Poddar & program: Smidig meny utbytt mot blaffor om program

Hur ställer man in så man slipper alla de stora blafforna ni har lagt in i poddar & program, och alla stora blaffor om vad andra lyssnar på. Jag har ingen lust att sitta och scrolla upp och ner o fram o tillbaks för att hitta mina program och ta bort allt sånt där onödigt som skymmer och bara gör det svårare att hitta fram till favoritprogrammen. Ni är ju betalda av oss skattebetalare - då ska ni ju inte försvåra för oss. Rullgardinsmenyer är det smartaste och snabbaste.

Kommentarer

  • Tack Jonas!

    Din kritik är framförd till de kolleger som ligger bakom förändringen, och det första svaret jag fick var:
    Tråkigt att han tycker det blev en försämring men kul att få feedback och att veta att det vi gör faktiskt påverkar användarna där ute ...
    Sedan gled vi in på syftet med förändringen, som i korthet är "att göra det enklare att hitta rätt i vårt utbud", men på lite olika vis.

    Hjälp att utforska våra kategorier
    Ett syfte med förändringen är att hjälpa lyssnare att upptäcka vårt innehåll, både genom programtips (de "blaffor till tips" som du uppenbarligen inte uppskattar) och genom att tydligare visa att det går att filtrera vårt innehåll efter kategorier.

    För dig (och mig) var detta tydligt nog redan som sidan såg ut innan. Bra att du har haft stor nytta av detta! Vi har dock i olika användarundersökningar märkt att rullgardinsmenyerna "sållas bort mentalt" hos många besökare. Även i forumet misstänker jag att det har skett exempelvis här:
    Att söka pod

    Och här:
    Saknar "Dokumentär" i P1 program A-Ö

    Att inte se (eller inte förstå?) rullgardinsmenyerna är dessutom extra vanligt hos de besökare som bäst behöver hjälpen! Vi som är vana webbanvändare och som vet precis vilka program som intresserar oss, kan även hitta rätt genom vår A-Ö-lista eller genom att söka efter programnamnet med sökmotorn uppe till höger på sajten. Besökare med låg "it-mognad" och/eller låg kännedom om vårt utbud behöver mer hjälp. Att tydligare visa upp alla kategorier under den nya rubriken Utforska våra kategorier hoppas vi underlättar!

    Så, ja, vi har krånglat till det lite och skapat något extra klick för oss som redan vetat vad vi vill hitta och som inte har haft problem att använda tekniken, men jag hoppas att du, liksom jag, står ut med det, i och med att syftet är att hjälpa fler lyssnare att hitta det som intresserar dem i vårt enorma utbud.

    Nya och bättre länkar
    En annan förändring är att vi har skapat en teknisk struktur som är bättre för både människor och maskiner. Tidigare såg en länk i exempelvis kategorin Drama ut så här:
    http://sverigesradio.se/sida/allaprogram.aspx?categoryid=134

    Nu ser motsvarande länk ut så här:
    https://sverigesradio.se/poddar-program/drama

    Den senare länken är en "läsbar URL", och dessa är förstås bra för oss människor. Ett exempel är om jag kopierar en länk, mejlar den till min bror men av misstag inte får med det sista tecknet. Att den övre länken då ska sluta med =134, inte =13, går inte att gissa. Däremot kan min bror förhoppningsvis ana att /dram kan vara fel för /drama.

    En läsbar URL är också något som sökmotorer uppskattar, så de förändrade kategorisidorna kommer att prioriteras högre och förhoppningsvis få fler personer att hitta till vårt utbud. Nu går det att googla sig direkt in i kategorier hos oss, det gick inte tidigare! Dessa nya länkar är alltså bättre för både människor och maskiner.

    Som sagt, tack för att du hörde av dig och hoppas att du har förståelse för att det blivit krångligare för oss som har använt filtrering per kategori sedan länge. Vi hoppas och tror att denna funktion framöver kommer att användas av fler lyssnare!
    Annika Webbmaster