RSS - senaste nyheterna

Hej,
Har ni nått rss-flöde för senste nyheterna till sin Livemarks lista (ett tillägg till firefox)?
Såg nån fråga om rss till nåt podd-flöde. Poddar kan jag inte så mycket, så jag vet inte om frågan besvarades där.

Hälsningar,
Tompa

Kommentarer

  • Hej Tompa!

    Det finns absolut möjlighet att ta del av våra olika nyhetsflöden som RSS. Den här länken bör fungera för Ekots nyheter:
    https://api.sr.se/api/rss/program/83

    Den länken ska ge dig de nyheter som vi lägger ut på sidan sverigesradio.se/nyheter. Jag hittar dock inte RSS-länken på vår hemsida, så antingen saknas den eller är placerad på ett för undanskymt ställe, vilket jag ska be att vi förbättrar vid tillfälle!

    På andra nyhetssidor hos Sveriges Radio finns det en RSS-länk nedtill på sidan. Jag ger två exempel. Så här ser det ut hos Vetenskapsradions nyheter, där länken till RSS-flödet är https://api.sr.se/api/rss/program/406:

    På våra lokala kanalers nyhetssidor finns motsvarande länk. Hos P4 Västernorrland är den länken https://api.sr.se/api/rss/program/110:

    Hör av dig om det finns fler nyheter hos oss som du vill få en RSS-länk till och inte finner den, så hjälper vi dig!

    Poddar kan beskrivas som "avsnitt som går att ladda hem" och där finns det RSS:er med en länk till en nedladdningsbar ljudfil som gör att du kan nå dessa avsnitt med olika form av automatik, och till exempel enkelt kan ladda hem alla avsnitt av Livet enligt Naturmorgon på ett bräde eller "prenumerera" på Konflikt så att du ser när det kommer nya avsnitt. Det finns olika programvaror som underlättar detta.

    Jag har försökt att beskriva närmare vad RSS innebär, både när det gäller det du redan är bekant med, att "prenumerera på" till exempel nyheter) och mer specifikt för poddar här:
    Vad betyder RSS och API?

    Fråga på om du vill få tydligare förklaringar!

    Annika Webbmaster
  • Ah, där är vad jag sökte. Tackar. 😀
    Jag är van vid att rss-ikonen dyker up i adressfältet i Firefox när exvis en sajt har ett tillhörande rss-flöde, vilket den inte gör längre på ekots sida trodde då att Ekot inte längre hade rss-flöde.