Reprismärkning hos P3 Dokumentär

P3 dokumentär lägger upp stora mängder repriser. Varför märker de inte dem?
De har istället börjat med att märka upp nya avsnitt, men det är ju väldigt snurrigt när ingen annan podd kör den logiken och om man går in under nya avsnitt så ser man ju deras avsnitt i relation till andra poddar, inte i relation till egna tidigare avsnitt. Det är extremt irriterande.
Man kan ju också fråga sig varför de ska envisas med att spamma ner oss med så mycket repriser över huvud taget. Vi kan scrolla...

Kommentarer

  • Bra frågor!

    Efter att ha arbetat med support under längre tid än P3 Dokumentär har existerat, har jag sett alla möjliga försök att lösa problemet med hur vi ska hantera repriser.

    Om de läggs ut på nytt som podd, så tynger de ned flödet rejält med innehåll som ju redan finns, precis som du skriver. Lägger redaktionen inte ut något ljud alls, så blir avsnitten "osynliga". Den som hörde halva dokumentären Instagramupploppen i Göteborg som sändes nu i söndags, förväntar sig att hitta denna dokumentär högt upp både på våra egna plattformar (som appen Sveriges Radio Play och webbsidan P3 Dokumentär: alla avsnitt) och på externa plattformar som Google Podcasts, Spotify och Tunein.

    Även om avsnittet alltså finns - om man skrollar tillbaka till den 29 maj 2015 - så kommer många inte att hitta det.

    En period valde redaktionen att inte lägga ut repriserna för nedladdning, utan enbart erbjuda dessa avsnitt "med musik under 30 dagar", för att de skulle "exponeras" på åtminstone våra egna plattformar och lyssnarna där kunde läsa när programmet ursprungligen sändes och få en länk till original-avsnittet. Det blev inte heller så lyckat.

    Många lyssnare trodde att musik-versionen de såg var den enda som låg ute och att vi hade missat att lägga ut podden. Vi fick då massor av frågor i stil med den här:
    P3 Dokumentär går ej att ladda ned

    Men ännu fler frågade inte, utan valde att lyssna på den version de fann. Med musik - och med insprängda nyheter som kunde vare upp till 30 dar gamla - för att det inte var tydligt att det fanns en podd-version sen tidigare. På externa plattformar gjorde lösningen med enbart musik-versionen varken till eller från, för där syns endast poddarna.

    Jag tror därför att redaktionen har valt att podda även repriserna, men att tydligt markera skillnaden mellan vad som är nytt och inte. Och varför de valt att markera de nya avsnitten med NYTT snarare än att märka upp repriserna, är det bättre att du frågar dem om: Kontakta P3 Dokumentär

    Om jag får tantgissa lite, så är det kanske för att det känns mer positivt att visa upp vad som är nytt, än att poängtera att en bra dokumentär som de fortfarande vill nå ut med till nya lyssnare, har några år på nacken.

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Tack för ett bra och utförligt svar!
    Med det du skriver i bakhuvudet kan jag köpa att de lägger upp även repriserna. Men jag tycker fortfarande att det är störigt att de inte märks upp. Jag har mejlat min fråga till P3 dokumentär också, tack för tipset!
    Trevlig helg!
  • Dock ... Repriser markeras som - Ny - och hamnar därmed överst på Min lista (trots att jag redan lyssnat på programmet) varpå icke lyssnade avsnitt trycks ner i listan och kan t o m försvinna få listan är begränsad.
    Mycket stökigt.
    Lyssnade program/ avsnitt borde inte repriseras på listan.
  • Lyssnade program/ avsnitt borde inte repriseras på listan.
    Du har helt rätt, men appen är i detta hänseende rätt och slätt en maskin och bedömer avsnitt ur tekniskt avseende (det är ett nytt avsnitt för appen), inte, som en människa, efter innehållet. Den har helt enkelt inte möjlighet att känna av att samma avsnitt redan är avlyssnat.

    ... varpå icke lyssnade avsnitt trycks ner i listan och kan t o m försvinna få listan är begränsad.
    Avsnitt du inte är så intresserad av att ha där, oavsett om det är för att du har lyssnat förut eller av andra skäl, kan du bli av med genom att öppna avsnittet och dra tidsmarkören till slutet. Då anser appen att avsnittet är genomspelat.

    Någon nytta ska vi ju ha av att appen är en maskin och inte kan bedöma vad du spelat upp på riktigt och vad du spolat dig igenom.

    Jag vet att vår "rekommendationsmotor" försöker känna av om avsnitt är identiska eller nära nog identiska (typ om titel och längd överensstämmer), så att tipsen om "liknande avsnitt" inte ska bli reprisen av det avsnitt du precis lyssnar på, men jag vet inte om denna igenkännings-algoritm går att använda här.

     Det tar jag reda på, för om det gick att sålla bort repriser från de nya avsnitten, så ska vi förstås göra det!
    Annika Webbmaster
  • Tack för svar.
    Då det är en "smart" maskin så borde den kunna känna av om ett avsnitt redan är lyssnat på.
    Att repriser som ex Utbildningsradion lägger 4 avsnitt först i rad och påstår dom vara nya, för att ligga överst till uppspelningsdatum om 2-4 veckor känns sådär.
    Att repriser lägger sig som Ny, och ligger överst på listan i en vecka är inte smart.

    Likaså poddtips. Jag har ex Konflikt på Min lista och har redan hunnit lyssna på avsnittet. Då dyker det upp - Konflikt poddtips -  samma avsnitt som redan sändes för 2 dgr sedan. En smart maskin borde känna av att jag är prenumerant på programmet , har lyssnat på avsnittet och med det strunta i att ge mig poddtips.

    Det känns som om appen för varje uppdatering blir rörigare/ mindre användarvänlig och det är synd.
    SR har mycket att ge oss lyssnare och det vore en katastrof för public service om folk inte orkade med appen, för jag utgår ifrån  att SR plockar in statistik via den .

    Mvh // Caroline
  • Då det är en "smart" maskin så borde den kunna känna av om ett avsnitt redan är lyssnat på.
    Kring repriser finns det fortfarande många förbättringsområden. Som jag skrev, kommer jag att ta reda på om vi kan förbättra appen genom att använda den teknik för att sålla bort repriser som "rekommendationsmotorn" använder idag.

    Även om det tekniskt sett är möjligt, så är det möjligt att det blir ett stort (innebär dyrt) jobb och där de "slagningar i lyssningsjhistoriken" som appen behöver göra blir för prestandakrävande, och de kolleger som prioriterar vilka jobb som behöver göras hellre lägger resurserna där det blir "större förbättringar i förhållande till kostnaden". Vi har ju ett ansvar för att använda lyssnarnas pengar klokast möjligt ...

    Men det är som sagt vad jag tror. Viktigare är vilken bedömning de kolleger som arbetar med appens utveckling gör.

    Problemet du ringat in visar på ytterligare ett område där det vore bra att kunna koppla ihop repriser med originalutsändningar, för när det finns på plats, borde det bli större möjlighet att ta hänsyn till om du har hört avsnittet tidigare när appen visar vad som är nya avsnitt.

    Likaså poddtips. Jag har ex Konflikt på Min lista och har redan hunnit lyssna på avsnittet. Då dyker det upp - Konflikt poddtips -  samma avsnitt som redan sändes för 2 dgr sedan. En smart maskin borde känna av att jag är prenumerant på programmet , har lyssnat på avsnittet och med det strunta i att ge mig poddtips.
    Poddtipsen på startsidan ska ge tips om programserier, till exempel Konflikt, som du kan tänkas vara intresserad av, baserat på din lyssningshistorik. Där kan det dyka upp programserier trots att du redan har hört det senaste avsnittet (som är det avsnitt som ligger överst på programmets sida, dit länken tar dig). Själv ser jag ett poddtips om ett program jag redan följer, men det var rätt länge sedan jag lyssnade senast, och därmed känns det relevant att appen påminner mig om det.

    De kollegor som arbetar med hur tipsen sållas fram får sällan konstruktiv återkoppling från lyssnare, så din synpunkt om att appen bör filtrera bort tips för programserier man redan följer, i synnerhet om man har lyssnat på flera av de senaste avsnitten, är viktig. Meningen är att denna yta ska hjälpa oss att hitta program som vi kan tycka om, men behöver upptäcka (eller påminnas om för att återupptäcka). Tack!

    Den del av startsidan som heter Tips för dig är istället enstaka avsnitt - exempelvis Mysteriet bakom Havannasyndromet, alltså avsnittet av Konflikt från i lördags, även detta baserat på din lyssningshistorik. Där ska du inte få tips om avsnitt du redan har lyssnat på i appen. (Om du har hört det när du har lyssnat på P1 eller genom vår hemsida, kan det förstås komma med ändå.) Möjligen kan repriser slinka igenom, i synnerhet om redaktionen har paketerat om avsnittet så att namnet och programmets längd skiljer sig från senast.

    Vi uppskattar verkligen att du tagit dig tid att beskriva olika förbättringsområden! Det stämmer att vi följer statistik noga, inte minst när det gäller tipsen, men dina tydliga förklaringar och beskrivningar, är värdefulla!
    Annika Webbmaster
  • Tack igen. Uppskattar dialoger och värdefulla svar.
    Vill med detta avsluta med "humor" angående repriser.
    På min lista har det nu överst legat - Ny - från Bildningsbyrån. Ett gammalt avsnitt som skall (trumvirvel) repriseras den 29 december. Det kallar jag framförhållning alternativ onödigt 😀  Tack igen // Caroline

  • Hå hå, ja ja.

    Två problem på en gång - repriser, som jag inte skriver mer om nu, och dilemmat med "framtidsavsnitt" som du var inne på redan i det du skrev om igår, och jag inte gick in på i mitt svar, eftersom det blev så långt redan.

    Men nu tar vi den grejen! Beteendet hos "framtidsavsnitt" är verkligen irriterande. Där tror jag att vi har haft en fix så att de avsnitt som har sändningstid i FM som ligger senare än publiceringstiden i appen visserligen listas efter sändningstid, men att de tappar sin "ny-markering" när lyssnaren har varit inne vyn med Nya avsnitt, och inte ligger "gulmarkerade" ända fram till sändningen i FM.

    Därmed skulle framtidsavsnitten fortfarande toppa listan "nedanför de gulmarkerade avsnitten", och alltså ligga överst bland de senaste avsnitt som-inte-är-helt-nya för lyssnaren, vilket ju vore ett fall framåt, för annars saboteras ju listan helt om man följer t ex Spanarna, som ibland har lagt ut massor av nya (fast väldigt gamla) avsnitt på en gång, avsnitt som sedan sänts i FM en gång i veckan.

    Har du Android eller Iphone? Möjligen har den fixen råkat falla bort med någon uppdatering. Eller också har jag missförstått hur det fungerade. Jag har dock för mig att jag verkligen kollade upp att det fungerade på detta vis i både Android och Ios så sent som i somras.

    Grundproblemet, att appen går efter sändningsdatum i FM och inte publiceringsdatum i appen (vilket förstås är det logiska), handlar om att vi får fel typ av data om avsnitten, och ska åtgärdas.

    Jag påminner om att du helt kan ta bort Bildningsbyrå-avsnittet från listan med Nya avsnitt genom att öppna det och dra "förloppsindikatorn" till slutet (eller trycka på slutet av tidslinjen så att markören ställer sig där). Inte ens dessa "framtidsavsnitt" räknas som nya när appen anser att du har lyssnat på dem.

    Eller, det är vad jag tror. Uppenbarligen har jag missförstått hur dessa avsnitt beter sig. Om de biter sig kvar trots denna manöver, så berätta.

    Nu ska jag favoritmarkera Bildningsbyrån och se om jag kan återskapa detta!

    Som sagt vill jag veta om du har Android eller Ios!
    Annika Webbmaster
  • Att repriser som ex Utbildningsradion lägger 4 avsnitt först i rad och påstår dom vara nya, för att ligga överst till uppspelningsdatum om 2-4 veckor känns sådär.

    Avsnittet från Bildningsbyrån tror jag sändes i september och har fått fel sändningsdag av misstag. Jag kollar med UR, för vi har inte rätt att ha deras avsnitt i mer än 30 dagar, och att lägga dem på webben innan de sänts i FM verkar gå helt emot hur våra avtal ser ut!

    Du skrev om fler avsnitt från UR. Minns du vilka program det är?
    Annika Webbmaster
  • Tack igen
    Insåg nu att jag glömt det viktigaste.
    Android. Samsung.
    Knox 3.3
    Knox API level 28
    Tima 3.3.0
  • Hej igen

    En av kollegerna som arbetar med rekommendationer hälsar:
    Hej jag heter Erik och det är framförallt jag som jobbar med rekommendationer.
    Jättekul att få höra av en användare! Skulle gärna höra allt publiken har att säga om rekommendationer.
    Jag håller med om det där. I programrekommendationer bestämde vi nyligen att ta bort rekommendationer på program som man nyligen lyssnat på (senaste 30 dagarna).

    Men detta verkar handla om avsnittsrekommendationer. Det borde vara så att man inte få avsnitt rekommenderade som man redan lyssnat på med systemet vi har haft ett tag.
    När det gäller UR-programmen, så var det inte meningen att de skulle ligga ute i förväg, och det är nu åtgärdat. Tack för att du fick oss att se det felet!
    Annika Webbmaster