Väckarklocka: Appen startar först vid snooze (Samsung Galaxy + Android 13)

Hej, har alltid använt väckarklockan i sveriges radio play men nu funkar den inte. Gått igenom alla inställningar, installerat om appen, testat på kvällen och då fungerar den ibland, ibland inte. Om den funkar på kvällen och jag satt timern att ringa på morgonen så startar den inte, men trycker jag på snoza går radion igång, förstår inte....har Android 13

Kommentarer

  • Hej Lena!

    Vi håller på att felsöka ett liknande problem. Vad händer om du istället trycker på "stäng av alarm"? Ulf här skriver att detta, helt tvärt emot förväntat beteende, får appen att starta! Hans fel verkar mycket likt ditt.

    Tack för att du rapporterade in problemet!
    Annika Webbmaster
  • Jo, det har också hänt....
  • Tack, det är nog samma fel hos er båda.

    Åter till snooze-mysteriet ... Vad händer om appen har starta när du har tryckt på "snooze"? Går det att lyssna som vanligt eller tystnar appen efter 9 min?

    Jag börjar misstänka att något kan ha kastats om helt i kommandot för "play" respektive "paus" i hur vår väckarklocka fungerar på Android 13 (vilket jag i så fall hoppas är en enkel bugg att åtgärda).

    Annika Webbmaster
  • Hej, nu har jag testat och appen startar inte då jag ställt timern men går igång då jag snoozar och tystnar igen efter 9 min så där kan nog felet ligga....
  • Tack!
    Annika Webbmaster
  • Jag hoppas på lösning på detta! ..har samma problem. Radion börjar inte spela trots att alla inställningar är rätt. När man sedan öppnar skärmen så är appen igång, med alternativen att snooza, fortsätta lyssna i appen och stänga av - utan att radion spelar, som sagt. En så himla bra funktion hoppas jag på lösning för. Låt mig veta om man kan bidra på något sätt!
  • Melinda och Lena:
    Det verkar som om detta problem specifikt drabbar Samsung Galaxy med Android 13, och "bakom kulisserna" ser jag att ni båda har just den kombinationen. Vad det sedan är som gör att vår väckarklocka just nu inte fungerar hos er, vet vi inte än, tyvärr.
    1. Fungerar telefonens inbyggda väckarklocka som den ska? Ta i så fall gärna en skärmbild av hur det alarmet ser ut på låsskärmen!
    2. Har någon av er testat andra ljud-appar med alarm-funktion? Fungerar de som vanligt?
    Annika Webbmaster
  • Hej, telefonens väckarklocka funkar som den ska
  • Tack, bra det!

    Att felet drabbar just Samsung Galaxy, gör att jag försöker lista ut om någon av alla oherrans Samsung-specifika inställningar kan bidra till problemet. Det finns en funktion som kallas Stör ej, som skulle kunna vara inblandad. Använder ni den funktionen?

    Gå in under Inställningar > Ljud och vibration > Stör ej > Vad får avbryta 'Stör ej' > Alarm och andra avbrott".
    Ställ in att ni tillåter "alarm" och "media".

    Under "Vad får avbryta 'Stör ej '> Appar" kanske ni även behöver ge Sveriges Radio Play tillstånd att störa er.
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!

    Tack för svar!

    Min mobils väckarklocka fungerar som den ska. Innan alarmtiden uppnåtts syns bara ikonen uppe i aktivitetsfältet, när alarmet går verkar det inte finnas någon låsskärm utan bara alarmskärm (trots att telefonen var låst innan alarmet gick igång), men om jag snoozar så finns det en notis på låsskärmen. Se representationer av alla nämnda lägen i bifogade bilder.

    Jag har en meditationsapp som efter att en timer räknat ner, utifrån förvalda x antal minuter, ger ljud ifrån sig. Den fungerar som den ska. Om det nu motsvarar SR-funktionen... 😀

    Kanske kan detta vara till hjälp:

    SR-appen startar alltid vid inställt alarm-klockslag. Oftast är dock skärmen släckt och inget ljud kommer. Men ca var femte gång jag provar så spelas den radiokanal som jag har valt/fungerar allt som det ska.

    Varje gång som ljudet inte startar vid alarmtiden, så startar det när jag trycker på antingen "snooza", "fortsätt lyssna i appen" eller "stäng av alarm".

    När det ca var femte gång spelar ljud/fungerar som det ska, så spelar den inte vidare i appen när man väljer "fortsätt lyssna i appen".

    Med hopp att kunna bidra
    Melinda

    P.S. Android 13 skickade upp programvaruuppdatering idag. Dessvärre ingen förändring med väckarklockan i SR-appen.
  • Nu när jag läser mitt inlägg till dig, så slår det mig att meditationsappen nog inte alls har fungerat felfritt sedan jag fick min nya telefon. Vid två tillfällen av fyra har den faktiskt inte gett ljudet ifrån sig, men i övrigt fungerat.
  • Hej igen!

    Eftersom vi inte vet när det kan vara löst (att kunna återskapa dem brukar vara en förutsättning, och det har vi inte kunnat göra ännu), så vill jag tipsa om att det, medan vi felsöker, går att använda andra appar för att få till en klockradio som startar våra kanaler.

    Här är två exempel:Tack igen för tydliga felbeskrivningar!
    Annika Webbmaster
  • Stort tack för tipsen!

    Jag håller koll på utvecklingen av SR play och Android 13.

    Allt gott!
    Melinda
  • Tack för alla tips! Avvaktar och ser😉
    Mvh Lena
  • Hej igen!

    En sak som jag kom att tänka på under helgen är att min supportkollega Ted (nu föräldraledig) noterade att insomningstimern hos en del lyssnare med Android 13 fungerade först om de gav appen rätt att skicka pushnotiser (utan att behöva ha någon kategori av pushnotiser tillåten, så rent praktiskt blev det ingen skillnad). Eftersom även det problemet rörde att notiser inte syns på låsskärmen, skulle samma manöver eventuellt kunna påverka även väckarklockan.

    Ifall ni redan har tackat ja till pushnotiser, så är det förstås inte relaterat alls, men annars är det ju en enkel sak att testa! (Ifall det hjälper så behöver vi förstås se till att frikoppla inställningen för klockans notiser från push-notiserna, för de två sakerna ska egentligen inte ha något beroende.)
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!

    Bra tanke! Dock har jag haft pushnotiser tillåtet hela tiden.

    Visserligen har jag haft det med tre kategorier specifikt tillåtna. Jag testade att stänga av dem specifika, och bara låta den generella tillåtelsen för pushnotiser ligga kvar. Vem vet? 😀 ...men det gjorde inte heller någon skillnad.

    Fortsatt lycka till med arbetet!
    Vänligen
  • Tack, synd att det inte var så enkelt!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    För några veckor sedan gjorde vi en förändring så att appens notiser fungerar bättre med Android 13. Jag hoppas att detta har löst ert problem.

    Testa gärna hur det fungerar nu!
    Annika Webbmaster
  • Wow, det funkar tre gånger i rad! 😃  Snyggt jobbat - tack så mycket! 😀
  • Hej, det har nu funkat för.mig också! Tack för återkoppling!👍
  • Så bra!
    Annika Webbmaster