen, och det verkar rimligt eftersom det finns en del sådana nyheter i Android 13.

    Har du ställt in så att telefonen visar aviseringar på låsskärmen? Se här:
    Samsung: Notifications not being Displayed on my Lock Screen

    Annika Webbmaster
  • La till SR på låsskärmen, men det gjorde inte att väckarklockan fungerade.
  • Det jag är ute efter är alltså själva "grundinställningen" för att tillåta aviseringar på låsskärmen. Bör finnas under Inställningar -> Låsskärm och säkerhet:

    Annika Webbmaster
  • Vi verkar ha lite olika layouter på våra låskärmar.
  • Går det inte att skrolla vidare nedåt och hitta en generell inställning för aviseringar på låsskärmen hos dig?
    Annika Webbmaster
  • Det finns inte, den bild jag har är nog från Android 12 och du har Android 13...

    Testa att gå in under Always On Display och ändra inställningen där från "Tryck för att visa" till "Visa alltid" och se om det gör någon skillnad. Som din telefon nu är inställd, kan ju väckarklockans avisering inte visas om du inte trycker på skärmen - vilket är svårt att göra när du sover!

    Hoppas verkligen att detta gör susen!

    Annika Webbmaster
  • Hur har det gått?

    Vi har fått in ett par liknande problembeskrivningar från Samsunganvändare som har uppdaterat till Android 13 och vi vill förstås så snart som möjligt hitta vilka inställningar som är viktigast att se över!
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika och god fortsättning!
    Tyvärr va det visst en en-gångshändelse med att lägga till säker plats på min mobil, nu fungerar det inte igen.
    Testade att lägga till "visa alltid" på "Always on display", utan resultat.
    Tog även bort all min upplåsningssäkerhet för skärmlåset genom att ange "Inget" under skärmlåstyp, men nej, det funkade inte.
    I detta läge kollade jag väckning med och utan skärmen släckt, och det fungerade bara vid aktiv skärm.
  • Ok, synd att vi fortfarande inte vet hur vi får ordning på detta.

    Innan vi släpper spåret med aviseringar på låsskärmen, vill jag ta reda på hur det fungerar om du startar appen med en kanal eller med ett program och sedan låter låsskärmen gå igång. Ser du då en spelare på låsskärmen som du kan använda för att till exempel pausera ljudet enkelt?
    Annika Webbmaster
  • Jag fick upp sr-appen på låskärmen och kunde pausa och starta den utan att mobilen var upplåst.
  • Bra, då fungerar det så långt.

    Ser du en avisering på låsskärmen där du kan välja "stäng av" eller "snooze" när väckarklockan i appen drar igång? Fungerar väckningen om du ställer in att den ska ringa om tio minuter exempelvis?

    Om det fungerar "i närtid" men inte fungerar på morgonen, så kan vi snäva in felkällorna något.
    Annika Webbmaster
  • När tiden för larmet passerat så syns snooze och avstängningsbilden först efter jag låst upp mobilen.
  • Och detta oavsett om larmet sätts till närtid eller längre fram.
  • Ok, då är det trots allt någon skillnad mellan hur olika typer av aviseringar kan synas på låsskärmen. Vi får grotta vidare i det imorgon.
    Annika Webbmaster
  • Hej! Har ni gjort några framsteg?
  • Tyvärr inte.

    När tiden för larmet passerat så syns snooze och avstängningsbilden först efter jag låst upp mobilen.
    Ser det ut så här annars?

    För säkerhets skull vill jag kolla så att jag förstått problemet rätt. Visst blir det inget alarm alls om skärmen är släckt?

    Andra lyssnare har haft problem med att det startar ett alarm i rätt tid, men telefonens inbyggda alarmsignal. En tredje variant på att "alarmet inte funkar" är att appen startar som den ska, men sedan inte går att stänga av, eftersom det inbyggda alarmet då tar vid.

    Även om de olika varianterna kan vara relaterade, vill jag vara säker på hur felet yttrar sig hos just dig!
    Annika Webbmaster
  • När tiden för larm passerat trycker jag bort skärmsläckaren och får då bifogad bild, väljer jag då "Stäng av alarm" så går radion igång.

  • Oj, det är ju helt bakvänt!
    Vad händer om du istället trycker på snooze? Lena här har konstaterat att det gör att appen startar! Hennes fel verkar mycket likt ditt:
    Väckarklockan: Appen startar först vid snooze (Android 13)​​​
    Annika Webbmaster
  • Jäpp, den startar direkt när jag trycker på "Snooze" trots att det står "9 min" på snooze-knappen.
  • Intressant! Om du lyssnar vidare i 9 min ... slutar det att spela då?

    Jag börjar misstänka att något kan ha kastats om helt i kommandot för "play" respektive "paus" i hur vår väckarklocka fungerar på Android 13 (vilket jag i så fall hoppas är en enkel bugg att åtgärda - men osvuret är bäst) ...

    Tack snälla för att du har hjälpt oss genom att tydligare appens beteende!
    Annika Webbmaster
  • Trycker jag på "Snooze 9 min" så startar radion och stängs av efter 9 minuter.
  • Tack, det bekräftar min misstanke!
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    Har samma problem men inget mer att komma med än det som skrivits ovan. Önskar en fix på problemet, det uppstod innan jul ungefär.

    Med vänliga hälsningar,

  • Tack, Stefan!

    Har även du en Samsung Galaxy med Android 13?
    Annika Webbmaster
  • Det stämmer, en Galaxy S21 med Android 13.

  • Tack, felet verkar drabba specifikt Samsung Galaxy och kom med Android 13.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    1. Fungerar telefonens inbyggda väckarklocka som den ska? Ta i så fall gärna en skärmbild av hur det alarmet ser ut på låsskärmen!
    2. Har någon av er testat andra ljud-appar med alarm-funktion? Fungerar de som vanligt?

    Annika Webbmaster
  • Så här ser mitt Samsung klock-alarm ut på låsskärm, både ljud och vibration fungerar.
    Outlook lyckas oxå visa påminnelse meddelande vid låst skärm.
    Har nog ingen annan app som jag har alarm på.

  • Telefonens vanliga alarm fungerar, jag använder alltid både det och SR Play-alarmet. Till i morse stängde jag av Stör Ej över natten men det hjälpte inte.
    Idag spelade inte heller Play-appen upp något när jag valde "Lyssna i appen" (detta bör ha varit efter jag stängde av det vanliga larmet).

    / S
  • Tack, bra att vanliga väckarklockan fungerar!

    Stefan:
    Kvarstår problemet efter omstart av appen?

    Att felet drabbar just er med Samsung Galaxy, gör att jag försöker lista ut om någon av alla Samsung-specifika inställningar kan bidra till problemet och de jag närmast misstänker äe dels just Stör ej och dels de väldigt komplicerade inställningarna som reglerar vad som får visas på låsskärmen.
    Annika Webbmaster
  • Ja problemet kvarstår efter omstart. Larmet verkar inte trigga låsskärmen som sagt. När larmet har gått så ser jag inget på låsskärmen - låser upp och ser Play-appen Snooze/Fortsätt lyssna (inget spelas). Trycker jag på Fortsätt lyssna i appen så händer inget.
    Nu när jag stängde av larmet så kraschade appen efter ca 30-60 sekunder.

  • Jag provade nu en jobbig sak, jag stängde av låsskärm helt (alla fingeravtryck etc måste registreras om). Ingen skillnad, larmet går inte, tänder skärmen och ser Play med Snooze/Fortsätt lyssna men inget ljud vad man än trycker på. Så låsskärmen är nog inte problemet.

    Till nästa release kan ni gå med i One UI betaprogram så hade detta kanske fångats.

    Trevlig helg,
    / S

  • Tack.

    Utvecklarna har testat väckarklockan även på Samsung Galaxy med "Samsungs version av Android 13" One UI 5. (Att du vet vad One UI är, Stefan, framgår tydligt, så detta förtydligande var riktat till andra besökare i forumet!)

    Jag kommer att få en tydligare rapport om vad deras undersökningar har visat. Jag har hört att det "inte fungerar perfekt" hos oss heller (vad det innebär tar jag reda på!), men att utvecklarna ännu inte har kunnat återskapa de allvarliga problem ni beskriver.

    Eftersom vi inte vet när det kan vara löst (att kunna återskapa dem brukar vara en förutsättning), så vill jag tipsa om att det, medan vi felsöker, går att använda andra appar för att få till en klockradio som startar våra kanaler.

    Här är två exempel:Tack igen för tydliga felbeskrivningar!
    Annika Webbmaster
  • Hej, när jag installerade en annan radioalarm-app så behövde den behörighet under Särskild åtkomst för att "Visas överst". I denna lista finns inte SR Play-appen med, kanske det är här problemet ligger?
    Inställningar - Appar - falafel/hamburgermenyn - Särskild åtkomst - Visas överst

    / S
  • Glömde skärmdump:

  • / S
  • Tack, det låter onekligen intressant!

    En annan sak som jag kom att tänka på under helgen är att min supportkollega Ted, som nu är föräldraledig, noterade att insomningstimern hos en del lyssnare med Android 13 fungerade först om de gav appen rätt att skicka pushnotiser (utan att behöva ha någon kategori av pushnotiser tillåten, så rent praktiskt blev det ingen skillnad). Eftersom även det problemet rörde att notiser inte visades, skulle samma manöver eventuellt kunna påverka även väckarklockan.

    Ifall ni redan har tackat ja till pushnotiser, så är det förstås inte relaterat alls, men annars är det ju en enkel sak att testa! (Ifall det hjälper så behöver vi förstås se till att frikoppla inställningen för klockans notiser från push-notiserna, för de två sakerna bör förstås inte ha något beroende.)
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    En annan lyssnare har svarat att pushnotiserna tyvärr inte påverkar problemet alls. (Hon hade sådana påslagna redan, men testade att ändra fram och tillbaka.)
    Annika Webbmaster
  • Jag installerade MyAlarmClock och den fungerar "tyvärr" bra utan att ha registrerats på "Visa överst"-listan.

  • Tack, bra att vi inte felsöker på fel ställe.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    För några veckor sedan gjorde vi en förändring så att appens notiser fungerar bättre med Android 13. Jag hoppas att detta har löst ert problem.

    Testa gärna hur det fungerar nu!
    Annika Webbmaster
  • Nu fungerar det!! Jag bjuder på en kopp kaffe, Annika!
  • Hurra!
    Annika Webbmaster