Nyhet som upprepas + förslag om timerns notis

Jag har försökt lyssna på allt möjligt - Vetenskapsradion Historia, Vetenskapsradion på djupet, P3 Krim, dokumentärer - allt möjligt, verkligen, men varenda gång jag måste pausa programmet och sen startar igen, så hör jag "Snålkuk i Jokkmokk eller Stjärtnäs på Färingsö", nyheten om vilket ortnamn som vunnit pris för mest skrattretande eller vad fasen det är. Jag orkar snart inte! Jag har varit med om så länge som jag haft appen att vissa nyheter går om och om och om igen (de upphör ganska raskt att vara nyheter), men så här illa har det aldrig varit. Och ja, jag har ominstallerat appen. Android 10, tror jag.

Kommentarer

  • Vad du än hade fått höra om och om igen, hade ju blivit obehagligt, men en putslustig nyhet om märkliga ortsnamn är nog bland det värre.

    Det du beskriver är tack och lov inte speciellt vanligt, men det lyssnaren Anders beskrev i våras, om att Ekots slinga ("här börjar snart en direktsändning från Ekot") alltid gick igång när hans Bluetooth-högtalare, av märket Tangent Voxel, anslöt automatiskt.

    Liknande problem har jag även stött på med en del bilanläggningar med just Bluetooth, så det första jag undrar är om felet har koppling till någon form av Bluetooth-enhet (högtalare, bilanläggning, hörapparat) och i så fall vilken modell.

    Anders problem upphörde utan att han tycker att han gjorde något särskilt, så vi blir tyvärr inte hjälpta av hans erfarenheter. Jag hör med honom hur det har gått sedan dess.

    Lite nyfiken: Nämner de ortsnamnet Kräkångersnoret (numera omdöpt till Lövsele), som ofta nämns när man pratar om knasiga ortsnamn?
    Annika Webbmaster
  • Hej, Annika. Ärligt talat lyssnar jag inte klart på det nyhetsinslaget, utan trycker på stopp (dvs paus) innan de berättat klart om Stjärtnäs. (Jag trodde att Stjärtnäs var ett påhitt i Pappas pengar (Årsta slott i Haninge heter Stjärtnäs i den serien - det kanske du vet, beroende på om Frasse och Boel tittat på det programmet), men det finns visst ett Stjärtnäs på riktigt. Jag blir bara så förtvivlad när jag inte vet vad som är fel och vad man kan göra åt det. Jag lyssnar dock inte med bluetooth utan mestadels med sladd. Ibland utan. (Appen återvänder ändå till inslaget med roliga ortnamn.) Jag får väl hoppas att det som hände Anders även händer mig. (Men om ni vill ha en buggletare, så skulle jag kunna bli bra. Olles och min saknade kollega Dulle sa att jag hade kunnat få anställning som buggfinnare på ett IT-företag). Ha det bra.
  • Hjälp vad jag hann bli paranoid när jag kom till "Frasse och Boel" utan att koppla vem du var.

    Jag återkommer till detta under arbetstid. Berätta gärna vad det är för telefonmodell. Felet är så pass ovanligt att det troligen har med inställningar i denna att göra.
    Annika Webbmaster
  • F'låt, inte meningen att skrämmas.
    Galaxy A10. Skum modell, men relativt ny.

  • Ingen orsak 😀
    Ärligt talat lyssnar jag inte klart på det nyhetsinslaget, utan trycker på stopp (dvs paus) innan de berättat klart om Stjärtnäs.
    Det första jag tycker att du ska göra, är att dra "tidsmarkören" till slutet av detta inslag, så att telefonen registrerar inslaget som avlyssnat. Det innebär inte att vi löst felet (nyheter fastnar), men vi mildrar symptomen (just denna nyhet försvinner förhoppningsvis).

    Push-problem
    Jag tänkte att nyheten kom från "spellistan med nyheter" inne i själva appen, men ser nu att P4 Stockholm skickade denna pushnotis den 5 november:
    Stjärtnäs – Stockholms enda bidrag till Sveriges roligaste ortsnamn

    Vet du om du startade den notisen? Ligger den kvar i ditt notisfältet (och spelar det i så fall någon roll för om en nyhet upprepas eller inte)?

    Har detta fel främst drabbat lokala nyheter, eller kan det även vara nyheter från Ekot som fastnar?

    Vi har en snarlik bugg som vi tyvärr har svårt att undersöka, eftersom vi inte kunnat återskapa den själva. Andra lyssnare har dock skrivit:
    Jag har samma problem, dagligen. Får ibland lyssna hela dagen på samma klipp oavsett vilken pushnotis jag klickar på.
    Bugg: Uppspelning när man öppnar pushnotiser
    De beskrivningar som finns där satte jag inte i samband med ditt problem igår, eftersom jag har tolkat deras beskrivningar som att start av en pushnotis ger ljudet från en äldre notis, inte att ljudet från en viss notis även kan startas om man egentligen lyssnar på exempelvis Vetenskapsradion Historia och startar efter en paus (s om jag uppfattat att det är hos dig).

    Jag kommer att undersöka det snarlika felet och ta reda på vilka skillnader och likheter som finns med ditt fel.

    Hur startar du ljudet?
    Är det med en widget på låsskärmen du startar ljudet efter paus? Om inte, startar du med hörlurarna, via play-knappen inne i appen, via en spelare du når genom att svepa nedåt från toppen av skärmen - eller någon annan av de varianter som finns?

    Är det enbart vid start efter en paus som du får en tidigare nyhet, eller kan det inträffa i andra sammanhang?

    Berätta även om det hjälper att dra tidsmarkören till slutet av den oönskade nyheten, eller om den fortfarande biter sig fast!
    Annika Webbmaster
  • Vet du, Annika, det har försvunnit nu! Det är rätt skönt.
    Tack för ditt engagemang genom denna (i-lands)pärs!
  • Skönt, men jag vågar inte blåsa faran över. Hör av dig om det återkommer!

    Jag passar på och följer upp två tidigare saker du också har skrivit till oss om.

    Kan man göra spellistor av nyhetsinslag i mobilen (för t.ex. cykelfärden hemåt)?
    Med Android kan du, via hemsidan men inte i genom appen, skapa en spellista av valfria nyhetsinslag, genom att lägga dessa till "Min sida".

    I appen kan du skapa flexibla spellistor på samma vis med avsnitt (funktionen "Min lista"), men inte med nyhetsklippen. Nyhetsklippen ligger dock redan i spellistor, exempelvis Toppnyheter eller lokala nyheter.

    Att nyheterna ibland spelas upp i en lista och ibland spelas upp en och en beror på att vi har ett väldigt knepigt gränssnitt. Spellista blir det om du startar ljudet medan du är kvar i listan. Här finns en tydligare beskrivning av skillnaden:
    Spela upp nyhetsklipp i obruten följd

    Webbplatsen: spelaren döljer spela-knappen
    Här har jag ett litet tillägg till det svar min kollega gav, nämligen att spelaren ska stuvas undan helt om du skrollar nedåt det minsta lilla, så du bör lätt kunna komma åt alla relevanta play-knappar.

    Spelaren försvinner alltså om du skrollar nedåt, och dyker upp igen om du skrollar uppåt. I och med att det är i spelaren du t ex kan backa ljudet, vilket för övrigt är enklast att göra om du fäller ut en större version av spelaren genom pilen till höger om volymkontrollen, är det bra att den alltid är lättåtkomlig.
    Annika Webbmaster
  • Men nu har jag ställt till det igen, haha! På nåt sätt har jag satt på sovtimern (fummelmodellen). Det låg en Sveriges Radio Play-märkt notis som sa "Sovtimer Play tystnar om 20 minuter". Nu står det att den tystnar om 14 minuter. Under tiden har jag försökt stänga av denna timer, genom att trycka på den (händer ingenting utom att jag hamnar i SR-appen) och genom att bläddra febrilt bland inställningarna. Där hittar jag inställningar för Väckarklocka, men inte nån för Sovtimer. I ett desperat försök sökte jag också (bland programmen...) efter Sovtimer men där dök av förklarliga skäl inte upp nåt.
    Detta att fummelvägen ständigt lyckas ställa in något är väldigt nesligt. Det påminner mig om när min syster för många år sen hade sett till att pappa och mamma fick en vikmobil. (Pappas fingrar var för reumatiska för att fixa knapparna, och mamma stängde av den när hon hade ringt dit HON ville ringa och var därför sällan anträffbar...) En dag ringde äldsta barnbarnet oroligt (då hade hon tydligen mobilen på...märkligt) och frågade varför hon hade skickat (suddiga) bilder av tunnelbanereklam. Det hade hon inte ens försökt göra. Men lyckats.
    Och så tänker jag på något jag såg på nätet häromdagen (man får ta hänsyn till att det pågår en pandemi och har varit nedstängt i många länder): "The most exciting thing to happen to me in the past four months was when my dog stepped on my phone, FaceTimed my ex's mom and just dangled his balls above the camera."
    (För så lite som 20 år sen kunde såna saker inte ske av misstag!)
  • The most exciting thing to happen to me in the past four months was when my dog stepped on my phone, FaceTimed my ex's mom and just dangled his balls above the camera.
    Ha ha ha!
    För så lite som 20 år sen kunde såna saker inte ske av misstag!
    Visst är det märkligt hur snabbt saker förändras. När F, B eller deras kompisar pratar om utbildningar och framtiden, brukar jag muttra något om att det förmodligen blir något som vi inte ens känner till idag.

    Här ska jag ge dig support på manick du har i fickan. Som är kraftfullare än allt som stod i datasalen på ditt gymnasium sammanlagt, och som är ett uppslagsverk, bokhylla, ficklampa, miniräknare, kamera, radio, brevlåda, karta och telefon. Det kunde förstås min syo-konsulent aldrig förutse.

    Nåväl:

    Under tiden har jag försökt stänga av denna timer, genom att trycka på den (händer ingenting utom att jag hamnar i SR-appen) och genom att bläddra febrilt bland inställningarna.

    "Genom att trycka på den" - visst menar du själva aviseringen? Jag tar reda på om vi kan få den att leda specifikt till inställningen för timern, snarare än till appen generellt, för om det går rent tekniskt, vore det ju en stor förbättring!

    Insomningsfunktionen når du via månskäran som finns nere i högra hörnet när spelaren är i "stort läge", se bild:

    Där ska det gå att stänga av timern.

    Problemen är två:
    • det är för enkelt att komma åt funktionen helt oavsiktligt (vilket kanske inte är som att skicka en filminspelning av hundens genitalier till exets mor, men dock en förtretlighet som vi bör se över)
    • lyssnare som aktiverat timern av misstag, har svårt att återfinna den, vilket i bästa fall kan lösas genom att notisen länkas till funktionen, eller att det går att slå av timern direkt i notisen
    Jag vet dock inte hur flexibla den här typen av notiser är, så jag kan inte lova att vi kan förbättra något - men jag lovar att vi ska försöka!
    Annika Webbmaster
  • När vi går igenom ärenden med app-teamet, är det en fördel om rubriken stämmer med det vi tar upp med dem.

    Jag ändrar därför så att det står något om just timern i rubriken.
    Annika Webbmaster
  • Fattar. Ja, jag menar när jag tryckte på aviseringen. Jag ska leta efter månskäran och se vad jag råkar ställa till när jag hittar den... (När jag var liten lärde jag mig en liten vers: "Jag tittar på nymånens skära. Tre ting jag önskar mig tyst. Det första är du, det andra är du, och det tredje är du, min kära." (Lite "dated" men rätt söt.)
    Det är så skönt att ha dig att prata med, Annika! Jag tycker att du borde sitta i supporten på alla såna här ställen. (Hur många timmar per dygn har du?)
  • Jag tycker att du borde sitta i supporten på alla såna här ställen.
    Tack! Jag tror emellertid att din kollega Olle inte håller med 😀

    Även om jag faktiskt råkar ha 28-timmarsdygn, går större delen av min bonustid åt till en obskyr hobby. Jag vet onödigt mycket om 1600-talets Jämtland, vilket jag rätt sällan får nytta av som webbmaster.

    Litteraturhistoria är ett annat gammalt intresse, fast där har jag nog glömt mer än jag minns. Men det jag minns har jag viss nytta av här i forumet. Till exempel att dikten du citerade är Bo Bergmans Flickan under nymånen:
    Flickan under nymånen

    Trevlig helg!
    Annika Webbmaster

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post syns inte publikt.