P4 skaraborg via tunein

Kör SR i min Bose-högtalare, genom TuneIn. Har funkat super i flera år men nu sedan en tid har vår lokala P4-kanal slutat fungera såväl i högtalaren som i appen.

Kommentarer

  • Hej Krister!

    Är det bara er lokala P4-kanal som inte längre går att lyssna på genom högtalaren? Går det att lyssna på t.ex. P3?

    Hur länge på ett ungefär skulle du säga att problemet funnits?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej! Ja, bara P4 Skaraborg. Andra P4-kanaler funkar fint, precis som övrigt SR-utbud.
    Har väl varit så några månader nu, vet inte exakt.

    Mvh Krister

  • Tack. Jag kan se att vi fick in ett nästan identiskt ärende i slutet av maj i år, det kanske var då kanalen började strula. Även det ärendet gällde lyssning via TuneIn på just P4 Skaraborg.

    Fungerar det att lyssna på P4 Skaraborg i TuneIn här, via hemsidan, eller är det samma problem?

    https://tunein.com/radio/P4-Skaraborg-1003-s10824/
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Funkar via hemsidan och tunein-appen.

  • Ok, så det är bara i Bose-appen problemet uppstår om jag förstår det hela rätt. Appen som du har installerad, heter den SoundTouch eller heter den Bose Music?
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej, helt rätt. Appen heter Soundtouch, och högtalaren Soundtouch 10.

  • Hej, Teds kollega här som påbörjade felsökningen av ett liknande ärende vi fick inrapporterat för någon månad sedan. Då kom vi inte så långt, så jag hoppas och tror att vi når längre nu!
    Kan inte lyssna på P4 Skaraborg på TuneIn

    Först undrar jag om ni får något felmeddelande, eller om det "bara" blir tyst.

    Sedan vill jag att ni testar en annan ljudkvalitet, för våra kanaler ligger inlagda med ett par olika länkar hos Tunein, och det kanske är problem med AAC i högsta kvalitet, medan MP3 i samma kvalitet fungerar bra (eller tvärtom).

    Jag vet tyvärr inte hur det ser ut i SoundTouch-versionen av Tunein, men de flesta "tredjepartstjänster" brukar vara sig rätt lika, så jag hoppas att detta går att följa:
    När ni spelar upp en kanal, brukar det finnas en "trepunkts-meny" där ni kan välja en annan kvalitet. Testa ett par olika och anteckna vilka som fungerar (vilket jag verkligen hoppas att några gör!) och vilken eller vilka ljudströmmar ni har problem med.

    Återkom och berätta hur det går! Nu är det dock bara några minuter kvar av min arbetsvecka, så de fortsatta analyserna av detta test kan jag inte göra förrän på måndag.

    Trevlig helg och hoppas att det går att hitta de alternativa ljudkvaliteterna - och att de dessutom funkar som de ska!
    Annika Webbmaster
  • Hej! Får felmeddelandet "Hmm... Detta kan inte spelas just nu. Försök senare. (3103) ". I Soundtouchappen för Android finns inga möjligheter att välja ljudkvalitet, tyvärr. Alla andra SR-kanaler jag testat har funkat (har testat ett 10-tal).

    Trevlig helg!
  • Jag har en idé om vari felet kan ligga (som jag förklarar senare). Om den teorin stämmer borde du få samma fel på P4 Västernorrland, så testa detta!

    Om du spelar upp P4 Västernorrland utan problem, är min teori helt enkelt felaktig och jag får tänka ett varv till.

    NU helg.
    Annika Webbmaster
  • Sorry... Västernorrland funkar fint.

  • Tja ... Nu ska vi ju inte vara besvikna över att saker fungerar bra 😀

    Jag är dock relativt säker på att felet beror på att Tunein använder en länk till P4 Skaraborg som det är något fel på, men antingen ser länken olika ut på olika plattformar eller också är det ett fel som Bose är mer känsligt för än de flesta andra plattformar.

    I Tunein för webbläsare verkar det vara denna länk till P4 Skaraborg som används:
    https://sverigesradio.se/topsy/direkt/tunein/208-hi.mp3

    Det är en mp3-ström i 192 kbps, och den borde fungera i din anläggning. Länken följer samma mönster som andra kanaler. Jag vill ändå att du testar att lägga in en egen länk, något som kallas för "custom URL", i Tunein appen för mobiler (alltså inte i SoundTouch "Tunein-del") och ser om du kan spela upp P4 Skaraborg den vägen. Den länk jag vill att du testar är också MP3, men i något lägre bitrate, 128 kbps.

    Gör så här:
    Gå in under hjärtat  i nederkanten av mobilens/surfplattans Tunein-app och välj "lägg till extern ljudström" ("Custom URL" på engelska versionen av appen). Där klistrar du in (eller skriver, om du tycker att det är enklare) denna länk, som spelar upp P4 Skaraborg i 128 kbps mp3:
    https://sverigesradio.se/topsy/direkt/tunein/208.mp3

    När kanalen spelas upp, trycker du på hjärtat uppe i högra hörnet, och får möjlighet att döpa om länken. Döp den gärna till ett logiskt namn, t ex Min P4-länk, så att du ser skillnad mellan den länk du skapat och den vanliga P4 Skaraborg.

    Därefter ska det gå att hitta den under Tuneins favoriter i SoundTouch-appen.

    Gick det att följa? Och hjälper det?
    Annika Webbmaster
  • Hej & tack!

    Jag kommer så långt att den externa ljudströmmen spelas. Men, i TuneIns androidapp kan jag inte byta namn på strömmen. Jag kan heller inte hitta strömmen i Boseappen.

    Däremot kan jag streama anpassad radio via URL direkt i Boseappen. Men - när jag matar in länken så får jag samma felmeddelande som tidigare... "hmmm...." osv.

    Har fått svar från TuneIn också, de menar att allt ser OK ut från deras sida.

    Advise, please :-)

    /Krister
  • Ok. Saknas favoriter i Tunein för Bose, eller når du vyn favoriter, men den är helt tom?

    Om det senare, så kan du testa en work around som visas här, där detta problem finns hos Tunein i Teslas ljudanläggning (och som jag vet fungerade för någon lyssnare om på en helt annan plattform, men vilken minns jag inte):
    https://youtu.be/JJ0mVKvNRSk

    Filmklippet gäller favorit-podcasts som inte syns, men även kanaler går att locka fram genom att lägga till en ny favorit, så att databasen med favoriter uppdateras. Jag kan förstås inte lova att samma work around fungerar för Bose, men jag hoppas att den gör det!

    Däremot blev jag nedslagen av att du fick felkod 3103 även på din manuellt inlagda länk. Se om den här länken fungerar bättre när du lägger in den manuellt:
    https://http-live.sr.se/p4skaraborg-mp3-128

    Den länken ger samma ljudström som den du testade innan, men utan ett mellanled som mest är till för vår statistik, för att vi ska se att du använder Tunein.

    Jag tar reda på vad felkod 3103 egentligen innebär.
    Annika Webbmaster
  • Hmmm (som Bose säger) ...

    Här var det något intressant! I en tråd hos Reddit om detta felmeddelande, Soundtouch problems 3103, skrev signaturen jrnhl:
    It happens to me as well. Only certain stations though. If I assign the station to a shortcut on the remote and press that button multiple times it usually works eventually lol
    Alltså även för honom/henne är det enstaka kanaler som drabbas i Tunein, men genom att koppla en snabbvalsknapp till kanalen och ihärdigt trycka på denna knapp, går det att starta den! Kanske värt att testa för dig?

    Min tolkning (en kombination av tantgissning och erfarenhet) är att det inte är ljudströmmen i sig som ger problem med de drabbade kanalerna, utan någon form av time out-problem. De läses in för långsamt. Den senaste länken jag gav dig bör minska risken för time out. (Men, som sagt, min analys är delvis en gissning, inget facit.)
    Annika Webbmaster
  • Hur går det?
    Annika Webbmaster
  • Hej! Testade länken, samma felkod. Ska testa den workaround du länkade senare.
    Det som gör mig fundersam är varför det alltid funkat utmärkt fram tills för en tid sedan. Vi har inte ändrat något här, en dag slutade det bara funka. Har något ändrats i P4 Skaraborgs leverans till TuneIn? Ingen annan SR-kanal har slutat funka. Gubbgissningen härifrån är att grejer som funkar ofta fortsätter funka tills något ändras (eller pajar).
  • Vi har inte ändrat något här, en dag slutade det bara funka. Har något ändrats i P4 Skaraborgs leverans till TuneIn?
    Inget har ändrats hos oss. Alla kanaler streamas på samma vis och P4 Skaraborg fungerar i princip som övriga kanaler hos majoriteten av alla lyssnare. Ni är dock två lyssnare som har rapporterat in problem med just P4 Skaraborg. Båda använder Tunein, men jag vet tyvärr inte om den andra lyssnaren har en Bose-enhet. Om något har ändrats hos Tunein eller Bose, och vad det i så fall kan vara, vet jag inte.

    M3U - ytterligare en länkvariant
    Jag kom på att vi inte har testat att använda den här typen av länk:
    https://sverigesradio.se/topsy/direkt/tunein/208-mp3.m3u

    Jämför med den första länken jag bad dig testa:
    https://sverigesradio.se/topsy/direkt/tunein/208.mp3

    Detta är ett långskott. Skillnaden mellan dessa länkar är att den förra, som du testat och fick problem med, slutar med .mp3, medan mitt nya förslag slutar med .m3u.

    Filändelsen m3u innebär att det är en spellista, i det här fallet en lista med endast en listpost, en länk till rätt kanal. Några ljudanläggningar föredrar en spellista framför en vanlig mp3-länk, men ännu fler enheter föredrar att länken slutar med mp3 och får problem med m3u.

    Vi har därför bett Tunein att inte använda m3u-länkar, och i den mån jag har kunnat undersöka detta, så är alla m3u-länkar utbytta. Eftersom P4 Skaraborg är den enda kanal du har problem med, så hyser jag inget större hopp om att den nya länken, som slutar med m3u, fungerar bättre än den som slutar med mp3, men det är ju värt att pröva, om inte annat!

    Direktlänk till annan kanal
    Ingen annan SR-kanal har slutat funka. Gubbgissningen härifrån är att grejer som funkar ofta fortsätter funka tills något ändras (eller pajar).
    Länken som du får problem med är av samma typ som för alla våra kanaler så vitt jag kan se. Av den anledningen vore det intressant att testa att manuellt lägga in en annan kanal med en länk enligt samma mönster som den första länken du lade in manuellt. Om den fungerar bättre än P4 Skaraborg, så är det ju rimligen någon skillnad mellan dessa två kanaler som inte har med sättet att skriva in länken att göra, och den skillnaden vill vi förstås förstå!

    Så: Kan du spela upp P4 Sjuhärad genom att öppna denna länk direkt i Bose-appen?
    https://sverigesradio.se/topsy/direkt/tunein/206.mp3

    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Semester och jobb kom emellan där ett par månader, men nu är jag tillbaks framför radion. Testade m3u-länken och den funkar inte, samma felmeddelande som tidigare. Likadant med Sjuhäradslänken, den funkar inte heller.

    Har du något nytt tips - har ni fått igång den andra TuneIn-användaren som hade problem?

    Mvh Krister

  • Hej igen!

    Åse har inte återkommit, så jag skrev och frågade hur det går:
    https://kundo.se/org/teknisk-support/d/vi-kan-inte-lyssna-pa-radio-p4-skaraborg-pa-tunein/

    Jag ser dock att vi har fått in ytterligare en felbeskrivning om just Bose och P4 Skaraborg från Daniel här:
    https://kundo.se/org/teknisk-support/d/lyssna-pa-p4-skaraborg/

    Testade du det där tipset om att koppla en snabbvalsknapp till P4 Sjuhärad och ihärdigt trycka på denna knapp? (Daniel testade, men det hjälpte inte honom, tyvärr.)
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika,

    Alla P4-kanaler jag testat (inklusive Sjuhärad) funkar felfritt. Det är bara P4 Skaraborg som inte funkar (längre). Har testat snabbvalsknapp men det hjälper inte.
  • Hej igen!

    Uppdaterade högtalaren nu, Bose hade släppt en ny uppdatering. Och - nu funkar det!

    Case closed, tack för supporten :-)
  • Hej Krister!

    Bra! Det gläder oss att uppdateringen från Bose löste problemet. Jag håller tummarna att du nu kommer kunna lyssna utan problem. Annars vet du var du hittar oss!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)