När väckarklockan stoppas hörs mobilens alarm

Hej, jag använder mig gärna av er väckarklocka i appen så att radion startar på morgonen.  Men så fort jag pausar musiken så kommer istället ett larm, och se flesta gånger försvinner inte ens larmet när ja helt stänger ner appen utan behöver starta om telefonen alternativ ta bort appen och ominstallera den. Vad beror detta på, detta har ju hänt i över 1 år nu och jag har installerat om appen flera gånger så buggar borde ju upptäckts och åtgärdats. Hoppas på en lösning. Vh Lotta

Kommentarer

  • Hej Lotta!

    Det där måste vi förstås lösa. Hur stänger du av klockradion? Den ska stängs av genom att klicka på "Stäng av" i väckarklockans notis, där det även ska finnas möjlighet att snooza.

    Om den notisen inte dyker upp hos dig, så kan det bero på att du stängt av notiser för appen. Testa gärna följande: Gå till Systeminställningarna (inställningarna för telefonen) -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Aviseringar.

    Se till att Visa aviseringar (huvudreglaget) är valt, gå sedan in i Aviseringskategorier och se även till så att spelare och notisen för väckarklockan också är aktiverade.

    Du behöver också ställa in så att aviseringar får visas på låsskärmen på din telefon:
    Styra aviseringar på Android
    Annika Webbmaster
  • Jag hade exakt samma problem som op. Det löste sig när jag satte på aviseringar 🙂
    Men samma sak händer ifall jag klickar på aviseringen och kommer till helskärmsversionen, då startas min alarmsignal (som jag tycker är irriterande) tills jag snoozar eller fortsätter lyssna.
  • Hej K-I!

    Skönt att du fick ordning på problemet.

    Får du upp denna vy på telefonen när alarmet startar?

    Eller får du upp något i stil med denna?

    Om du får upp den nedersta bilden kan du välja att klicka här:

    Därefter kan du välja att att snooza, lyssna eller stänga av väckarklockan.

    Om man istället klickar på själva spelarnotisen, där det det står vilket program som spelas, verkar det dessvärre göra så att telefonens alarm går igång. Varför detta sker är svårt att svara på, men jag håller med om att det är irriterande. Jag kommer att framföra detta till våra utvecklare så att vi kan ta oss en närmare titt på problemet!

    Ted (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Jag får fram liknande den andra bilden. Jag siktar på pilen för att visa alternativ, men 06:30 är jag inte alltid så pricksäker 😅
    Tack för att du tar detta vidare 😊
  • Vid 06:30 är man långt ifrån sitt vassaste jag!

    Tack för att du hörde av dig, utvecklarna är nu informerade och medvetna om problematiken.
    Ted (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej!

    Kvarstår detta fel? Vi gjorde om en del i hur aviseringarna fungerar på Android 13 för en tid sedan, vilket bör ha påverkat även detta!
    Annika Webbmaster

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.