LÖST: Apple-TV: SR-appen fungerar inte
Har smart-tv och brukar lyssna på sr play (android). Sedan några dagar fungerar det inte att navigera på sidan. Har prövat att ominstallera appen.
Följ inlägget
0
följare
Tack för att du flaggar för detta! Jag ska be våra utvecklare att undersöka problemet och se vad det kan vara som inte fungerar som det ska. Så fort jag får återkoppling från utvecklarna så återkommer jag till dig.
Trevlig helg!
Upplever du fortfarande problem med att det inte går att navigera på sidan? Du nämnde att du installerat om appen men att det ändå inte går att navigera. Vilken sorts smart-TV har du?
Tack för informationen. Jag har under morgonen varit i kontakt med våra utvecklare som meddelar att de gjorde en uppdatering av vår Apple TV-app i förra veckan men att denna uppdatering inte borde påverka själva navigeringen.
Utvecklarna är nyfikna på att veta vilken version av operativsystemet (tvOS) du har installerad? Den senaste versionen är 16.0, du får gärna testa att uppdatera om du har en äldre version av tvOS. Återkom gärna och berätta hur det gick!
Kollegan som är mest kunnig på Apple-TV är på semester men kommer tillbaka i nästa vecka, jag tror att han kommer kunna hjälpa oss i rätt riktning och eventuellt hitta en lösning på problemet. Jag meddelar teamet att du har 16.0 och att en gammal version således inte är problemet här. Återkommer så fort jag har mer information!
Hälsningar
Jens
Tack för ditt tålamod!
SR app i Apple TV
Att problemet liknar ditt problem innebär inte att det är exakt samma fel, så en av de saker Daniel testade utan att det hjälpte honom vill jag även att tipsa dig om, nämligen att starta om routern.
Daniel skrev att det hos honom brukade fungera bättre om han nyss hade installera om appen: I tråden ger jag även tips på alternativa sätt att ta del av vårt innehåll i Apple-TV, som jag hoppas gör att du kan lyssna på vårt innehåll medan vi felsöker.
Återkom och berätta om en omstart av routern hjälper dig!
- Dra ut Apple TV:s strömsladd från eluttaget, vänta sex sekunder och anslut den igen.
Det ger en annan typ av omstart än att starta om via Apple TV:s inställningar eller via Siri Remote. Den här typen av "tvingande omstart" gör att alla appar kommer att hämta viss data på nytt. Det kan, i teorin, göra att problemet löser sig.Det är ju, om inte annat, enkelt att testa och helt riskfritt. Apple skriver själva hur man gör (men berättar inte inte att det ger lite annan effekt än de övriga metoderna för att starta om):
Hur du stänger av eller startar om din Apple TV
Hoppas att det hjälper!
Felet har troligen att göra med en uppdatering vi gjorde av vår app veckan innan du rapporterade in felet i kombination med "något" i det senaste tvOS:et. Du är (än så länge) ensam om att ha kontaktat oss om det, men utvecklarna som felsöker har nu själva sett problem på en enhet där den senaste versionen av vår app fungerade bra innan uppgraderingen till tvOS 16.0. Efter den uppgraderingen har de fått problem, men inte riktigt samma som du!
Som sagt finns det flera alternativa sätt att ta del av vårt innehåll tills felet är löst. Om du berättar vad du oftast lyssnar på (om det är en strömmad kanal eller poddar och program i efterhand, exempelvis) så tipsar vi gärna om bra alternativ!
Finns det en webbläsare i din TV? I så fall kan du gå till vår hemsida sverigesradio.se och lyssna den vägen!
Annars kan du, om du har en Iphone eller Ipad, spela avsnitten i appen Sveriges Radio Play och dela till Apple TV genom Airplay:
Apple: Använda AirPlay till att strömma ljud och video på Apple TV
Hoppas att någon av metoderna fungerar bra som en tillfällig lösning.
Utvecklarna har kört fast lite i sitt arbete med att hitta en lösning. De undrar om du har möjlighet att med din mobiltelefon spela in det som händer på skärmen när du försöker navigera?
Lyssnaren Björn har rapporterat in problem med appen för Apple-TV:
Appen för Apple TV: menyknappen är död
Han skriver:
Hur fungerar sökfunktionen hos dig?
Hoppas att du kan ta del av vårt utbud genom de alternativa metoder jag har tipsat om tidigare. För Björn är det värre än hos oss, men att han fortfarande kan använda sökfunktionen gör att problemet inte är fullt så allvarligt som hos dig, där appen verkar vara i princip helt död.
Att hitta ett alternativt sätt att lyssna har vi absolut inte gett upp om, så där var jag kanske otydlig?
Jag föreslog två sätt som bör fungera för Ekot och för klassisk musik i P2, men fick ingen återkoppling på hur förslagen fungerar för dig.
Alternativ 1, lyssna via webbläsare i TV:n
Finns det en webbläsare i din TV? I så fall kan du gå till vår hemsida sverigesradio.se och lyssna den vägen!
Ekots senaste långa avsnitt finner du här:
https://sverigesradio.se/ekot
De kortare nyhetsuppdateringarna från Ekot hittar du här:
https://sverigesradio.se/nyhetsuppdateringfranekot
Klassisk musik i efterhand finns det ju en hel uppsjö av. Här hittar du Klassiska konserten i P2:
https://sverigesradio.se/klassiskakonsertenip2
Alternativ 2, lyssna via Airplay
Annars kan du, om du har en Iphone eller Ipad, spela avsnitten i appen Sveriges Radio Play och dela till Apple TV genom Airplay:
Apple: Använda AirPlay till att strömma ljud och video på Apple TV
Har du en Mac kan du spela innehåll från hemsidan i datorn och även då dela med Airplay till TV:n.
Om inget av dessa förslag fungerar eller om de inte passar för dina behov, så berätta om problemet, så ser vi om det finns bättre alternativ!
Problem "på alla sätt" - ger det även problem att lyssna via dator/mobil? Oj, kan du utveckla detta? Om du har generella problem med vårt innehåll även med andra tjänster kan det ju bidra till att din app för Apple-TV uppvisar större problem än hos Björn och hos oss själva, och då behöver vi förstås lösa grundproblemet!
I förra veckan släppte vi en ny version av appen för Apple-TV. Utvecklarna har försökt åtgärda det problem du beskriver.
Märker du någon förbättring?
I och med att vi inte kunde återskapa det själva, har vi varit helt beroende av din och Björns beskrivningar för att lösa det, så tack för den hjälpen!