Stänga av Ekots webkanal

Varje gång jag slår på blåtandshögtalare kommer en supertjatig kvinnoröst ”det här är Ekots webkanal. Det är här vi sänder...”
HUR STÄNGER JAG AV DETTA OLJUD??? Det jag VILL lyssna på kan inte bryta tjatet från Ekots webkanal!

Kommentarer

  • Hej Anders!

    Det finns många sidor om detta på nätet, och det vanligaste scenariot är att ljudet drar igång direkt när anläggningen automatiskt ansluter till mobilen via Bluetooth, i synnerhet i bilanläggningar - men samma fel förekommer med hörapparater, högtalare och headsets.

    Problemet beror alltså egentligen inte på själva kanalen eller appen, utan har att göra med att telefonens inbyggda ljudspelare triggas och börjar spela upp det du senast lyssnade på. Hade du lyssnat på en ljudbok i en helt annan app eller på musik, hade det alltså varit det som "tjuvstartade".

    Men just Ekots slinga är förstås extra jobbigt att mötas av så snart du ansluter en Bluetooth-spelare, så en första åtgärd är att lyssna på något som du inte upplever som lika obehagligt. Om du exempelvis lyssnar på vågskvalpet i P1 några sekunder innan du stänger ned appen, så kommer detta ljud att putta bort Ekot-slingan, vilket jag skulle tro vore mycket önskvärt!

    Men självfallet vill vi hjälpa dig att bli av med problemet helt. Även om det troligen ligger utanför vår app, vill vi göra vad vi kan för att du ska slippa problemet med tjuvstartande ljud helt. Men om vi inte lyckas, är det troligen Apples support alternativt den som tillverkat Bluetooth-anläggningen som kan hjälpa dig bäst!

    På denna sida tycker jag att det finns en del bra tips:
    How to Turn off Music on iPhone?

    Observera att de CarPlay-inställningar som beskrivs gäller även om det inte är tekniken CarPlay du använder, utan "vanlig Bluetooth" (vilket jag utgår från att det är hos dig). På sidan står det uttryckligen att de inställningarna gäller för "icke CarPlay-anläggningar":
    This method works only when your Bluetooth stereo doesn’t support official CarPlay system.
    Ett av de viktigaste tipsen är att se över om det finns någon funktion i din anläggning som kan ändras för att slippa problemet. Om du berättar vad du har för Bluetooth-enhet, så kan vi hjälpa dig att leta i manualen efter en sådan inställning.
    Annika Webbmaster
  • Nej, tyvärr hjälper det inte att lyssna, eller ha lyssnat, på något annat. Den enerverande kvinnorösten tjuvstartar ändå, trots att jag spelat eller t o m spelar en ljudbok eller musik när jag slår på blåtandshögtalare! Finns det verkligen inte möjlighet att stänga av henne? Alla andra program har man ju möjlighet att starta och stänga som man vill. Måste jag ta bort er app?

  • Hej igen!

    Jag förstår din frustration och försöker hitta en lösning.

    • Vad är det för Bluetooth-högtalare?
    • Vad är det för mobil eller surfplatta?

    Annika Webbmaster
  • Högtalaren heter "Tangent Voxel, item no 23034, batch no 01, serial no 2430"
    Mobilen är iPhone 12

    (Jag vill alltså inte stänga av auto-uppkopplingen rent generellt, för den trivs jag med!)
  • Tack.

    När började Ekots slinga ta över från det du egentligen vill lyssna på?

    Är det alltid slingan du hör, eller är det ibland en presskonferens du kommer in i? Om det alltid brukar har varit slingan, så testa gärna att slå på högtalaren strax efter klockan 13 idag, när kanalen sänder direkt.

    Är det slingan även då, eller är det presskonferensen? (Jag vill alltså kartlägga om du hör det vi sänder i denna kanal, vilket oftast innebär slingan men även är olika extrasändningar, eller om det är själva slingan som har lagrats på något vis.)
    Annika Webbmaster
  • Hej igen!
    Mitt svar har dröjt pga att plötsligt försvann slingan och problemet, dessvärre också uppkopplingen till den aktuella blåtandshögtalaren (så jag får använda andra högtalare). Jag har avvaktat eventuell återkomst av problemet, men detta har inte inträffat.
    Problemet är alltså försvunnet - men dessvärre av okända skäl!
    Anders
  • Åh så skönt att det löst sig, även om jag håller med om att det är lite trist att inte veta hur och varför.

    Jag har, varje gång jag hört Eko-slingan den senaste tiden, tänkt på hur hemskt det måste vara att exponeras för den på det vis du blev ...
    Annika Webbmaster
  • Men, borde det inte finnas en möjlighet att slå på och stänga av Ekot (inkl slingan), precis som gäller för musik, videos, talböcker etc?
    Anders
  • Jo, det går förstås. Du är den enda som har fått det fel du beskriver.
    Annika Webbmaster
  • Hej igen Anders!

    Lyssnaren Karin skrev till oss på Sveriges Radio om ett nyhetsinslag som har fastnat, och det hon beskriver liknar ditt problem med Ekots slinga. Jag vill därför följa upp hur det har fungerat hos dig sedan felet upphörde (lika oväntat som det uppstod) i våras.

    Har du stött på liknande problem igen med vårt - eller andras - innehåll? Har det i så fall också försvunnit automatiskt, eller har du hittat något sätt att lösa det på som i bästa fall kan hjälpa Karin att snabbare bli av med den nyhet som bitit sig fast?
    Annika Webbmaster
  • Problemet försvann spontant, utan åtgärd.
    Men er ”slinga” är outhärdlig!
    A
  • Tack.

    Så skönt att problemet inte kom tillbaka.
    Annika Webbmaster