Inga nya avsnitt i poddflödet (Tankar för dagen)

Vet inte om det är podspelaren som krånglar men jag ser inte dom senaste avsnitten av "Tankar för dagen" Spelaren jag använder (Pocket Casts) visar bara avsnitt fram till 4 mars.
Mikael

Kommentarer

  • Hej Mikael!

    Tack för att du rapporterade in felet, som jag såg den första felrapporten om redan i början av december och då rapporterade vidare till utvecklarna, men inte prioriterade så högt, eftersom jag då trodde att felet hade funnits sedan 2021 men rapporterades in först nu för att det inte har påverkat speciellt många lyssnare.

    Nu har du och ytterligare två lyssnare rapporterat in vad som bör vara samma grundproblem, att vårt API inte uppdateras korrekt. Jag ser därför till att vi lägger i en lite högre växel för att lösa detta!

    Jag lägger dessutom din fråga under en ny rubrik, istället för Endast 500 avsnitt i podd-RSS. Det problem du har hjälpt oss att få upp ögonen för innebär nämligen att nya avsnitt inte trillar in på err par plattformar, medan "500-avsnittsbegränsningen" medför att de äldsta avsnitten ramlar bort, och eftersom fler lyssnare förstås är intresserade av de senaste avsnitten, är det nya problemet allvarligare.

    Du kan lyssna på (och ladda hem) alla Tankar för dagen från vår sajt, trots problemet i Pocket Casts:
    https://sverigesradio.se/tankarfordagen
    Annika Webbmaster
  • Jag upplever samma problem och har dessutom kontaktat Pocket Casts i ärendet, så kanske jobbas från båda hållen.
    Johan Lenntorp
  • Hej Johan!
    Preliminärt bedömer jag att det är i vårt API det är fel, och att Pocket Casts inte har möjlighet att lösa detta, men det kan ju ändå vara bra att felanmäla den vägen också. Tack för det!

    Det team som har hand om vårt API har haft fullt upp med att lösa en kritisk bugg för besökare med äldre Safari (vilket påverkade många lyssnare som inte kunde ta del av vårt innehåll), och vi på supporten har därför inte velat "störa" med detta, som påverkar färre och där det gå att nå innehållet på andra vis.

    Jag såg därför aldrig till att lägga i den där "högre växeln" som jag pratade om innan nyår, men nu (i förrgår!) har utvecklarna löst den buggen och jag kommer att påminna dem om detta mysterium. Din påminnelse kom därmed väldigt lägligt i tid.

    Vilket eller vilka program är det du har noterat problemet med?
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Jag har nu noterat att det finns (minst) två olika poddflöden till våra program. Jag har undersökt det som vi länkar till från programmets hemsida:
    https://api.sr.se/api/rss/pod/44036

    Det flödet uppdateras som det ska!

    Det finns även en annat sätt att nå poddar från Tankar för dagen, som inte uppdateras:
    https://api.sr.se/api/v2/podfiles?programid=1165

    Vi vet ännu inte vad det felet beror på.

    Först tänkte jag att ert problem beror på att ni använder den länken, men det stämmer inte heller, för det flödet verkar ha slutat uppdateras i september 2021, och era flöden tycks ha stannat av i mars 2023.

    Möjligen kan det finnas ytterligare någon äldre länk-variant som Pocket Casts använder eller använde när ni började prenumerera på poddflödet. Testa att avfölja programmet, starta om Pocket Casts och sedan följa programmet på nytt!

    Lyssnaren Stefan använder en annan app, PodBean. Även där hade Tankar för dagen fastnat på ett avsnitt från i våras och hos honom hjälpte "följ på nytt-manövern".

    Hör gärna av er och berätta hur det går!

    Fråga:
    Stannade flödet av nya avsnitt av redan i mars, eller kom avsnitten ut som de skulle fram tills i december, och det var då ni lade märke till att det senaste avsnittet var från i mars?
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    För mig fungerar inget av de båda flödena till Tankar för dagen som du tar upp, oavsett om jag följer på nytt i appen eller ens ominstallerar den. Det är möjligt att det är något fel från Pocket Casts sida också, men de har ännu inte svarat mig. Angående när avsnitten slutade komma var det redan i mars.
    Johan Lenntorp
  • Tråkigt att det inte var så enkelt att lösa.

    I och med att jag såg felet inrapporterat först nyligen, här med Pocket Casts den 23 december och med Pod Bean tre dagar dess, tänkte jag mig att felet var nytt, så det var bra att du förtydligande att felet funnits så länge. (Märklig slump att felbeskrivningarna om samtidigt!)

    Om du klistrar in länken https://api.sr.se/api/rss/pod/44036 i Pocket Casts gränssnitt, blir det då exakt samma avsnitt som är det senaste?
    Annika Webbmaster
  • En lyssnare fick problem med Tankar för dagen i Itunes just i början av mars, ser jag nu. Hos henne löste det sig när hon tog bort flödet och lade in det på nytt.

    Det var alltså samma sak som hjälpte i PodBeam, men jag inser nu att det dessutom krävdes det att han gick in under en trepunktsmeny och manuellt uppdaterade flödet, för att avsnitten efter mars skulle rassla in.

    Hittar du någon uppdaterings-funktion i Pocket Casts? Annars går det i många mobila podd-appar att uppdatera genom det som kallas "pull to refresh", alltså att dra nedåt och släppa, så testa gärna det!
    Annika Webbmaster
  • Förlåt denna mängd svar, men här står det hur du får Pocket Casts att uppdatera ett poddflöde.
    To manually force a refresh to check for new episodes
    1. Tap the Profile tab
    2. Tap the Refresh Now button

    Annika Webbmaster
  • Ingen fara, uppskattar bara att du hjälper till! Jag har gjort exakt så (på båda sätten) för att uppdatera flödet; tyvärr utan resultat.
    Johan Lenntorp
  • Mikael:
    Hur har det gått för dig?

    Båda:
    Det är mycket här som är skumt.
    1. Tre olika poddtjänster, Pocket Casts, PodBean och Itunes, fick ett stopp i uppdateringen av Tankar för dagen i början av mars 2023 (där Pocket Casts och PodBean troligen använder länkar de hämtar från Itunes, så det felet ligger eller låg troligen hos Itunes eller hos oss på Sveriges Radio)
    2. I Itunes och PodBean har det gått att åtgärda genom att "avfölja" programmet, starta om poddappen och sedan följa programmet på nytt, men i PocketCasts har det inte ens hjälpt att installera om appen
    3. Vi har hittat ett fel är en typ av poddlänkar slutat uppdateras i augusti 2021, men det bör vara ett annat fel
    4. Felet rapporterades in i julas, många månader efter att det uppstod, för både PodBean och PocketCasts. Förmodligen bara ett märkligt sammanträffande!
    Johan:
    Det går att använda PocketCasts på flera enheter och exempelvis börja lyssna på ett avsnitt i mobilen och sedan fortsätta att lyssna på samma avsnitt i datorn. Lyssningshistorik och annat sparas alltså "i molnet". Det kan vara därför det inte räckt att "avfölja" eller ens installera om appen, för så snart appen synkroniseras med molnet, hämtas poddfilerna på nytt på samma sätt som innan, det vill säga på ett sätt som (okänt varför) stannat i mars i fjol.

    Använder du samma konto i Pocket Casts på flera olika enheter, kanske det krävs att du slutar följa programmet på alla enheter för att förändringen ska slå igenom?

    Oavsett orsak, så är jag böjd att tro att det ursprungliga problemet inte legat hos Pocket Casts utan hos Itunes eller hos oss, men att det är något specifikt i just Pocket Casts som gör att felet inte går att lösa på samma sätt som man löser det i andra appar.

    Förutom att lyssna från vår sajt, som jag tipsade om i december, så går det naturligtvis att lyssna från vår app Sveriges Radio Play:
    https://sverigesradio.se/play/program/1165 (länk som på mobilen öppnas i Play-appen, annars på webben)
    Annika Webbmaster
  • Jag har tillfälligt gått tillbaka till Google Podcast och där fungerar ju allt som det ska. Men eftersom appen ska stängas snart testar jag olika podappar.
    Mikael
  • Tack.
    I Pocket Casts kvarstår alltså problemet hos dig, även om du avföljer Tankar för dagen och därefter lägger in denna länk:
    https://api.sr.se/api/rss/pod/44036

    Pocket Casts är ju på många vis en trevlig app (inte minst den där möjligheten att synka lyssningen mellan olika enheter), så det vore trist om detta inte går att lösa snart.
    Annika Webbmaster