LÖST: Apple-TV: SR-appen fungerar inte

Har smart-tv och brukar lyssna på sr play (android). Sedan några dagar fungerar det inte att navigera på sidan. Har prövat att ominstallera appen.

Kommentarer

  • Hej Jens!

    Tack för att du flaggar för detta! Jag ska be våra utvecklare att undersöka problemet och se vad det kan vara som inte fungerar som det ska. Så fort jag får återkoppling från utvecklarna så återkommer jag till dig.

    Trevlig helg!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej igen Jens!

    Upplever du fortfarande problem med att det inte går att navigera på sidan? Du nämnde att du installerat om appen men att det ändå inte går att navigera. Vilken sorts smart-TV har du?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Bang & Olufsen med Apple-TV. Problemen kvarstår.
  • Hej igen!

    Tack för informationen. Jag har under morgonen varit i kontakt med våra utvecklare som meddelar att de gjorde en uppdatering av vår Apple TV-app i förra veckan men att denna uppdatering inte borde påverka själva navigeringen.

    Utvecklarna är nyfikna på att veta vilken version av operativsystemet (tvOS) du har installerad? Den senaste versionen är 16.0, du får gärna testa att uppdatera om du har en äldre version av tvOS. Återkom gärna och berätta hur det gick!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • 16.0 är installerad. Problemet kvarstår.
  • Tack för info! Min kollega skrev:

    Jag märkte en grej när jag testade runt lite, att man måste trycka på meny/tillbaka-knappen för att fokusera på navigationen i toppen. Jag är inte 100, men jag tror att det förut gick att gå upp för att komma dit och det är möjligt att det är det som lyssnaren har problem med.
    Kollegan som är mest kunnig på Apple-TV är på semester men kommer tillbaka i nästa vecka, jag tror att han kommer kunna hjälpa oss i rätt riktning och eventuellt hitta en lösning på problemet. Jag meddelar teamet att du har 16.0 och att en gammal version således inte är problemet här. Återkommer så fort jag har mer information!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Undrens tid är inte förbi. Nu funkar allt som det ska!
    Hälsningar
    Jens
  • Härligt, skönt att det löste sig till slut! Jag ska framföra till utvecklarna att navigeringen nu fungerar som den ska.

    Tack för ditt tålamod!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Säg den glädje som varar… Problemet har återuppstått.
  • Teds kollega Annika här. Jag har jobbat med support i många år och minns därför att vi sommaren 2021, strax innan Ted började på Sveriges Radio, såg ett par beskrivningar av ett fel vi tyvärr inte kunde återskapa själva och därmed aldrig löste. Här finns en sådan felbeskrivning:
    SR app i Apple TV

    Att problemet liknar ditt problem innebär inte att det är exakt samma fel, så en av de saker Daniel testade utan att det hjälpte honom vill jag även att tipsa dig om, nämligen att starta om routern.

    Daniel skrev att det hos honom brukade fungera bättre om han nyss hade installera om appen:
    Det här problemet är tydligen något som återkommer, nu senast idag. Appen fungerade felfritt dagen före men kraschade alltså vid uppspelning av ett program den 24 aug, men som tidigare löser en ominstallation problemet temporärt.
    I tråden ger jag även tips på alternativa sätt att ta del av vårt innehåll i Apple-TV, som jag hoppas gör att du kan lyssna på vårt innehåll medan vi felsöker.

    Återkom och berätta om en omstart av routern hjälper dig!
    Annika Webbmaster
  • Nu har jag prövat att åter igen ominstallera appen, starta om tvn och routern. Vid alla åtgärder fungerar appen en säger en gång. Nästa gång är problemet där igen. Detta gäller bara sr-appen, inga andra. Varför är det t ex inga problem med SVT, kan man fråga sig…
  • Felet hänger troligen samman med en uppdatering av appen som skedde veckan innan du rapporterade in problemet. Trots att jag misstänker att felet hänger samman med vår uppdatering, finns det ytterligare en sak jag vill att du testar, som kan lösa problem med appar i Apple TV:
    • Dra ut Apple TV:s strömsladd från eluttaget, vänta sex sekunder och anslut den igen.
    Det ger en annan typ av omstart än att starta om via Apple TV:s inställningar eller via Siri Remote. Den här typen av "tvingande omstart" gör att alla appar kommer att hämta viss data på nytt. Det kan, i teorin, göra att problemet löser sig.

    Det är ju, om inte annat, enkelt att testa och helt riskfritt. Apple skriver själva hur man gör (men berättar inte inte att det ger lite annan effekt än de övriga metoderna för att starta om):
    Hur du stänger av eller startar om din Apple TV

    Hoppas att det hjälper!
    Annika Webbmaster
  • Redan gjort. Till ingen nytta. Apple-tv är integrerad i tv:n, så det gjordes när jag startade om tv n.
  • Tack, då vet vi att den manövern inte hjälper.

    Felet har troligen att göra med en uppdatering vi gjorde av vår app veckan innan du rapporterade in felet i kombination med "något" i det senaste tvOS:et. Du är (än så länge) ensam om att ha kontaktat oss om det, men utvecklarna som felsöker har nu själva sett problem på en enhet där den senaste versionen av vår app fungerade bra innan uppgraderingen till tvOS 16.0. Efter den uppgraderingen har de fått problem, men inte riktigt samma som du!

    Som sagt finns det flera alternativa sätt att ta del av vårt innehåll tills felet är löst. Om du berättar vad du oftast lyssnar på (om det är en strömmad kanal eller poddar och program i efterhand, exempelvis) så tipsar vi gärna om bra alternativ!
    Annika Webbmaster
  • Streamar Ekot i P1. Lyssnar på klassisk musik i efterhand.
  • Trevligt urval, som dock begränsar möjligheterna eftersom efterhandslyssning på de flesta av våra musikprogram endast går via våra egna plattformar. Ekot kan du dock lyssna på i diverse podd-appar, liksom vissa program av mer dokumentär art om klassisk musik, bland annat Mästerverken i P2 och Klassiska podden - men för dina behov är det troligen bäst att utgå från våra egna plattformar.

    Finns det en webbläsare i din TV? I så fall kan du gå till vår hemsida sverigesradio.se och lyssna den vägen!

    Annars kan du, om du har en Iphone eller Ipad, spela avsnitten i appen Sveriges Radio Play och dela till Apple TV genom Airplay:
    Apple: Använda AirPlay till att strömma ljud och video på Apple TV

    Hoppas att någon av metoderna fungerar bra som en tillfällig lösning.
    Annika Webbmaster
  • Hur går det med felavhjälpandet?
  • Hej igen!

    Utvecklarna har kört fast lite i sitt arbete med att hitta en lösning. De undrar om du har möjlighet att med din mobiltelefon spela in det som händer på skärmen när du försöker navigera?
    Om han inte kan spela in så kanske i alla fall en steg för steg om vad som händer - om det inte är så att han inte kan navigera över huvud taget dvs. För att lyckas återskapa problemet har vi behövt först navigera till en undersida (typ in på en tema-sida) för att problemet ska uppstå och även då har tillbaka-knappen fungerat.

    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Svaret är enkelt: ingenting händer. Jag klickar på appen, den dyker upp och menydelen program är grå (inte vit). Därifrån går det inte flytta markören överhuvudtaget, d v s den är låst.
  • Tack. Jag framför detta till utvecklarna och ber dem undersöka vidare.
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej igen!

    Lyssnaren Björn har rapporterat in problem med appen för Apple-TV:
    Appen för Apple TV: menyknappen är död

    Han skriver:
    Detta uppstår när jag letar upp programmet via menyns ”Program”. Om jag väljer ”Sök” fungerar det som tidigare.
    Hur fungerar sökfunktionen hos dig?
    Annika Webbmaster
  • Det är dött.
  • Tack. Mitt intryck är att vi har ett fel som yttrar sig på lite olika sätt med olika enheter. Det vi själva sett, när felet endast uppstår i vissa lägen, är en mild version av problemet:
    För att lyckas återskapa problemet har vi behövt först navigera till en undersida (typ in på en tema-sida) och även då har tillbaka-knappen fungerat.
    För Björn är det värre än hos oss, men att han fortfarande kan använda sökfunktionen gör att problemet inte är fullt så allvarligt som hos dig, där appen verkar vara i princip helt död.

    Hoppas att du kan ta del av vårt utbud genom de alternativa metoder jag har tipsat om tidigare.
    Annika Webbmaster
  • Jag kunde ju inte lyssna på annat sätt… Åtminstone inte det jag vill lyssna på. Jag uppfattar som att ni ger upp. Beklagligt.
  • Vi har inte givit upp, men i och med att vi inte kan återskapa felet, är det väldigt svårt att ringa in vad det beror på.
    Jag kunde ju inte lyssna på annat sätt…
    Att hitta ett alternativt sätt att lyssna har vi absolut inte gett upp om, så där var jag kanske otydlig?

    Jag föreslog två sätt som bör fungera för Ekot och för klassisk musik i P2, men fick ingen återkoppling på hur förslagen fungerar för dig.

    Alternativ 1, lyssna via webbläsare i TV:n
    Finns det en webbläsare i din TV? I så fall kan du gå till vår hemsida sverigesradio.se och lyssna den vägen!

    Ekots senaste långa avsnitt finner du här:
    https://sverigesradio.se/ekot

    De kortare nyhetsuppdateringarna från Ekot hittar du här:
    https://sverigesradio.se/nyhetsuppdateringfranekot

    Klassisk musik i efterhand finns det ju en hel uppsjö av. Här hittar du Klassiska konserten i P2:
    https://sverigesradio.se/klassiskakonsertenip2

    Alternativ 2, lyssna via Airplay
    Annars kan du, om du har en Iphone eller Ipad, spela avsnitten i appen Sveriges Radio Play och dela till Apple TV genom Airplay:
    Apple: Använda AirPlay till att strömma ljud och video på Apple TV

    Har du en Mac kan du spela innehåll från hemsidan i datorn och även då dela med Airplay till TV:n.

    Om inget av dessa förslag fungerar eller om de inte passar för dina behov, så berätta om problemet, så ser vi om det finns bättre alternativ!
    Annika Webbmaster
  • Tack för tipsen. Men det är problem med SR (främst P2) på alla sätt. Så nu streamar jag amerikanska klassiska kanaler i stället.
  • Men det är problem med SR (främst P2) på alla sätt.
    Oj, kan du utveckla detta? Om du har generella problem med vårt innehåll även med andra tjänster kan det ju bidra till att din app för Apple-TV uppvisar större problem än hos Björn och hos oss själva, och då behöver vi förstås lösa grundproblemet!

    Problem "på alla sätt" - ger det även problem att lyssna via dator/mobil?
    Annika Webbmaster
  • Hej Jens!
    I förra veckan släppte vi en ny version av appen för Apple-TV. Utvecklarna har försökt åtgärda det problem du beskriver.

    Märker du någon förbättring?
    Annika Webbmaster
  • Nu fungerar appen igen. Tack för att du informerade mig.
  • Åh så skönt!

    I och med att vi inte kunde återskapa det själva, har vi varit helt beroende av din och Björns beskrivningar för att lösa det, så tack för den hjälpen!
    Annika Webbmaster