Bugg: Uppspelning när man öppnar pushnotiser

Hej! När jag öppnar en pushnotis så spelas inte det innehållet upp, istället spelas det innehåll upp som jag senast spelade i appen (som alltså ligger "pausat"). Detta verkar gälla särskilt när jag trycker en pushnotis för en livesändning som hunnit avslutas. Rutan "vill du lyssna i efterhand" hamnar i bakgrunden och kommer fram när jag minimerar uppspelningsrutan som alltså spelar upp något helt annat. Kan detta åtgärdas? Tack för hjälpen!

Kommentarer

  • Hej Maximillian,

    Tack för din bugg-rapport. Vi kommer kolla på det och se om vi kan återskapa och lösa problemet.

    Har det hänt ofta? Känns det som en bugg som dykt upp oftare? Vi har lite olika beteenden i olika versioner av appen, vilken version har du? (Senaste är 21.8.1)
    App-utvecklare
  • Hej! Tack för svar. Buggen återkommer mkt ofta, händer varje dag. Jag har version 21.8.1 och Android 11.
  • Detta rör både vad som spelas upp och vad som visas på skärmen. Se även https://kundo.se/org/teknisk-support/d/problem-med-att-folja-notifieringar-notiser-androi/ (gammal buggrapport, uppdaterad i oktober 2021, men till synes väl dold).
  • Jag har samma problem, dagligen. Får ibland lyssna hela dagen på samma klipp oavsett vilken pushnotis jag klickar på.

    Har version 21.10.2 av appen och Android 11, med MIUI 12.5.3 ovanpå (en Xiaomi Redmi Note 8 Pro om det har betydelse).
  • Ja detta är ett återkommande problem som jag fortfarande upplever dagligen. Det är basal funktionalitet att man kommer dit man ska när man trycker på en pushnotis. Borde inte detta vara högsta prio för utvecklarna? Hur ser åtgärdsplanen ut framåt?
  • Hej alla och förlåt den sena återkopplingen!

    Eriq skrev;

    Har version 21.10.2 av appen och Android 11, med MIUI 12.5.3 ovanpå (en Xiaomi Redmi Note 8 Pro om det har betydelse).
    Vi har problem att återskapa detta fel, så vad det är för telefonmodell och Android-variant kan absolut vara relevant, men det kan finnas andra gemensamma nämnare hos er som drabbats.

    Anders och Maximilian:
    Vad har ni för telefoner och Android-versioner?

    Alla:
    Det skulle kunna vara något annat än själva telefonen som ni har gemensamt, exempelvis att ni har samma typ av låsskärms-widget. En skärmdump från hur det ser ut med den notis som ni startar ljudet från, samt gärna en från hur själva appen ser ut när fel ljud har fastnat, kanske kan hjälpa oss vidare - för det är ju ett allvarligt fel hos er som drabbas, med felet verkar inte vara så utbrett med tanke på att ingen av oss har sett det och ni som har kontaktat oss är relativt få.

    Anders och jag har haft kontakt om ett annat problem med notiserna - (lokala notiser som ofrivilligt sipprat ut från redaktionen), ett fel jag tror är löst. Din senaste rapport där, verkar mer ha att göra med det fel vi skriver om härinne, där notiser öppnar helt fel ljud - även ljud som spelats upp utan att det varit via en pushnotis.

    Alla:
    Vi håller på att införa en ny version av själva spelaren i Android-appen. Den versionen har under en testperiod endast släppts till hälften av lyssnarna. I början av nästa vecka kommer spelaren att uppdateras hos alla.

    Om någon av er som rapporterat in problemet redan har fått den nya versionen av spelaren, så får ni gärna berätta om ni märkt någon förbättring, för mitt intryck är att den nya versionen av spelaren är bättre på att "ha koll" på vad som egentligen ska spelas upp.

    En vy där ni tydligt ser skillnad mellan de två spelar-versionerna är vid spellistor som Toppnyheter, där det i den nya ser ut ungefär som här, med en lista under själva spelaren:

    Trevlig helg - och förlåt för att vi inte lyckats ringa in ert problem bättre ännu!
    Annika Webbmaster
  • Hej och tack för svar!

    Utifrån skärmdumpen ovan har jag den nya versionen, jag har i alla fall en sådan lista under spelaren (bra feature för övrigt).

    Vad gäller widget ser den ut som nedan. Första bilden är minimerad och andra bilden är när jag klickar på notisen;

    Hoppas det kan vara till nytta!

    Trevlig helg,
    Eriq

  • Hej!

    Jag har en Google Pixel 4a 5G och min android-version är 11 (hittar inte mer detaljerad info om vilken patch eller liknande, trots lite efterforskning...)

    Tack för uppföljningen.

    Hälsar,
    Maximilian Richter
  • Hej igen!

    Det finns en lokal app-inställning som annars främst har förknippat med avbrott i uppspelningen, men idag har förstått kan ge helt andra problem trots att uppspelningen fungerar normalt.

    Inställning påverkar hur appen fungerar i bakgrunden, och om den inte fungerar korrekt, kan det göra så att den inte håller koll på vilka nyheter som har spelats och spelar samma nyhet flera gånger.

    Det är bara en teori, men det vore intressant att se om det spelar in. Se om ni kan göra så här:
    Inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteri -> Optimera batteriandvändning -> se till att vår app inte är optimerad
    Om appen tidigare var optimerad, så blir jag nyfiken på om det blir någon förbättring. Om den däremot redan varit "avoptimerad", så är det förmodligen inte där skon klämmer. Berätta alltså om denna inställning kan bidra till problemet eller om vi ska avskriva den från listan över felkällor!
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Har någon av er hunnit se om appen varit optimerad och om det i så fall verkar fungera bättre ifall ni "av-optimerar"?
    Annika Webbmaster
  • Hej!

    Jag stängde av batterioptimeringen för ca 24 timmar sedan, det har inte lett till någon märkbar förbättring. Tack för uppföljningen!

    Hälsar,
    Maximilian
  • Hej!

    Nu har jag haft optimering avstängd i några dagar och upplever en förbättring. Har inte haft problemet sen jag ändrade, så för mig tycks det ha fungerat.

    Ska dubbelkolla det hela genom att optimera igen, och se om problemet återuppstår.

    Tack för tipset!
    Hälsningar,
    Eriq
  • Skumt att "avoptimering" eventuellt har hjälpt dig, Eriq, men inte verkar påverka problemet hos Maximilian (försiktigt tolkat).

    Det ger ändå en hint om att "avoptimering" är värt att testa.

    Felsökningen fortsätter. Trevlig helg!
    Annika Webbmaster
  • Hej! Kan meddela att varje gång jag senaste ca två dygnen tryckt på en SR-notis så har appen spelat upp samma gamla nyhet nämligen "Ryssland: Nytt säkerhetsavtal enda sättet undvika konflikt - Nato nekar". Det är lite tröttsamt. Därför är jag tacksam för era pågående ansträngningar för att felsöka och avhjälpa problemet. Håller tummarna för en lösning. Hör av er om jag kan vara behjälplig.
    Maximilian
  • Hej Maximilian!

    Tack för att du är hjälpsam i vårt arbete framåt, det uppskattas! Tråkigt att du behöver mötas av samma nyhet om och om igen, vilket jag förstår är tröttsamt. Jag ska kolla med utvecklarna hur det går med detta ärende, förhoppningsvis är de något på spåren för en lösning. Återkommer så fort jag vet mer!
    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej! Vill komplettera med följande information. Jag upplevde just samma problem men efter att ha tryckt på ett program inuti appen. På Min sida tryckte jag på ett program under Nyligen lyssnat. Då spelades istället en nyhetssändning som jag lyssnade på tidigare idag. Alltså verkar problemet var bredare än bara notiser. God fortsättning och fortsatt tack för era ansträngningar i detta ärende!
    Maximilian Richter
  • Hej igen Maximilian!

    Tänkte höra med dig, upplever du fortfarande problemet med att nyhetssändningar som du redan lyssnat på spelas upp när du trycker på notiser? Utvecklarna har haft problem med att lyckats återskapa felet, av den anledningen är jag nyfiken på att höra om du fortfarande upplever detta.

    Ted Supportansvarig (ej kvar på Sveriges Radio)
  • Hej!

    Jag har inte markt nagon skillnad. Daremot har jag precis skaffat en ny mobil, Google Pixel 6 Pro, och appen har hittills funkat bra med den. Tack for uppfoljningen!

    Maximilian
  • Tack för återkopplingen. Bra att du inte har samma fel i den nya.

    Jag vet inte hur jag ska tolka det, men att vi har haft svårt att återskapa det kanske beror på att felet antingen har koppling till en inställning som du hade i förra mobilen och inte har nu (som vi inte har), eller till att något "historiskt kom i olag" i appen, så att det gamla klassiska "avinstallera appen och ladda hem den på nytt" (eller rensa appdata) möjligen hade kunnat lösa problemet ...?

    OM felet dyker upp igen, så hör av dig så att vi vet om det!
    Annika Webbmaster
  • Hej! Tyvärr har felet uppstått igen på min nya mobil. Jag trycker på en notis men istället spelas innehåll som jag spelade upp tidigare idag.
  • Så trist!

    Jag som skrev till Android-utvecklarna att vi nog kan stänga denna bugg, i och med att ni som rapporterat in den inte längre verkar drabbas ...
    istället spelas innehåll som jag spelade upp tidigare idag
    Var det också innehåll som du nått från en notis, eller var det ett avsnitt eller en kanal "som du startat själv"?
    Annika Webbmaster
  • Hej Annika!

    Ja tyvärr, jag var själva ganska nöjd att slippa buggen :). Jag vet inte på rak arm, men jag lyssnar i regel genom att trycka på notiser. Sannolikt var det innehåll som spelats upp av att jag tryckt på en tidigare notis. Jag ska vara lite vaksam på detta och återkommer med eventuella slutsatser.

    Maximilian
  • Ja, tack, försök vara så tydlig du kan med vilken notis du tryckte på och vad som då spelades upp istället.

    En av utvecklarna kom med en reflexion som kan vara intressant:
    Om jag klickar på fler notiser än en (vilken kan inträffa  när de grupperats) så öppnas bara appen, dock utan att ljud spelas upp hos mig. Men hittills har alla enstaka jag klickar på triggat rätt klipp.
    Kan det vara detta som skett hos dig? En skillnad mellan dig och min kollega, är då kanske att du är en större nyhetskonsument, och att du ofta har just en nyhet inläst i spelaren och den på något vis triggas igång, medan min kollega, som kanske har en podd inläst, inte får något ljud alls? (Jag hör med kollegan om han kan återskapa felet med en nyhet inläst.)

    Annars påminner jag om att Eriq slapp problemet efter att ha "av-optimerat" appen:

    Inställningar -> Appar -> Sveriges Radio Play -> Batteri -> Optimera batteriandvändning -> se till att vår app inte är optimerad

    Detta hjälpte inte dig senast, men är förstås värt att se över!
    Annika Webbmaster