Att söka pod

SökfunktionNär jag söker olika ämnesområde t ex kost Kommer något helt annat. Har också sökt med namn på personer som jag vet det finns poddar med. Fungerar inte. Hur ska man söka

Kommentarer

  • Hej Helena!

    För att kunna ge ett så bra svar som möjligt, vill jag veta om du använder vår hemsida, appen Sveriges Radio Play eller någon annan tjänst.
    Annika Webbmaster
  • HejJag använder hemsidan.mvh Helena
  • Tack!

    Kost ger för många träffar
    I korthet är problemet när det gäller att söka på kost troligen att du får så enormt många sökträffar, eftersom alla avsnitt och artiklar som innehåller "bokstavskombinationen kost", det vill säga kost, men även frukost, kostnad, kostym och andra ord kommer att hänga med. Det blir 1059 avsnitt (och tusentals artiklar).

    Om du istället väljer att söka på specialkost, kost hälsa, kost motion eller kostexpert, så blir det färre och bättre träffar, tycker jag.

    Alla poddar om ett ämne
    Jag tolkar det dock som att du vill hitta en hel programserie, podd, om kost, och då kan du göra så här:

    1. Gå in under Poddar & program, länken finns högt uppe på alla våra sidor, se bild:

    2. Leta efter kategorier. Ämnet "kost" brett att det är svårt att veta om den bästa kategorin är Kultur och nöje, där vi hittar matprogrammet Meny som förstås handlar om kost i ett vitt perspektiv, kategorin Livsstil, med program som Fråga Agnes Wold och Kropp & Själ, som båda rör kost men även fysiskt och mentalt välmående på andra vis, eller kategorin Vetenskap/Miljö, där vi hittar program som Vetenskapsradion Hälsa, som även detta kan handla om kostfrågor.
    Namn på personer
    Har också sökt med namn på personer som jag vet det finns poddar med. Fungerar inte.
    Det största problemet är nog stavningen, vilket ju är extra knepigt eftersom vi hör så många namn i radio, utan att vi kan se hur de stavas!

    Där är mitt råd att hellre skriva lite för kort än att skriva fel, eftersom vår sökmotor är väldigt dålig på att gissa. Om jag söker på "Agnes" så kommer sökmotorn att hitta programserien Fråga Agnes Wold, men om jag skulle råka skriva "Agnes Vold" eller "Agnes Wåld", så får jag ingen träff.

    Igår svarade jag en annan lyssnare som också reagerade på att sökfunktionen på hemsidan fungerar dåligt:
    Hur hittar jag nyheter och program med sökfunktionen på er webb?

    På den sidan kommer jag att återkomma med fler söktips som kanske intresserar även dig?
    Annika Webbmaster