Trasig länk i RSS-flöde

Hej. I RSS-flödet för nyheter:

https://api.sr.se/api/rss/program/83

finns det i varje artikel en "Lyssna"-länk. Denna länk går exempelvis till:

https://api.sr.se/api/radio/radio.aspx?type=db&id=9089045&codingformat=.m4a&metafile=m3u

När man följer den länken möts man bara av:

404 Not Found

Det verkar som att det nya formatet på länkarna ska vara t.ex.:

https://lyssna-cdn.sr.se/isidor/2023/11/program_israel_gaza_anders_ekholm_20231120_0834226424_a96.m4a
Robert

Kommentarer

  • Hej Robert och tack för att du tog dig tid att rapportera in problemet!

    Minns du när du först märkte detta?

    En felrapport i rättan tid
    Så intressant att din fråga kom just nu! Förra veckan fann jag nämligen av en slump en tre år gammal bloggpost om att vårt systerbolag UR hade tagit bort sina RSS-flöden:
    Farväl till RSS (Bjarne Frykholm AB)

    Där står det bland annat:
    RSS användes mindre och mindre – och är i dag i stort sett dött.

    En del sajter har kvar sina feeder. Men hur många använder dem verkligen?
    Jag blev nyfiken på hur våra RSS-flöden för nyheter fungerar och används numera, och din post är ju lite av ett svar på båda frågorna.

    Hur det fungerar
    Att ljudlänkar ger 404 Not Found är en allvarlig brist för Sveriges Radio, som har ljudet i fokus.

    Så länge vi har kvar dessa text-RSS:er, ska de självfallet fungera korrekt och jag lovar att vi tar reda på vad som gått snett! Däremot vågar jag inte lova att vi kommer att åtgärda problemet. Om det är väldigt få som använder tjänsten, kanske den sammantagna bedömningen blir att vi inte lägger tid (det vill säga pengar) på att återställa funktionen,.

    Hur används våra RSS-flöden?
    Min andra fråga var hur våra RSS:er används idag. Din felanmälan visar att det fortfarande finns ett intresse för tjänsten, så tack för att du tog dig tid att berätta att datta inte fungerar så bra som den borde.

    Själv delar jag Bjarne Frykholms bild från 2020. Väldigt få använder tjänsten numera. Senast jag kan påminna mig att en lyssnare efterfrågade nyhets-RSS:er var här, i juli 2022:
    RSS - senaste nyheterna

    Du som idag använder tjänsten får gärna hjälpa oss att förstå behovet bättre!
    1. Delar du vårt RSS-flöde på en blogg eller hemsida, eller är det för ditt eget bruk du använder tjänsten?
    2. Vad har du för RSS-läsare?
    3. Vad gör att du uppskattar att läsa nyheter på detta vis?
    Tack för hjälpen!
    Annika Webbmaster
  • Hej och tack för svaret!

    > Minns du när du först märkte detta?

    Jag har bara prenumererat med RSS i ett par veckor och det här problemet har funnits under hela den tiden.

    > 1. Delar du vårt RSS-flöde på en blogg eller hemsida, eller är det för ditt eget bruk du använder tjänsten?

    Det är bara för eget bruk.

    > 2. Vad har du för RSS-läsare?

    Newsboat - https://newsboat.org/

    > 3. Vad gör att du uppskattar att läsa nyheter på detta vis?

    Tidigare gick jag in på hemsidorna för alla olika nyhetskällor och sådant som jag ville läsa men det blev lite jobbigt om det var många saker jag ville kolla.
    Med RSS behöver jag inte göra det längre, utan det räcker med ett enda knapptryck för att uppdatera alla flöden så ser jag alla artiklar som är nya på alla olika sidor jag är intresserad av.
    Det blir väldigt enkelt när man ser alla nyheter i kronologisk ordning i en kompakt lista med de som är nya sedan man tittade senast tydligt markerade.

    Newsboat har även kortkommandon för länkar, vilket gör det väldigt smidigt att lyssna på ljudet (i alla fall om det hade fungerat); jag behöver bara trycka på tangenten "1" för att följa länk nummer 1 osv.
    Robert
  • Tack!
    Jag svarar väldigt utförligt, delvis för min egen och mina kollegers skull. Jag har nämligen bett kolleger att se över hur vi arbetar med våra text-RSS:er och vill då passa på att beskriva min syn på tjänsten.

    Laga eller städa bort?
    Vi bör, menar jag, antingen laga det som är trasigt (ljudlänkarna) och helst förbättra hur vi idag presenterar tjänsten, eller (vid låg användning där insatsen att återställa kostar mer än vad som är motiverat), följa UR:s exempel och helt städa bort dessa flöden.

    Där blir din beskrivning av hur RSS:er underlättar för dig viktig, för vi ska naturligtvis inte bara snegla på antalet användare, utan även på vad tjänsten ger er som använder den!

    Tidigare gick jag in på hemsidorna för alla olika nyhetskällor och sådant som jag ville läsa men det blev lite jobbigt om det var många saker jag ville kolla.
    Med RSS behöver jag inte göra det längre, utan det räcker med ett enda knapptryck för att uppdatera alla flöden så ser jag alla artiklar som är nya på alla olika sidor jag är intresserad av.
    Det blir väldigt enkelt när man ser alla nyheter i kronologisk ordning i en kompakt lista med de som är nya sedan man tittade senast tydligt markerade.

    Newsboat har även kortkommandon för länkar, vilket gör det väldigt smidigt att lyssna på ljudet (i alla fall om det hade fungerat); jag behöver bara trycka på tangenten "1" för att följa länk nummer 1 osv.
    Bra förklarat! Även om jag tror att RSS-användningen är låg, är du inte helt ensam (förstås). En kollega skrev:
    Som en flitig RSS-användare så hoppas jag inte ni bara tar bort dem för att de är lite jobbiga att underhålla. RSS är och förblir en frisk fläkt på ett internet där det faktiska innehållet kvävs på sidor fulla av annonser och i algoritmiska TikTok-flöden.
    Visa RSS-länkar som saknas idag
    Så snart vi på något vis filtrerar nyheter, finns det möjlighet att skapa ett RSS-flöde, vilket jag skulle jag tro att flera lyssnare skulle uppskatta - men att detta ens är möjligt visar vi ingenstans.

    Ett exempel är Radiosporten, där alla nyheter om basket samlas på en speciell sida med endast basketnyheter (https://sverigesradio.se/grupp/8510). RSS-länken till "basketflödet" ser då ut så här:
    https://api.sr.se/api/rss/group/8510

    Andra sådana grupper är till exempel Ekots alla nyheter om Kanada, med denna RSS-länk:
    https://api.sr.se/api/rss/group/6380

    Eller alla Kulturnytts nyheter om litteratur vars RSS ser ut så här:
    https://api.sr.se/api/rss/group/12932

    Detta fungerar i fler flöden än nyheter. Du kan exempelvis lista alla recept från Meny i P1 som ligger i gruppen "Soppa" med denna RSS-länk:
    https://api.sr.se/api/rss/group/2201

    RSS-flöden som vi inte borde länka till
    Samtidigt som jag saknar RSS-länkar på flera ställen där de vore motiverade, har vi mängder av RSS-länkar som inte ger lyssnare något mervärde. Istället skapar de länkarna onödig förvirring, i synnerhet på programsidor där lyssnare ofta letar efter just en RSS-länk för poddflödet. I och med att vi kallar den länken Poddradio(xml) missar lyssnare den fungerande länken och försöker (som här) använda text-RSS:en i poddappen.

    Jag föreslår att vi dels kan skippar text-RSS:er på programsidor där det saknas ett flöde av (nyhets)inslag. Däremot har förstås text-RSS:en ett syfte för de program som publicerar inslag i ett flöde, som Medierna med denna RSS:
    https://api.sr.se/api/rss/program/2795

    För att hjälpa lyssnare att använda rätt podd-länk, föreslår jag dessutom att vi byter namn så att länken till poddflödet får heta Podd-RSS istället för Poddradio(xml) och att text-länkarna kallas Text-RSS istället för dagens RSS(text).

    Tack igen för att du hjälper oss att se värdet med RSS:er!
    Annika Webbmaster

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.