Android: Poddar som hackar

Ljudet stannar upp/laggar/ i poddar jag lyssnar på. Sekundkorta avbrott, och det händer massor av gånger under ett avsnitt och är otroligt störande.
(Lyssnar på P3 historia bland annat)
Carina

Kommentarer

  • Hej Carina!

    Den vanligaste orsaken till den här typen av problem är mobilernas batterisparande funktioner, som gör att appen inte kan fungera korrekt i bakgrunden, exempelvis med skärmen släckt. Det kan du själv åtgärda:
    Inställningar > Appar > Sveriges Radio Play > Batteri > välj Obegränsad
    (Valet kallas ej optimerad i vissa mobiler).

    Återkom gärna och berätta hur det går - och trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Jag har provat detta nu och det blir tyvärr inte bättre. Vad mer kan man göra?
    Carina
  • Då får vi kartlägga detta vidare. Vi har kontakt med andra lyssnare som rapporterar in liknande problem, som Erica här:
    Hackande ljud

    För henne fungerar det bättre att lyssna via Sveriges Radios hemsida, sverigesradio.se, som på mobilen i hög grad liknar appen, så det kanske kan vara ett alternativ.

    Felet kan ligga på vår sida. Vi undersöker ett problem med att mobilen blir väldigt varm och att batteriåtgången är hög just när man lyssnar på poddar. Det är möjligt att samma underliggande fel även skulle kunna leda till hackande uppspelning hos dig och Erica,

    Samtidigt kan det finnas andra orsaker, så jag vill undersöka ditt problem förutsättningslöst. Svara på det du kan och hoppa över det du inte kan svara på:
    • Minskar problemet om du laddar hem avsnittet innan?
    • Är det skillnad mellan att lyssna över mobilnätet jämfört med ett wifi?
    • Skickas ljudet vidare till hörlurar, högtalare, hörapparat eller annan extern uppspelningsenhet?
    • Ungefär hur länge har du tänkt på problemet?
    • Fungerar hemsidan bättre? Testa med P3 Historia!
      sverigesradio.se/p3historia
    Vi börjar i den änden, så får jag förhoppningsvis en tydligare bild av ditt problem.
    Annika Webbmaster
  • Jag har aldrig laddat ner något och lyssnar ungefär lika ofta via bara mobiltelefonen, bluetoothhögtalare och lurar. Problem oavsett wifi eller mitt mobila nätverk, kanske något mer över mobilnätet.
    Skulle säga att jag tänkt på det i några månader, och att hackandet händer oftare. Blivit att jag lyssnar mycket mindre nu pga detta.
    Däremot har jag inte reagerat på varm mobil eller att batteriet går åt fortare.
    Ska prova via hemsidan nästa tillfälle.
    Uppskattar att ni undersöker bekymret!
    Carina
  • Tack för lite mer kött på benen. Hoppas att hemsidan fungerar bättre för dig!

    Om vi hitter något som vi tror kan hjälpa, oavsett om det är något i appen vi ändrat eller om vi kommer på någon inställning hos dig som kan påverka detta, så hör vi förstås av oss.
    Annika Webbmaster