P4 Stockholm: avbrott i Yamaha-enheter

Hej,
Har noterat att P4 Stockholms internetradio har intermittenta problem, strömmen stoppar och startar till och från utan anledning. Har testat i två olika spelare.
Det rör sig alltså om hårdvara som spelar internetdistribuerade strömmar och inte SR Play webb/app. Och det är inte nätverksproblem.
Inga andra SR-kanaler som jag testat (t ex P3 och P4 Jämtland) har liknande problem. Så något är knas med just P4Sthlm-strömmen.

/p

Kommentarer

  • Hej Per!

    Vad är det för Internetradio?

    Tack för att du tog dig tid att rapportera in problemet.
    Annika Webbmaster
  • Hej, båda devicer jag testat är från Yamaha:
    streaminghögtalare WX-030 och receiver RX-V779

    Har funkat fint tidigare och inga andra strömmar beter sig lika knepigt.

  • Ok. Intressant att du inte fått samma problem med P3 och P4 Jämtland, för andra lyssnare har rapporterat in problem med våra kanaler i just Yamaha, men dessa problem verkar (på gott och ont) "demokratiska", och drabbar alla våra kanaler (eller alla kanaler de har testat med):
    Ljudet tystnar Yamaha WXA-50

    Där finns det dessutom ett väldigt specifikt mönster, som borde hjälpa oss/Yamaha/Airable att förstå felets natur:
    När jag spelar SR-kanaler via Musiccast/Airable så avbryts uppspelningen efter oftast 80 sek och ibland 40 sek (alltid väldigt punktligt vid dessa tider). Ibland kommer ljudet tillbaka efter ca 15 sek men ibland inte. När det väl är tillbaka kan jag spela en hel dag utan något avbrott, detta sker alltså enbart vid uppstart. Och det sker aldrig på någon annan kanal än SR.
    • Känner du igen detta mönster med 40/80 sekunder (eller annan regelbundenhet), så tror jag att vi vinner mycket på att flytta över felsökningen till den äldre tråden.
    • När märkte du felet?
    Tack för att du tog dig tid att rapportera in det hit!
    Annika Webbmaster
  • Hej,
    Vill bara meddela efter kort koll hos mig (hos båda mina Yamaha WXA-50), se det som preliminärt:
    - Jag har nu samma problem som Per beskriver: P4 Stockholm har intermettenta problem - bryter då och då, säg var 5:e minut och återupptar efter ca 15-20 sekunder. Förut var det samma problem du beskrev ovan (efter 40/80 sekunder). Ingen ny fw, så jag antar att det måste vara någon förändring på strömmarna.
    - P1 verkar inte ha samma problem och jag fick inte ens avbrott efter de första 40/80 sekunderna längre.
    - Andra kanaler ( Radio RIX, NPR, ... ) har inga problem.

    Återkommer om detta skulle förändras
  • Mycket intressant!

    När märkte du felet? Kan det ha uppstått i fredags, när vi införde geografisk blockering av P4? (Men varför skulle det i så fall bli skillnad mellan P4 Jämtland och P4 Stockholm?)

    Marie här rapporterar nämligen in liknande fel, och att det dyker upp tre felbeskrivningar samtidigt brukar innebära att problemet är nytt:
    Netradio (airable) via Yamaha Musiccast

    Fem minuter motsvarar 300 sekunder. Det tidigare problemets mönster med 40 eller 80 sekunder, får mig att misstänka att Yamaha / Musiccast (mindre troligt vi eller Airable) gör något i intervaller på 40 sekunder (exemplvlis läser in 40 sekunder åt gången. Inte för att jag vet hur jag skulle tolka det, men jag är ändå intresserad av ifall avbrotten hos er har en regelbundenhet och kanske inträffar efter 4:40 (280 sekunder) eller 5:20 (320 sekunder), det vill säga att det finns någon liknande regelbundenhet.

    Jag kommer att ändra rubriken i denna tråd så att det framgår att detta verkar drabba Yamaha. (Om andra enheter verkar få samma fel, får vi anpassa rubriken efter detta.)

    En viktig skillnad mellan "det gamla 80 sekunders-problemet" (som drabbade alla våra kanaler) och detta, som verkar drabba framförallt P4 Stockholm, är att det gamla problemet inträffade en gång och om ljudet sen återkom (vilket inte alltid var fallet) så tuffade det sedan på (om jag minns rätt, du som har egen erfarenhet får rätta mig annars!)
    Annika Webbmaster
  • Marie verkar ha problem med fler kanaler. Hon skrev så här:

    Netradio (airable) via Yamaha Musiccast
    Hej, när vi lyssnar på SR-kanaler via appen musiccast så försvinner sändningen i intervaller, sändning på i ca 5 min, sen tyst/avbrott i ca 10 SEK, och så håller det på.. Detta problem dyker bara upp när vi lyssnar på Sveriges radio, inte andra källor. Vad kan det bero på?
    Tack på förhand//P4-lyssnare 🙂

    Annika Webbmaster
  • Mmm, men framförallt P4 med tanke på signaturen 🙂
  • Hej! Har samma problem med P4 via Yamaha, både i lägenheten (Telia) och stugan ( Bredband 3). Ljudet försvinner regelbundet men kommer tillbaka. Mycket störande. Det fungerar på andra kanaler på nätet som ex. NRJ och Lugna favoriter.
  • Samma problem här; kör också Yamaha MusicCast via airable.radio, och SR P4 krånglar (testat Stockholm och Sörmland) medan P3 och alla andra radiokanaler funkar som vanligt. Eventuellt funkar P4 Dalarna bättre (har inte lyssnat tillräckligt länge för att säga säkert).

    Märkte problemen när jag kom hem från semestern i onsdags (4/8), osäker när problemen började. Testat flera av mina enheter (WXA-030, WXA-010 och ISX-80), samma problem med alla.

    Det här är mycket irriterande, jag har slutat lyssna på P4 (tillfälligt, hoppas jag) eftersom det här är det enda sätt jag lyssnar på radio.
  • Noterade några tidsintervall efter att ha startat P4 Stockholm - avbrotten kom ungefär enligt följande:
    Första avbrott:1:16 - 1:28
    Andra avbrott: 2:59 - 3:11
    Tredje avbrott:4:37 - 4:49
  • Tack för återkoppling!

    Felet verkar ha uppstått relativt samtidigt med att vi införde geografisk blockering av P4-kanalerna under OS, vilket gör mig nyfiken på om det kvarstår nu, när vi inte längre blockerar kanalerna.

    Jag håller tummarna för att det har upphört!
    Annika Webbmaster
  • Det verkar fungera bra nu med P4 Sthlm.
    Så det var nog relaterat till geoblockingen på något sätt.

    /p

  • Skönt att höra!

    Annika Webbmaster
  • Hej,
    Än så länge inga nya avbrott på P4 Sthlm för mig, så verkar funka bättre nu!
  • Ola:
    Tack, den sammantagna bilden är att Yamaha-problemen kom i samband med blockeringen - och har upphört när vi inte längre blockerar. (Om jag får tantgissa lite, så var det kanske något i processen med att läsa av era IP-nummer och verifiera att ni befann er i Sverige som gjorde att vårt innehåll inte kunde laddas in tillräckligt snabbt, vilket blev den flaskhals som gav återkommande avbrott.)

    Skönt att detta fel är löst, och bra att jag i samma veva fick bekräftat att ett annat Yamaha-problem, Ljudet tystnar Yamaha WXA-50 , inte är något som drabbar alla lyssnare med denna plattform. (Det gör förstås inte felet mindre allvarligt för dem som drabbas, men är viktigt kunskap när vi felsöker.)

    Bos problem har jag lyft ut till en egen tråd. Det är ett annat fel och kräver separat felsökning:
    Spanien: P4 Stockholm blockerat trots att OS är över (Logitech)
    Annika Webbmaster
  • Tack Annika!
    Såna här supportforum är guld värda - riktig Public Service 😀
    Jobbar själv inom streaming media och vet hur lurigt det är med olika devicer, codecs, nätverkskonfigurationer, osv.

    /p
  • Såna här supportforum är guld värda
    Visst är de! Till och med när det fungerar som sämst, det vill säga vid fel vi inte lyckas lösa, är det mycket värt för den enskilda lyssnaren att se att han eller hon inte är ensam om problemet.

    En tråd i ett forum som tre eller fyra personer skrivit i kanske får 50 personer att slippa felsöka den egna uppkopplingen och de egna inställningarna.

    För de kolleger som arbetar med att utveckla digitala tjänster är det förstås också viktigt att vi snabbt märker att något inte fungerar som det borde. Felloggar och liknande är viktigt, men lyssnares egna beskrivningar, med möjligheten att ställa frågor som ringar in felen, går inte att ersätta!
    Annika Webbmaster
  • Samma här; allt verkar funka prima sedan ett par dagar. Håller med om att detta forum är bra, tack för att ni är aktiva här!
  • Tack!

    Och trevlig helg - med avbrottsfri lyssning på P4 för er alla!
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Ett nytt OS pågår, och därmed har vi åter en geografisk blockering av P4-kanalerna (utom P4 Plus). Jag hoppas självfallet att ni inte får samma problem som ni hade i somras, men eftersom blockeringen är uppbyggd på samma vis, är risken stor att det upprepas.

    Håll ut i så fall - för Vinter-OS är över om 15 dagar ...
    Annika Webbmaster
  • Ständiga avbrott på 5-15 sek. Mycket irriterande! Det borde ni kunna fixa….
  • Tråkigt att min farhåga stämde.

    Eftersom felet endast har drabbat Yamaha-enheter som hämtar innehåll via MusicCast (Airable), tror jag att Yamaha har större möjlighet än vi har att felsöka varför uppspelningen bryts i samband med att vi har geografisk blockering påslage.

    Det vi däremot kan göra är att tipsa om andra sätt att spela upp P4 i era respektive anläggningar. Vad har du för modell?

    Många av Yamahas modeller har inbyggd FM-radio, vilket är det sätt jag i första hand rekommenderar - där det går. Om du har en modell utan FM-radio, kan du starta en ljudström i mobilen eller datorn och skicka den vidaretill Yamaha-enheten så att ljudet spelas upp den vägen. Hur du gör detta enklast beror lite på vilken typ av Yamaha-enhet det gäller och vad du har för mobil, surfplatta eller dator. Bakom kulisserna se jag att du skrev hit med en Iphone, och då kanske du kan använda en teknik som heter Airplay2. Läs mer hos Yamaha:
    How to use MusicCast with Airplay 2

    Det finns som sagt andra alternativ (till exempel USB-kabel från datorn, Bluetooth eller Chromecast), men det varierar vilka som fungerar på respektive enhet.

    Lycka till och tack för snabb återkoppling.
    Annika Webbmaster
  • Märkte tydliga problem i somras, men har än så länge inte märkt några problem sen dess. Hoppas det fortsätter så!

    Tycker dock det är lite märkligt att ni hänvisar till FM och Yamaha när det bara är P4 som har problem. Vill ni verkligen inte ha kvar era lyssnare under OS, något som ni uppenbarligen tror att många är intresserade av?
  • Mittåt, idag är det ideliga avbrott. Mycket irriterande. De är inte så långa, men det är 5-15 sekunder med någon minuts mellanrum.

    Jag tycker det är märkligt att ni använder en teknik för att begränsa användningen där effekten är att era trogna lyssnare drabbas. Jag tvingas lyssna på en annan kanal under en period som borde vara en attraktiv tid för att locka till sig lyssnare - i stället skrämmer ni bort de lyssnare ni redan har.

    Om det här är ett problem som Yamaha bör lösa (trots att inga andra kanaler drabbas) tycker jag det är rimligt att ni tar den diskussionen - ni har enormt mycket större möjligheter att föra den tekniska diskussionen än vad någon slutkonsument har. Och tills det är löst tycker jag ni ska lyfta spärren så att vi trogna P4-lyssnare kan fortsätta lyssna på er.
  • Har just lämnat P4 och lyssnar på P3 istället.

    Tycker det är oerhört nonchalant att P4 tycker det är viktigare att stänga ute lyssnare utanför Sverige än att behålla sina trogna lyssnare, dessutom av en för mig obegriplig anledning. Varför skulle inte utlandssvenskar få lyssna på P4 under OS? Och varför är det så viktigt att man struntar i att man skadar sin image och förlorar lyssnare?
  • PS: Det ni KAN göra är att ta bort geoblockeringen. Eller åtminstone förklara varför den är så viktig att det motiverar att ni förlorar lyssnare.
  • Det handlar förstås om rättigheter, dvs. de har inte rätt att sända utanför Sverige och skulle säkert kunna åka på dryga böter (skattepengar) om de inte följer dessa.

    VIll du lyssna på svensk radio och se svensk TV som är geobegränsade pga rättigheter finns det utmärkta VPN-tjänster.

    Denna tråd handlar om problem med avbrott i Yamaha Musiccast - där det verkar som att just Yamaha inte lyckats med sin Airable-implementation - för just P4, vilket är lite märkligt.
  • Sorry, läste bara din kommentar om utlandssvenskar, missade resten.

    Jag håller med dig att det vore bäst om SR tar upp diskussionen med Yamaha. Att försöka få kontakt med dem är för en konsument ett stort svart hål - jag har försökt.  En eloge till SR som iallafall svarar och gör vissa undersökningar, men det skulle vara kanon om ni ville ta upp detta med Yamaha.
  • Bra frågor.
    Det ni KAN göra är att ta bort geoblockeringen. Eller åtminstone förklara varför den är så viktig att det motiverar att ni förlorar lyssnare.
    Jag kan åtminstone försöka. Rätten att sända från OS får vi betala för och i de avtal vi skriver på finns det väldigt tydliga regler om att vi endast får sända över Sverige. Detta är, så vitt jag har förstått, inget som ens går att förhandla om.

    Eftersom SVT inte har några rättigheter alls (rättigheterna för alla Olympiska spel 2018-2024 för i stort sett hela Europa ägs av amerikanska Discovery Communications) har vi tyckt att det är extra viktigt att kunna erbjuda detta utbud - trots de begränsningar det innebär.

    Var det svar på frågan?
    Denna tråd handlar om problem med avbrott i Yamaha Musiccast - där det verkar som att just Yamaha inte lyckats med sin Airable-implementation - för just P4, vilket är lite märkligt.
    Jag ska försöka förklara hur jag ser på detta. I januari i fjol har jag, i samband med ett annat fel som endast drabbade ett fåtal Yamaha-enheter, felsökt ihop med teknikern Johannes Nethen från Airable.

    Problemet, som bara drabbade ett fåtal lyssnare, trodde vi då berodde på att Yamaha-enheterna inte hann koda av ljudströmmen snabbt nog. Detta skulle kunna åtgärdas genom snabbare avkodning, lite större buffert eller att spela upp en lägre ljudkvalitet.

    Felet märktes endast på Sveriges Radios kanaler, eftersom vi har högre högsta bitrate (192 kbps) än de flesta andra radiobolag.

    Alla våra ljudströmmar finns inlagda i betydligt lägre bitrates än så i Airables databas, men så här skrev Johannes Nethen:
    However, Yamaha does not offer their customers to select the stream. The devices always select the stream with the best quality so yes, the 192 kb/s should be played by default. We could delete the 192 kb/s streams (or at least block for Yamaha) to check if this will solve the issue.
    Vi enades om att det inte är värt att strypa ljudkvaliteten för alla med Yamaha, eftersom jag endast hade sett tre felrapporter om problemet.

    I många andra enheter som använder Airables databas, kan lyssnare själva välja ljudkvalitet, men det går alltså inte i Yamaha (eller gick inte i fjol, när jag senast kollade). Ett annat alternativ är att manuellt kunna lägga in en egen länk till kanalen med passande ljudkvalitet, vilket går att göra i många apparater som använder Airable - men tyvärr finns den tjänsten inte hos Yamaha. Eller saknades januari 2021.
    Unfortunately, adding custom URLs is not supported by Yamaha devices. The demand for this is high and a portal is planned but it is up to Yamaha when it will be available.
    Den ljudkvalitet som Yamaha-enheterna väljer att använda, fungerar alltså i vanliga fall bra för nästan alla lyssnare, men ligger så pass högt att ett fåtal lyssnare har problem även i vanliga fall. Nu har de tillkommit ett anrop på grund av att P4 tillfälligt blockeras:
    - Hej Sveriges Radios server! Jag vill spela upp P4-Stockholms ström.
    - Ok, vad har du för IP-adress?
    - Det är den här [.....]
    - Bra, du är i Sverige, då får du P4 Stockholm. Väl bekomme!

    Den här extra processen genomgår varenda dator, mobil och internetradio-apparat Den där lilla extra frågan stör inte uppspelningen på någon annan enhet än hos er med Yamaha (vad jag vet). Min tolkning är att uppspelningen redan från början har legat nära "brytpunkten för vad enheten hinner ladda in" (samt eventuellt att Yamaha processar ljudet lite långsammare än övriga enheter, eller startar ljudet med lite mindre buffert än vad som är önskvärt) och att denna nya fråga tippar er över kanten, där ni får avbrott när "processen att ladda hem och avkoda ljudet" tar lite för lång tid.

    Felet är alltså att vi har för hög ljudkvalitet och och att det nu, med en extra process vid geo-blockeringen, gör att ljudet inte fylls på snabbt nog hos er.

    Och det hade inte varit ett bekymmer om inte era enheter laddar in data och processar densamma lite för långsamt (alternativt att uppspelningen börjar innan det finns en passande buffert).

    Vilket inte hade varit ett problem om ni manuellt hade kunnat sänka till en annan kvalitet antingen i appes gränssnitt eller genom att lägga in en egen länk i "mediumkvalitet" (som troligen skulle fungera bättre både vid ert fel och det fel jag undersökte ihop med Airable för ett år sedan).

    Så, var ska det lösas?

    Själv tror jag att det är enklare att ni hittar alternativa sätt att lyssna de knappa två veckor som återstår av OS, än att Airable tillfälligt sätter upp en regel som gör att ni med Yamaha får lägre ljudkvalitet på vissa kanaler. (Eller möjligen på alla kanaler alltid, så att vi även löser det andra problem som ett fåtal lyssnare har stött på.)

    Allra bäst vore det förstås om Yamaha förbättrade flexibiliteten i sin tjänst, och det kommer nog på sikt.
    Annika Webbmaster
  • Tack Annika, för en utförlig sammanfattning!
  • Håller med Ola, tack för en väldigt bra förklaring och för att du/ni tar er tid att förklara!

  • Tack!

    Jag insåg att min formulering om att Yamahas support har större möjlighet att felsöka, kunde ses som ett slött försök att skjuta över skulden på någon annan. Att vårt innehåll får problem på en viss plattform ligger självfallet i vårt intresse att förstå (och att göra vårt bästa för att lösa).

    Ibland hinner jag inte beskriva hur vi resonerar och vad vi redan känner till om felet. I somras skrev jag:
    den sammantagna bilden är att Yamaha-problemen kom i samband med blockeringen - och har upphört när vi inte längre blockerar. (Om jag får tantgissa lite, så var det kanske något i processen med att läsa av era IP-nummer och verifiera att ni befann er i Sverige som gjorde att vårt innehåll inte kunde laddas in tillräckligt snabbt, vilket blev den flaskhals som gav återkommande avbrott.)
    Men eftersom jag inte gav er bakgrunden, att min gissning bygger på att jag tidigare har undersökt Yamaha-problem och att jag anser att Yamaha, med den höga bitrate de använder för vårt innehåll (och att det saknas möjlighet att vid behov välja ett alternativ), redan balanserar på gränsen för vad som fungerar. Enstaka lyssnare har tippat över denna gräns, vilket troligen beror på att de lyssnarna har ytterligare någon flaskhals, men för majoriteten av er ger denna kvalitet inga problem - så att tvinga över er till lägre kvalitet känns inte rätt.

    Jag vill passa på att förtydliga att vi inte utesluter att delar av dessa problem beror på faktorer hos oss.

    När ett fel endast uppstår i en viss enhet (Yamaha) och endast uppstår med innehåll från en specifik leverantör (Sveriges Radio), beror felet ofta på just denna kombination, där en liten egenhet hos ena parten och en liten egenhet hos den andra ihop vållar problemet. Det kan finnas något, utöver ljudkvaliteten (och nu geoblockeringen), som leder till att det tar längre tid för Yamaha att avkoda ljuden och att samma bitrate från en annat källa än oss kanske kan fungera utan problem även hos de lyssnare som idag har problem med våra kanaler. (Det är tyvärr svårt för mig att se vilka andra kanaler som finns med i MusicCast som har samma bitrate.)

    Att felsöka det ihop med Yamaha skulle vara önskvärt - men inte nu. Vi står nämligen inför en teknisk förändring, och att då felsöka hur det fungerar nu, trots att det kommer att fungera på ett annat vis inom några månader, känns som fel prioritering.

    Hå hå ja ja.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!

    Jag hoppas och tror att allt fungerar som vanligt nu igen! Om inte, så hör av er.
    Annika Webbmaster