Bugg: Uppspelning när man öppnar pushnotiser
Hej! När jag öppnar en pushnotis så spelas inte det innehållet upp, istället spelas det innehåll upp som jag senast spelade i appen (som alltså ligger "pausat"). Detta verkar gälla särskilt när jag trycker en pushnotis för en livesändning som hunnit avslutas. Rutan "vill du lyssna i efterhand" hamnar i bakgrunden och kommer fram när jag minimerar uppspelningsrutan som alltså spelar upp något helt annat. Kan detta åtgärdas? Tack för hjälpen!
Följ inlägget
0
följare
Tack för din bugg-rapport. Vi kommer kolla på det och se om vi kan återskapa och lösa problemet.
Har det hänt ofta? Känns det som en bugg som dykt upp oftare? Vi har lite olika beteenden i olika versioner av appen, vilken version har du? (Senaste är 21.8.1)
Har version 21.10.2 av appen och Android 11, med MIUI 12.5.3 ovanpå (en Xiaomi Redmi Note 8 Pro om det har betydelse).
Hej alla och förlåt den sena återkopplingen!
Vi har problem att återskapa detta fel, så vad det är för telefonmodell och Android-variant kan absolut vara relevant, men det kan finnas andra gemensamma nämnare hos er som drabbats.Eriq skrev;
Anders och Maximilian:
Vad har ni för telefoner och Android-versioner?
Alla:
Det skulle kunna vara något annat än själva telefonen som ni har gemensamt, exempelvis att ni har samma typ av låsskärms-widget. En skärmdump från hur det ser ut med den notis som ni startar ljudet från, samt gärna en från hur själva appen ser ut när fel ljud har fastnat, kanske kan hjälpa oss vidare - för det är ju ett allvarligt fel hos er som drabbas, med felet verkar inte vara så utbrett med tanke på att ingen av oss har sett det och ni som har kontaktat oss är relativt få.
Anders och jag har haft kontakt om ett annat problem med notiserna - (lokala notiser som ofrivilligt sipprat ut från redaktionen), ett fel jag tror är löst. Din senaste rapport där, verkar mer ha att göra med det fel vi skriver om härinne, där notiser öppnar helt fel ljud - även ljud som spelats upp utan att det varit via en pushnotis.
Alla:
Vi håller på att införa en ny version av själva spelaren i Android-appen. Den versionen har under en testperiod endast släppts till hälften av lyssnarna. I början av nästa vecka kommer spelaren att uppdateras hos alla.
Om någon av er som rapporterat in problemet redan har fått den nya versionen av spelaren, så får ni gärna berätta om ni märkt någon förbättring, för mitt intryck är att den nya versionen av spelaren är bättre på att "ha koll" på vad som egentligen ska spelas upp.
En vy där ni tydligt ser skillnad mellan de två spelar-versionerna är vid spellistor som Toppnyheter, där det i den nya ser ut ungefär som här, med en lista under själva spelaren:
Trevlig helg - och förlåt för att vi inte lyckats ringa in ert problem bättre ännu!
Hej och tack för svar!
Utifrån skärmdumpen ovan har jag den nya versionen, jag har i alla fall en sådan lista under spelaren (bra feature för övrigt).
Vad gäller widget ser den ut som nedan. Första bilden är minimerad och andra bilden är när jag klickar på notisen;
Hoppas det kan vara till nytta!
Trevlig helg,
Eriq
Jag har en Google Pixel 4a 5G och min android-version är 11 (hittar inte mer detaljerad info om vilken patch eller liknande, trots lite efterforskning...)
Tack för uppföljningen.
Hälsar,
Maximilian Richter
Det finns en lokal app-inställning som annars främst har förknippat med avbrott i uppspelningen, men idag har förstått kan ge helt andra problem trots att uppspelningen fungerar normalt.
Inställning påverkar hur appen fungerar i bakgrunden, och om den inte fungerar korrekt, kan det göra så att den inte håller koll på vilka nyheter som har spelats och spelar samma nyhet flera gånger.
Det är bara en teori, men det vore intressant att se om det spelar in. Se om ni kan göra så här: Om appen tidigare var optimerad, så blir jag nyfiken på om det blir någon förbättring. Om den däremot redan varit "avoptimerad", så är det förmodligen inte där skon klämmer. Berätta alltså om denna inställning kan bidra till problemet eller om vi ska avskriva den från listan över felkällor!
Har någon av er hunnit se om appen varit optimerad och om det i så fall verkar fungera bättre ifall ni "av-optimerar"?
Jag stängde av batterioptimeringen för ca 24 timmar sedan, det har inte lett till någon märkbar förbättring. Tack för uppföljningen!
Hälsar,
Maximilian
Nu har jag haft optimering avstängd i några dagar och upplever en förbättring. Har inte haft problemet sen jag ändrade, så för mig tycks det ha fungerat.
Ska dubbelkolla det hela genom att optimera igen, och se om problemet återuppstår.
Tack för tipset!
Hälsningar,
Eriq
Det ger ändå en hint om att "avoptimering" är värt att testa.
Felsökningen fortsätter. Trevlig helg!
Maximilian
Tack för att du är hjälpsam i vårt arbete framåt, det uppskattas! Tråkigt att du behöver mötas av samma nyhet om och om igen, vilket jag förstår är tröttsamt. Jag ska kolla med utvecklarna hur det går med detta ärende, förhoppningsvis är de något på spåren för en lösning. Återkommer så fort jag vet mer!
Maximilian Richter
Tänkte höra med dig, upplever du fortfarande problemet med att nyhetssändningar som du redan lyssnat på spelas upp när du trycker på notiser? Utvecklarna har haft problem med att lyckats återskapa felet, av den anledningen är jag nyfiken på att höra om du fortfarande upplever detta.
Jag har inte markt nagon skillnad. Daremot har jag precis skaffat en ny mobil, Google Pixel 6 Pro, och appen har hittills funkat bra med den. Tack for uppfoljningen!
Maximilian
Jag vet inte hur jag ska tolka det, men att vi har haft svårt att återskapa det kanske beror på att felet antingen har koppling till en inställning som du hade i förra mobilen och inte har nu (som vi inte har), eller till att något "historiskt kom i olag" i appen, så att det gamla klassiska "avinstallera appen och ladda hem den på nytt" (eller rensa appdata) möjligen hade kunnat lösa problemet ...?
OM felet dyker upp igen, så hör av dig så att vi vet om det!
Jag som skrev till Android-utvecklarna att vi nog kan stänga denna bugg, i och med att ni som rapporterat in den inte längre verkar drabbas ...
Var det också innehåll som du nått från en notis, eller var det ett avsnitt eller en kanal "som du startat själv"?
Ja tyvärr, jag var själva ganska nöjd att slippa buggen :). Jag vet inte på rak arm, men jag lyssnar i regel genom att trycka på notiser. Sannolikt var det innehåll som spelats upp av att jag tryckt på en tidigare notis. Jag ska vara lite vaksam på detta och återkommer med eventuella slutsatser.
Maximilian
En av utvecklarna kom med en reflexion som kan vara intressant: Kan det vara detta som skett hos dig? En skillnad mellan dig och min kollega, är då kanske att du är en större nyhetskonsument, och att du ofta har just en nyhet inläst i spelaren och den på något vis triggas igång, medan min kollega, som kanske har en podd inläst, inte får något ljud alls? (Jag hör med kollegan om han kan återskapa felet med en nyhet inläst.)
Annars påminner jag om att Eriq slapp problemet efter att ha "av-optimerat" appen:
Inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteri -> Optimera batteriandvändning -> se till att vår app inte är optimerad
Detta hjälpte inte dig senast, men är förstås värt att se över!